Antenne's en FPV antenne perikelen

Niet eentje die niet belachelijk op je RC ontvanger stoort, zo is het nou eenmaal.

FrSky Telemetry zal je tenminste waarschuwen als het tijd is om te keren, scheelt je een complete FPV kist.

Ga het eens in de praktijk testen zou ik zeggen, en deel je bevindingen.

Het idee was eigenlijk om eerst eens te vliegen zover ik kan komen zonder met patch antennes in de weer te moeten. Ik heb er wel een, maar ik wil eerst even kunnen vliegen en wennen aan FPV zonder me druk te maken over het richten van een patch.

Is er geen mooie omni antenne combinatie te verzinnen voor pakweg 1500 meter bereik? Ik heb wel al een eagle diversity unit met 2 ontvangers, dus dat helpt misschien? Ik heb al een selectie van 2dBi omni, 3dBi omni, en 8dBi Patch, alleen wil ik patch pas voor later bewaren als ik genoeg vertrouwen (en het lef) heb om mijn kist zon eind weg te sturen.

Ach man, hoevaak moet ik je nou nog zeggen dat je prima kunt vliegen met een 8 dBi patch op een statief?
Komt nog bij dat het omschroeven van een patch naar omni in een handomdraai is gebeurd. Dus beide meenemen, even op het veld met een omni proberen, niet goed, dan de patch proberen.
Sven ik waardeer het dat sommige personen zich goed inlezen, en van alles vragen, maar meerdere mensen, inc. ik., hebben je al aanbevolen om eens te gaan vliegen met het spul. In één klap zijn de helft van al jou vragen hier op het forum beantwoord. Zijn er dán nog vragen dan help ik je graag..

Ps, 1,3 gHz 300mW met omni's word een lachertje:). gekloot in het beeld waardoor het niet fijn vliegt. in één rechte lijn van je af, en in een rechte lijn terug is een beter idee.
( zoals ze nog al eens graag die 5,8 gHz setje willen testen)

ow en nou niet vragen:

"ja maar hoe ver kan ik dan van links naar rechts vliegen?" proberen! gewoon proberen. je hebt er niets aan om dat te vragen.. Op het veld zal je toch al snel uit gekeken zijn op de Omni's...

Je weet zelf net zo goed als ik dat je met zon patch niet ECHT om je heen kunt vliegen, hooguit een bepaalde hoek in en dat wil ik juist nog niet. Als ik met zon bril op mijn neus vlieg en opeens knalt het beeld eruit, wat moet ik dan? Als een dolle blinde dat statiefje proberen te vinden en maar hopen dat ik hem weer ontvang? Want ik kan niet zomaar die videobril afzetten om het ding visueel weer op te pikken in de lucht.

En "Proberen!" ..vind ik ook geen oplossing. Moet ik dan maar een berg zenders en ontvangers en antennes en rommel gaan kopen om het allemaal maar gewoon te proberen, zodat ik het hier niet hoeft te vragen? Komop, een beetje elkaars bevindingen delen moet kunnen, en scheelt nog een hoop geld ook. Waarom zouden we langs elkaar heen gaan lopen als we alle bevindingen op een hoop kunnen gooien om elkaar ermee te helpen? Want wat je nu eigenlijk zegt komt bij mij over als "Zoek het lekker zelf uit.", en dat vind ik een beetje jammer.. :(

Begin net zoals ik heb gedaan met een simpele omni. Dit gaf op mijn 500mw 2.4ghz toch ruim 1km bereik. Eigenlijk nooit het maximum getest. Probeer daarna anders je patch op je bril te zetten. Zo kan je zelf richten en hoef je niet bang te zijn dat je buiten de beam van de patch vliegt. Het beeld is niet ineens weg hoor als je uit de beam van je patch vliegt. Ik kan makkelijk 50-100 meter achter mijn patch vliegen. Er komt dan een beetje ruis in het beeld, daaraan kan je goed zien dat je aan het maximale zit te komen. Maar zoals remy zei, gewoon proberen. Ik heb ook gewoon de spullen gekocht en het gewoon geprobeert. Eerst omni vliegen daarmee heb ik eigenlijk nooit problemen gehad. Daarna een goedkope patch gekocht en deze op mijn bril gezet. Ziet er niet uit maar het werkt geweldig. Met de patch heb je ook vooral dichtbij, als je eens achter een boompje duikt of lekker laag over de grond vliegt veel beter beeld. En ook verderweg zie je minder ruis in het beeld. Als ik ongeveer 1km ver weg ben moet ik mijn hoofd toch wel zo'n 45 graden draaien om het beeld minder te zien worden. Als ik me dan helemaal omdraai is het beeld erg slecht maar nog wel vliegbaar. Dus ga gewoon het een en ander proberen en zie waar het schip strand. Er zijn nou eenmaal geen vaste berekeningen die precies vertellen wat je range is met een bepaalde setup.

