Anti-spark met weerstand, welke heb ik nodig?

Boris ik ben het helemaal met je eens! Waarom doet men in de elektronica zo z'n best om juist die startstromen zo veel mogelijk te beperken? In elke TV, DVD recorder, Computer, Lader voor je mobieltjes en zo voorts, zit tegenwoordig een schakelende voeding. Daar zitten ook een paar stevige elco's in die bij het inschakelen even een flinke laadstroom nodig hebben. In al die voedingen zit een stevige NTC weerstand (meestal tussen de 50 en 100Ohm) die de stroompiek bij het opstarten moet opvangen.
De elektronica van de regelaar zal geen nadelige gevolgen ondervinden van die oplaadpieken maar de accu, de draden, solderingen, connectoren en dergelijke krijgen toch iedere keer weer een stevige optater. Ik heb zelf maar één regelaar die vonkjes trekt maar daar zit een extra connectortje met een weerstand in van 100 Ohm. Geen vonken, toch voldoende snel opladen van de elco's en als je vergeet de hoofd connector aan te sluiten en je start de motor dan valt alles uit. 8O Zo kan je dus ook niet met een vergeten hoofdconnector gaan vliegen met alle gevaren die daaraan verbonden zijn. Dat heb ik overigens al wel een keer zien gebeuren. Het is goed afgelopen omdat het vliegtuig niet van de grond kwam maar als dat wel was gelukt weet ik niet wat er had kunnen gebeuren. :oops:

Intussen heb ik een test gedaan, ik heb een 100ohm weerstand gebruikt (3W). Deze heeft niet het gewenste effect. Hij wordt gloeiend heet en als ik na 10 seconden de hoofd aansluiting gebruik komt er nogsteeds een knal. Moet ik nu een lagere waarde gaan gebruiken? 50 ohm bijvoorbeeld?

Ik heb naar voorbeeld van Bjorn (bedankt voor het idee!) van de week ook maar een anti-vonk in m'n slepers gemaakt. In de 12S versie zit 10Ohm (5W), in de 10S versie zit 5Ohm... lijkt te werken op een Castle ICE120HV en Sentilion 100A...

Groetjes,
Gerben

Ik geloof dat één lipo cel 4 Volt is (?), dan heb je bij 12 cellen 48 Volt.
Wanneer de cellen aangesloten worden stijgt de stroom en zakt de spanning naar haast NUL Volt.
Theoretisch zou dat betekenen dat bij een 12 cellen met een capaciteit van 2200mA, bij aansluiten een stroom gaat lopen van:

Vermogen = U x I = 48 Volt x 2,2 Ampere = 105,6 Watt wat de cellen kunnen leveren albij 1C.
I = P / U = 105,6 / 0,01 = 10560 Ampere

Dus bij aansluiten van de cellen en lege condensatoren / elco's loopt er een stroom van 10560 Ampere !!!! - bij 10C mag het nog eens met 10 vermenigvuldigd worden.
Dan te bedenken dat enige mili-Ampere al dodelijk is.......leuk zo'n vonken checker, een echte aanrader !

Voor de opletter, ik heb R inwendig van de cellen en elco's niet mee genomen anders snapt geen hond het meer.

Als kluizenaar heb jij niets te vrezen, alleen mensen die in de echte wereld ook een leven hebben lopen gevaar.

Mijn vader zei altijd; als je het niet snapt kan je beter je mond houden dan onzin verkopen.
Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee.

Ik geloof dat één lipo cel 4 Volt is (?), dan heb je bij 12 cellen 48 Volt.
Wanneer de cellen aangesloten worden stijgt de stroom en zakt de spanning naar haast NUL Volt.
Theoretisch zou dat betekenen dat bij een 12 cellen met een capaciteit van 2200mA, bij aansluiten een stroom gaat lopen van:

Vermogen = U x I = 48 Volt x 2,2 Ampere = 105,6 Watt wat de cellen kunnen leveren albij 1C.
I = P / U = 105,6 / 0,01 = 10560 Ampere

Dus bij aansluiten van de cellen en lege condensatoren / elco's loopt er een stroom van 10560 Ampere !!!! - bij 10C mag het nog eens met 10 vermenigvuldigd worden.
Dan te bedenken dat enige mili-Ampere al dodelijk is.......leuk zo'n vonken checker, een echte aanrader !

