ArduCopter my story

Hoi allemaal,

ik ben nieuw op dit forum, maar het leek mij wel leuk om mijn verhaal te delen. De oorzaak van de bouw van mijn arducopter is een collega, die al een quadcopter had.

Waarom een arducopter? Ik ben zelf programmeur en het lijkt me leuk om in de toekomst ook wat met de software te gaan doen. Maar eerst maar eens leren vliegen.

Wat heb ik gekocht?
- ArduCopter Quad v1.1 KIT, Full Electronics van www.buildyourowndrone.co.uk
- Een remote FlySky FS-TH9X
- 2x een 11.1v 5400mah 30c Max50C
- 1x een 11.1v 2200

Dag 1
Ik zag wat op tegen het solderen, aangezien ik daar totaal geen ervaring mee had. Er was een keuze om een gesoldeerde set te nemen, maar ik vond dat als ik dit project aan ging ook het solderen moest doen.
Achteraf gezien had ik in 2 uur de bordjes gesoldeerd.

Het eerste wat ik toen heb gedaan is het bordje aan de pc koppelen. Ik had alleen nogal wat problemen met het vinden van de juiste firmware/software. Uiteindelijk ben ik voor ArduCopter Mega gegaan. Eerst met het handje erop gezet. Dat ging niet zo lekker, kreeg geen connectie met de Mission Planner.
Toen kwam ik erachter dat ik het via de Mission Planner kon doen. Daarna werkte het goed.

Dag 2
Bezig met het frame in elkaar zetten. Ging allemaal vrij vlotjes en naar een paar uur had ik alles in elkaar zitten. Had nog wel een klein probleempje met de usb poort op het bordje, die kwam achter een pootje te zitten. Toen dat was opgelost was het te laat om te testen.

Dag 3

Ik kreeg geen enkele reactie uit de motoren. Het apparaat piept vrolijk bij het opstarten en ik zie geen enkel probleem wat er op duid dat het niet zou moeten werken. Gelukkig is google mijn vriend en kom ik erachter dat ik de motoren/esc moet calibreren. Gelukkig ook gelezen dat ik props eraf moet halen, want de motoren gingen op 100%, was wel ff schrikken.
Nu krijg ik eindelijk reactie vanuit de remote op de motoren. Echter de quad blijft omslaan. Als ik gas geef om te hoveren slaat hij om. Wat blijkt ik heb het bord verkeerd om gemonteerd... Stom, maar gelukkig geen schade opgelopen. Hierna kan ik een beetje hoveren.

Dag 4
Het is eindelijk droog, dus een grasveldje opgezocht in de buurt. Natuurlijk heb ik het apparaat totaal niet onder controle, want ik heb nog nooit gevlogen. Zelfs niet met een helicopter. Op 1 of 2 keer na met die van mijn broer (lama), maar dat was ook niet echt succesvol. Na een half uur naar huis vanwege een plastic/nylon schroef die stuk was.
Wat later sta ik weer op het gras en werk binnen een kwartier mijn remote leeg. Die tijd heb ik in iedergeval benut voor opstijgen en landen.

Dagen daarna
De dagen erna probeer ik regelmatig te vliegen als het droog is. De quadcopter heeft 3x een boom van dichtbij gezien. Wat in totaal 3 propellors heeft gekost. Echter door iets met de software heb ik 2x gehad dat mijn quad in eens (half)vol gas omhoog ging en het enige wat ik kon doen is de remote uitzetten en wachten tot hij neer kwam ....
De laatste keer dat dat gebeurde waren er 2 buizen krom en de bovenste etage van de quad geknapt. Dus terug in de revisie. Maar dat moest naar de vakantie want de dag naar de crash ging ik al weg.

Het vervolg komt in post 2.

Laatst bewerkt:
Na de vakantie heb ik u-profiel buizen gekocht bij de gamma om alles weer te fixen. Ook een ronde buis en een l-profiel buis voor een onderstel.
Ik wil namelijk een goed onderstel hebben, omdat ik vermoed dat door een klap een batterij stuk is gegaan. De middelste cel geeft 0 volt aan en de oplader wil hem niet opladen.

Naar veel zaagwerk en knutselen heb ik nu een quadcopter die iets groter is geworden. De armen zijn nu 30cm i.p.v. 28cm. Daarnaast heb ik een onderstel gemaakt om de electronica hoger van de grond te houden. Dat leek mij wel handig met dat natte weer in nederland. Ook heb ik een joma salade kap over de bovenkant gezet om de electronica te beschermen tegen de regen.

Samen met mijn broer heb ik de arducopter getest en dat ging heel erg goed. Hij kan er wel goed mee vliegen door zijn ervaring met zijn helicopter. Erg frustrerend....

Ik draai nu de laatste versie van arducopter. En al even een paar keer voorzichtig achter het huis gevlogen en dat lijkt allemaal zeer goed te gaan.

