Antenne ontvanger op lengte knippen in RC auto of niet?

• Topicstarter Topicstarter RudiG
  • Startdatum Startdatum
R

RudiG

Guest
Ik heb al veel gevonden over antennes en storingen via de zoek functie maar toch weet ik nog niet wat met bovenstaande vraag.

In de handleiding van bvb m'n simpele 2 kanaals Graupner 40Mhz FM zender staat dat antennedraad niet mag geknipt worden.
In een andere handleiding die ik heb liggen van LRP staat dat je beter wel de antenne op lengte kunt knippen.

Ik kan de antenne niet over het chassis in grote lussen leiden omdat er grafiet in het chassis zit (> storingsgevoelig).
Nu heb ik de overschot antenne in lussen van ca. 5 cm opgerold en op de ontvanger vast gemaakt.

Als ik nu zeker was dat de antenne gewoon op lengte afknippen even goed of beter was dan 'KNIP' maar ik wil natuurlijk zekerheid eer ik knip!

Rudi

NEE, niet afknippen. Zoek maar eens op antenne, staat toch al genoeg over geschreven.

De volledige antenne lengte is optimaal voor het ontvangst. Nu is oprollen ook niet ideaal en langs metaal of grafiet laten lopen ook niet maar afknippen is nog steeds erger ;)

@ RudiG, Afknippen is een grote NIET DOEN!!

@ Tandango, bij de Graupner ontvanger antenne is het probleem wel 1 meter lang, met een vliegtuig/heli misschien niet z'n probleem, met een modelauto dus wel, hierbij is het maximale wat je vertikaal in een rietje kwijt kan, gelimiteerd tot echt wel maximaal 50/60 cm oid. Hier is door de firma Graupner bij de oude ontvangers echt heeeeeel goed over nagedacht hoor :? :evil: :? !!!

Nog steeds is bij mij 1 grote lus via die voorkant > om de bodypost's bv heen > en weer via de andere kant terug naar het antennerietje de best denkbare oplossing gebleken!!!

Wat een ieder ook vertelt, op basis van de ervaring van vele door storingen geplaagden: gewoon wél afknippen, in ieder geval als het elektro is. Wél proberen zo veel mogelijk antennedraad in het model onder te brengen. Bij brandstofauto's kun je nog proberen een stuk in het model rond te leiden, maar alleen als dit wat hoger in het model kan worden ondergebracht heeft dit nut.

Uiteraard verknoei je je bereik met dit afknippen, maar dat heb je ook niet als je de antenne op een klosje wikkelt o.i.d. Het nadeel van een antenne, die op één op andere manier in het model wordt weggefrommeld is dat deze dé grote stoorbron - de elektromotor - heel goed kan bekijken. Ook eventuele metaal-op-metaal kontakten worden met groot enthousiasme opgepikt en leveren een veel grotere kans op knakstoringen. Het is dus beter om minder bereik te hebben met minder kans op storing dan meer bereik mét storingen.

@ Corrien, de elektromotor is een, zo niet de grootste
storingsbron in een model....Accoord.
Als je direct buiten de ontvanger het "overtollige" antennedraad opbost, dan pikt de antenne inderdaad
de storingsbronnen binnen het model vele malen sneller op.
Maar als je het "overtollige"wegbost en wegmoffelt achter een koolstof plaatje o.i.d. ( tussen de motor en antenne ),
dan hoef je volgens mij niets weg te knippen, en vangt het minimaal aan storingen op.

Of zit ik verkeert te denken?

Een op een kluitje of klosje gewikkeld stukje antenne levert een ongewenste spoel (tenzij men bifilair wikkelt). Een antennedraad, die te stijf tegen een geleidend materiaal wordt gedrukt, doet helemaal niets meer, dus oppassen als de draad ergens tussen wordt geklemd! Er ontstaat dan een soort condensator-werking, die alle antennestroom opvreet.

Het is dus eigenlijk helemaal niet zo eenvoudig cq zelfs onmogelijk om een te lange antennedraad in een automodel optimaal te monteren. Gelukkig blijven automodellen als regel ruimschoots binnen 100 meter afstand van de zender, dus heeft men het grootste deel van het bereik niet nodig.

