ArduCopter my story

Ik heb vandaag en gisteren mijn batterij gebalanceerd. er zat meer dan 0.30 volt verschil in de cellen en de balancer corrigeerde dat niet. Of deed er ontzettend lang over, maar volgens mij was het verschilt te groot ofzo.

Nu is mijn batterij weer goed en kan ik weer vliegen. Helaas is mijn bestelling van hk nog niet binnen. Dus ik heb nog steeds maar 1 batterij. Dus naar een 15 minuten is het weer gedaan.

Ik heb het gevoel dat mijn quadcopter niet 100% waterpas staat bij het levelen. Ik heb daar niet echt op gelet bij het maken van het onderstel. Als dat zo is. Dan verklaart dat de afwijking vermoed ik.

De copter drijft gewoon mee op de wind. Je zal altijd wat moeten sturen om hem perfect ter plaatse te laten hangen.
Met 2.0.42 (volgens mij de beste release tot nu toe) is het mij wel enkele keren gelukt om de copter op alt_hold een tijdje te laten stilhangen zonder stickinput (en zonder loiter). 'T was toen uiteraard windstil.
Met loiter in versie 42 bleef de mijne ook vrij goed stilhangen (binnen 1m) bij weinig wind.

Eigenlijk kan je het best je kopter aan een draad in zijn zwaartepunt ophangen en dan levellen. Dan hangt hij zeker mooi recht.

Okay, ja daar lijkt het wel op. Het was vandaag redelijk wind stil. En ik moest een beetje tegensturen. 2.0.45 lijkt het bij mij heel goed te doen. En ik heb mijn PID nog niet ingesteld. Is allemaal standaard.

Ben erg tevreden momenteel. Ik heb ook het gevoel dat ik elke vlucht meer durf. Binnenkort maar weer eens naar een grasveld als mijn 2e batterij er is.

Okay, ik loop tegen een raar probleem aan. Ik dacht dit al vaker te hebben gezien, maar nu was het veel duidelijker.

Na ongeveer 8 min vliegen hapert 1 moter. Net alsof hij 1 slag mist. Heel raar.

Na landing en de voltage te hebben bekeken zitten de cellen rond 3.8, dus het ligt niet aan de stroom. De motoren en esc's voelen warm, maar niet heet. Bij het proberen op te stijgen blijkt 1 motor niet te draaien en 1 gaat zichzelf resetten (piepjes als bij het stroom aansluiten). Stroom er weer af en alle bullet connectoren nagedrukt en daarna vliegt hij weer.

Iemand dit al eens gehad? Zitten de connectoren niet goed?

Bullet connectors : veel multicopter vliegers zijn er allergisch aan op DIYdrones. Motoren aan de esc's solderen bespaart gewicht en geeft een veel betere verbinding.
Als een esc zichzelf reset (opnieuw opstart) is hij toch even zonder stroom geweest denk ik.

Volgens mij heb je slechte contacten en heb je veel chanse dat je copter niet gecrashed is.

Als het al op die paar gram aankomt worden de verkeerde motoren gebruikt . :D

Goede soldering is natuurlijk het A en O , maar dat word zonder connectors ook niet anders .

Ik gebruik ook overal connectors , zelfs + en - van de regelaars zijn op een printje met connectors verbonden.

Ik vlieg de HK Quadcopter met een 2S2450 lipo en hoover op 1/3 gas ;)

Martin @ neem de krimpkouseensweg van de haperende motor en regelaar .
Een schlechte soldering valt gelijk op .
Ook connectors die van HK al op de motoren zitten kunnen een schlechte soldering hebben.

Mvg Johan

The story continues...

Zaterdag gevlogen nadat ik alle bullet connectors opnieuw heb bekeken en alle aansluitingen. Alles goed heerlijk over een groot grasveld en alles ging goed.

Zondag even snel tussen de kerk en een verjaardag gevlogen. Dat was minder succesvol. Zelfde grasveld alleen ik ging iets sneller van links naar rechts en voor naar achter. Leek allemaal goed te gaan, totdat ik ging landen en weer opstijgen.

Na het opstijgen op ongeveer 2 meter hoogte flipt de quadcopter om. Resultaat een crash:
- Armen verbogen
- Kap stuk
- Motor mount geknald
- Motor stuk
- Propellor stuk

Met andere woorden kan ik niet meer vliegen. Ik heb geen reserver motoren of mounts.
En 8 pond voor een stukje plastic vind ik ook nogal duur, dus daar moet ik wat anders op vinden.

Daarnaast zit ik te denken aan andere motoren te kopen. Aangezien de originele best prijzig zijn.

Wat raden jullie aan?

Ik ben zeer tevreden over mijn KDA 20-22L motoren van $11 Enkel de propmount is wat zwak (oppassen dat je de schroefdraad niet kapotdraait) maar voor de rest hebben ze me nog nooit in de steek gelaten (ik heb een reserve motor, maar nog niet nodig gehad)

Helaas zijn die motoren niet op voorraad.

Ik kom ook deze tegen op het internet:
Mystery A2212-15 930KV voor 13 dollar incl verzendkosten.

En heb er ook al iemand mee zien vliegen op het internet:
Razor IMU quad - Page 6

Vroeg me af of er al meer mensen ervaring mee hadden?

Een 12 of 16 amp esc is al ruim voldoende.
In hoover gebruik je niet meer dan 4 amp, bij een iets agressievere vliegstijl word dit natuurlijk hoger, maar het moet al gek lopen wil je de 10 amp halen. (continu)

Als je het maximale gewicht er uit gaat halen kom je natuurlijk wel hoger uit, maar zal de vliegtijd ook niet echt lang zijn.

Okay, bedankt. Ik heb ondertussen de originele motoren weer gekocht bij jdrones. Eigenlijk zijn mij die te duur, maar anders moest ik er 5 kopen om er weer 1 op reserve te hebben. Dus dit maar gedaan. Echter voor in de toekomst vraag ik mij af. Is het mogelijk om met 2 verschillende motoren te vliegen? Vangt de software dat af? Of gaat dat niet goed?

Ik heb een filmpje van een MultiWii gezien met 4 verschillende motoren (ook met verschillende KV's) en verschillende propellers, en dit vloog.

Ideaal zal het zeker niet zijn.

Inderdaad, het zal vliegen maar niet zo goed als 4 dezelfde motoren. Het brein zal het verschil in motoren zo goed mogelijk proberen op te vangen, maar het zal daar constant werk mee hebben wat de stabiliteit zeker niet ten goede zal komen.

Nou deze hobby schiet echt op zeg. Gelukkig is het slecht weer, want anders zou ik nog meer gefrustreerd zijn. De motors zijn verzonden vanuit thailand. Dat kan nog 4 weken duren. Daarnaast is mijn HK pakketje al bijna een week bij de nederlandse douane.

Het gaat echt super met dit project :D

Nog niet gezien in de brievenbus. Een collega van mij had dit ook al een paar weken geleden. TNT kan het gewoon niet aan. Te veel mensen ontslagen denk ik.

Back