Wat moet ik nu nog doen?
- GPS weer aansluiten
- Magnetometer aansluiten

Waar ben ik nog over aan het nadenken?
- Is die batterij echt stuk of zit er wat los?
- Hoe en wat voor led verlichting ga ik aansluiten?
- Hoe ga ik de voltage bewaken tijdens het vliegen, alarm of iets dergelijks
- Waar ga ik een goedkope adapter vinden voor mijn oplader ... ben nu aan het opladen met 0.5A

Daarnaast ben ik vanwege het slechte weer aan het oefen met FMS op mijn pc om wat meer gevoel te krijgen bij het draaien van de copter.

Ik hoor het graag als jullie nog tips hebben.

Laatst bewerkt:
Mooi project om te doen, lijkt mij ook nog wel wat voor in de toekomst, al heb ik enkel helikopterervaring door vliegsims... (Aerofly deluxe en realflight).

Wat betreft je lipo, daar is wss intern een draad stuk, vandaar de 0V.
Naar alle waarschijnlijkheid los gekomen door een crash.

Of je het wil repareren ligt aan jezelf en de waarde van de lipo. Op youtube vind je vast wel hoe...
Wat betreft de lipo, er zijn toestelletjes die beginnen te piepen als je lipo leeg geraakt (werkt via de balancer dacht ik). mss is dat een idee en anders een timer...

- Hoe en wat voor led verlichting ga ik aansluiten?
- Hoe ga ik de voltage bewaken tijdens het vliegen, alarm of iets dergelijks

Ik hoor het graag als jullie nog tips hebben.

Ik heb nog wel een leuke tip voor je.....als je er toch leds op wil zetten, kun je deze gelijk gebruiken om het voltage van je accu aan te geven....althans als ie leeg is, gaan dan de leds knipperen. Hiervoor gebruiken we led-strips van hobbyking. Let wel dat je niet te veel strips rechtstreeks op het bordje kan aansluiten, maar dit staat ook in de beschrijving van de link hieronder:

kijk maar eens hier: LED low battery warning on arducopter - DIY Drones.

Je moet nog wel via arduino de software iets aanpassen, om dit te laten werken, maar aangezien je zegt toch met software aan de gang te willen, is dit misschien een eerste leuke stap....

Laatst bewerkt:
Leuk, nog een arducopter erbij !
Ik heb een hexa. Al veel plezier aan beleefd, vooral dan qua programmeren en prutsen :-)
Ook wel qua vliegen hoor. 'T is een goed machientje, maar je moet het wel willen begrijpen. Veel inlezen op diydrones en ook in de code kijken om te begrijpen waarom je quad doet wat hij doet.

Die lipo, dat is hoogst waarschijnlijk een balanceer draadje dat los gekomen is, tenzij er ergens een gat in is.

In elk geval leuk om je wedervaren te lezen. Jammer van je schade, maar we zullen dat leergeld noemen he ;-)

Ik heb gisteren de batterij eens goed bekeken en ik zie daar niets raars aan. Alle draadjes lijken goed te zitten. En ik zie ook geen gat ergens. Ik zal dit echter moeten controleren met een voltmeter en die heb ik momenteel niet. Staat op mijn verlanglijst... Ben namelijk binnenkort jarig.

Heb gisteren even een bestelling gedaan bij hobbyking. Wat [FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=-1]6 LED Strips Blue en Red gekocht. Daarnaast een 5A oplader voor mijn oplader. En voor de zekerheid maar een [/SIZE][/FONT][FONT=Verdana, Arial, Helvetica, sans-serif][SIZE=-1]ZIPPY Flightmax 5800mAh 3S1P 30C als ik die andere wel kan maken naar mijn verjaardag is het mooi meegenomen. Daarnaast een batterymonitor voor op mijn quad. Leek me wel zo verstandig.

Het zal wel drie weken duren voordat het binnen is. Tot die tijd een beetje oefenen achter in de tuin. Kleine vluchtjes met vooral landen stijgen en op 1 plek houden.

Bijna alles van mijn bestelling met buddy codes gedaan... is toch een handig systeem :p
[/SIZE][/FONT]

Gisteren heb ik het compas gesoldeerd en ook direct de resistors voor de batterij check. Die ga ik toch ook in de toekomst gebruiken. Daarnaast ook de GPS bevestigd. Heb nog wat testjes gedaan en kwam er achter dat 1 esc warm wordt terwijl de rest nog koud is. Dat moet ik maar goed in de gaten houden.

Mijn bestelling bij hobbyking schiet nog niet echt op. Gisteren heeft hij de status afgedrukt in magazijn gekregen. Dat heeft dus al bijna 4 dagen geduurd!

Daarnaast heb ik gemerkt dat de modes instellen in de mission planner niet goed werkt. Dus heb alles op stabilize gezet. Heb wel mijn Radio Controller aan de praat met 6 modes. Die er9x software is toch een stuk beter dan de originele.