Voor de opletter, ik heb R inwendig van de cellen en elco's niet mee genomen anders snapt geen hond het meer.

Nergens niet om, ik betwijfel je kennis van electronica niet, maar bovenstaande berekening slaat nergens, maar dan ook helemaal nergens op, want de capaciteit van de cellen, zowel als de C-waarde heeft er niks mee te maken. De stroom die er gaat lopen wordt puur en alleen bepaald door spanning en weerstand....

Neem een inwendige weerstand van een paar mOhm per cel (dus voor 12 cellen al gauw een paar honderdste Ohm, zeg 0.05 Ohm) met in serie de weerstand van de draden, ook al gauw een paar mOhm, maar laten we die voor het gemak eens negeren, en je hebt nog maar een kortsluitstroom van initiëel (dus het moment van sluiten, als de Elco's 0 Volt zijn) van maximaal 50.4 V gedeeld door 0.05 Ohm = 1008 A.... GEEN "veelvoud van 10.000 A's"
Echter deze aanloopstroom wordt nog heel lichtjes gedempt door de zelfinductie van de draden, en zal dus in de praktijk een tikkeltje lager zijn (hoe veel weet ik ook niet, maar ik weet wél, dat die inductie meespeelt: verleng je accudraden maar eens met een meter....)
Daarnaast zullen die Elco's bij dergelijke stromen afschuwelijk snel opladen, waardoor de tijdsduur dat deze hoge stromen lopen niet eens in miliseconden uit te drukken is....

Een stroom van een paar mA is inderdaad reeds dodelijk, ALS deze rechtsstreeks door het hart loopt, EN als deze stroom continue is.
Dergelijke hoge stromen gaan echter langs de huid, en gezien het menselijk lichaam een behoorlijk hoge weerstand heeft, is het letterlijk onmogelijk om met 50 V gelijkstroom reeds een dodelijke stroom door het lichaam te laten lopen, tenzij je heel vervelende samenlopen van omstandigheden hebt, zoals extreme warmte (zweet op de huid) en van zweet doorweekte kleding.

Vergeet niet, dat een taser met enkele tienduizenden volts werkt, en geacht wordt "niet dodelijk" te zijn.

Hiermee wil ik niet zeggen dat laagspanning-gelijkstroom volledig ongevaarlijk is, dat is het beslist niet: persoonlijk vind ik alles boven 6S gevaarlijk, omdat het de spieren doet verkrampen en na verloop van tijd behoorlijke schade in het lichaam aan kan richten.
Maar het rekensommetje zoals hier boven is ver, héél ver naast de waarheid....

Groet, Bert

Intussen heb ik een test gedaan, ik heb een 100ohm weerstand gebruikt (3W). Deze heeft niet het gewenste effect. Hij wordt gloeiend heet en als ik na 10 seconden de hoofd aansluiting gebruik komt er nogsteeds een knal. Moet ik nu een lagere waarde gaan gebruiken? 50 ohm bijvoorbeeld?

Ik kan me niet voorstellen dat na 10 seconden de elco's nog niet opgeladen zijn. Weet je zeker dat je een 100 Ohm weerstand hebt en niet een 1000 Ohm of nog meer? De RC tijd is 100 Ohm * 0,005280F = 0,528 seconden. Een elco wordt als opgeladen (vol) beschouwd na 5RC dus na 2,64 seconden. Ok, ik heb hier net als Boris voor het gemak de inwendige weerstand van de accu en de draden alsmede de inductie van de draden (Bertus) even weggelaten. Dat kan ook makkelijk omdat die in verhouding tot de 100 Ohm weerstand in het niet vallen. Misschien dat de RC tijd er een paar msec. langer door wordt maar bij lange na nog geen 10 seconden!

