Andrea Gail (1:30)

De Typhoon heeft ook een anker voorop "hangen".
In de eerste versie had ze ook een kraan voorop om (waarschijnlijk) dit anker te kunnen "verplaatsen".

In de tijd dat deze schepen gebouwd werden zat Wijsmuller nog vol op in het bergingswerk.
Als ik me niet vergis staan de gezusters ook te boek als: Oceangoing Salvage Tug.
Het anker wat voorop de Typhoon staat zal hoogstwaarschijnlijk een zgn "Bergings anker" zijn, en dus geen anker voor eigen gebruik.

Voor wat betreft de "Andrea Gail", ben ik niet helemaal bekend met he visgebied van dit vaartuig, maar misschien was het water in haar vaargebied wel te diep om te kunnen ankeren :confused:

@ Adam,
Ik geloof je op je woord, maar het is toch wel frapant dat het precies hetzelfde type anker is, wat ook in de kluisgaten van mevrouw hangt.
Ze staan inderdaad te boek als Oceangoing Salvage Tug.
Ik hoop niet dat we teveel :offtopic: gaan, maar vind het wel een interessant sub-topic.

Greetings,
Luit

Laatst bewerkt:
Anker

Het is vrij normaal om reserve schroeven en ankers bij je te hebben, je stuur ze nu eenmaal niet per luchtvracht ergens heen. Schroeven ivm schade en de wens weer snel operationeel te zijn en ankers ivm verzekeringseisen.
Groetend
Hawser

Iedereen bedankt voor het brainstormen maar toch blijft het gegeven dat er geen anker aan boord is, me intrigeren.

Ik had het hierboven ook over een vissersschuit die bij ons in het bedrijf ligt te wachten op haar sloop en die ook geen anker(s) aan d'r boeg heeft, wel dit is ze dan:

Diversen003.jpg

Nergens geen ankerkluizen te bespeuren. Nada, nothing, noppes ...

Diversen002.jpg

Maar het rare is dat hier aan bakboord wel een anker stond. Nu vraag ik me af hoe men een anker van een paar honder kilo zomaar in het water kan gooien???
En het gekste is dat het een anker op zich was, dus zonder de ketting... ... ???
Waarschijnlijk zal hier dan ook de werkwijze die Ronny de zeeman hierboven zo kleurig heeft besproken, ook toegepast zijn. Handig is anders... ... ... ... .

Dus, zit ik nog steeds met m'n vraag: waarom heeft (had) de Andrea geen anker aan boord?

Ik blijf er me in verdiepen. :wink:

Droop

Laatst bewerkt:
Droopyke,

Was de Andrea Gail pleziervaart of beroepsvaart?
Ik vraag dat om u te helpen met uw probleem met uw ankers.
Tegenwoordig moet ieder koopvaardijschip 2 boegankers met ketting en een reserve anker hebben, maar dat geld dus niet voor pleziervaart en marine.
Ook als het schip lang genoeg geleden gebouwd is waren ankers niet nodig.
Als u mij het bouwjaar kunt vertellen zal ik op school eens vragen wanneer de wet over de ankers ingevoerd is.

Groetjes Josse

Droopyke,

Was de Andrea Gail pleziervaart of beroepsvaart?
Ik vraag dat om u te helpen met uw probleem met uw ankers.
Tegenwoordig moet ieder koopvaardijschip 2 boegankers met ketting en een reserve anker hebben, maar dat geld dus niet voor pleziervaart en marine.
Ook als het schip lang genoeg geleden gebouwd is waren ankers niet nodig.
Als u mij het bouwjaar kunt vertellen zal ik op school eens vragen wanneer de wet over de ankers ingevoerd is.

Groetjes Josse

@Josse: Je gaat echt niet voor je lol vissen op de Grand Banks hoor.
Dus hou het er maar op dat de Andrea Gail geen pleziervaartuig is...

@Josse: zoals Roel het hier ook al zegt was de Andrea echt geen pleziervaartuig.

