Antenne's en FPV antenne perikelen

Ze zijn wel iets duurder dan omni's hoor Pieter. ;) Die winkel verkoopt ze voor 60 dollar per paar geloof ik.

Fransbr heeft ze gisteren al gemaakt !!

Hoop volgende weekend wat testjes te kunnen doen en natuurlijk zullen we dan wat verslag uitbrengen...

Sorry voor de late reactie.

Frank, de antenne heb ik gemaakt op een stukje semi-rigid. Hier had ik nog wat van liggen. Koop ik op een van de landelijke radio markten voor radio zendamatuers. Aan één kant zit al een SMA connector. Het mooie van dit spul is dat de binnen kern van teflon is. De buitenkant kan van de semi-rigid kan je solderen. Zo kan je dus mooi de 1/4 golf en 1/2 golf stukjes solderen.

Ik had de antenne klaar en gemeten. Zag er goed uit. Alleen werkte het niet op mijn Airwave 200mW TX blikje. De antenne maakt elektrisch gezien sluiting. Dat geeft bij de Airwave blikjes denk ik een probleem. De uitgang heeft geen ontkoppeling. Als je dus een gesloten antenne aansluit ziet hij het als sluiting. Moet ik dus nog even wat aan doen.

Ben op dit moment met nog een nieuwe antenne bezig. Het origineel was voor 2,4Ghz. Ben hem nu aan het omrekenen voor 5,8Ghz. Hierover later meer.

Sorry voor de late reactie.

Frank, de antenne heb ik gemaakt op een stukje semi-rigid. Hier had ik nog wat van liggen. Koop ik op een van de landelijke radio markten voor radio zendamatuers. Aan één kant zit al een SMA connector. Het mooie van dit spul is dat de binnen kern van teflon is. De buitenkant kan van de semi-rigid kan je solderen. Zo kan je dus mooi de 1/4 golf en 1/2 golf stukjes solderen.

Ik had de antenne klaar en gemeten. Zag er goed uit. Alleen werkte het niet op mijn Airwave 200mW TX blikje. De antenne maakt elektrisch gezien sluiting. Dat geeft bij de Airwave blikjes denk ik een probleem. De uitgang heeft geen ontkoppeling. Als je dus een gesloten antenne aansluit ziet hij het als sluiting. Moet ik dus nog even wat aan doen.

Ben op dit moment met nog een nieuwe antenne bezig. Het origineel was voor 2,4Ghz. Ben hem nu aan het omrekenen voor 5,8Ghz. Hierover later meer.

Dat komt omdat de Airwave 5.8GHz modules vaak DC gekoppeld zijn aan de uitgang, er bestaat trouwens geen 200mW Airwave module. Een simpele 4.7pF koppelcondensator verhelpt dat eenvoudig, bij voorkeur een 0402 of 0603 SMD, gewoon even ertussen solderen en dan werkt de antenna wel naar behoren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Bedankt voor de tips.. moet ik op jacht naar een C'tje
Vroeger gewoon in de winkel te krijgen , tegenwoordig een spelt in een hooiberg :-(

Hier de buit van de "workshop" gisteren avond bij Fransbr

De grote uitvoering is 2,4 de kleine zijn 5,8 wachten is nu op de connectoren en het C'tje

2mds2fo.jpg

wow, die zijn lekker klein!!!

hoe groot zouden ze zijn voor 1.3 ghz?

en dit kun je dus aan zender, EN ontvangerkant knopen?
Zou dit ook werken voor RC (2.4ghz)??

Freijn, viel het mee ze te maken? Vooral die van 5.8??

Taco.

Er bestaat een autocad filmpje op het forum.
Ikzelf had moeite met de 120 graden slag erin te maken. kon uit de foto's niet op maken hoe dat moest.
Samen met Fransbr in een 2 uur tijd 4 stuks gemaakt.
Frans kwam op het idee om ze met zilver te solderen. Dan kun je ze later op de coax of connector solderen ( met gewoon tin ) en springen ze dus niet meteen uit elkaar.

De 2,4 uitvoering hanteert wel VEEL gemakkelijker dan mijn 5,8. Pincet vingers nodig !

Hopelijk kan ik mijn condensator snel kopen en komen de connectoren vandaag binnen.
Dan worden van het weekend de eerste vluchten gemaakt.

Workshop antennes maken ????

Voor 2,4 is ie al weer redelijk groot, Ik ben bang dat voor 1,3 het een slap wankel geheel gaat worden.
Misschien met een kapje erover oid ?
Eerst maar even resutlaten afwachten ?

Knap handwerk hobbybob's! :yes: .
Benieuwd naar de resultaten, paar graden erlang's en de werking zal waarschijnlijk minder zijn?

Knap handwerk hobbybob's! :yes: .
Benieuwd naar de resultaten, paar graden erlang's en de werking zal waarschijnlijk minder zijn?

Dat is inderdaad de verwachting maar..........

Op de RC-groups claimen ze 4-6 km met mijn setje 5.8 200mw.

Neem daar de grote korrel zout bij zoals Sander verteld en mijn afwijking.

Ben ik toch al blij als ik 1.5 km zou halen ZONDER tracker systeem :-)

dat zou toch een mooi resultaat zijn met deze relatief simpele oplossing :D
jammer dat voor 1.3ghz het spul zo groot wordt :(

Dat komt omdat de Airwave 5.8GHz modules vaak DC gekoppeld zijn aan de uitgang, er bestaat trouwens geen 200mW Airwave module. Een simpele 4.7pF koppelcondensator verhelpt dat eenvoudig, bij voorkeur een 0402 of 0603 SMD, gewoon even ertussen solderen en dan werkt de antenna wel naar behoren.

