Anti-spark met weerstand, welke heb ik nodig?

stef stuntpiloot

Forum veteraan
Ik wil graag voor mijn multicopter een antispark maken. Ik wil dit gaan doen door op de plus een extra lus toe te voegen waaraan ik een weerstand toevoeg zodat de condensatoren rustiger kunnen vullen in plaats van met een enorme klap.

Ik zit nu alleen met de vraag: welke weerstand is goed voor mijn toepassing? Omdat ik niet zo heel veel van electronica weet gooi ik de vraag hier even neer.

Waar het tussen moet:
5280 uF aan condensatoren (totaal 16 condensatoren van 330 uF parallel aangesloten)

6S 8000mAh 50C accu's

Alvast bedankt voor het mee denken!

Wanneer je een weerstand van 100 Ohm neemt zal de laadstroom beperkt blijven tot ongeveer 0,25A. De elco's zullen dan in ongeveer 1 seconden geladen zijn.

Wanneer je een weerstand van 47 Ohm neemt zal de laadstroom beperkt blijven tot ongeveer 0,5A. De elco's zullen dan in ongeveer 0,6 seconden geladen zijn.

Bedankt voor de korte, duidelijke uitleg. Een 100 ohm weerstand lijkt me dan mooi, geen grote klap meer op de electronica. Kan ik elke 100 ohm pakken of moet ik nog een speciale hebben?

Je kan elke gewone 100 Ohm weerstand gebruiken. Ik zou geen SMD weerstand gebruiken die zou misschien te warm kunnen worden en kapot gaan.

ThumbSMT.JPG

Een SMD weerstandje. ;)

Weerstandswaarde zo laag kiezen dat je nog wel een vonkje hoort. Geen vonk betekent namelijk dat de elco's kapot zijn, en als die kapot zijn, volgt de rest van de regelaar snel. De vonk is je vriend. Beetje experimenteren om de goede waarde daarvoor te vinden.

Oke, ik had just begrepen dat bij vonken die regelaars elke keer een klap krijgen en dat dat niet wenselijk is (schade etc) Daarom dacht ik dat als je maar groot genoeg die waarde neemt zodat er geen vonk is dat die condensatoren rustig vol lopen en dan de regelaars normaal zullen initialiseren. Dat klopt dus niet?

Dat is wel een beetje ver gezocht hoor Ron. ;)
Ok, misschien is 100 Ohm wat hoog maar ik heb ze veel in gebruik gezien en het werkt uitstekend. Als je 47 Ohm gebruikt zou je misschien nog een heel klein vonkje kunnen zien. Maar dat willen we toch juist voorkomen omdat die vonkjes de connectors aantasten?

@ PD5DJ, dat ziet er erg netjes uit! Ik zie dat je krimpkous om de stekker doet en daar ringetje omheen die verder uitsteekt? en dat je omdat je die aanraakt tijdens het inpluggen al klaar bent? mooi hoor!

Ik zie overigens dat je het op de min hebt. Moet het niet op de plus kabel?

.... Weerstand iets van 10ohm nemen, dat is goed genoeg voor 6-12S, maar neem wel een weerstand van minimaal een Watt of 3.

Mooie uitvoering! Een weerstand van 10 Ohm vind ik te laag, daarmee trek je nog steeds een flinke vonk die de connector zal beschadigen.
Een weerstand van 3Watt is ook echt niet nodig als je pakketten van 4S of 5S gebruikt. Ook bij 12S is 1Watt ook al voldoende want de stroom gaat er zo kort doorheen dat de weerstand eigenlijk geen tijd heeft om echt heet te worden. De weerstand op jouw foto's is volgens mij ook maximaal een 1Watt type.

......Ik zie overigens dat je het op de min hebt. Moet het niet op de plus kabel?

Dat maakt helemaal niets uit voor de werking.

@ PD5DJ, dat ziet er erg netjes uit! Ik zie dat je krimpkous om de stekker doet en daar ringetje omheen die verder uitsteekt? en dat je omdat je die aanraakt tijdens het inpluggen al klaar bent? mooi hoor!

Ik zie overigens dat je het op de min hebt. Moet het niet op de plus kabel?