Hoe voorzie je power naar het arduino bord en je ontvanger ? Via de bec van 1 vd regelaars ? Zo ja, dan heb je daar je antwoord waarom die regelaar warm wordt en de rest niet :-)
Regelaar heeft waarschijnlijk een lineaire bec en verstookt het vermogensverschil tussen 12V en 5V in warmte.

Wel mee oppassen met die configuratie, want je moet je motoren stroom geven om je brein aan de praat te krijgen. Bij het rebooten van de arduino (bvb bij software upload, overschakelen naar cli) durft dat soms 1 of enkele motoren ongecontroleerd laten draaien. Staat een verhaaltje op diydrones van iemands' copter die ervandoor ging en ondertussen zijn hand en laptop een beetje bijwerkte.

Laatst bewerkt:
Hoe voorzie je power naar het arduino bord en je ontvanger ? Via de bec van 1 vd regelaars ? Zo ja, dan heb je daar je antwoord waarom die regelaar warm wordt en de rest niet :-)
Regelaar heeft waarschijnlijk een lineaire bec en verstookt het vermogensverschil tussen 12V en 5V in warmte.

Ik heb het aangesloten via de ArduCopter configuratie. Zoals dat op de website staat. Met een powerboard er tussen. Weet niet of je dat bedoelt.
AC2PowerDistro - arducopter - Arduino-based autopilot for mulitrotor craft, from quadcopters to traditional helis - Google Project Hosting

De esc die warm wordt, is het degene waar je de "5V power cable" aan gesoldeerd hebt ? Als je de instructies op bovenstaande pagina nauwgezet gevolgd hebt zou dat de "front" esc moeten zijn.
Zo ja, dan is mijn theorie van 2 posts terug waarschijnlijk de juiste.

Het warm worden kan op zich niet veel kwaad, normaal hebben je esc's meer dan genoeg reserve als ze een beetje koellucht krijgen.
Dat je motoren altijd power hebben als je aan het brein prutst met usb kan plots een motor doen opstarten. Ik heb het al voorgehad bij 't rebooten van de arduino. Verschieten en gevaarlijk voor de vingers.

Oplossing is de electronica van stroom voorzien met een aparte bec, bvb de 3A low noise bec van hobbyking. Dit is bovendien een geschakelde bec, die efficienter is en minder stroom in warmte omzet.

Aangezien ik er momenteel een kap op heb zullen de escs wel wat minder koeling hebben. Ga ik in de gaten houden.

Gisteren heb ik voor het eerst mijn batterij leeg gevlogen zonder dat er iets stuk ging! Nu zie ik dat ze alweer op versie 2.0.45 zitten van de code. Dat gaat bijna te hard om bij te benen. Die bec zet ik ff in mijn wishlist voor een volgende orde. Maar dat gaat nog wel ff duren.

Zo vandaag ff in de pause er 2.0.45 opgezet. Moet hem nog testen, maar de reacties zijn goed. Mijn quadcopter wijkt altijd een beetje af. Het is niet specifiek 1 kant op. Op sommige filmpjes zie je ze super stil hangen, dat heb ik nog nooit gered.

Gelukkig begin ik er wel steeds meer controle over te krijgen. Daarom vlieg ik bewust in een kleinere ruimte (achter het huis). Op een groot gras veld hoef je minder voorzichtig te doen. Nu leer ik meer de kleine correcties e.d.

Die van mij heeft ook nog maar zelden erg stabiel gehangen, meestal wil ie toch weg 1 kant op......dacht vandaag, ik zal die auto correctie functie eens gebruiken, waarbij hij zou moeten corrigeren aan de hand van de correcties die jij maakt in een korte vlucht.........nou dat was geen suc6...

Na dit gedaan te hebben wil ie ineens vol rechts........dus maar weer resetten zoals het was....

Dat klinkt niet zo goed!

Veel schade?

Waar kun je die optie aanzetten?

Ik heb het zelf verkeerd gedaan, dus die auto correctie functie zal best werken....

Geen schade, gewoon opgevangen met de sticks.........moest dus alleen flink naar links sturen om hem recht te houden...

dit is hoe je hem vliegend kan levelen als ie te veel wegloopt:

My ArduCopter flies okay, but it tends to tilt one way or another

Make sure the CG (center of gravity) of the copter is dead center. Then run the level command on a flat surface. (hold disarm for ~15 seconds to invoke.) You can also fly in auto-trim mode in a windless (important!) environment--any wind will cause the changes you make to work against you when the quad rotates 180°. Hold arm for ~ 20 seconds to fly in auto-trim mode for about 45 seconds. It will exit auto-trim automatically and fly normally. (Don't worry about counting out the time, just wait for the flashing lights to enter either mode.

Back