Antenne's en FPV antenne perikelen

Plaatje gevonden.

Nou zie ik het.
cloverantenna.jpg

en in geval van condensatoren die dus tussen de binnenste pool solderen.

Ah oké het is dus precies andersom.

Op school zijden ze altijd een condensator zijn 2 plaatjes die iets uit elkaar staan, een wisselspanning golft netjes er tussen door en een gelijkspanning klapt tegen de plaat aan en blijft steken.

Zat alleen bij dit even te denken hoe die kortsluiting nou kwam uit het eerder bericht. Antenne zo op binnen en buiten pool aangesloten? Als je bv alleen de binnenste pool aansluit is er toch geen sluiting. Alleen of hij dan werkt/goed werkt is ten 2e.

kan het overigens ook niet zoals ik zei. Dus antenne direct op de binnenpool en met een condensator naar de buitenpool of geeft dit problemen?

Anders bestel ik maar die met het stukje coax en dan zo dicht mogelijk bij de connector solderen. Eerst ook maar eens kijken of ik die dingen wel gemaakt krijg. Ze zijn wel lekker compact. Plus puntje 1 en als ze ook nog een beter bereik of stabieler bereik geven is het altijd het proberen waard. 60 dollar er voor neer leggen nehhh daar doe ik niet aan :D

Oh ja dat laatste stukje van kort de draad niet in begrijp ik niet helemaal vanaf waar en hoe je naar de massa gaat.

- School zal wel gelijk hebben maar het komt gelukkig op hetzelfde neer :-)

- binnen en buitenpool aangesloten inderdaad. 1 kant aansluiten word het weer een omni antenne ( sprietje ). Daarom heb je daar dan ook geen kortsluiting :-)

- geen idee of je de condensator ook aan de buitenmantel mag aansluiten.
Electrisch gezien geen verschil denk maar lees het volgende punt

- De onderkant van de antenne is een soort van Mercedes ster of Peace teken.
Als je de connector van bovenaf bekijkt kun je dus de 3 poten die naar het midden wijzen mooi verdeeld over de connector massa solderen. ( rondom )

Shit ... een foto of plaatje zegt zoveel meer.... :-)

Zoals het fototje is het ook helemaal niet meer zinvol om te buitenkant met condensatoren te doen.

Net al even uit het losse handje een keer een blaadje gebogen met 0.8mm las draad.

Moet te doen zijn. Voor mn vliegtuig moet ik eigenlijk een 90 graden knietje hebben.

Telt de coax eigenlijk mee aan lengte? Nee toch?

Op de verkoop website van deze antennes staat 3 blads op je ontvanger en 4 op je zender.

Zilver soldeer heb ik niet liggen maar inderdaad wel een tip. Ik ken het als je 4 draadjes te gelijk wilt solderen schiet het hele boeltje soms weer los.

Klaverblad antennes

Beste FPV-ers.

Al enige tijd ben ik bezig (en samen met Frank) aan het experimenteren met de klaverblad antennes.
Op het internationale RC forum (rcgroeps.com) heeft IBCrazy ze geïntroduceerd, daar is het een HOT TOPIC!
Er bestaat een 3-blad en een 4-blad versie, deze laatste heet officieel: –hou je vast-
Skew-Planar Wheel circular polarized omni antenna
of afgekort de S.P.W. en de 3-blads de C.L.

Er worden goede resultaten geboekt met deze antenne combinaties.
Deze circulair gepolariseerde antennes gaan van nature multipath reflecties tegen, dit zit in het ontwerp van de antenne. Een duidelijke uitleg vind je hier in deze pdf.
Link- http://www.frccorp.com/pdf/Why Circular Polorized Antenna.pdf

ANTENNE BOUW
Aangemoedigd door de goede resultaten die werden geboekt ben ik deze gaan maken.
Als je nauwkeurig werkt en goed kunt solderen is te doen.
Ik gebruik 0.8 mm MIG las draad. Dit is verkoperd staaldraad, behoorlijk stug maar prima voor de klus. We hebben ze zowel in 2,4 al 5.8 mHz uitvoering gemaakt.

De 2,4 is ongeveer 6,5 cm in doorsnede en daardoor makkelijker te maken dan de 5.8 versie. Maar de 2.4 is ook weer wat kwetsbaarder dan het 5.8 mHz model.
Ik soldeer ze met zilver (s.p. 700C ) dit is sterker en vloeit mooier.
Ook kan ik nu 0.8mm r.v.s. draad gebruiken wat ook weer het voordeel heeft dat het niet kan roesten en nog iets sterker is.
Een ander GROOT voordeel is dat de constructie niet uit elkaar valt als je de plug of coax er aan wilt solderen dat heb ik met tin gesoldeerde antennes regelmatig ondervonden en dat geeft grote frustratie’s!

Als er ANIMO voor is maak ik er voor de liefhebbers een aantal in rvs of staal draad.
Alleen de basic vorm zoals hier onder op de foto. Je kunt dan zelf de juiste (sma man/vrouw) plug of coax aan solderen. Dat klusje is dan simpel omdat de soldeer vlakjes al verzilverd zijn en de antenne niet meer uit elkaar valt. Ik hoor het wel.

Vriendelijke groet,
Frans Br

Video van de testvlucht komt er aan.

2v18z0n.jpg

Laatst bewerkt:
Ziet er goed uit Frans, hoop dat je videomateriaal gauw geplaatst wordt zodat we kunnen zien hoe ze werken. Lijkt me mooie oplossing voor 5,8Ghz.