Dat hangt er van af waar je het mannetje op je accu hebt zitten,

Heb je een mannetje op de + zitten dan moet de antivonk op de + van de regelaar.. :)

Mooie uitvoering! Een weerstand van 10 Ohm vind ik te laag, daarmee trek je nog steeds een flinke vonk die de connector zal beschadigen.
Een weerstand van 3Watt is ook echt niet nodig als je pakketten van 4S of 5S gebruikt. Ook bij 12S is 1Watt ook al voldoende want de stroom gaat er zo kort doorheen dat de weerstand eigenlijk geen tijd heeft om echt heet te worden. De weerstand op jouw foto's is volgens mij ook maximaal een 1Watt type.

Dat maakt helemaal niets uit voor de werking.

Ik heb deze oplossing nu al ruim 5 jaar in gebruik tot op 12S, en daarmee heb ik nog geen vonk gezien.. op 6s heb ik nu 5.6ohm (had niets anders) en daarmee hoor ik en zie ik helemaal niets..

Ik heb even mijn post geedit, maar het is maar een advies, neem wel een wat zwaardere weerstand, zeker bij weerstanden lager dan 10ohm, er komt toch nog wel wat energie los, uiteindelijk begaven al mijn 1watt exemplaren op den duur.

Bedankt wederom voor het meedenken. We moeten er overigens wel rekening mee houden dat het niet om 1 accu en 1 regelaar gaat. Het gaat om 8 regelaars. met in totaal 16 condensatoren

Hoe lager de weerstand des te hoger de stroom dus des te heter wordt de weerstand. Het klopt dus wel dat je dan "zwaardere" weerstanden dan 1Watt nodig hebt.
Ik kies voor duidelijk hogere waardes en dan speelt dit geen noemenswaardige rol omdat de stroom daar te laag voor blijft.

Dat is wel een beetje ver gezocht hoor Ron. ...
De kreet de vonk is je vriend komt van CastleCreations, allitereert zelfs mooier in het Nederlands dan in het Engels:
Remember, the spark is your friend!!! - Castle Creations - FAQ: Phoenix series controllers

Het is niet mijn bedoeling om de hoofd-connector te slopen Ernst. Stef wil werken met een paralleldraadje met extra (kamikaze?)konnektortje + weerstand, daar had mijn reactie betrekking op, de weerstand-methode beschreven in dit bericht:
Vonkbrug
en
[36851] vonk-vermijden-bij-aansluiten-accus-met-hoge-spanning-17 (meer oplossingen, ook commerci-ele)

Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Ron,

Vanaf beneden werkend, ik neem aan dat ze bedoelen met "the spark is your friend" uitgaande van dat er geen weerstand tussen komt? Want als je het rechtstreeks aansluit,
dan lijkt het me inderdaad een goed teken (van werking) dat er een vonk komt. Maar het
toevoegen van een weerstand zodat ze langzamer kunnen vullen, en er zo dus geen/
weinig vonk komt, betekent dan niet dat hij niet werkt maar dat ie gewoon zonder grote klappen gevuld is. Wat me wel een nadeel lijkt is dat je niet kan zien of een condensator defect is als je deze methode toepast, terwijl bij rechtstreeks aansluiten dat wel het
geval is.

Bij deze manier van aansluiten is het overigens geen lullig vonkje. Flink klap door die 8 esc's tegelijk op 6S

Overigens, ik begrijp op basis van de rest van je toelichting dat je de methode die ik voor ogen heb geen goed idee vindt?

Als je de weerstand zodanig kiest dat er geen vonk ontstaat, heb je, uiteraard, die vonk-check zekerheid niet meer. Dus ik zou hem zo kiezen dat er geen klap meer is, maar nog wel een lief schattig klein aaibaar vonkje. En dat vonkje heb je dan tussen twee kleine slijt/opoffer-connectoren.

Laatst bewerkt:
Als ik mijn voeding van 100 Ampere / 24 Volt aansluit zonder laadbegrenzer op het net krijg ik ook een mooie vonk......en de zekering in de meterkast liggen er vervolgens uit.
Ik kan echt niet snappen waarom men een vonk wilt zien om zijn / haar electronica te "checken".
Je gaat toch ook geen electronica ontwikkelen wat bloedheet wordt zodat je weet dat je electronica werkt ?
De vonk als checker is gewoon een broodje aap en slaat echt nergens op.
Bij echt lege elco's is het haast kortsluitstroom wat je uit de accu's trekt, lijkt me ook zeker niet goed voor de accu's zelf.

Back