Misschien moeten alle autorijders toch maar overstappen op de 2,4GHz Spread Spectrum sets ( :wink: ), waarbij de ontvanger een heel kort antennedraadje heeft of waarbij de antennedraad zelfs binnen de ontvangerbehuizing blijft (Futaba). Uiteraard moet er dan eerst overal flink worden gespaard en zal men vermoedelijk bij nader inzien tot de ontdekking komen, dat dit systeem ook niet zaligmakend is...

(tenzij men bifilair wikkelt)
Daarmee bedoel je toch dat je naast de antennedraad een draad, aangesloten aan massa (minpool v/d accu), wordt meewikkeld? Dat komt dan toch op hetzelfde neer als het afknippen (van de antennedraad) met een zelfde lengte als die in de "spoel" wordt verwerkt?
Dan is natuurlijk wel het voordeel dat je antennedraad intakt blijft, hoef je hem later niet weer te vervangen als de ontvanger ergens anders in wordt geplaatst.

:oops: Bifilair wikkelen is - zoals de naam al zegt - met 2 draden :oops: . Ik bedoelde de manier, waarbij je (in het midden van het in te korten stuk) de draad dubbelvouwt en dan vanuit het midden naar buiten wikkelt.

Dus het afschermen van de motor met een nietgeleidend schild ( koolstofcomposiet o.i.d. ) zou geen nut hebben?

Corrien zei:
Gelukkig blijven automodellen als regel ruimschoots binnen 100 meter afstand van de zender, dus heeft men het grootste deel van het bereik niet nodig.

Misschien moeten alle autorijders toch maar overstappen op de 2,4GHz Spread Spectrum sets ( :wink: ), waarbij de ontvanger een heel kort antennedraadje heeft of waarbij de antennedraad zelfs binnen de ontvangerbehuizing blijft (Futaba). Uiteraard moet er dan eerst overal flink worden gespaard en zal men vermoedelijk bij nader inzien tot de ontdekking komen, dat dit systeem ook niet zaligmakend is...

Jan, over de 100 meter afstand [misschien wel 1000 meter] van de zender zit ik ook niet in de war, maar wel dat wij dit bereik zelfs op slechts 30 meter [of nog kortere] afstand niet eens vol kunnen benutten!!!

Er zijn nog genoeg moderne betaalbare goede zender/ontvangercombinaties met een van de fabriek uit handzame 50cm antenne lengte, zelfs Graupner heeft het intussen ook begrepen :P . Helaas als je een probleem heb van een "meter" dan ben je "nu" eenmaal het haasje!! Helaas blijkt ook nog steeds dat allerlei fel gekleurde flikkerlichtjes en de hoog opgeklopte futures, en niet in de minste de overweldigende uitstraling die het set moet hebben om de buurman te imponeren het te winnen, van de mogelijke praktische voordelen van een handzame ontvangst antenne. Spijt komt altijd achteraf, ook ik heb hier iets van geleerd, ondanks ik mijn eerste [beginners] set niet heb gekocht voor de "looks", maar uit onwetendheid!!!

Over de 2,4Ghz zender/ontvangercombinaties geen slecht woord, volgens de nieuwe eigenaren, ondanks hun model soms op onverklaarbare, niet aangekondigde, alternatieve, verre van de ideale, haar racelijn vervolgt en soms baaninzetters de stuipen op het lijf jaagt!! kennelijk buiten de frequentie om, niets veranderd dus. Het is net zoals in het echte verkeer, wanneer het "druk" wordt, gebeuren er ongelukken, eens was de 40Mhz ook "heilig" en wordt door deze nieuwe ontwikkeling nu verketterd, maar voor hoelang, de tijd zal het leren???

Jan, alvorens te knippen toch nog volgend vraagje;
neem nu dat het resultaat slechter is, dan vervang ik de antennedraad door een nieuw stuk. Is het speciale draad of gewoon koper draad van een bepaalde dikte?

