Antenne zelf verlengen na breuk mogelijk?

Ik heb een 35 MC ontvangertje waarvan ik vermoed dat de antennedraad een stukje is afgebroken. Verderop is het plastic ook beschadigd en zie ik de kern. Mijn vraag is of ik er gewoon een stukje draad aan kan solderen of dat de ontvanger exit is. Lijkt me toch wel mogelijk deze eraan te solderen?
Hoe kan ik dit het beste repareren?

Dus zo dicht mogelijk bij de ontvanger afknippen en draadje eraan solderen. Kan ik gewoon zo´n dun stroomdraadje gebruiken uit onze modelbouw of speciaal draad en wat moet de lengte zijn Berto?

Nop, niet afknippen, de enige goede methode is om de ontvanger te openen, de antenne draad los te solderen en een nieuwe antennedraad weer vast te solderen.

Mocht je dat niet zelf willen doen dan kun je de ontvanger naar Jan van Mourik sturen (Corrien hier op het forum) en dan weet je zeker dat het 100% goed zit.

De lengte van de antenne draad ligt veelal rond de 90 a 100 cm.

Wat Berto zegt; niks eraan solderen, maar compleet vervangen is het beste.

Het netst is natuurlijk de hele antennedraad vervangen, maar de meeste ontvanger(tjes) zijn tegenwoordig met SMT/SMD componenten voorzien, wat bij wat "onzorgvuldig" te werk gaan met de soldeerbout desastreuze gevolgen kan hebben ... dus gewoon op 5 - 10 cm afknippen en een stuk draad van de juiste lengte er aan solderen met een stukje krimpkous erover en klaar is Kees ...

dus gewoon op 5 - 10 cm afknippen en een stuk draad van de juiste lengte er aan solderen met een stukje krimpkous erover en klaar is Kees ...

Neeeeee, niet doen hoor. Gewoon iemand in je omgeving die wél kan solderen de hele draad laten vervangen, is 30 sec werk. Ik doe het ook regelmatig voor bekenden....:)

Zo zie je maar weer ... dacht dat dit een beginnersvraag was, maar ook de experts geven verschillend advies. Ontvanger open maken lijkt me ook risky, dus aan het draadje solderen lijkt verstandiger.
Oppassen voor sluiting als de draad bloot ligt begrijp ik. Ook uit het draadje van Corrien.
Een ding zou ik nog wel willen weten:
WAAROM zou je NIET kiezen voor dit draadje eraan solderen? Ligt dit aan meer storingsgevoeligheid, de angst dat er niet goed gesoldeerd is, etc. Dat mis ik namelijk in het antwoord. Juist die uitleg heb ik nodig om een keuze te kunnen maken.

Elke las is een mechanische verzwakking van de antenne. Als er breuk optreed is dat niet op de las, die is sterkg genoeg, maar daar vlak naast. Daar is het koper door de warmte van de soldering uitgegloeid.

Ook trekt er altijd wat soldeerhars in het litzedraad. Dat zorgt voor verharding rond de draadjes met weer kans op breuk.

Electrisch is er geen bezwaar tegen een soldeerpuntje in de antenne, het is puur mechanisch. Alexzz heeft best een beetje gelijk.

+ dat de verdikking weer lastiger door de slangetjes/buidjes door de romp te wurmen is als de ontvanger weer eens in een andere kist moet.

Maar daar hebben sommigen maar last van ;-)

Op 5 - 10 cm na afknippen en dan een stuk er weer aan solderen raad ik ook af .

Hij gaat gegarandeerd weer kapot naast de soldeerpunt en als dat tijdens het vliegen is crasht je kist .

Helemaal vervangen of laten vervangen kan de raad alleen maar zijn . ;)

Mvg Johan

Olaf, geen nieuw stukje aan de antenne solderen, de redenen zijn al gegeven. Gewone een nieuwe draad aan de ontvanger solderen. Als je het niet zelf kan (of durft) dan morgen de hele handel meenemen naar het clubhuis. Daar zorgen we er wel voor dat het in orde komt. Vergeet de "nieuwe" antenne draad niet.

eu een antenne aan een ontvanger solderen met een gewone soldeerbout ?? ik dacht dat je daar een speciale soldeerbout voor nodig had ? anders is de ontvanger om zeep dacht ik
of heb ik het mis ??

Je moet er ook niet met een 100watt bout bij gaan .

Een gewoon boutje voor printwerk is goed (mijne heeft 40 watt)

Mvg johan

Ik heb er nooit problemen mee gehad, en ook wel eens een stuk aan een antenne gesoldeerd.
Gewoon een stukje krimpkous er omheen en je heb nergens last meer van.

nu weet ik het weer een ceramische soldeerbout{ ceramische verwarming element ,GASSOLDEERBOUT is ook goed } nodig was , dit zou niets van stroom toestanden doorlaten
en een gewone boud van 40 of 100 w zou altijd schadelijk zijn
een kameraad van me heeft het al voor had met een ontvanger
{nie dat ik veel van elektriciteit kan hoor maar ooit zelf van iemand geleerd
ook wil ik hier niet bij hoog en bij laag beweren dat het met een 40 w boutje niet zou lukken
maar ik zou het niet durven }
met deze doe ik het ;)
IMG_2774.jpg

Bedankt voor jullie antwoorden. Na wat twijfel toch besloten dit even mee te nemen naar de club. Daar tref ik Ernst ook en die is kanpioen solderen heb ik eerder gezien. :mrgreen:
Alleen nog even een draadje opzoeken hier thuis. Kneem de soldeerbout wel mee vanavond.

Niks speciale bout of keramisch element of wat dan ook.Een gewone goede soldeerbout is al wat je nodig hebt.
Een goede bout is geaard of heeft daar op z'n minst de mogelijkheid voor. Als je zorgt dat je ontvanger ook netjes geaard is dan is er helemaal niets aan de hand en kan je veilig aan een ontvanger solderen.
Je moet natuurlijk wel een voldoende kleine punt hebben om te voorkomen dat je soldeersluitngen maakt met al die kleine onderdeeltjes. Verder een vaste hand en je ogen moten ook nog goed werken.
Met dat laatste krijg ik langzamerhand toch wat problemen. Ik heb regelmatig een vergrootglas nodig maar dan lukt het nog steeds prima!

Back