Antenne's en FPV antenne perikelen

Ik heb de Yagi antenne op m'n ground station aangesloten. Prima ontvangst! Nu kijken hoe die in het veld doet. Als het echt perfect werkt wil ik ze voor de echte liefhebber wel maken voor een mooie prijs. Maar dan heb je een costum made antenne afgestemd op jou frequentie. Voor alle denkbare frequenties kan ik een Yagi maken. Een Yagi antenne geeft ongeveer 1,5 keer meer bereik dan een patch mits deze afgestemd is op jou frequentie. Meer bereik = beter beeld. Helaas zijn standaard patch antennes gewoonlijk niet getuned zodat je zowiezo al een flink stuk buiten de optimale ontvangst zit. Hier een prestatie grafiek van de gain van deze yagi op de 900 MHz:

full

MVG. Robert.

Laatst bewerkt door een moderator:
Zow, dat valt toch nog reuze mee!
Dan kun je op lange afstand zelfs nog zonder tracker als et moet. :p

Nou, ben net terug van vliegen. Antenne uitgebrobeerd en: PERFECT!!!!! Reageert wel wat stugger op polarisatie maar geeft super beeldje. Buiten verwachting. Was wel een erg harde wind en moeite om er tegenin te komen met een schuimpje maar op 1,5 kilometer nog steeds waanzinnig strak beeld. Bij interesse wil ik wel wat beelden op internet zetten.

MVG. Robert.

Nou, ben net terug van vliegen. Antenne uitgebrobeerd en: PERFECT!!!!! Reageert wel wat stugger op polarisatie maar geeft super beeldje. Buiten verwachting. Was wel een erg harde wind en moeite om er tegenin te komen met een schuimpje maar op 1,5 kilometer nog steeds waanzinnig strak beeld. Bij interesse wil ik wel wat beelden op internet zetten.

MVG. Robert.

Met welke freq. werkte de yagi??

Taco.

Freq is afhankelijk van de bouw van de yagi antenne.
Hoe groter de elementen hoe lager de freq.
Je kunt de breedte uitrekenen van het actieve element
Er staan daarvoor genoeg voorbeelden op het net zoek maar eens in de buurt van de zendamateurs .
Het is iets van 300 gedeeld door de freq.
En de openingshoek van de yagi is afhankelijk van je aantal elementen .
Maar stel dat je 15 graden hebt dan is het op een paar kilometer toch al een hele breedte.
En ze ontvangen als een dolle ,1km is kinderspel.

Groeten Wiebe.

En ze ontvangen als een dolle ,1km is kinderspel

Das altijd goed. Misschien iets voor mij.
Een hoek van 15 graden is idd redelijk breed op lange afstand. De vraag is wel of een Eztracker binnen die range kan blijven.

Zijn ze ook te maken voor 2,4 en 5,8??

Taco.

Taco, in combinatie met de EZ tracker werkt de yagi prima. De afwijking op mijn tracker is ongeveer +- 10 graden. Wil je een grotere hoek maar daardoor wat minder bereik dan gebruik je een antenne met minder directors. Voorbeeld: 8 director elementen geeft 13,9 dBi. 6 elementen 12.7 dBi. Hoe meer elementen hoe langer de antenne, Hoe hoger de frequentie hoe kleiner de antenne van formaat. De lengte van een 5,8Ghz yagi antenne is ongeveer 1 keer zo klein dan een 1.2Ghz antenne. Ook voor 2,4Ghz is de yagi te bouwen. De lengte van een yagi antenne is ietwat onhandig zoals tijdens vervoer maar daar staat tegenover dat zo'n antenne super licht is van gewicht omdat hij is opgebouwd uit aluminium. In combinatie met een inverted Vee antenne op je model heb je nagenoeg ook geen polarisatie problemen meer zodat een diversity overbodig wordt.

MVG. Robert.

Laatst bewerkt:
300/1300/2 =11,53cm ongeveer dat is de lengte van het actieve element.[dipool]
300/2400/2=6,2cm [dipool]
300/5800/2=2,58 cm [dipool]

Let wel op bij een antenne voor 2,4 en 5,8 komen de maten echt nauwkeurig.
Zeker 5,8.

Hier mijn antenne voor 2,4 gig.
SL731672.jpg

Laatst bewerkt:
bluefalconholland
Dat kan goed kloppen ,mijn maten zijn van een open dipool.
En de maten zijn bij benadering je moet nog met meer dingen rekening houden

Dikte van de elementen ik dacht ook een verkortingsvaktor bouw je een long of short yagi.
De breedte is redelijk constant de lengte is erg variabel .
Door het aantal elementen ook.

