Ik zou graag wat duidelijke informatie gehad hebben over die klaverbladantennes, aangezien sommige hier al succes mee gehad hebben.
Ik heb al zitten zoek op rc groups maar de volgende gegevens zijn mij nog niet geheel duidelijk:
Uploaded with
ImageShack.us
De antennes die ik wil bouwen zijn voor de 2.4ghz range.
CH1: 2414Mhz CH2: 2432Mhz CH3: 2450Mhz CH4: 2468Mhz
Moet er bij de bouw rekening gehouden worden met de diameter van de coax? of is dit niet zo supercritisch?
Is de afstand tussen punt A en B critisch?
De waarde van de condensator? En de plaatsing
Hallo Piepeklon,
Onder tussen heb ik samen met Freijn al flink wat ervaring opgedaan met de klaverblad antennes.
Mijn ervaring is dat een combinatie van Cl (Colverleaf antenna) en SPCL (Skew-Planar Wheel circular polarized omni antenna) een vrijwel storingsvrij beeld geven tot 1000-1500m meter rondom. Voorheen had ik een menselijke tracker nodig die mijn pach in de juiste richting draaide nu is een antennertacker niet meer nodig.
Bij Cl-SPCL antennes de zijn reflexy storingen veel minder. Maar er is wel een zwak gebied waar je wel slechte ontvangst hebt dat is pal boven je. (steelje van de appel)
Op de grond gebruik ik een 2,4 gHz diversity ontvanger van Immersion, deze kiest het sterkste signaal van een van de twee aangesloten antennes op die manier kan ik vergelijken welke antenne beter is. Ik heb er al een heel aantal Cl’s en SPCL’s gebouwd ook met 4 en 6 en blaadjes maar allemaal werken ze prima zonder een heel duidelijke voorkeur van de ontvanger.
Ik gebruik nu meestal een (4 of 6)SPCL en een 14dB-Yagi antenne voor de grotere afstand deze is wel richting gevoelig. Als de yagi en beetje gericht is kiest de diversity ontvanger deze antenne.
Er is een diepgaande discussie van de experts gaande over de precieze maten van de CL antennes :
Circularly polarized antenna development thread - Page 17 - RC Groups
Verder vroeg je welke waarde de condensator zou moeten hebben?
Probeer het eens zonder! Freijn heeft condensatoren besteld -omdat dat zou moeten- maar niet gebruikt en vliegt met zijn klaverbladje op 5.8gHz tot 1000 meter storingsvrij rond zonder condensatoren!
Old Man Mike heeft hier laatst wat over gezegd -post 325-:
The Skew-Planar Wheel circular polarized omni antenna - Page 22 - RC Groups
In dit draadje vind je de meeste antwoorden:
Build IBCrazy's Cloverleaf - The ultimate circularly polarized aerial antenna! - RC Groups en
The Skew-Planar Wheel circular polarized omni antenna - RC Groups
Mijn bescheiden PRAKTIJK ervaring leert mij dat deze antennes niet super kritisch zijn.
Zelfs de 5.8 geeft bij zelfbouw goede resultaten, wel je coax kort houden.
Kortom gewoon de antennes maken volgens bovenstaand recept en gaan vliegen.
Onder tussen de draadjes op rc-groeps in de gaten houden.
suc6 Frans( SpongeBob)
Je klaverblad zie er goed uit!