MVG. Robert.

Dikke kanttekening.....

Ik heb het 5.8 ghz setje.. Eerste probleem is dat ik een male op mijn zender heb zitten ipv een verwachte female. Dus stom stom stom de verkeerde connector besteld en gesoldeerd.
Tweede is dat ik misschien een condensator nodig heb.
Let daar dus aub op !

Hopelijk vanmiddag een test ritje op 5.8 maken..

groeten

Frank

testvliegen met de klaverblad antenne

DE TEST

Vanavond een testvlucht gemaakt samen met Frank en die was heel positief.
Gelijk maar een record gevestigd van 1500 meter ( zie filmpje)
Ik had een klaver-3-blad op de 2.4mHz immersion video zender (Sander Sassen ontwerp!! –dag Sander-) en in mijn grondstation op de duo 2400 diversity ontvanger een patch en een 4-bladklaver antenne.(ook weer van ontw. Sander S.)
Het idee was om te onderzoeken hoe goed de klaver blad antennes het zouden doen.

Ik vloog in Oostelijke richting met de patch antenne dwars daarop. (weggedraaid).
De patch kon te hulp komen zodra de ontvangst slechter zou worden.
Hoe goed de patch en klaver bij elkaar passen weet ik niet, maar toch was het een fijn idee dat ik de patch antenne kon bij draaien.
Toch nog flink wat storing te zien (in de bril minder) maar ik denk niet dat met de antenne te maken heeft.

Uit eindelijk heb ik een afstand van 1500 meter gehaald op deze combinatie, YES!!!
Later op de avond heb ik op de ontvanger in mijn grondstation een 3 en een 4-blad klaver gezet en 1200 meter gehaald!
We moeten nog flink wat ervaring op doen om meer te kunnen zeggen over deze antennes maar ik denk dat ze voor de FPV heel geschikt zijn en wel zullen blijven.

Vriendelijke groet Frans Br

Laatst bewerkt door een moderator:
Ehmm.
Sorry om het te vertellen maar afhankelijk van omgeving redde ik met de originele omni,s 1 op de bril en 1 op de video zender ook rustig tussen de 600 en 1000 meter met de zelfde video zender als jij hebt .
Met 5db antenne ook wel 2km .

Nou ja ik heb in ieder geval een coax besteld met rechte en haakse connectoren dus nog vast een tijdje wachten maar ga dit in ieder geval wel proberen.

Kan ik ondertussen vast een paar klaverbladjes gaan buigen.

p.s. hebben ze bij de bouwmarkt ook nog zilver soldeer?

Als het goed is dan is dat inderdaad met het brandertje.
Smeltpunt ligt wat hoger van zilversoldeer. Daarom kan je het dan met normaal soldeer weer goed solderen zonder dat het andere weer uit één valt.

Zilver soldeer is een legering die ongeveer 30% zilver bevat.
Of je dit bij een bouw markt kunt kopen betwijfel ik.
Behalve het soldeer heb je een vloeimiddel (flux) nodig, dit bestaat voor een groot deel uit borax.

Omdat de het werkstuk zo klein is kun je dit prima solderen met een gas soldeer gevalletje.
Toolcraft gassoldeer/-brander-set - Gassoldeersets - Conrad Electronic
De foto laat zien wat ik gebruikt heb. Zuurstof heb je echt niet nodig.

Voordeel van zilversoldeer is dat het netjes werkt, sterke verbinding geeft, r.v.s. probleemloos soldeert.
Maar de voornaamste reden is dat je de COAX of SMA plug aan je antenne kunt solderen zonder dat de bestaande soldeerverbinding weer smelt en alles in elkaar dondert.
Maar iemand met geduld en voorzichtigheid kan de antenne ook volledig met tin solderen.

Bij mij werkt de antenne goed.
Deze antenne is niet in de eerste plaats bedoeld voor de lange afstand maar vooral om het probleem van multi path storingen te voorkomen.
Niet alle video zender kunnen overweg met het klavertje maar daar is ook wel weer een oplossing voor.(ontkoppel condensator)
Ik zou graag van andere hun ervaringen willen horen, dus bouwen die klavertjes.

vriendelijke groet,
groet frans Br

De antenne van m'n ontvanger, heb ik nu door het buisje naar achteren lopen.
Nu lees ik dat er antennes verlengd worden, kan ik beter m'n antenne halverwege uit het buisje laten komen?
Nu komt er een 15cm uit, dan word dat een 40cm.
Heb ik dan meer/beter ontvangst?

Nu lees ik dat er antennes verlengd worden, kan ik beter m'n antenne halverwege uit het buisje laten komen?

Nee, dat maakt weinig uit bij piepschuimen romp. Je antenne wordt daar niet langer van. Verlengen tot halve of hele golflengte zou wel verbetering geven. Wel meer risico dat de antenne dan ergens achter blijft hangen. Heb van Remy wel eens een filmpje gezien... :lol::lol:

Als je op 35MHz vliegt en je verdubbelt de lengte van je RC ontvangst antenne, dan heb je in een klap veel meer bereik.
Lengtes:
Extending your 35 mhz antenna
Antenne gewoon in zijn geheel buiten het toestel laten wapperen, werkt naar mijn ervaring het beste.
Hoeveel meer bereik is nooit te zeggen.

Ik zal 'm eens wat meer laten hangen.
Ene moment vloog ik op bijna een kilometer zonder probleem, maar op het andere moment was ik 'm op 500 meter kwijt.

Back