mvg Hugo Janse

Je weet zelf net zo goed als ik dat je met zon patch niet ECHT om je heen kunt vliegen, hooguit een bepaalde hoek in en dat wil ik juist nog niet. :(

Sven, je kan met een patch rustig achter de patch vliegen hoor, geen probleem. Alleen niet te ver..en dat zijn al gauw enkele honderden meters. Dat bedoelt Remy nu juist, gewoon proberen en dan had je dat wel geweten. Beste is dan de patch recht omhoog zetten, heb je het best mogelijke ontvangst naar alle kanten en voorkom je ook nog eens dat je achter de patch kan komen. Neem een patch met een laag dBi, heeft de grootste conus.

MVG. Robert.

@Hugy: Een 1.3Ghz patch gaat niet echt lukken op mijn hoofd denk ik. :lol: Dat zijn namelijk platen van een ruime 20x20cm.

En dat ik achter de patch door kan wist ik al, maar ik dacht dat dat slechts enkele meters was. Ik meen filmpjes gezien te hebben waarbij ze buiten de patch vlogen, en dat was echt binnen een seconde of 2 sneeuw. Hoe kan dat dan?

Laatst bewerkt:
20x20 wordt inderdaad wat groot op je hoofd :p. Dan zal je hem gewoon een kant op moeten mikken waar je ongeveer heen vliegt. Dan kan je wel redelijk wat lol hebben hoor. En binnen 2 seconden sneeuw hebben ze of een hele hoge gain op de antenne of ze doen toch echt wat verkeerd bij de installatie van hun spullen.

Sven,

je hebt dit al zo'n 8 x gevraagd. Het gaat de eerste 30 pagian's in het FPV draadje constant om de antenne's en yagi's met de vraag "hoe ver kun je er mee"

Je hebt nu deze set, je zult vast ook met die set gaan vliegen, je hebt dan de keuze uit 3 omni's zoals je al eerder aangaf, wat is dan je vraag? De vraag hoe ver je komt met omni's? dat heb je toch al 8 x gevraagd? Nogmaals, het hangt van vele factoren af. De ene kist is de ander niet.

Omni erop, proberen, beeld rot, dan een patch. Dan kun jij mooi eens andere helpen als ze 8 x hetzelfde vragen. Wedde dat jij hetzelfde zal zeggen als ik en met mij vele andere?

Je zult dan zo'n 99,9% zeggen: " probeer het eens, maak je eerste vluchten, en je zult zien dat de helft van al jou vragen al beantwoord worden tijdens de eerste vlucht"

Je ziet nu steeds meer mensen die het e.a. vragen, de spullen aanschaffen, en nu harstikke leuk en goed FPV vliegen.

Jij was de eerste hier die enorm geinteresseerd was, hebt alle spullen, maar zit nog steeds niet in de lucht. Da's geen probleem, maar blijf dan niet constant vragen verzinnen waar je al weet ik hoe vaak antwoord op hebt gekregen.

jij weet best wel dat ik je genoeg heb geholpen, en je altijd wilde helpen. Nog steeds, maar dan wel als ik zie dat je eens wat onderneemt. Ik hoop dat je dat begrijpt:).

Ik vraag et 8 keer omdat ik 8 keer een tegenstrijdig of lam antwoord krijg. De ene roept 1.5km met 800mW, de andere beweerd dat je zelfs 1km wel kunt vergeten, en weer een ander zegt dat het tussen 0 en 5000m zit. Daar schiet ik geen donder mee op want ik weet dan nog steeds niet wat ik ermee aan moet. Juist door die tegen elkaar in druisende antwoorden heb ik nu weer een 800mW zender waar ik blijkbaar niks aan zal hebben. Of toch wel? of toch niet? of toch.... etz.. :roll:

En ik heb alles behalve een vliegtuig want die zit vast bij de oh zo snelle douane, of wou je soms zeggen dat dat mijn schuld is? En juist, JIJ hebt me getracht te helpen, maar zo zijn er nog een stuk of 3 anderen en allen roepen ze wat anders. En dan heb je ook nog de filmpjes op youtube... Vind je het gek dat ik dan een paar stappen terug neem en de kat uit de boom vraag?