Ter info: De Andrea Gail werd in 1978 gebouwd in Panama City (Florida). Haar originele naam was de 'Miss Penny'
Bron: Wikipedia

Toch bedankt voor de aangeboden hulp. :wink:

Droop

Stabilisatoren en mast afgewerkt

Weer een weekje verder en dus is het weer tijd voor een foto-update.

De stabilisatoren en de masten zijn nu volledig afgewerkt én geplaatst.
Nou ja, 'volledig' is het woord niet. Ik moet wel nog de schijnwerpers (werkdekverlichting) plaatsen.

In ieder geval: enjoy the pictures:

AndreaGail137.jpg

AndreaGail139.jpg

AndreaGail142.jpg

AndreaGail143.jpg

AndreaGail145.jpg

En het leuke is dat alles demonteerbaar blijft:
AndreaGail146.jpg

Wordt (nog steeds) vervolgd.
saluting.gif

Droop

KLasse werk heb je geleverd Droop :worship:

Ik ben nu begonnen met de Amsterdam, heb hem gisteren gekocht en ben alles aan het nummeren en een manier te vinden om een steun te maken.
Ik kan geen tekening of mal vinden van de steun , dan maar eens mijn grijze massa laten werken :D:D

Bedankt bcs! :p

Je kan voor de steun best eerst een modelletje uit karton snijden. Dit kan je dan aanpassen tot je de gewenste vorm van je romp hebt. Vervolgens zaag je aan de hand van dit malletje dan een steun uit hout. Klaar.

Alvast veel succes met de Amsterdam! :cool:

Droop

@bcs

electriciteitsdraad met volle kern, ijzerdraad of iets dergelijks over de romp plooien daat waar de steun moet komen en je hebt direct een mal.

Patrick

Patrick, dat is inderdaad geniaal in zijn eenvoud. Gaat heel wat minder gesukkel zijn om een staander te maken.

Dekverlichting

Toen ik de bouwplannen van de Andrea bekeek, viel het me op dat de schijnwerpers die ik bij het model had, niet dezelfde waren als op het 1:1 schip.

PerfectStorm-AndreaGail-web.jpg

Over deze schijnwerpers gaat het dus.

AndreaGail160.jpg

Dus moest ik de handen uit de mouwen steken en na enig zoekwerk vond ik nog enkele wit-metalen exemplaren.
Die heb ik dan uitgefreesd, van een lampje voorzien, een lensje en een kap aangebracht... ...

AndreaGail163.jpg

... en dit is dan het uiteindelijke resultaat geworden. Dit ziet er al veel beter uit dan die houten exemplaren van BB.

Droop

Laatst bewerkt:
Droop,

Al heb ik weinig tot geen affiniteit met boten toch kijk ik telkens rijkhalzend uit naar wat je nu weer uit je hoed getoverd hebt.

Je bent een vakman! Maar daar was je waarschijnlijk zelf al achter gekomen.

Stevo

Je doet me nogmaals maar eens blozen, Stevo. :oops:

Maar ik had daarnet nog vergeten een foto te plaatsen met de schijnwerpers op hun plaats. Bij deze dus:

AndreaGail172.jpg

Dat begint er al op te lijken, niet? :lol:

Droop

Nightshots (deel 3)

De schijnwerpers zijn nu ook aangesloten.

Kijk zelf maar eens:

AndreaGail174.jpg

AndreaGail175.jpg

AndreaGail176.jpg

AndreaGail178.jpg

AndreaGail179.jpg

Ik vind het wel nog een beetje donker onder het overhangend dek. Daar zal ik ook nog 2 deklampen hangen. :wink:

Wordt vervolgd,

Droop

Droop,
Het is misschien een beetje flauw maar de verlichting in de stuurhut is op zee eigenlijk nooit
aan, het verblindt de mensen, ze doen wel eens een rood licht aan, dat verblindt niet.
Voor de rest mijn komplimenten.
groeten
Hawser

wel dachbordverlichting zodat je je meters enz enz in de gaten kunt houden .maar dat word wel heel klein om te maken denk ik zo ...

haha

niets dat lof en verbazing ,echt super gaaf ,lijkt echt ,net echt !!!

mzzls
erik

Back