ArduPilot Mega APM 2.5 | vragen

Hallo Bas,

Nee, ik ben daar geen lid van.

Daar ik niet over een auto beschik, is het lastig om op de ideale plekken te kunnen vliegen.
Soms maak ik gebruik van de grote zaal op men werk, daar is het tenslotte altijd droog en windstil ;)
En anders met een goede maat, maar die woont in IJmuiden.

Morgenavond ga ik ook de grote zaal benutten, als je tijd en zin hebt, dan ben je ook van harte welkom.
tcarnal komt namelijk langs om zijn Q9 Quad met een APM2.5 te tunen.
Edit: hier zijn bouwverslag:
fpv-quad-op-qx-9-gebaseerd-met-arduflyer

Stuur anders maar even een PB als je ook langs wilt komen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb inmiddels ook een APM voor mijn quadcopter besteld, deze is alleen nog niet op voorraad maar ik zag dat HK de case inmiddels ook verkoopt, en die is wel op voorraad voor wie hem nodig heeft.

https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=42263

42263.jpg

Ik zou graag langs komen, maar moet inpakken voor een hellingvlieg vakantie(vrijdag) en de laatste dingen afmaken/bouwen. Eind juli zou kunnen, moet zelf nog veel leren voor de APM, maar hij gaat mee op vakantie dus daar ook flink klooien met de instellingen.

Ik heb inmiddels ook een APM voor mijn quadcopter besteld, deze is alleen nog niet op voorraad maar ik zag dat HK de case inmiddels ook verkoopt, en die is wel op voorraad voor wie hem nodig heeft.

https://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=42263

42263.jpg

Dank voor de tip! Kon dat ding nergens vinden.

Ik heb gelezen dat het met de nieuwste software beter is om de APM in elastieken (oid) op te hangen. Je zou in die case gaten kunnen maken om ze aan vast te maken.

Die van mij is vandaag een woonwijk in gevlogen op het moment dat ik naar RTL switchte.

Ik liet een vriend van mij vliegen, maar het liep compleet uit de hand. De deurklink is afgebroken (de hexacopter vloog iemands balkon in), terwijl het veld groot genoeg zou moeten zijn.

Volgende keer beter nadenken en beter handelen.

Meteen weer een wijze les dat RTL zeker niet altijd te vertrouwen is en ook niet moet zien als een absolute safety! Gelukkig niemand gewond oid, kan veel vervelender aflopen zoiets.
Die van mij is vandaag een woonwijk in gevlogen op het moment dat ik naar RTL switchte.

Gewoon op dubbelzijdig plakbaar schuim zetten, verkopen ze bij HK wel. En compassmot (arducopter 3.0) setup doen voor compensatie tegen magnetische invloed van de motoren/esc's/cables op de magnometer.

Ik heb gelezen dat het met de nieuwste software beter is om de APM in elastieken (oid) op te hangen. Je zou in die case gaten kunnen maken om ze aan vast te maken.

Deze avond ook maar eens de Beta firmware 3.0.1.rc op men Quad gezet en moet zeggen dat het prima vliegt met de standaard settings.
Ook tcarnal heeft zijn Q9 variant met deze firmware getest en het vloog direct beter dan met de 2.9.1b

Betreft de demping...
Zoals de meeste al weten, bevestig ik men FC meestal altijd middels siliconen slangetjes.
IMG_0538.JPG

Deze manier maakt het ook makkelijk om de FC los te halen.

Ik liet een vriend van mij vliegen, maar het liep compleet uit de hand. De deurklink is afgebroken (de hexacopter vloog iemands balkon in), terwijl het veld groot genoeg zou moeten zijn.

Had je voordat je de APM armde ook GPS lock ?
Het lijkt erop, dat er of nog een oude RTL positie was opgeslagen....
Of je kompas is niet juist gekalibreerd !
Verder kan ik je (ieder) aanraden om de WPNAV_SPEED te verlagen naar een aangenamere snelheid.
Zeker tijdens het testen van de RTL.
Zodat je meer tijd hebt om zelf nog in te kunnen grijpen en terug naar LOITER, AltHold of Stabilize schakelt.

Damn, ik loop al dagen te knagen hoe ik dat board goed op hang. Zo'n anti vibration mount heb ik gewoon liggen van een oude gyro. La la la... :-) Bedankt! Opgelost :-)

4 Beta

Geen dank, graag gedaan. :-)

De oplossing met de siliconen slangetjes is een goede oplossing mits je daar de ruimte voor hebt, het geheel wordt zo wel erg hoog en niet altijd heb je de ruimte om zo hoog te gaan bij sommige frame's.:thumbsup:

Mijn hexa met apm1 1280, met swift II en X8 met apm2.5 zijn ook net meegeweest op hellingvliegvakantie in Oostenrijk (Nauders).
Was zeer leuk en de apm's hebben zich prima gedragen. Enkele duitse modelbouwcollega's waren wel onder de indruk van de X8 en hebben hem vermeld in hun blog : Flugwiese | Elektro-Modellflug für Selberbauer

Let wel op met de anti-vibration mount met elastiekjes dat na verloop van tijd de rubbertjes niet broos worden en breken. Als dat tijdens een vlucht gebeurt kan dat voor spannende momenten zorgen.