Ik probeer steeds op advies gebaseerd een stap te nemen, maar het enige wat ik ermee opgeschoten ben, is een hoop gestruikel en onnodig verspillen van poen omdat er maar vanalles door elkaar geroepen wordt. Ik weet nu ook niet meer wat nu een goede keuze is..

Laatst bewerkt:
Ik vraag et 8 keer omdat ik 8 keer een tegenstrijdig of lam antwoord krijg. De ene roept 1.5km met 800mW, de andere beweerd dat je zelfs 1km wel kunt vergeten, en weer een ander zegt dat het tussen 0 en 5000m zit. Daar schiet ik geen donder mee op want ik weet dan nog steeds niet wat ik ermee aan moet. Juist door die tegen elkaar in druisende antwoorden heb ik nu weer een 800mW zender waar ik blijkbaar niks aan zal hebben. Of toch wel? of toch niet? of toch.... etz.. :roll:

En ik heb alles behalve een vliegtuig want die zit vast bij de oh zo snelle douane, of wou je soms zeggen dat dat mijn schuld is? En juist, JIJ hebt me getracht te helpen, maar zo zijn er nog een stuk of 3 anderen en allen roepen ze wat anders. En dan heb je ook nog de filmpjes op youtube... Vind je het gek dat ik dan een paar stappen terug neem en de kat uit de boom vraag?

Ik probeer steeds op advies gebaseerd een stap te nemen, maar het enige wat ik ermee opgeschoten ben, is een hoop gestruikel en onnodig verspillen van poen omdat er maar vanalles door elkaar geroepen wordt. Ik weet nu ook niet meer wat nu een goede keuze is..
Tegenstrijdige antwoorden, omdat er zo ontzettend veel dingen van invloed zijn op je bereik dat het juiste antwoord er gewoon niet tussen zit. Het komt allemaal neer op jouw situatie en totdat jij ermee gevlogen hebt weten wij niet hoever jij gaat komen.
Als ik 5km haal met 300mW 1,3GHz video (en een huge ontvangstantenne) en FrSky Telemetry betekent dat nooit dat jij mag verwachten er ook zover mee te komen.
Je moet willen pionieren, en als je bereik slecht is:
Kwaliteitscirkel van Deming - Wikipedia

'T is heel simpel Sven, ze hebben allemaal gelijk. Range is zooo veranderlijk he. Kan prima dat je de ene dag 1.5km haalt en de volgende kom je niet eens een km ver.
Vergelijk met een steen in een meer gooien : als er geen wind is en het wateroppervlak stil, dan zie je de golfjes van je steen zeer ver uitdeinen. Als er echter veel wind is en het wateroppervlak golf van zichzelf al wat, dan gaan je golfjes van de steen al snel verloren in de grotere golven van de wind.
Hoe groot je die steen neemt maakt dan niet zo heel veel uit.

@Baggus: Inderdaad, jouw record is waar ik op hoopte, maar er zijn er ook veel die beweren dat het niet kan wat je allemaal uitspookt met jouw setup. ;) Dus het is moeilijk om te kiezen wat je nu moet gaan gebruiken. Ik heb nu een 300mW en een 800mW zender, en weet nu dus niet wat ik op mijn FPV HK kist moet gaan plakken. Op de nemo van Remy was de 800mW zender blijkbaar een goede keuze anders had die hem er niet op gezet gok ik. En 300mW op jouw model is ook niet zomaar gekozen neem ik aan.

En de demingcirkel is inderdaad waar het op begint te lijken ja. :lol:

@u4eake: Het is toch wel mogenlijk om een soort van "raam waarde" te noemen? Bijvoorbeeld "met 2dBi omni en 300mW haal je tussen 1000 en 1500m." en "met 8dBi patch en 300mW haal je tussen 4000 en 5000m". Dan weet ik iig wat ik ongeveer kan verwachten of waar ik mee moet beginnen. Kijk dat 5 kilometer weg hoeft voor mij voorlopig nog niet, dan vlieg ik hem al thuis de slaapkamer binnen vanuit de club. Maar wat ik wel wil is zonder aan een antenne te moeten denken iets van 1000 tot 1500m om me heen kunnen dwarrelen om aan het vliegen zelf te kunnen wennen.