Houd er rekening mee dat elke yagi die je bouwt vaak er net naast zit .
Het afstellen kan alleen met speciale apparatuur.
Nu is dat voor een zender belangrijker dan voor een ontvanger.

Wil je meer weten wil ik toch met klem aanduiden dat je dan beter pagina,s kan opzoeken van zendamateurs.
Zelfs die mensen zijn er vaak nog niet uit waarom dit wel en dit niet werkt .
Dus testen testen testen .en dan moet je ook nog eens testen .

Groeten Wiebe.

In dit draadje: Build your own TX antenna for FPV - RC Groups staat ook iets over langere antennes. Bijv. 1,5 x de golflengte.

Kan dat met een yagi ook? Dan worden de maten minder kritisch bij 2,4 en 5,8, en de ontvangst beter.

Ik heb wel interesse in een yagi. Maar dan wel zoals je zelf zegt, afgemeten op je freq.

Taco.

Dacht niet dat dat kon bij een yagi .
Maar er zijn zo veel diverse typen antennes dat je snel het spoor bijster bent .
maar de antenne,s op de hoge freq boven de 30mhz zijn vaak maar een paar types .
Dipool /yagi/groundplane/patch/grid/en een schotel natuurlijk.

Dacht niet dat dat kon bij een yagi .
Maar er zijn zo veel diverse typen antennes dat je snel het spoor bijster bent .
maar de antenne,s op de hoge freq boven de 30mhz zijn vaak maar een paar types .
Dipool /yagi/groundplane/patch/grid/en een schotel natuurlijk.

De artikelen uit de US zijn meestal nog voor 900Mhz en 1.3 Ghz

2.4 en 5.8 zijn weer een factor hoger waar bij elke soldeer klodder oid als antenne begint te fugeren.....

Als je toch per se wilt experimenteren, zoek eens op HB9CV

HB9CV

hier zou je hem kunnen berekenen exact op jou kanaal/frequentie.
HB9CV Antennas by dxzone.com

Ben er alleen nog niet uit waarom ze hier aangeven dat ie 300 ohm impedantie heeft.
Voor zover ik weet is het gewoon 50 ohm.

Weten hoe een antenne werkt is 1...maar maken is heel iets anders. Dipool ofwel actieve element is zeer moeilijk te maken. Daarvoor heb ik een mal gemaakt die instelbaar is en elk gewenst dipool op 0,2 milimeter naukeurig in de juiste vorm kan maken. Voordeel is wel dat ik beschik over een werkplaats met alle mogelijk bedenkbare machines. Hier de mal en enkele gevouwen elementen.

full

MVG. Robert.

Ben er alleen nog niet uit waarom ze hier aangeven dat ie 300 ohm impedantie heeft.
Voor zover ik weet is het gewoon 50 ohm.

Die 300ohm klopt omdat als je leest hij voor twinlead is .
Dus het impedantie aanpassings deel is voor een 300 ohm impedantie gemaakt .
Twinlead is een nog spaarzaam gemaakte voorloper van coax .
Je hebt ook wel hb9cv antenne,s met aan aanpassings stuk voor 50 ohm .
ik zal er morgen wel even een foto van maken .
De antenne is een 3 elements hb9cv voor 145mhz.

Groeten Wiebe.

Die 300ohm klopt omdat als je leest hij voor twinlead is .
Dus het impedantie aanpassings deel is voor een 300 ohm impedantie gemaakt .
Twinlead is een nog spaarzaam gemaakte voorloper van coax .
Je hebt ook wel hb9cv antenne,s met aan aanpassings stuk voor 50 ohm .
ik zal er morgen wel even een foto van maken .
De antenne is een 3 elements hb9cv voor 145mhz.

Groeten Wiebe.

Heb er vroeger 1 gemaakt voor 70 en met een 5pf c'tje op 50 ohm gekoppeld.
Werkte perfect hoor.

1 klein foutje... ( was toen nog jeugdig en on-ervaren)
3 messing staafjes met tin (zacht soldeer) aan elkaar gemaakt.
Met de (toen al ) zure regen begon dat natuurlijk electrolitisch op elkaar in te werken en
was het met een 4 maanden gebeurt.. Weg staande golf :-)

Ben begonnen met de maak van een aantal yagi's want er is veel belangstelling. Vandaag komt Roel met zijn SWR meter om de puntjes op de i te zetten. De bovenste yagi is een 2.4Gig antenne.

full

MVG. Robert.

Back