RedNas, dat is wel een ernstig incident! Ik moet er niet aan denken dat mijn hexa ongecontroleerd de bewoning invliegt. Gelukkig stond er niemand op dat balkon! Altijd je verstand erbij houden en alles testen. Op reis was ook het eerste dat ik deed een lokale missie in de apm stoppen. Je zal maar per ongeluk (of door een radio glitch) in auto schakelen met de belgische waypoints er nog in.

Ik zie door de bomen het bos niet meer.., waar moet ik de apm bestellen, welke gps is het beste.. Enz enz enz Wat zijn jullie ervaringen?

Kijk bij rctimer onder uav. Heb je een kit 433 mhz ben je in 1 keer compleet.

4 Beta

van 2.8.1. naar 3.0.1 RC1

Beste mensen,

Tenzij ik mij vergis , is dit mijn eerste posting op dit forum.
Veel interessante info hier en nog in doodgewoon Nederlands ook!
In het verleden heb ik een aantal vragen direct aan Marten gesteld en altijd een waardevolle reactie gekregen van Marten.
Maar het lijkt me beter dat ik de vragen hier openbaar stel. Wellicht dat we er allemaal wat aan hebben, en dan doel ik vooral op de reacties.

Nu mijn vraag:

Ik heb de laatste tijd 2.8.1 gebruikt maar zojuist 3.0.1 RC1 geupt naar m'n APM2.5 (HK-versie).
Ik heb niet eerst het bordje "ge-erased".
Wèl heb ik opnieuw de min of meer verplichte handelingen doorlopen (cal. acc., cal. radio, etc.).
Ik heb een NEO6 aan 't bordje hangen.

Zijn er zaken waar ik op moet letten en eventuele wijzigingen in de software setup die belangrijk zijn voordat ik m'n quad weer de vrijheid geef?

Edit:
Mijn geheugen heeft me kennelijk in de steek gelaten, ik zie nu dat ik al 6 posts heb geplaatst.

Ik zie door de bomen het bos niet meer.., waar moet ik de apm bestellen, welke gps is het beste.. Enz enz enz Wat zijn jullie ervaringen?

Ik heb alles besteld bij 3D robotics in San Diego dan heb je alles in een keer goed en de aftersales van die whizzkids zijn helemaal top, het is iets duurder maar je heb dan wel het summum.

Groeten

Marcel

Hallo Laas,

Welkom back ;)

Betreft je vraag....
Het is altijd beter om (nadat je een nieuwe firmware hebt geupt) de EEPROM te erasen !
Zeker als je een vernieuwde firmware gaat gebruiken.
Als je V2.8.0 bijvoorbeeld hebt en ze hebben even later V2.8.1 uitgebracht, dan hoeft het weer niet.
Gezien er dan niet veel is veranderd met de structuur-indeling en eventuele PID aanpassingen.
Als je van V2.8.1 naar V2.9.1 (of hoger) gaat, dan zijn er veelal wel veranderingen, waardoor de eerdere opgeslagen PID waardes vaak te hoog zullen zijn.
Dit kan een risico zijn op de eerste testvlucht.

Verder raad ik aan, om een eerste test met zijn tweeën te doen.
De tweede persoon houd de Multi boven zijn hoofd en jij als eerste persoon/piloot voert dan de tests uit en kijkt of de Multi goed op de zender reageert.
Indien die test goed is geslaagd, dan doe je een eerste poging om de Multi de lucht in te sturen.

Op bovenstaande manier heb je meer zekerheid op een goede eerste vlucht.
Of als er toch iets niet klopt aan de reactie van de Multi, dan heb je dat zonder schade kunnen achterhalen :)

Bedankt Marten,

Net even de boel onder spanning gezet en 't gaat meteen al mis: het bord wil niet "armen".

Dus nu eerst je advies opvolgen en de EEPROM erasen en vervolgens opnieuw 3.0.1 RC 1 uppen.

Hallo Laas,

Er is in de 3.0.1 RC 1 ook een extra controle op diverse sensoren !
Afgelopen dinsdag had ik ook deze firmware in men 450Quad geupt en had nog niet men kompas gekalibreerd.
Ik heb toen de kompas uitgezet en maar even die controle functie uitgeschakeld, zodat ik wel kon armen.

Ik neem aan dat je direct buiten gaat testen...
In dat geval dien je zeker te zijn op een goed gekalibreerde kompas.
Beschik je over een normale kompas ter controle ?

Edit: Je hoeft de firmware niet meer opnieuw te uppen na het erasen van je EEPROM !
Als je de EEPROM erased, dan worden gelijk de juiste default waardes gebruikt.

Back