apache c1 op 6s?

Discussie in 'Electro offroad' gestart door dennisvaassen, 29 okt 2018.

  1. dennisvaassen

    dennisvaassen

    Lid geworden:
    10 okt 2018
    Berichten:
    23
    Locatie:
    vaassen
    kan je een hpi apache op 6s rijden?? heb in het apache topic gelezen dat iemand dat zonder problemen heeft gedaan... hebben meer mensen ervaringen met 6s op de apache?? zoja, wat zijn je bevindingen?
     
  2. Harm Feenstra

    Harm Feenstra

    Lid geworden:
    28 aug 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Drachten
    Ik heb de apache sc. Ik rijd standaard al op 5s. Ik denk dat 6s er wel op aan komt. Officieel is de esc geschikt voor max 4s. De motor zal ook wel daarop berekend zijn. Ik ben vooral bang dat de aandrijfassen met koppelingen nogal te lijden hebben.
     
  3. Roelof

    Roelof Moderator Moderator team Forum veteraan

    Lid geworden:
    20 aug 2003
    Berichten:
    29.484
    Locatie:
    Sassenheim
    Je vergeet te vertellen dat je wegens een kapotte ESC op zoek bent naar een ander. Ik wil niet direct zeggen dar 1+1 twee is maar heeft het niet wat met elkaar te maken?

    Overigens heb je in je eigen topics ook niet aangegeven dat je op meer dan de aanbevolen accuspanning rijdt....
     
    Harm Feenstra vindt dit leuk.
  4. Harm Feenstra

    Harm Feenstra

    Lid geworden:
    28 aug 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Drachten
    Nee, die heb ik zelf gesloopt. Is nat geweest.

    Je hebt wel gelijk dat de esc in principe gemaakt is tot 4s. Dus inderdaad komt dat er met 6s ook behoorlijk op aan
     
  5. N.P.S.

    N.P.S. Forum veteraan

    Lid geworden:
    17 jun 2007
    Berichten:
    9.096
    Wees maar voorzichtig met het aansluiten van LiPo's met vijf- of zes cellen op een ESC die geschikt is voor maximaal 4 cellen. Grote kans dat het juiste cellenaantal niet wordt herkend. Dan werkt de onderspanningsdetectie niet en heb je zonder dat je er erg in hebt diep ontladen en dus defecte LiPo's. Dan zullen we het nog maar niet hebben over een veel hogere stroomsterkte die Lipo, ESC en motor kunnen slopen.

    Les 1 in de modelbouw is "Gebruik spullen waarvoor ze gemaakt zijn".
     
    Ghossie vindt dit leuk.
  6. Harm Feenstra

    Harm Feenstra

    Lid geworden:
    28 aug 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Drachten
    Dat is denk ik wel een goede basis. Ik spaar dus ook voor een zwaardere set. Ik neem bewust een (wellicht klein) risico met rijden op 5s. Tot nu toe wel feilloos behalve het zelf slopen van de esc
     
  7. dennisvaassen

    dennisvaassen

    Lid geworden:
    10 okt 2018
    Berichten:
    23
    Locatie:
    vaassen
    hmmmzzz aandrijfassen en diffrentieel heeft natuurlijk meer te verduren , maar voltagecut moet natuurlijk wel werken!! wil mijn lipo's niet naar de klote helpen.
    Maar meende dus wat gelezen te hebben in het baja topic waarbij iemand er zonder problemen mee reed.... ga bericht even opzoeken
     
  8. dennisvaassen

    dennisvaassen

    Lid geworden:
    10 okt 2018
    Berichten:
    23
    Locatie:
    vaassen
  9. dennisvaassen

    dennisvaassen

    Lid geworden:
    10 okt 2018
    Berichten:
    23
    Locatie:
    vaassen
    hier het antwoord:

    Eigelijk heb ik hem gekocht juist Omdat hij best slecht uit de test van Jang (URC) kwam.. Ik vind het wel een uitdaging om er een goed rijdende wagen van te maken :)

    Ik heb wel het idee dat ik een verbeterde versie heb.. Het eruit vliegen van de dogbones heb ik niet..
    Verder heb ik de wagen op 4S, 5S en 6S gereden inmiddels.. Op 6S is het uiteraard een kanon.. op 5S is ie (door de gearing & het gewicht) ongeveer gelijkwaardig aan m'n Inferno op 4S.. Op 4S is de Apache uiteraard dan wat langzamer..

    Weggedrag? Je moet uiteraard je rijstijl er iets op aanpassen.. Hij slaat sneller om, dan een buggy.. Inmiddels heb ik 14mm spoorverbreders besteld.. Ik ben benieuwd hoe het rijden dan is..

    Daarnaast heb ik een strook taai-plastick in het loopvlak van de reserveband gedaan.. Dit geheel beschermd de esc nu een stuk beter...
     
  10. dennisvaassen

    dennisvaassen

    Lid geworden:
    10 okt 2018
    Berichten:
    23
    Locatie:
    vaassen
    gewoon proberen dus :p
     
  11. dennisvaassen

    dennisvaassen

    Lid geworden:
    10 okt 2018
    Berichten:
    23
    Locatie:
    vaassen
    gaat prima! alleen weer beans verbrand na 10 minuten.... met 4s ging de beans langer mee

    welke connector raden jullie aan op 6s?
     