Laatst bewerkt:
Vergelijk met een steen in een meer gooien : als er geen wind is en het wateroppervlak stil, dan zie je de golfjes van je steen zeer ver uitdeinen. Als er echter veel wind is en het wateroppervlak golf van zichzelf al wat, dan gaan je golfjes van de steen al snel verloren in de grotere golven van de wind.
Hoe groot je die steen neemt maakt dan niet zo heel veel uit.

Mooie metafoor.

Sven, met 2W zendvermogen kan je theoretisch onder ideale omstandigheden de wereld rond zenden. Waarscheinlijk is het nog nooit gelukt. Het blijft pionieren. Sta je op een berg of wolkenkrabber dan zal je ongetwijfeld meer bereik hebben dan. Vlieg je over een stad gaat dat niet meer op. Ook als je ergens achtervliegt zoals bomen. Het wordt ook anders als je boven water vliegt. Ook vliegen bij temperatuurs en of luchtvochtigheidverschillen heb meer of minder bereik.

Over het algemeen merk je al snel aan het videobeeld dat je aan het eind van je bereik zit. Het beeld gaat sneeuwen, nog verder weg krijg je drop outs...genoeg tijd om terug te keren. Behalve als iemand plotseling op jou frequentie zit dan wordt het heel lastig...een spotter is dan een must.

Met je rc link gaat het anders, je hebt besturing of je hebt het niet. Wil je gewaarschuwd worden als je aan het eind van je bereik zit bouw je zender om met frsky telemetry of gebruik een OSD met RSSI uitlezing.

Je hebt geen garanties op bereik maar er zijn wel mogelijkheden om buiten bereik te raken te voorkomen.

Ben je bang je kist te verliezen door buiten bereik te komen dan zijn dat de opties. Nou ja, je kan ook heel dicht bij blijven vliegen of helemaal niet.

FPV vliegtuigen gaan meestal niet ten onder door buiten bereik te raken maar door technische mankementen, stuurfouten, harde landing enz.

Je zou zo een keer met mijn systeem mogen vliegen, wedden dat het al je angst ontneemt? Je bent welkom hoor!

MVG. Robert.

Laatst bewerkt:
sven, als we gingen testen met een combi van mijn en jou spullen, wist je zo de afstand op een weiland.... of in de polder.... IN de lucht is het dan (meestal) meer.

En ik DENK dat je de eerste tijd echt niet zo heeeel ver weg vliegt!

Ik kan niet wachtn tot ik eindelijk mijn bril en tracker heb, dan gaat die nemo de lucht in :P hoppa :P
(uiteraard eerst na ground tests)

Fijn, dankjewel mensen.

Het antwoord op jou vraag staat nu zo'n 3x herhaald, duidelijker kunnen we het niet maken voor je.
Ofwel, we komen gewoon weer terug bij wat ik al meerdere malen tegen je heb gezegt "probeer het!".

Ps; Ik heb 800mW op de Nemo geduwt omdat dat aanzienlijk beter het signaal penetreerd als ik achter de bomen vlieg. Eiegenlijk gebruik ik alleen voor die reden meer miliwatts. Ik vlieg nu veel met 200mW en dat werkt prima voor me..

Dat penetrerende vermogen is ook de reden dat ik het fijn zit dat die hoeveelheid mw's erop zit. Het is de bedoeling de eerste tijd lekker rond te tuffen, en zelfs tussen andere vliegtuigen door, dan is dat wel handig :D

wil ik wat verder weg? gaat de patch erop. 1,5km is meer als zat voor die nemo (ALS ik al ooit zo ver weg vlieg, misschien vind ik het JUIST leuker in de buurt tussen bomen door, etc)

(begint hier ongeduldig te worden omdat hij zijn hele fpv gear nog niet bij elkaar heeft :P Lol)

Hoe zit het trouwens met 1500MHz oftewel 1,5GHz?

Kan anders dan digitale radio op 1492MHz niets vinden dat hierbij in de buurt zit.

Back