Antenne's en FPV antenne perikelen

Het verlengen van je 35mhz antenne werkt op zich goed .
Ik moet er wel bij zeggen dat ik meestal met een Rond vliegende beweging terug vloog .
Je moet de antenne zien als zoals je hem ook met je ogen ziet.
Dus vlieg je van je af of weer terug recht naar je toe dan ziet je de antenne bijna niet ,zo is ook de ontvangst.

Vliegen met een ronde beweging werkte bij mij het best.

Heren,

Vandaag Fantastisch FPV gevlogen samen met FransBR.
Ik zal hem zijn eigen verhaal laten doen :-)

Vandaag voor het eerst met de nieuwe cirkel antennes gevogen.
5.8 Ghz 200 mw met zowel op zender als op onvangende zijde een cirkel antenne.
Daarbij iets OVER de 1100 meter gegaan !!
Met mijn omni haal ik net aan 300-400 meter. Bij 1100 meter had ik een beetje ruis maar nog steeds goed te vliegen.
Op de terug weg problemen met mijn 2,4 Ghz zender. Het ontvangst viel af en to weg.
Al met al RAZEND enthousiast over de cirkel antennes !
Later op de avond het filmpje met wat uitleg en foto's

groeten
Frank

En nu ga je verder en kom je het volgende probleem tegen.
Dus dat wordt werken aan je 2.4G signaal.
Misschien kan je een zelfde antenne maken voor de 2.4G
Of een booster

Vandaag voor het eerst met de nieuwe cirkel antennes gevogen.
5.8 Ghz 200 mw met zowel op zender als op onvangende zijde een cirkel antenne.
Daarbij iets OVER de 1100 meter gegaan !!
Met mijn omni haal ik net aan 300-400 meter. Bij 1100 meter had ik een beetje ruis maar nog steeds goed te vliegen.
Op de terug weg problemen met mijn 2,4 Ghz zender. Het ontvangst viel af en to weg.
Al met al RAZEND enthousiast over de cirkel antennes !

Super Frank, het klinkt erg goed! We gaan ze hier ook proberen (welliswaar de gekochte versie, zelf bouwen is een beetje te hoog gegrepen ;) ).

Vriendelijke groeten,
Aldert

Mooi om te horen! Was al benieuwd naar jullie praktijkervaringen op 5.8Ghz.
Voor mij ook erg interessant denk ik. Zijn deze hetzelfde als die bluebeam antennes?
Weet iemand eigenlijk wat het verschil is tussen die bluebeam en Skew-planar wheel of cloverleaf antennes?

Ik heb 3 kitjes gekocht bij Video Aerial Systems, LLC
Dit is de site van IBcrazy de ontwerper van deze antenne's voor fpv gebruik. Ik ben benieuwd wanneer ze aankomen en de voordelen. Het grootste voordeel is dat ze circulair gepolariseerd zijn. Dus veel beter omgaan met achter bomen vliegen, laag vliegen etc. Precies goed voor mij dus. Ik heb 1 keer de 2km aangetikt maar vond er geen drol aan. Enige spanning is dat je constant denkt als er nu wat fout gaat is het weg. Laag vliegen is veel meer wat voor mij.

Was ook van plan daar te bestellen.
Zie nu alleen dat bij die Bluebeam-kit geen 5.8Ghz meer te selecteren is.
Gisteren ging dat nog wel volgens mij. :confused:

Zijn ze waarschijnlijk op. Wachten totdat hij ze weer op voorraad heeft en anders even een mailtje sturen.

Weet iemand eigenlijk wat het verschil is tussen die bluebeam en Skew-planar wheel of cloverleaf antennes?
Al gevonden:
The BluBeams are 1 skew-wheel and 1 cloverleaf antenna. Nothing special about them.
De 3-blads is de cloverleaf (transmitter) en de 4-blads de skew-wheel (receiver). Schijnt in de praktijk beter te presteren dan bijvoorbeeld cloverleafs op zowel transmitter als receiver.