Bertus, ik ben het helemaal met je eens, mijn nekharen gingen ook een beetje overeind staan toen ik de reactie van Boris las. Wel vreemd want eerder had hij nog een zinnige opmerking gemaakt waar ik het wel mee eens ben.
En dan die opmerking tegen Ron:
................. Mijn vader zei altijd; als je het niet snapt kan je beter je mond houden dan onzin verkopen.
Ik zou zeggen, doe er je voordeel mee.
Inderdaad, doe er je voordeel mee! Meer zeg ik hier niet over. :evil:

Laatst bewerkt:
..........Dergelijke hoge stromen gaan echter langs de huid, en gezien het menselijk lichaam een behoorlijk hoge weerstand heeft, is het letterlijk onmogelijk om met 50 V gelijkstroom reeds een dodelijke stroom door het lichaam te laten lopen, tenzij je heel vervelende samenlopen van omstandigheden hebt, zoals extreme warmte (zweet op de huid) en van zweet doorweekte kleding.

Hier moet ik echter toch een kanttekening bij plaatsen. Het is juist je (droge) huid die een hoge weerstand heeft en voorkomt dar er een grote stroom DOOR je lichaam gaat lopen. Heb je natte handen of sta je in het water dan kan het wel gevaarlijk worden want dan kan de stroom wel door je huis naar binnen gaan en omdat je van binnen heel erg "nat" bent gaat er vrij makkelijk stroom lopen.
Er zijn van die mafketels die met hun tong twee draadjes met elkaar verbinden om zo een Ledje te laten branden op een 9V batterij. Eerlijk gezegd ben ik ook wel eens zo maf geweest om het te proberen maar dat was toch geen lekker gevoel. Mijn tong is een behoorlijke poos een soort gevoelloos geweest, net alsof je een verdovingsspuit van de tandarts had gekregen. De stroom was maar iets van 10mA dus gevaarlijk was dat niet echt. ;)

Bij een droge huid gaat de stroom door het lichaam en bij een natte huid langs het lichaam.
Een droge huid geleid niet en dus zal de stroom proberen het bloed als geleider te gaan gebruiken.
Bij een natte huid zal de stroom de weg van de minste weerstand nemen en dat is langs je huid en niet door het lichaam.

Nergens niet om, ik betwijfel je kennis van electronica niet, maar bovenstaande berekening slaat nergens, maar dan ook helemaal nergens op, want de capaciteit van de cellen, zowel als de C-waarde heeft er niks mee te maken. De stroom die er gaat lopen wordt puur en alleen bepaald door spanning en weerstand....

Aha, de wet van Ohm gaan we erbij halen I = U / R.
Die gaan we dan ook maar toepassen I = U die bij kortsluiting nagenoeg nul is / R welke ook zo goed als nu is.
Dus nul / nul = nul Ampere gaat er lopen bij kortsluiting, maw er kan zelfs geen vonk optreden......maar zo werkt het, dat weet jij ook wel.....toch ?

Hier moet ik echter toch een kanttekening bij plaatsen. Het is juist je (droge) huid die een hoge weerstand heeft en voorkomt dar er een grote stroom DOOR je lichaam gaat lopen. Heb je natte handen of sta je in het water dan kan het wel gevaarlijk worden want dan kan de stroom wel door je huis naar binnen gaan en omdat je van binnen heel erg "nat" bent gaat er vrij makkelijk stroom lopen.
Er zijn van die mafketels die met hun tong twee draadjes met elkaar verbinden om zo een Ledje te laten branden op een 9V batterij. Eerlijk gezegd ben ik ook wel eens zo maf geweest om het te proberen maar dat was toch geen lekker gevoel. Mijn tong is een behoorlijke poos een soort gevoelloos geweest, net alsof je een verdovingsspuit van de tandarts had gekregen. De stroom was maar iets van 10mA dus gevaarlijk was dat niet echt. ;)

Volgens mij heb ik redelijk expliciet de natte huid er bij vermeld....

Overigens: al wil je 2 ampere door je tong laten lopen (wat ik je niet aanraad, maar dat terzijde) dan zal dat nog weinig gevaarlijk zijn, omdat het lokaal is: die stroom loopt door je tong (de contacten van een 9V batterijtje zitten 1 cm uit lekaar) en niet door vitale organen zoals hersenen of hart.