  12. Harm Feenstra

    Harm Feenstra

    Lid geworden:
    28 aug 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Drachten
    Die van mij is voor ik hem kocht omgebouwd naar trx. Werkt op 5s prima
     
  13. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    Motorstroom is evenredig met spanning kwadraat (niks wet van Ohm :D).
    Door van 4s naar 6s te gaan, wil de motorstroom stijgen met factor (6/4)² = 2,3, 130% extra, meer dan een verdubbeling. Zoveel marge hebben regelaars en motoren doorgaans niet, zonder lichter vertanden zal er iets in rook opgaan (stroom is evenredig met gearing³, met Kv³ en met banddiameter³).
    Door van 5s naar 6s te gaan, wil de stroom stijgen met factor (6/5)² = 1,4, 40% meer, kunnen accu, regelaar en motor dit aan?

    Elektromotoren kunnen elke spanning in RC land aan Harm, de isolatielak op de wikkeldraden kan ruim een paar honderd volt verdragen. De rijder zal eerder de geest geven dan de motor ;) tot 120volt is veilige gelijkspanning (50volt! bij wisselspanning).
    Zie bijvoorbeeld deze isolatie-/doorslag-test na zelf motor herverwikkeld te hebben
    www.modelbouwforum.nl/threads/strecker-rs-motor-problemen.261909/page-3#post-3915215

    Motoren gaan kapot van te hoge stroom, en/of door te hoog toerental, niet door te hoge spanning sec.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2018
    Harm Feenstra vindt dit leuk.
  14. ron van sommeren

    ron van sommeren Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    29.332
    Locatie:
    halverwege Tiel & Nijmegen, tussen Maas & Waal
    En
    minder gas geven om te hoge stroom binnen de perken te houden werkt juist averechts.

    If current at wide open throttle is too high for the controller then reducing throttle to get current below ESC max.current is not a good idea. It is even harder on ESC than to keep overamping at full throttle. Better to prop down a bit to reduce current.
    See:
     
  15. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    De ESC in de oude Apache's ( worden ze nog gemaakt? ) was een omgelabelde Mamba Max Pro die volgens Castle op 6S kan en mag draaien.
    Ik weet alleen niet met wat voor motor/auto dat mocht.
    Ik geloof dat drkgglr er één in een Losi LST2 had, ik kan mij alleen niet herinneren op hoeveel cellen.
     
  16. Harm Feenstra

    Harm Feenstra

    Lid geworden:
    28 aug 2018
    Berichten:
    31
    Locatie:
    Drachten
    Ik wist dat het een Castle creations was. Ik weet niet van welk type. Bij hpi konden ze me niet vertellen welke ampères hij heeft. Ik merk wel dat als je zoekt naar esc's zijn bijna alle esc's die 120ampere zijn 3a4 s en 150ampere 5a6 s. Hpi zelf geeft voor de originele esc 3a4 s aan. Ik weet dus niet zo goed wat ik moet geloven. Waar heb je die informatie gevonden?
     
  17. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Het was een Mamba Max Pro, van Castle inderdaad.
    Volgens mij geeft Castle niet zo vaak de maximale ampere's van hun ESC's inderdaad, vreemde keuze.
    Als ik het mij goed herinner gaf Castle een maximum gewicht waar je onder moest zitten om de regelaar op 6S te gebruiken en in de garantie te blijven.
    Bij de Mamba X ( de opvolger van de MMP ) is dat 9lbs en voor 1:8 buggy's raden ze 4 cellen aan.
    Ik vermoed dat dat de reden is dat HPI maximaal 4S aanraad, het zou dus ook op 6S kunnen maar met en verhoogd risico op een opgebrande ESC.
     
  18. dennisvaassen

    dennisvaassen

    Lid geworden:
    10 okt 2018
    Berichten:
    23
    Locatie:
    vaassen
    bedankt voor de uitgebreide reacties! Maar wat gaat er het eerst kapot als je op 6s gaat rijden?? esc of motor?? ik heb eventueel nog een trackstar 150a esc voor 6s... is dit compatible met de apache motor? waarom ik zo graag 6s wil rijden is omdat 4s echt langzaam gaat met zo'n zware auto...
     
  19. ruudxd

    ruudxd Forum veteraan

    Lid geworden:
    25 nov 2007
    Berichten:
    6.339
    Locatie:
    Zwolle
    Dat durf ik niet te zeggen, hangt ook van de vertanding en temperaturen af.
    Als je nog een ESC hebt liggen zou ik het eens op 6S proberen, zeker omdat het al eens gedaan is, maar erg goed de temperaturen in de gaten houden!
    Zeker de eerste ritten zou ik dat per minuut oid doen, misschien in het begin nog vaker.
    Je zou voor de zekerheid ook nog wat lager kunnen vertanden.
    Als je veel op 6S wil rijden zou ik zelf een motor met een wat lager Kv kopen ivm de lagere stromen en temperaturen.
     
  20. dennisvaassen

    dennisvaassen

    Lid geworden:
    10 okt 2018
    Berichten:
    23
    Locatie:
    vaassen
    na 4 accu's te hebben gereden is de boel dan toch kapot... maar hij liep wel hard!!!! :p als ik nu gas geef geeft de motor een krimp naar voren en achteren en daarna is ie dood... de esc blijft oranje knipperen. zal de motor de geest hebben gegeven of de esc? heb eventueel nog een trackstar 150a esc liggen.. vraag me af of dat goed gaat op de 2650kv motor met 6s. tips?!
     

Deel Deze Pagina