Ik heb vandaag dan ook maar eens een clover leaf gemaakt op m'n videozender om eens zelf te onderzoeken of het wat is. Voor ontvangst gebruik ik een 12dBi yagi. De resultaten heb ik opgenomen. Misschien dat het goed werkt in combinatie met andere ontvangst antennes maar ik vond het niks. Ik denk dat het te maken heeft dat deze antennes niet 2 polig zijn.

MVG. Robert.

Laatst bewerkt door een moderator:
Denk dat het vooral komt omdat je nu geen circulair gepolariseerde ontvangst antenne gebruikt. Hierdoor heb je standaard al een verlies van 3dbi. Je zou er nog een moeten maken en deze op je ontvanger plaatsten. Dan zou het geweldig moeten zijn vooral bij bomen etc.

Goed, vanmiddag ben ik met Roel naar de plaats voor de 6e meet geweest. Hij zal er straks wel iets meer over schrijven in het daarvoor bestemde draadje. Maar ik heb opnames gemaakt van de omgeving met de clover leaf antenne zowel op de vtx als vrx. Lijkt me wel wat beter dan een omni maar kijk zelf maar. Ik kan er niet meer van maken en durf niet verder dan 200m te gaan. Hoop dat iemand met betere resultaten komt.

MVG. Robert.

Frans en ik hebben gisteren ook easy testen gegaan tussen een circular en een patch.
Frans heeft twee patch antennes.
Een linkse en een rechter.
Wanneer het ontvangst met de circular weg viel konden we met de patch nog iets verder komen. De linker dan wel te verstaan. De circular is bij ons namelijk ook links gepolariseerd.

Heb filmpje van gisteren in de upload staan met in line commentaar.

Leuke en goede activiteiten op het Fpv gebeuren trouwens mannen!!

Ok Heren ,zoals beloofd een klein verslagje van gisteren de Test met de Circular Antennes.

Twee circular antennes ( home made with help of Fransbr )
1 op de ontvanger en 1 op de zender. Zender 5.8 Ghz 200 mw. Geen condensator nodig gehad voor de zender.

De inmiddels bekende Duplo blokjes FPV set .
4qk3dz.jpg

Hieronder de video.
Een aantal dingen hierop te zien:
- Allereerst mijn record max afstand. 1139 meter.
En zoals je kunt zien nog goed Beeld. Wat opvalt is dat zodra ik naar mij toevlieg
het beeld veel minder is. Mijn video camera zit dan (denken we ) tussen de zend en
ontvang antenne in. Ik zal mijn opstelling moeten aanpassen.
- Ik raak twee keer controle kwijt over het vliegtuig, beide ook alleen op de terug weg.
Waarchijnlijk zelfde oorzaak.
- De circular antenne heeft een appelvormig stralings patroon. In het midden , recht
boven de antenne zit een minder ontvangst gedeelte. Wij noemen het al ,
"het steeltje van de appel" Als ik daar doorheen vlieg is het beeld belabberd. :-)

Mijn doel voor FPV is mooie plaatje/video maken en beslist geen afstand. Met de patch had ik altijd mijn Human-Antennna tracker nodig. Nu dus niet meer en kan ik rond om
vliegen zonder dat de H-tracker begint te mopperen dat de kabels om het statief heen aan het wikkelen zijn hihi. 1000 meter is voor mij goed genoeg en ben dan ook erg tevreden.

Hier het filmpje voorzien van commentaar en op het einde nog wat leuke beelden.

Test 2.4 en 5.8mHz klaverblad antenne

FPVers,

1e deel

Jullie hadden nog een verslagje van mij tegoed.

-Test 5.8mHz van Frank-
Frank heeft al het een en ander verteld.
Opmerkelijk was dat we eerst dachten dat zijn 5.8mHz zender niet zou werken met de klaverblad omdat deze antenne voor DC een kortsluiting zou geven.
Frank had al een ontkoppel condensator besteld.
Toch maar de gok genomen en wat blijkt: De Human antenne tracker is binnen 1000 meter overbodig!
groot succes voor Frank met zijn 5.8mHz zender.

