Apparte batterij cellen voor traxxas rustler

Ik heb vandaag een Traxxas Rustler gekocht, en de batterij ervan heeft maar 8,4 volt (ik zou graag 11,1 volt hebben). Bestaan er apparte batterij cellen voor mijn Rustler??

alvast bedankt

grtjes P-J :rolleyes::);):p:cool::rolling:

Beste Rc Boy,
Je er zijn zeker batterijen die in je Rustler passen met meer voltage, maar niet in de vorm van NiMh batterijen, degene die jij hebt. 11,1v is precies het voltage van een LiPo batterij, maar dat is een heel andere soort batterij die een speciale lader nodig heeft.
Om info over LiPo's te vinden kun je beter kijken naar het forum.
Ik kan je vertellen dat LiPo's speciaal zijn gemaakt om hun hele tijd lang maximaal kracht te geven, terwijl NiMh zjin kracht begint te verliezen na een tijdje (dus, na 10 minuten rijden geeft NiMh geen 8,4v meer, terwijl LiPo nog steeds 11,1v zou geven).
Het gaat als volgt;
De 'mah' rating (ampere) van een batterij laat zien hoe lang je kunt rijden, terwijl het voltage laat zien hoeveel kracht je motor kan krijgen (ruw gezegd).
Je kunt 2 LiPo's in je Rustler doen;
-een 2S Lipo (twee cellen van elk 3,7v dus 7,4v, maar is even sterk als een 8,4v NiMh hoor)
-een 3S LiPo (3 cellen van elk 3,7v dus 11,1v, alleen is dat wat te sterk en beleef je er echt minder lol aan kan ik je vertellen)
Dus, met andere woorden kort samengevat:
Als je meer powerrr wilt, kan je alleen maar de LiPo-richting opgaan en dat kost extra moeite, want je hebt een nieuwe lader nodig, veiligheidszak etc.
Waarom je niet de NiMh-richting kunt opgaan is omdat als jou NiMh een extra cel erbij zou krijgen (je hebt er op dit moment 7, elk van 1,2v dus 8,4v) dan moet hij naast de cel komen die bovenop de andere cellen zit, en dat zal moeilijk gaan passen denk ik, maar het kan ook dat de Rustler er ruimte voor heeft he!).
Zie hier de review van mijn Stampede VXL met daarop aan het einde de volgende text over een vergelijking tussen 2S LiPo en 7-cel NiMh;
Turnigy 2S 7,4v 5000mah 30C LiPo vs. 8,4v 3000mah Traxxas NiMh

Nou, hier kan ik kort over zijn; de 2S LiPo van Turnigy (hard case, de versie die met de kabels naar boven steken, een andere zou niet passen, deze past net) is gewoon een geweldige combo met de Stampede. In feite net zo krachtig als de 8,4v NiMh, maar bij burst of na 10 min. merk je het verschil al; de LiPo blijft kracht geven, de NiMh is dan aan het zakken begonnen.
Mijn vriend bestelde hem uit Hong Kong (HobbyKing) samen met zijn eigen spullen, kostte 23$, maar ik ben er 40euro lichter aan geworden uiteindelijk door hem ook een deel van de transport en invoerrechten terug te betalen. Hij kwam zo ongeveer in 2 weken denk ik, maar het invoerrechten betalen was denk ik wel wat onverwachts.
Hoe dan ook, ik ben 1 uur en 15min. lang volgas gaan rijden en hij had nog steeds pit:shock:, ik denk dat door zuinig te rijden je zeker met deze batterij zo'n 1,5uur wel haalt :grin:(NiMh; 45min.).
Maar is hij dan sneller dan de NiMh? Nou, wel eigenlijk. In het begin lijkt dat niet zo, hij mist het pit van een 3S, maar eenmaal bij de burst en na 10 min. merk je het verschil wel degelijk... De NiMh is gewoon trager, en ik was erg onder de indruk van de LiPo. Ik heb voor 40 euro een Yes I-Peak 545 gekocht van RCRacing Twente (was een actie) en dat is een goede lader, kan tot 5-cel laden, maar heeft geen fan (wordt toch niet zo warm maar oke), kan maar 1 batterij tegelijk te laden en heeft geen laadsnoertjes meegeleverd (dank je wel voor mijn vriend die me die gaf).

Oh, en niet vergeten; als je een XL-5 hebt, dus met brushed motor, kun je geen LiPo's gebruiken, alleen maar krachtigere NiMh's en ik weet niet of een 8-cel NiMh bij een Rustler past (bij de Stampede, die broertjes zijn, in ieder geval niet).
Succes!

Laatst bewerkt:
Mijn nederige excuses, 3S LiPo's kun je niet gebruiken idd, dus je enige optie, als je XL-5 hebt, is dan een 8-cel NiMh of een 2S LiPo.
(3S brandt je motor:banana:, maar dat weet je ook Q Racing).
Nogmaals sorry van de fout.:(

lader is 12 volt, dus wil je die thuis gebruiken , zal je een 220V/12V voeding moeten kopen met voldoende amperage's.
Of elke keer in pa's auto gaan zitten en de accu laden :lol:

Ik laad mijn 5000mah batterij in 5,5 uur op met ongeveer 0,8A, ik heb een heeeeeel goedkoop dingetje die 12V met 1A kan leveren, als ik met 0,5A laad, geeft ie 15v, als ik met 1A laad, geeft ie ~11,5v:rolling:.
Hoe dan ook, een goede voeding is wel gewenst idd, maar nu het geld nog:cool:
EDIT; dat is geen goede lader, daarbij zou je dus een aparte balancer moeten nemen denk ik, da's niet zo makkelijk.
Zoek ff eerst info op over laders en balanceren etc., en een lader a la YES I PEAK 545 (niet die per se maar dan kun je zien hoe je wat moet vinden, LiPo laders kosten wel wat he).
Hier nog een link waar ik de auto vandaan heb, daar hebben ze bijvoorbeeld een lader met ingebouwde voeding, maar goed kijk zelf maar;
http://modelsport.co.uk/?CallFunction=Category&CategoryID=99206510
Succes, de batterij heb ik ook maar dan de 5000mah versie en 30-40C, echt goed spul!

Laatst bewerkt:
die lader is prima hoor, maar ik zou door sparen want er moet ook nog een voeding en balanser bij en de balanser alleen al kost meer als de lader:)

Ik heb een ultimate 14 plus duur maar goed...

imax b6 is een prima lader wordt uitgebracht onder nog een aantal namen. Ingebouwde balancer, en werkt op 220. Te vinden op Ebay of een van de vele Aziatische rc aanbieders. Succes!

O, als je een lipo gaat gebruiken moet je we ff een lipo cut off er bij doen. Zo voorkom je dat je je lipo te ver ontlaad en molt....

Back