ArduPilot Mega APM 2.5 | vragen

Heb je je tx power op 20 gezet van beide?

Ik heb de Tx power op 20 gezet (stond op 11) en connectie is rocksolid.
Maarrrr, alleen als de pc en m'n copter dicht bij elkaar staan (1-2m). Als 't zaakje verder dan een meter of 5 uit elkaar staat, gaat 't al mis.
Beide radios hebben nooit onder spanning gestaan zonder antenne.
Toch vermoed ik dat het een antenne probleem is omdat de radio connectie feilloos functioneert als 't spul dicht bij elkaar staat. (Is er een methode om de antennes te "testen"?)
Wie heeft een leuke suggestie wat de oorzaak zou kunnen zijn of in welke richting ik moet zoeken?

Controleer je antennes eens soms leveren ze de verkeerde antenne erbij.
Je antenne moet een male zijn (pen) en dus je tx/rx zit een female op.

sa6uby3u.jpg

a5eduby5.jpg

2

Laatst bewerkt door een moderator:
Nu dat de software en hardware terug wat geëvolueerd zijn, denk ik eraan misschien een nieuwe APM aan te schaffen.
Puur voor hobbygebruik en uittesten van de functies, dit op een eenvoudige quad.

Hiervoor zou ik geen originele APM kopen, maar een cloneversie van RC Timer of GLB.
Hopelijk komt de kwaliteit van de componenten in de buurt van de kwaliteit van de originele APM.
Ik wacht wel nog even tot de APM 2.6 (met gps en magnetometer in apart gedeelte) uitkomt in de cloneversie.

Ik ben benieuwd!
Hopelijk krijg ik betere resultaten te zien dan de resultaten die ik heb behaald met mijn oude APM1.

Koop de 2.6 niet ....
Een 2.5 is doormiddel van 1 trace door te snijden exact hetzelfde te maken als een 2.6 je moet dan wel een losse magnetometer gebruiken dit is namelijk het enigste verschil. 2.6 is dan ook geen goede naam want het is niets anders als een 2.5 waarbij de magnetometer van het bord is gehaald.

Als je die trace doorhaalt kan je altijd in later stadium toch je onboard magnetometer gebruiken (bv de andere is kapot oid) met de 2.6 is dat dus niet mogelijk om ooit terug te gaan naar de on-board.

Dus gewoon 2.5 scoren en losse magnetometer erbij bestellen

Controleer je antennes eens soms leveren ze de verkeerde antenne erbij.
Je antenne moet een male zijn (pen) en dus je tx/rx zit een female op.

Had ik al naar gekeken Pinky-II, connectors zijn ok.
Hoe kan ik zien of deze antennes voor 433MHz zijn en niet voor 915MHz? Las ergens dat er nog wel eens de verkeerde antennes worden meegeleverd.

Woow Marten mooie demping, zit hier te kwijle van dat mooie spul ,)
Zou graag ook zo'n ardu willen, ben alleen bang dat ik dat nooit zelf allemaal kan instellen...
Maar eerst is gewoon vliegen/instellen van mijn KK2.0 ent framepje beetje uitbouwen :D

Verder ga ik deze topic volgen en proberen te begrijpen wat er allemaal gedaan/ingesteld word...

Meten is weten en zal je de draad uit het duckje moeten zien te halen.

Hele golf = 69cm
Vermoedelijk is de antenne een 1/8 golf komt neer op 8,6 centimeter.

Je kan dit alleen zien als je de kabel uit het duckje haalt omdat je dan pas ziet hoeveel er gestrip is. Anyway het dukje op de foto is hetgeen wat ik gebruik en met gemak een paar 100 meter mee haalt.

Hoe hoog heb jij de baudrate staan en je airspeed?

Woow Marten mooie demping, zit hier te kwijle van dat mooie spul ,)
Zou graag ook zo'n ardu willen, ben alleen bang dat ik dat nooit zelf allemaal kan instellen...
Maar eerst is gewoon vliegen/instellen van mijn KK2.0 ent framepje beetje uitbouwen :D

Verder ga ik deze topic volgen en proberen te begrijpen wat er allemaal gedaan/ingesteld word...

als je een KK vliegend krijgt is de APM echt niet veel moeilijker. Daarbij er zijn genoeg mensen om je te helpen. Het mooie van de APM is dat je evt met telemetrie live alles kan verbouwen (of kanaal 6 op je zender). Stock vliegt de APM al zeer goed (vlieg zelf nagenoeg met de stock settings).

Het lijkt een moeilijke controller het is alleen even opletten thats it en desnoods hulp vragen om je settings te bevestigen.

