Begrijp mij niet verkeerd ik vindt niet dat een forum op zichzelf een achterhaald concept is, maar door het succes is de omvang van die mate geworden, dat het de doelstelling van “herwinning” van informatie in de huidige vorm, niet meer efficiënt gezien kan worden. Dit geldt eigenlijk voor het hele internet gebeuren, maar dit terzijde.
Je moet het zien als je zolder vol stouwen met allerlei zaken die je ooit nog wel eens nodig zou kunnen hebben (wie wat bewaart, heeft wat). Als je net begint dan is dat ene onderdeeltje met 2 pootjes en een draadje, nog wel terug te vinden op het schap (overzichtelijk), wanneer eenmaal de zolder vol staat, dan moet je toch wel een verdomd strakke administratie/inventarisatie toepassen, om het nog terug te vinden. Tja als je dan niet meer weet hoe het heet, of hoe je het benoemd heb, dan ga je het echt nooit meer terug vinden, tenzij je eens een goede opruiming gaat houden, waardoor het weer een beetje overzichtelijk wordt, of nog uitnodigend is, om ernaar te zoeken.
In zekere mate geldt dit ook voor het modelbouwforum, wanneer “ik” al niet meer terug kan vinden waarnaar ik opzoek ben, dan moet het zeker een probleem zijn voor niet ingewijden (nieuwkomers met weinig bagage/kennis van zaken/benoeming) Denk maar niet wanneer ik een zoekopdracht invoert, dat ik nog 20 of meer pagina’s ga doorspitten, redelijk is 3 tot 5 pagina’s, maar eer dat je tot dit aantal gereduceerd ben, weet je eigenlijk zelf het antwoord al. Niet echt uitnodigend dus, ik kan het de nieuwkomers dan ook niet helemaal kwalijk nemen, wat ik in het verleden wel deed (vele jaren geleden) om voor de 101ste maal dezelfde vraag te stellen. Gevolg, veel nieuwe vragen over “oude koek”, en frustratie hierover door gebruikers die al wat jaartjes meedraaien.
Ik weet niet of een grove opruiming “de oplossing is”, ook heb ik geen inzicht of die tijd al aangebroken is, dat heeft waarschijnlijk alleen Robert, mogelijk heeft hij ergens een overzicht hoeveel hits er nog gemaakt worden richting het verleden of oude topic’s, en wat redelijk is om dit ter discussie te brengen. Ook weet ik niet of het technisch mogelijk is om automatisch topic’s te deleten wanneer hier geen enkele belangstelling voor bestaat. De doelstelling in mijn beleving, zou dan uiteindelijk nog enkel “hot-items” moeten bevatten, wat weer strakker gevolgd kan worden door iedereen, ook zal het dan hopelijk weer uitnodigend worden om de zoekfunctie te gaan gebruiken, omdat men dan sneller een antwoord krijgt of het al behandeld is of niet.
Ooit zal de doelstelling van Robert geweest zijn om het grootste forum ooit op te zetten, dat is hem denk ik nu wel gelukt, grote schoonmaak of een roulerend systeem zou hier meteen afbreuk aan doen, kwaliteit ipv kwantiteit, of hij hiertoe bereidt is, en of dit de oplossing is, weet ik niet (uhh wie wel????). Nu is het bijvoorbeeld zo dat topic’s waarin het laatst gepost wordt op de eerste pagina komt te staan (hot-items??, zo ook in de zoekopdracht), zou hier “lezende belangstelling” ook aangekoppeld kunnen worden, dit is misschien ook wel een mogelijkheid om interessant, van niet interessant te scheiden. Het zijn zo maar een paar ideeën van mij, voor als de tijd aanbreekt dat Robert een ander pad in wil slaan, omdat hij twijfelt of het huidige format nog wel van deze tijd is, of een achterhaalt concept dreigt te worden.