aluminum solderen

Status
Niet open voor verdere reacties.
Is lassen geen optie?
je kunt namelijk ook alu lassen
alleen moet je daar wel een speciale alu las aperaat voor gebruiken,
en dan na het lassen netje's afwerken met de slijptol ofzo? :roll:

Als een bericht eenmaal gepost is, kan het gewijzigd/verbeterd worden door op de 'wijzig' knop rechtsboven in het betreffende bericht te klikken.

F.? Waar staat F. voor: Frits, Frans, Ferdinand ...?

ps. Ik ben gewoon abnormaal ;) En ik ben ook niet schizofreen, men andere ik is schizofreen ;)

Hoi

Het solderen van alluminium is NIET mogelijk (volgens mijn pa) . En geloof het maar want hij heeft wel zo'n metaal knobbel . (hij lasser)
Wat wel kan is TIG (Tungsten Inert Gas) lassen , dat kan wel. Maar ik ga der vanuit dat de normale hobbyist geen TIG las apperaat heeft.

IK heb geen zin om eigenwijs te zijn. Maar mijn pa weet echt wel wat hij zegt hoor .Hij kan alles lassen ( Metaal ) en is 48 jaar en heeft heel erg veel las ervaring , en hij is gecertificeerd mig mach en lassen ( hij kan tig lassen ) dus die heeft alles wel geprobeert. En hij zegt dat het niet kan , maar je kan het altijd nog wel proberen maar lassen gaat makkelijker .

Als je het niet gelooft kan je zijn e-mail adres krijgen van me en die kan je alles haarfijn uitlegen ( persoonlijk desnoods een lesje :wink: )

Ja tuurlijk

Ik heb hem al 2 keer doorgelezen zelfs , maar we houden er gewoon over op jah.

Excuus dat ik hierover ben begonnen.

dan heeft je pa het dus toch bij het verkeerde eind.
produckten als techno weld, en alu tite werken prima om alu soldeer verbindingen te maken, en werken zelfs prima op spuitgegoten alu delen.

het probleem is om het heet genoeg te stoken.
een normale gasbrander voldoet eigenlijk net niet, een zwaarder industrieel model wel, je je krijgt solderingen, harder dan het originele materiaal.

ik heb het ooit op de auto en motorshow in essen gekocht, en heb er al vanalles mee gerepareerd, van uitlaat tuutjes die afgebroken waren, tot carters met scheuren erin tot zelfs draagarmen van mijn monstertruck, die daarna nog klappen opgevangen heeft, niet normaal, maar nooit meer is gebroken.

toch tijd dat je pa weer eens naar school gaat of eens op beurzen gaat kijken andy :wink:
daar zijn ze nl veel te vinden.

Wacht effe nog niet ophouden .

Ik zeg het nog 1 keer ALUMINIUM kan NIET worden gelast .

KIjk maar op die link van die site met dat setje er staat niet dat het word gesoldeerd ALUMINIUM FUSIE-LASMETHODE BIJ LAGE TEMPERATUUR (380 °C)

Dus ik ben volgens jou een leugenaar en fantast Andry? Jawel, ik houd er wel mee op Andry, weer een discussie door jou verknalt. Helaas kunnen deelnemers niet weggefiltered worden, zie:
http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=13417

ron van sommeren zei:
Aluminium is te solderen, met een normale gasvlam. Ik heb het uitlaatbochtje van mijn heli daarmee op het spruitstuk gesoldeerd. Staafjes aluminium en vloeimiddel in poedervorm (aanmaken met water), merk Castolin, gevoerd door Terolas in Delft. Het is al een paar jaartjes geleden.
ron van sommeren zei:
Als lasnaad kun je het niet beroerder treffen, het uitlaatspruitstuk van een RC heli: trillingen en hoge temperaturen. Het werkte bij mij perfect, ging niet kapot.
ron van sommeren zei:
Het vloeimiddel verwijdert de oxydelaag, neem ik aan. En het zorgt ervoor dat geen nieuwe oxydehuid ontstaat tijdens het solderen. Het vloeimiddel wordt na afkoelen glazig hard en is erg makkelijk met water te verwijderen.

@Andry:

KIjk maar op die link van die site met dat setje er staat niet dat het word gesoldeerd ALUMINIUM FUSIE-LASMETHODE BIJ LAGE TEMPERATUUR (380 °C)

Uit deze opmerking kan ik het volgende opmaken:
- Of je weet niet wat het verschil is tussen lassen en solderen,
- Of je weet niet wat het smeltpunt (wat eigenlijk al een foute benaming is, beter is smelttraject) van aluminium is.

En wat de kennis van je vader m.b.t. het solderen van aluminium betreft; deze moet inderdaad hoognodig eens worden opgefrist, zeg ik als gecertificeerd aluminiumlasser.

Om nog maar eens te bevestigen dat aluminium wel te solderen is!
Ik heb vroeger in scheepsramen fabriekje gewerkt daar werden alle aluminium scheepsramen met een verstek hoek en windschermen van bevoorbeeld jachten en speedboten gesoldeerd.
Hier een linkje voor het solderen van alle soorten materialen, ook aluminium.

http://www.fme.nl/Download/DP/Soldeerprocessen.pdf

En dit product ook nog gevonden hoe aluminium te repareren zonder eraan te lassen, solderen dus.

http://durafix.com/index.html

John

denk dat andy nu maar beter stil kan houden samen met zijn pa, om geen blunders meer te slaan. :wink:

Nou, bij mijn Kadett GSI liet een verbinding van staal op aluminium bij mijn uitlaat zich prima lassen en zit het lek weer lekker dicht.....

Andry,

Ben zo'n dikke 30 jaar van de Technische school af en ik zal het je hier in hoofdletters zeggen :

" DAAR WERD REEDS PRAKTIJKONDERRICHT GEGEGEVEN IN HET LASSEN VAN ALUMINIUM "

Mvg,

Paul Siemons[/b]

Ik bied mijn excuus aan sorry , ik zal mij hierbij afsluiten .

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back