Arducopter Quad wordt Hexaspyder

Zo eindelijk weer wat gedaan vandaag, en het resultaat mag er zijn.

Hier eerst wat foto's genomen tijdens en na de bouw vandaag:

onderkant:
P1150159.jpg

soldeerwerk om regelaars aan te sluiten, zeer handig dat dit in dit frame geïntegreerd is.
P1150158.jpg

Bovenaanzicht:
P1150157.jpg

Resultaat:
P1150163.jpg

P1150161.jpg

Natuurlijk moest ik toch ff proberen, dus heb de nieuwste software maar gepakt(er zitten toch in iedere versie bugs, dus we zien wel wat er gebeurt)

Dus met Arducopter V2.2 beta2 aan de slag in de nieuwste missionplanner die net 2 uur online was.(V1.1.21)

Eerst de regelaars gereset, en gekeken of de copter de juiste kant op stuurde en corrigeerde. Dit was het geval, dus tijd om even te testen.
Uiteraard met gevaar voor eigen leven in de woonkamer(buiten al donker), anders is er ook geen spanning;)

Hij is goed stabiel, verder testen zal ik maar buiten doen.....ben nog wel op zoek naar een fatsoenlijk landingsgestel waar ruimte voor de gimball mount en gopro camera overblijft...

wordt vervolgd.....

Laatst bewerkt door een moderator:
Hij is goed stabiel, verder testen zal ik maar buiten doen.....ben nog wel op zoek naar een fatsoenlijk landingsgestel waar ruimte voor de gimball mount en gopro camera overblijft...

wordt vervolgd.....

Ik ga ook dit frame bestellen, als je een fatsoenlijk landingsgestel hebt gevonden laat dit dan ff weten, ik wil ook een FPV flyduspider gaan bouwen :D.

Ik heb nu het landingsgestel van jacub besteld om te proberen, alleen het vervelende aan een spider is natuurlijk dat het landingsgestel dan voor het zicht wat verder naar achteren moet komen, maar we zullen zien of het wat wordt.

Heb de komende dagen niet veel tijd om iets te doen ivm werk, maar hoop dit weekend misschien nog wat te kunnen testen(als het weer meewerkt).

Dan moet ik er alleen ff een tijdelijk landingsgestelletje onder fixen....

Zo weer even bezig geweest....

Het landingsgestel van quadframe.com is ondertussen gemonteerd.

Ik moet zeggen dat ik het een mooi landingsgestel vind, wat ook zeer geschikt is voor verschillende camera's.

Zelf ga ik er een gimball mount onder zetten van quadframe, met een gopro2.
Morgen hoop ik de camera mount te kunnen plaatsen en te kijken welke accu en waar hij precies moet komen.

Dan zondag met het indoorvliegen even testen wat hij doet, kan ik gelijk de sonar sensor er nog op zetten en kijken hoe alt_hold werkt in versie 2.2 beta2

hier wat foto's tot zo ver:

P1210164.jpg

P1210165.jpg

P1210166.jpg

P1210167.jpg

Zo dat ziet er prima uit! Ik zie dat je ook een 3e frame plate hebt gebruikt, dat is ook wel erg handig voor de montage van het landingsgestel!

Die heb ik als ik me het goed herinner, of bij diydrones of bij jdrones besteld.....

Dan zondag met het indoorvliegen even testen wat hij doet, kan ik gelijk de sonar sensor er nog op zetten en kijken hoe alt_hold werkt in versie 2.2 beta2

Ik kan verkeerd zijn, maar ik denk niet dat de sonar nog werkt in die nieuwe versies.
Het is te zeggen, niemand haalt er goede resultaten mee. Teveel onzuivere data en geen constante alt hold.
Tenzij dat dit in de laatste twee dagen zou gefixed zijn.
Want ik heb een dag of twee de updates niet meer gevolgd...

Eehm nou in de missionplanner kan ik hem nog steeds aanvinken, en wat moet je zonder........op die luchtdrukcensor, is het hoogteverschil meters.

En met de sonar kan ik hem toch evht redelijk op 1 hoogte laten blijven hoor, dus snap het probleem niet zo.