Gr, Rudi

Ik ken slechts enkel deze manier van bifilair wikkelen!!!
fig132.gif

@RudiG,
Zie: http://www.modelbouwforum.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=31610

@Driftjunkie,
Autorijden is altijd een beetje een ondergeschoven kindje geweest in modelbouwland, ook al is het inmiddels al vele jaren de grootste groep eindgebruikers. Vroeger kenden we dus niet eens antennelengtes van minder dan een meter en moest je maar zien hoe je dat in je automodel onderbracht. Uit de tijd, dat velen nog met 2-kanaals Economic zenders en ontvangers werkten stamt dan ook de meeste ervaring met storingen (en chagrijnige modelbouwers).
Dat het bling-bling gehalte in auto-land erg belangrijk is, is natuurlijk bekend. Om deze reden zullen er dan ook wel veel overschakelen naar de 2,4 GHz Spread Spectrum sets. Het is nieuw, modern en niet iedereen heeft het. Een prima zaak! Dit zorgt weer voor meer omzet bij de winkeliers en op de 40MHz wordt het weer wat minder druk. De tijd zal leren of men er echt gelukkig mee wordt.

Dat is ook de enig juiste manier van bifilair wikkelen Per. Het veld van de ene wikkeling wordt opgeheven door dat van de tweede die er vlak naast ligt. Alleen zo kan je een stuk draad opwikkelen met een zo klein mogelijke spoel werking.
Dus RudiG, als je liever niet gaat knippen kan je op de door Per aangegeven manier het "overtollige" deel van de antenne opwikkelen zonder de nadelinge gevolgen die een spoel zou hebben. Het resultaat is dus vrijwel hetzelfde als een stuk van de antenne afkinppen. Het voordeel is dat je de draad niet hoeft te vervangen als het niet goed werkt.

Dan ga ik dat bifilair wikkelen eerst maar eens proberen. Ook ga ik mijn servokabels op lengte inkorten, die zitten nu ook nog op originele lengte bijeengepropt op een klosje :? .

Nog een vraagje over dat bifilair wikkelen; heeft het materiaal en de dikte van de kern waar ik rond wikkel belang?

Gr, Rudi

Ik heb er al weer spijt van, dat ik het woord heb laten vallen...Ik ben er dan ook geen voorstander van. Het grootste bezwaar is namelijk, dat je het ergens in het model moet zien weg te werken op een plaats waar het geen ellende kan veroorzaken.

Gebruik een rietje, een lollystokje of - als het veel antennelengte is - zo'n plastic Tamiya opwikkelklosje.

Corrien zei:
Ik heb er al weer spijt van, dat ik het woord heb laten vallen...

Ach, ik bekijk het zo: ik moet toch een oplossing vinden! Nu is mijn auto een rijdende verlengkabelhaspel met al die kabels nog op originele lengte.
Als ik met het netjes oprollen en een krimpkousje errond de oplossing heb, heb ik niet moeten knippen en is het proper weg te werken in de auto.
Neem dat ik knip en het resultaat is maar pover, dan ben ik weer antenne aan't aan solderen.
Langs de andere kant, een nieuwe antenne aan solderen is ook maar 5min voor het opwarmen van de bout, 20sec voor het nemen van de schroevendraaier en openen en achteraf sluiten van de ontvanger en 3sec voor het solderen van de nieuwe antenne!

Ik kan bifilair wikkelen om te experimenteren met ontvangst, als het hetzelfde effect heeft dan knippen kan ik eerst bifilair wikkelen en als ik tevreden ben gedurende enige tijd 'knip'. :wink:

Het is voorjaar en zoals de dames dan de grote schoonmaak in hun huis willen doen ben in de grote schoonmaak in mijn model aan't doen! 8) :lol:

Voor de geintreseerden, ik heb nog enkele Azarr antennes van het oude type liggen in de 40 Mhz band. Deze zijn voor een prikkie over te nemen.

Theo Coenen zei:
Voor de geintreseerden, ik heb nog enkele Azarr antennes van het oude type liggen in de 40 Mhz band. Deze zijn voor een prikkie over te nemen.

:oops: Wat is een Azarr antenne van het oude type? :oops:

(ben ook gelijk even aan't zoeken ...)

EN HEB GEVONDEN !

Iemand ervaring met gebruik hiervan?

Gr, Rudi

Back