-Test 2.4mHz van Frans-
Deze test was al weer beter dan de eerste een paar dagen terug.
Dit keer had ik de verschillende componenten (camera, GPS, klaverblad-videoantenne) zo ver mogelijk uit elkaar geplaatst op het model en dat was duidelijk merkbaar.
Voor mij ook weer een nieuw afstandsrecord, 1800 meter!
Binnen de 1000 meter nagenoeg storingvrij. Als je storing had was dit als je pal boven je vloog.(het steeltje van de appel -geen donut maar een appel-)
In het vliegtuig stond een 3-bladig-links-gepolariseerde-klaverblad via een korte coaxkabel verbonden met een 500mW 2,4mHz videozender. Ik gebruik de diversity ontvanger van Sander.
Op de ene ingang stond de 4-bladige-links-draaiende-klaverblad-antenne en op de andere ingang van de ontvanger had ik een links gepolariseerde patch antenne aangesloten.

ga verder naar deel 2

http://img17.imageshack.us/img17/4980/klaverbladfpv2etest.jpg

Laatst bewerkt:
Test 2.4 en 5.8mHz klaverblad antenne -2e deel-

2e deel

-de praktijk
Binnen de 500 meter had de ontvanger voorkeur voor het klaverblad, 500-1000 meter geen voorkeur en >1000 voorkeur voor de patch.
Het is niet zo duidelijk als ik het hier opschrijf maar dit leek zo'n beetje de trend.
(Als Sander hier wat zinnigs over kan zeggen hoor ik dat graag, ook een theoretische benadering is welkom)

Al met al succesvol, zeker voor de 5.8MHz antenne.
Deze is dan lastiger te maken maar op het model wel lekker klein en minder kwetsbaar als zijn veel grotere 2.4 broertje.
Wel tot zover mijn verslag.

Ik ben heel benieuwd of jullie ook geluk hebben met de klavertjes.
De 5.8 modellen zijn uitverkocht bij IBCrazy hoor ik.
Als er ANIMO voor is maak ik er voor de liefhebbers, tegen kleine vergoeding, een aantal geluks klavertjes. - links rechts draaiend, rvs of staal, 5.8 of 2.4, aardbei of banaan :-) -
Alleen de basic vorm, je kunt dan zelf de juiste (sma man/vrouw) plug of coax aan solderen. Dat klusje is dan heel simpel omdat de soldeer vlakjes al verzilverd zijn en de antenne niet meer uit elkaar valt. Ik hoor het wel.
Bouwen dus die klavertjes.

Ik was begonnen met een filmpje, eerst in Adobe Première en daarna in Movie Maker maar beide editors lopen vast, heel frustrerend! Jullie houden het tegoed, voorlopig moeten jullie het doen een fotocollage.

Met vriendelijke groet,
Frans Brinkhorst

http://img96.imageshack.us/i/2efpvvanfilm.jpg/

Laatst bewerkt:
Het is toch om bang van te worden, wat een beetje antenne al doet.
Hoe groot zou het al moeten worden voor 1.3Ghz? Tegroot gok ik?

Ben bang van wel SVEN, zeker zo'n 25 cm.
Maar als je je vliegtuig maar groot genoeg maakt is ook deze de antenne in verhouding klein
l.o.l.

Het is toch om bang van te worden, wat een beetje antenne al doet.
Hoe groot zou het al moeten worden voor 1.3Ghz? Tegroot gok ik?

Laatst bewerkt:
Ha Frans, mooi werk! :yes:

Ik heb wel interesse in een 3 en 4-blads klaver voor mijn 5.8Ghz set (BEVRC, zelfde setje als Frank waarschijnlijk).
Rechtsdraaiend en doe maar aardbei ipv banaan. :lol:
Heb je toevallig ook nog SMA-plugjes ervoor?

En is het aan te raden een stukje coax ertussen te zetten? Meen ergens gelezen te hebben dat dat beter is, om zo het klaverblad wat van een reflecterende ondergrond weg te houden?

Heb je trouwens een reden dat je linksdraaiend gekozen hebt, omdat IBCrazy standaard rechtsdraaiend heeft? Als we nu allemaal hetzelfde kiezen blijft het spul uitwisselbaar... ;)

Back