Nu dat de software en hardware terug wat geëvolueerd zijn, denk ik eraan misschien een nieuwe APM aan te schaffen.
Puur voor hobbygebruik en uittesten van de functies, dit op een eenvoudige quad.

Hiervoor zou ik geen originele APM kopen, maar een cloneversie van RC Timer of GLB.
Hopelijk komt de kwaliteit van de componenten in de buurt van de kwaliteit van de originele APM.
Ik wacht wel nog even tot de APM 2.6 (met gps en magnetometer in apart gedeelte) uitkomt in de cloneversie.

Ik ben benieuwd!
Hopelijk krijg ik betere resultaten te zien dan de resultaten die ik heb behaald met mijn oude APM1.

Er zal zeker een groot verscheel zijn.
Met een F450 based Quadje moet het zeker gaan lukken.

Zoals Pinky-II al aangaf, bestel inderdaad gewoon de APM2.5
Indien je wilt upgraden naar de 2.6 dan bestel je de nieuwe GPS:
3DR uBlox GPS with Compass Kit - 3DRobotics Inc
GPS_case.JPG

@ RayRC,

Ik zeg gewoon bestellen die APM2.5 :)
Je woont aardig in de buurt, dus je kunt makkelijk tegen die tijd eens langskomen.

En zoals Pinky-II al aangeeft, het werkt met de laatste firmware prima.

Meten is weten en zal je de draad uit het duckje moeten zien te halen.

Hele golf = 69cm
Vermoedelijk is de antenne een 1/8 golf komt neer op 8,6 centimeter.

Je kan dit alleen zien als je de kabel uit het duckje haalt omdat je dan pas ziet hoeveel er gestrip is. Anyway het dukje op de foto is hetgeen wat ik gebruik en met gemak een paar 100 meter mee haalt.

Hoe hoog heb jij de baudrate staan en je airspeed?

Nou, je advies maar opgevolgd en de boel open gemaakt.
De oogst van vandaag:
433antennas.jpg

Ik weet niets van antenne techniek maar een losse gewonden draad lijkt me niet de bedoeling, vooral omdat de andere nog nèt wel aan een kloddertje soldeer hangt.
Zijn dit 433MHz antennes?
Ik denk dat ik maar beter hier in de stad op jacht kan gaan naar nieuwe 433MHz antennes. Lijkt me een standaard artikeltje (ook hier in TH gebruiken we 433MHz).

Baudrate en airspeed heb ik niet naar gekeken. Baudrate staat op 57 en airspeed zegt me niets (nogmaals, niet gekeken).

Ps je kan natuurlijk ook naar een ham-radio shop gaan die hebben veelal voor die LPD porto's antennes let wel op dat je de goede connector neemt natuurlijk.

Wederom bedankt Pinky-II.
't Is nu al donker hier maar morgenochtend zal ik m'n quad weer eens flink omhoog janken en daarna kijken naar de logfile in MP.
Laat je 't resultaat weten.

Koop de 2.6 niet ....
Een 2.5 is doormiddel van 1 trace door te snijden exact hetzelfde te maken als een 2.6 je moet dan wel een losse magnetometer gebruiken dit is namelijk het enigste verschil.
Dus gewoon 2.5 scoren en losse magnetometer erbij bestellen

Is er geen softwarematige oplossing mogelijk om de onboard magnetometer uit te schakelen?
Ik snij niet zo graag op het bordje zelf, vandaar.
Jammer dat ze dit niet voorzien onder de vorm van een soldeerpad dat je dicht of open kunt laten...

Wat is het grote voordeel om het kompas los te hebben?

Een elektronisch kompas meet de richting van het aardmagnetisch veld. Net als een "ouderwets" kompas met een gemagnetiseerde naald. Als je bij een kompas een magneet houdt meet de kompas niet het aardmagnetisch veld maar het magnetisch veld van je magneet.
Elektrische componenten, zoals je snelheidsregelaars en je lipo, verstoren het aardmagnetisch veld. Als je kompas te dicht bij deze onderdelen zit meet je dus niet je oriëntatie (b.v. noord, zuid, oost of west) maar het veld dat door je multicopter electronica wordt gegenereerd. De APM kun je uitrusten met een externe kompas (magnetometer) die je b.v. op een verhoging kunt plaatsen en met een draad met de flightcontroller kunt verbinden (vergelijkbaar met de GPS unit van de DJI Naza). Hierdoor zit je buiten de invloedssfeer van je multicopter electronica.
De firmware van de APM gebruikt het elektronisch kompas om de orientatie van je multicopter te bepalen. En in de AUTO modus om de vliegrichting te bepalen.

M.v.g. Jan Willem

Back