Uitschakelen van de sonar lijkt me geen goed idee, want als je dan alt_hold zou inschakelen op 3 meter dan haal al maar vast de vuilniszak, want als er iets niet werkt is het naar mijn bescheiden mening de hoogteregeling met die luchtdrukcensor.......
Ik lees trouwens net nog bij een van de laatste berichten over 2.2 dat de sonar juist wel goed werkt en de baro niet want die heeft delay......

Wel is er weer een nieuwe censor toegevoegd aan het rijtje, die de position hold een stuk beter moet maken.

Dat was trouwens een van de punten waar ze mee uitpakten in het begin van de 2.2 release. Geen sonar meer nodig want de alt hold via barometer ging spectaculair verbeteren door meer precisie.

Maja, alles verandert ook heel snel natuurlijk. ;)
Eens even de laatste updates bekijken...

Ik ben volledig klaar met het arducopter verhaal. Ik heb een van de nieuwe APM2 borden en deze blijken op dit moment niet te vliegen in een quad omdat ze na een 30 sec een kant op gaan leunen een steed slechter te corrigeren zijn. Inmiddels hebben alle apm2 gebruikers daar last van. Blijkt dus dat de nieuwste hardware een stevig probleem heeft en geen goede support. Ik stuur het bord terug naar de verkoper en het wordt omgeruild voor een DJI Naza. Heb de afgelopen maanden veel tijd in dit project gestopt maar ben er nu echt klaar mee. Ze blijven maar nieuwe features maken maar er is geen enkele firmware stabiel. Ik wil nu gewoon lekker gaan vliegen en zal over een half jaar of zo wel weer eens gaan kijken waar APM staat.

Tja appels met peren vergelijken schiet natuurlijk niet op.

Ik heb dit bordje gekocht omdat er ook GPS ed op zit.

De meeste andere controllers hebben dit uberhaupt nog niet of zijn hiermee ook in ontwikkeling en dus geen steek verder dan de APM.

De enige die volgens mij een zeer stabiel platform hebben met alles erop en eraan is mikrokopter, maar dan moet je ook wel ff de portemonee trekken.

Openpilot is ook bezig(althans voor zover ik het had gevolgd) met een pro bordje met gps, maar volgens mij ook nog niet leverbaar.

Dus wil je een platform dat dat allemaal kan, blijft er niet veel anders over.

Laat duidelijk zijn dat ik het ook meer dan beu ben dat ze met nieuwe dingen blijven komen, terwijl ze eerst moeten zorgen dat de std functies goed werken.

Ik wist niet dat de APM2 niet goed werkt, gelukkig dat ik die niet gelijk besteld heb zullen we maar zeggen.

Het ergste vind ik eigenlijk dat je via de mission planner niet kan kiezen om een oudere versie van de software te installeren. Je moet dus wel mee ook al zetten ze er een nieuwe beta versie in. Liever had ik gezien dat je dus bijvoorbeeld door een drop down menu of zo een versie kan kiezen. Zou zelf graag de 2.049 erop hebben aangezien dat de laatste was waar ik alleen goede verhalen over hoor. Met arduino ben ik niet zo goed, dus dan wordt het lastig om oudere softwareversies te laden.....

@ rwijnhov & Corné:

Jullie halen me de woorden uit de mond.
Ik heb al een paar keer een reactie hieromtrent proberen los te krijgen op hun forum, helaas geen reactie van Jason zelf.
Ze pakken het echt verkeerd aan denk ik.

Wel heel erg lullig als je zo'n nieuwe APM2 hebt gekocht en deze dan niet blijkt te werken...
Ze moeten meer testen vooraleer ze software/hardware releasen/verkopen!

Zoals gezegd, de eigenaars van ArduCopter kunnen niet blijven wachten. Tenslote willen we onze ArduCopter toch op een bepaald moment de lucht inkrijgen!

Ik kan de APM2 gelukkig gewoon terug sturen en deze word omgeruild voor een Naza. Ik kijk over een half jaar nog wel een keer. Maar let op mijn worden dat APM2 verhaal is een dik hardware probleem wat ze met de soft niet op gaan lossen. Inmiddels hebben al meerdere mensen dikke lagen foam, etc geprobeerd maar geen soelaas. Verder is naar mijn mening de 2.0.49 de enige software welke nog betrouwbaar vloog in alt-hold en stabalize. Hierna zijn een andere weg in geslagen en naar mijn mening zijn ze de verkeerde ingeslagen. Maar zoals gezegd ik ga het over een half jaartje nog eens aan kijken.