Met vriendelijke groet,

Sander Sassen
ImmersionRC - Real Virtuality

Sander,

werkt een 10pf ook voor 5.8 ???

ik heb op het net ff zitten kijken hoe en wat en wat me op viel is dat er 3 en 4 blads skew planar zijn maakt dat nog veel uit??.
ik zat er aan te denken om een piepschuim bal te nemen en die in de vorm van de antene uit te snijden op die manier krijg je een sterk geheel.
als het niks is hoor ik het wel.

Laatst bewerkt:
ik heb op het net ff zitten kijken hoe en wat en wat me op viel is dat er 3 en 4 blads skew planar zijn maakt dat nog veel uit??.
ik zat er aan te denken om een piepschuim bal te nemen en die in de vorm van de antene uit te snijden op die manier krijg je een sterk geheel.
als het niks is hoor ik het wel.

Ik wacht nog op mijn condensatoren.

Fransbr heeft het al werkend op 2.4 ghz. We gaan van het weekend druk testen/vliegen denk ik zo.
Zelfs voor de 2.4, welke best wel groot is, kun je zonder schuim wel vliegen hoor.
Het is het vervoer in de auto wat hem kwetsbaar zou maken.
We hadden al gedacht om er een bekertje of bakje over te monteren als het vliegtuig op reis gaat.
Voor mijn 5.8 is het niet nodig. Dit is dusdanig klein dat mijn vliegtuig eerst breekt voordat de antenne verbogen word.

Het beloofd een prachtig FPV weekend te worden , dus verwacht van allen een mooi filmpje of in iedergeval een enthousiaste log hier !! :-)

Veel success en plezier alvast !

Ik heb even gezocht maar kan het even niet zo snel vinden.

De antenne zelf zit op de binnenste pool en dan moet je die condensatoren van de antenne naar de massa laten lopen of zie ik dat verkeerd. Bij sluiting neem ik eigenlijk iets anders aan maar het lijkt mij dat de massa ook moet worden aangesloten?

Zal vanmiddag eens kijken of ze die SMA connectoren bij de elektronica zaak verkopen. Al heeft die gast meestal nooit wat ik nodig heb of is stervens duur.

Zoiets of beter 1 met een stukje coax?

http://www.antennekabel.nl/foto-connectors/20-60422201.jpg

"Ebay 2x SMA met 15cm coax"

Laatst bewerkt:
Ik heb even gezocht maar kan het even niet zo snel vinden.

De antenne zelf zit op de binnenste pool en dan moet je die condensatoren van de antenne naar de massa laten lopen of zie ik dat verkeerd. Bij sluiting neem ik eigenlijk iets anders aan maar het lijkt mij dat de massa ook moet worden aangesloten?

Zal vanmiddag eens kijken of ze die SMA connectoren bij de elektronica zaak verkopen. Al heeft die gast meestal nooit wat ik nodig heb of is stervens duur.

Zoiets of beter 1 met een stukje coax?

http://www.antennekabel.nl/foto-connectors/20-60422201.jpg

@Knoppers

Voor gelijkspanning is de antenne een kortsluiting.
Voor wisselspanning (5.8ghz) niet.
Een condensator laat alleen wisselspanning door. Door deze tussen de middenader en je antenne te plaatsen "filter" je de gelijkspanning er als het ware uit en heb je geen kortsluiting meer.
Dus 1 pootje van je condensator aan de midden ader van de connector en 1 pootje aan het midden (centraal punt ) van je antenna.
De andere kant van je antenne moet inderdaad weer op de massa van je connector aangesloten worden.
Kort daarbij de draad niet in ! Daar het juist om de lengte van de draad/antenne gaat :-)

Voor de coax geld hetzelfde natuurlijk. Het word een beetje bepaald door je plaatsing van je zender.
Staat deze mooit rechtop op je toestel dan kun je de antenne er met de connector opschroeven.
Staat deze onder een hoek dan is een coax beter en kun je je antenne netjes horizontaal op je model plaatsen.

Ja JA JA nu komt het commentaar. . Je model vliegt ook niet recht en draaid alle kanten op.
Volgens een oud Chinees spreekwoord vliegt een FPV toestel het meeste van de tijd netjes rechtuit/rechtop :-)
Je moet ergens beginnen toch ?
Het stralings patroon van de antenne is een bol maar heeft ook wat slechtere punten.
Hier 1tje van een 4 bladige antenne.
http://www.freepatentsonline.com/6518931.html

Wist je trouwens dat de goede man Vivaldi heet ? :-)

Hij is nog niet af hier, dus kan er geen foto van maken helaas....

Laatst bewerkt:
Ah oké het is dus precies andersom.

Op school zijden ze altijd een condensator zijn 2 plaatjes die iets uit elkaar staan, een wisselspanning golft netjes er tussen door en een gelijkspanning klapt tegen de plaat aan en blijft steken.

Zat alleen bij dit even te denken hoe die kortsluiting nou kwam uit het eerder bericht. Antenne zo op binnen en buiten pool aangesloten? Als je bv alleen de binnenste pool aansluit is er toch geen sluiting. Alleen of hij dan werkt/goed werkt is ten 2e.

kan het overigens ook niet zoals ik zei. Dus antenne direct op de binnenpool en met een condensator naar de buitenpool of geeft dit problemen?

Anders bestel ik maar die met het stukje coax en dan zo dicht mogelijk bij de connector solderen. Eerst ook maar eens kijken of ik die dingen wel gemaakt krijg. Ze zijn wel lekker compact. Plus puntje 1 en als ze ook nog een beter bereik of stabieler bereik geven is het altijd het proberen waard. 60 dollar er voor neer leggen nehhh daar doe ik niet aan :D

Oh ja dat laatste stukje van kort de draad niet in begrijp ik niet helemaal vanaf waar en hoe je naar de massa gaat.

Back