Bij een droge huid gaat de stroom door het lichaam en bij een natte huid langs het lichaam.
Een droge huid geleid niet en dus zal de stroom proberen het bloed als geleider te gaan gebruiken.
Bij een natte huid zal de stroom de weg van de minste weerstand nemen en dat is langs je huid en niet door het lichaam.

Nou, nee hoor.... die droge huid "isoleert" namelijk tamelijk effectief je bloedbaan. Je hebt dan behoorlijk hoge spanningen nodig om überhaupt een stroom van enig effect te laten lopen.
Als je een droge huid hebt, kunnen de meeste mensen een 10S LiPo goed vastpakken, zelfs met beide polen in één hand. Maar als je flink bezweet bent, kun je al merken dat je spieren verkrampen als je met je beide handen de polen van een 24V accu beetpakt (vaak duurt het een seconde of twee voor je het effect voelt, maar het is vaak goed waarneembaar)

EDIT: dat "de meeste mensen" er weinig last van gaan hebben zegt weinig, en PLEASE PLEASE PLEASE, wees wel voorzichtig, want ALS je een beetje bezweet bent (op die mooie zomerse middag) dan kan een 10S LiPo toch echt veroorzaken dat je hand verkrampt, en vanaf dat moment wordt het héél moeilijk om die stekkers weer los te laten!!!! En ik kan je uit ervaring vertellen dat zo'n verkramping na een paar seconden behoorlijk pijn gaat doen.

Als natte huid de stroom over de huid en niet door het lichaam zou laten lopen, dan is het toch wel érg opvallend, dat letterlijk ALLE mij bekende gevallen van laagspanning DC electrocutie plaatsvinden bij mensen die in hete vochtige condities (dus bezweet en met vochtige overall) aan het werk waren met een laagspanningsbron (bijvoorbeeld een lastang)....

Aha, de wet van Ohm gaan we erbij halen I = U / R.
Die gaan we dan ook maar toepassen I = U die bij kortsluiting nagenoeg nul is / R welke ook zo goed als nu is.
Dus nul / nul = nul Ampere gaat er lopen bij kortsluiting, maw er kan zelfs geen vonk optreden......maar zo werkt het, dat weet jij ook wel.....toch ?

Eerst even herschrijven, want ik snapte er aanvankelijk weinig van....

I = U (die bij kortsluiting ~0 is) gedeeld door R (die ook zo goed als nul is)

Nu ga je net doen alsof er nul gedeeld door nul plaats vind, en dat is niet zo...
want U is NIET nul: als je een berekening aan kortsluitstromen doet, ga je uit van een ideale spanningsbron (dus ALTIJD de volle bronspanning) en een enkele weerstand die gelijk is aan de totale weerstand (desnoods inclusief het inductieve gedeelte) van het circuit.

Daarnaast, nul gedeeld door nul is NIET nul, want delen door nul is algebraïsch onmogelijk: die vergelijking heeft géén oplossing. Ga je echter de waarde onder de streep tot nul laten naderen (oneindig klein maar nét niet nul) dan zal iedere willekeurige waarde boven de streep die ongelijk is aan nul, een oneindig antwoord geven....

Want inderdaad zal de spanning aan de klemmen behoorlijk inkakken als je daar weet te meten, maar feitelijk (kijk maar naar een lipo die je kortsluit door de draden tegen elkaar te houden) hou je die twee klemmen tegen elkaar en wordt dáár lokaal de spanning nul, maar de weerstand bevindt zich fysiek gezien in de draden, dus aan weerszijden van de klemmen.
De feitelijke "bron" bevind zich IN de accu (aan de uiteinden van de electroden) en daar kun je heel slecht een voltmeter op zetten, maar daar is die spanning gewoon 12.6 volt. Als je een LiPo voorzichtig de tape er om weg haalt zodatje bij de soldeerlippen van de individuele cellen kunt komen, zet dáár dan maar eens een voltmeter op, en sluit de boel kort door de stekkers in elkaar te zetten. Wedden dat die voltmeter dan een véél hogere waarde aangeeft? Mogelijk zelfs tamelijk dicht tegen de open klemspanning aan....

