Antenne's en FPV antenne perikelen

Marco,

Jou voltage van 0,2v tot 0,7 gaat hij niet in het scherm weer geven. Mijn RSSI spanning is 1,03v. De OSD gaf 0,22v aan. Ik heb het signaal geboost naar 2v, waarna de OSD uit eindelijk netjes 1v aan gaf.

Dag Remy,
Hoe heb je het signaal geboost?
Mijn RSSI aanduiding loopt van 1,4 tot>2 volt.
Kan dat dan ook van 1,00 tot 10,00 volt, lekker duidelijk.
Zit er een onderdrempel aan het voltage wat de OSD kan meten?
groet fransBr (spongebob)

Vandaag de nieuwe antenne's binnen gekregen.

001-51.jpg

002-43.jpg

003-29.jpg

004-19.jpg

005-13.jpg

006-7.jpg

Zal er binnenkort eens mee vliegen en dan laat ik m'n bevindingen wel horen.

Ik ben toch zeer benieuwd of deze antennes goed werken. Zou je eigenlijk FF moeten meten. Ook denk ik dat de antenne op je bril te dicht op je hoofd zit. De afstand tussen je hoofd en antenne heeft invloed op de SWR. Had mooier geweest al er een golflente tussen had gezeten.

Gr. Jasper

Ik ben toch zeer benieuwd of deze antennes goed werken. Zou je eigenlijk FF moeten meten. Ook denk ik dat de antenne op je bril te dicht op je hoofd zit. De afstand tussen je hoofd en antenne heeft invloed op de SWR. Had mooier geweest al er een golflente tussen had gezeten.

Gr. Jasper

Helemaal mee eens, da's ook de reden dat ik er een 1.5x golflengte stuk coax tussen heb zitten.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Ik heb nu een 200mW 1,3gHz uit zijn behuizing gepakt. Zo vlieg ik al een tijdje, en gata prima.
Nu had ik gister het idee om er een dipool op te solderen, maar ditmaal zonder coax.
2 stukken van 55,62mm. Horizontaal opgesteld. Deze direct op de massa, en het signaal gesoldeert.
Is dit nou juist voordelig of nadelig? geen coax of andere meuk er tussen. maar wel erg dicht bij de tx.
Alhoewel, een diy kwart golflengte is precies hetzelfde principe..

nee ik heb zo'n Dipool gemaakt alleen dan recht. Hetzelfde als een inverted V alleen dan de pootjes 180 graden inplaats van 120.

Doordat Ray zijn Easy Star tegen een lantaarnpaal had gevlogen was zijn 5.8 TX antenne stuk.

Remy kwam aanzetten met een klaverblad antenne voor ik dacht 1.3, een behoorlijk grote iig. Ray schroeft dat ding op zijn VTX en gaat vliegen. In een straal van 200m werkte het prima, en zelfs beter dan dat Ray voorheen heeft ervaren met zijn rubberduck.

Vond het een leuk verhaal en wilde het even posten :p

Gr. Jasper

Die op m'n bril zit idd tegen m'n hoofd.
Die wil ik dus omhoog hebben, met een verlengstuk van 15cm?
Dan zit ie boven m'n hoofd, en dus geen/minder invloed op de werking?
Iemand een idee waar ik zo'n verlengstuk kan vinden?

005-13.jpg

zelf antennes proberen te maken

Beste,

ik heb op de laatste meeting veel te horen gekregen van het voordeel van cl/spw antennes ten opzichte van de 'standaard' antennes.

nu wil ik zelf morgen wat spulletjes in huis gaan halen en wat antennes gaan maken.
ben een leek hiermee dus heb nog geen idee ofdat het zal slagen.
(proberen kan geen kwaad ;))

MAAR.......ik snap 1 deel niet van de uitleg hier: Build IBCrazy's Cloverleaf - The ultimate circularly polarized aerial antenna! - RC Groups

ik wil een antenne maken voor onder andere 5885 mhz.
dan kom ik uit op 104,33 mm voor de hele golf lengte, 52,17 mm voor de halve golf lengte en 13,04 mm voor de kwart golf lengte.

alleen van die laatste maat heb ik geen flauw idee waar ik dit terug ga vinden in de bouw van de antenne. de hele en de halve golf lengte zijn de 2 delen die ik voor een cl moet gebruiken toch?

maar waar zit em die 13,04 mm in? :oops:

en kan ik 1 mm2 koper draad gebruiken? aangezien het toch maar hele kleine antennes worden lijkt me dit wat makkelijker werken als met 0,8mm2 las draad.

Groeten
Ronald

Now it's time to start building. You will start out by making an "S" curve from the long wire.

Measure back from each end of the wire one quarter wavelength (as calculated above) and bend each end in opposite directions 90 degrees.

Marco bedankt,

het moest me gewoon even voorgekauwd worden ;-).
het is me nu duidelijk.

maar die 1mm2 koper draad zal dat geen werken, of kan ik beter een iets dunnere wikkel draad gebruiken?

heb vanavond zo goed mogelijk geprobeerd om een cl en een spw antenne te maken, heb het idee dat het redelijk gelukt is.

full

heb wat testjes in huis gedaan en moet zeggen dat deze ten opzichte van de 'standaard' antennes veel minder last van de muren hebben, 2 muren tussen zender en ontvanger blijf ik met de cl en spw prima beeld houden, maar met de standaard antennes is het beeld bijna weg, heel veel ruis!.
niet slecht geloof ik voor m'n eerste antennes :p

hopelijk morgen avond op het vliegtuig testen!

Laatst bewerkt door een moderator:
Ze zien er een beetje scheef uit. De stukken die recht horen te zijn lijken een beetje wiebelig maar dit kan ook door de foto komen. Ze zullen niet perfect op de frequentie zijn. Maar ze zullen wel goed werken. Wil je echt perfecte prestaties dan zal je echt heel netjes te werk moeten gaan, neem een voorbeeld aan sanders antenne's.

Back