Ik heb terug een post gemaakt op hun forum.
Ze blijven hardleers volhouden dat teruggaan naar 2.0.49 totaal niet kan, ze willen enkel voorwaarts...
Volgens Chris is de 2.0.49 veel slechter dan de huidige versies en deze zou boordevol bugs zitten.
Misschien zitten er wel bugs in maar de software vliegt tenminste...

Sjah, gewoon verder afwachten zeker?
Als er een gepatchte versie van de 2.0.49 uitkomt wil ik hem wel gebruiken.

Laatst bewerkt:
E
Uitschakelen van de sonar lijkt me geen goed idee, want als je dan alt_hold zou inschakelen op 3 meter dan haal al maar vast de vuilniszak, want als er iets niet werkt is het naar mijn bescheiden mening de hoogteregeling met die luchtdrukcensor.......
Ik lees trouwens net nog bij een van de laatste berichten over 2.2 dat de sonar juist wel goed werkt en de baro niet want die heeft delay......

Wel is er weer een nieuwe censor toegevoegd aan het rijtje, die de position hold een stuk beter moet maken.

Baro altitude 'kan' zeer goed werken. Wel een totaal ander project maar om even aan te geven hoe enorm nauwkeurig baro only kan zijn een korte video. (vandaag gemaakt op zlc veld)
(alt + pos hold met maximal drift van 50 cm, maar meestal 10-15 cm).

Menno

Ik heb terug een post gemaakt op hun forum.
Ze blijven hardleers volhouden dat teruggaan naar 2.0.49 totaal niet kan, ze willen enkel voorwaards...
Volgens Chris is de 2.0.49 veel slechter dan de huidige versies en deze zou boordevol bugs zitten.
Misschien zitten er wel bugs in maar de software vliegt tenminste...

Sjah, gewoon verder afwachten zeker?
Als er een gepatchte versie van de 2.0.49 uitkomt wil ik hem wel gebruiken.

Tja, ik heb zelf maanden lang de megapirate ports uitgevoerd en terug kan idd niet aangezien ze bezig zijn met een transitie naar een ander architecture in de software.
De libraries zijn totaal van structuur veranderd. De 2.049 is absoluut de beste nog, maar Jason heeft al eens aangegeven dat zijn enige motivatie vooruitgaan is :).
Het beste zou zijn, en dat is al vela malen geopperd dat er een stabiele branch komt die NIET door Jason onderhouden word en een develop branch.
Maar goed, het is wel het meest veelzijdige platform, maar op dit moment ook het meest 'buggie'..

Menno

De enige die volgens mij een zeer stabiel platform hebben met alles erop en eraan is mikrokopter, maar dan moet je ook wel ff de portemonee trekken.

Openpilot is ook bezig(althans voor zover ik het had gevolgd) met een pro bordje met gps, maar volgens mij ook nog niet leverbaar.

Dus wil je een platform dat dat allemaal kan, blijft er niet veel anders over.

Oudere versies is echt geen probleem, de arduino IDE heb je in een kwartier door.
Alleen kan je op de APM2 NIET de 2.049 meer draaien, de libs hebben de accelerometer en baro libraries niet.

Openpilot heeft de beste papieren, gigantisch langzaam maar wat ze uitbrengen is fantastisch.

Er komt wel veel uit van flightcontrollers, sommige lastig te bouwen, sommige wat minder veelzijdig maar dit jaar zal je denk ik overspoeld worden met keuze. (in ieder geval 1 extra :)

Menno

Nou ik heb geen APM2, dus das geen probleem. En voor zover ik begrijp zitten er wel wat kleine bugs in 2.049, maar daar heb je alleen echt last van als je je compas niet goed gesoldeerd hebt.

Maar ik geef eerst de 2.2 beta 2 een kans aangezien die er nu toch al op staat....

Heb al wel gemerkt dat de alt hold op sonar momenteel niet goed werkt op mijn hexa, maar dat kan ook door de plaatsing komen van de sensor en de bekabeling. Dit ga ik dus eerst nog veranderen , alvorens proberen met wat andere waardes verbeteringen door te voeren.

Back