Dat er wel of geen, of een grote of kleine vonk ontstaat, ach, dan ga je weer in die microseconden kijken vlak voor de stekkers elkaar raken: de afstand wordt steeds kleiner, de weerstand van de scheidende luchtspleet dus ook, op een gegeven moment wordt die luchtspleet-weerstand zo klein dat er een stroom kan gaan lopen, die stroom ioniseert die luchtspleet, de weerstand neemt dramatisch af, en er is een kort moment sprake van een vlamboog. Die vlamboog vind dus plaats op het moment dat er een stroom BEGINT te lopen, NIET als de kortsluitstroom al op volle sterkte is....
Daarna raken de stekkers elkaar, en is ook dat afgelopen....

Een vonkbeperkende weerstand limiteert hooguit de stroom die door die vlamboog loopt, en dus de grootte van de vonk (de "indrukwekkendheid" van de klap), maar IEDER electrisch circuit wat gesloten wordt, geeft een vonk: daarom mag je aan boord van een chemiecaliën of olietanker niet aan dek de batterij van je EX-proof walkie-talkie wisselen, of je mobiele telefoon gebruiken, en heb je gasdichte zaklampen nodig, zelfs al zijn die maar 3V met twee D-cellen er in....

Groet, Bert

Laatst bewerkt:

Ik denk dat 100 Ohm in jouw geval inderdaad veel te groot is.
Het is namelijk zo dat regelaars een bepaalde ruststroom gebruiken, er loopt dus altijd een beetje stroom door de elektronica in rust.
Ik zie dat je 8 regelaars gebruikt met een 6s Lipo. Als we uitgaan van ca. 40mA ruststroom per regelaar (ik meet dat hier bv. bij een 60A Align regelaar in een heli), dan kan dat in jouw geval dus totaal wel zo'n 300mA zijn.
Met 100 Ohm in serie zou dat een spanningsverlies over de weerstand van 30V opleveren! Omdat de 6s Lipo maar ca. 24V is bij aansluiten, zal de meeste spanning dus over de weerstand vallen en de regelaars met de elco's blijven op een heel lage spanning staan...... Dus inderdaad als je dan de hoofdaansluiting gebruikt, krijg je nog steeds een knal.
De weerstand moet hier een vermogen verwerken van meer dan 6W, dus een 3W weerstand zal bloedheet worden.
In dit geval zou een weerstand van ca. 4.7 Ohm (GEEN 47 Ohm) meer geschikt zijn, je hebt dan een spanningsval van ca. 1.4V en de elco's kunnen netjes opgeladen worden. Een vonkje zal wel zichtbaar zijn, maar dat zal best meevallen, de kortsluitstroom wordt beperkt tot zo'n 5A, wat best acceptabel is.
Ik gebruik zelf momenteel een weerstand van 1.2 Ohm 2W bij 6s, er is slechts een heel klein vonkje te zien en hiermee al honderden vluchten gemaakt.

Het is dus afhankelijk van de ruststroom van de regelaars, als je een multimeter hebt, zou je dat eens kunnen meten, gewoon Lipo aansluiten zonder weerstand, motoren uit, en meten wat de stroom is die de Lipo nu moet leveren. Daarna is een juiste anti-vonk weerstand gemakkelijk te berekenen.

Laatst bewerkt:
Bedankt voor het duidelijke antwoord fbk. En interessante discussie. Ik volg hem zeker verder. Intussen ga ik wat nieuwe weerstandjes kopen en wat experimenteren

Pak gerust even je natuurkundeboeken onder het stof vandaan...

...als je het niet snapt kan je beter je mond houden dan onzin verkopen.

... en houd je aan je eigen uitspraken.

Ik werk al jaren op 8s zonder anti-vonk reutemeteut.
Ja de stekker heeft een brandplek op de punt, en de stekkerbus aan de rand een rijtje beschadigingen. Maar daar wordt toch geen verbinding gemaakt als de stekkers helemaal in elkaar zijn geschoven ...
Gewoon eerst die vonk laten komen op punt en rand!

Voordat die stekkers zover heen zijn dat de verbinding slecht wordt heb ik het bejaardentehuis allang weer verlaten ... :rolleyes:
;)

Back