Hier komt een herbouwverslag van een ArianeV10.
Tijdje geleden heb ik van Aldert een heeeeeeeeeele mooie romp voor weinig overgenomen. Dit was de romp van de ArianeV10. Zo’n soort zwever is vanaf het begin eigenlijk al mijn droom geweest. Vooral het behoud van energie van deze ragbakken trekt mij enorm. Wat je ook ziet op die filmpjes. Vol gas omhoog, motor uit, duikvlucht. Rollend op 1 meter over komen, up trekken en weer bijna terug naar de uitgangshoogte! Echt ongelofelijk...
Ik ben al een tijdje bezig met het lamineren en de vacuümtechniek gaat steeds wat beter. Vleugels maken lukt mij wel. Rompen willen alleen niet echt... moet ik me eigenlijk ook eens in gaan verdiepen (ooit). Ik was dus erg blij dat ik deze romp van Aldert over kon nemen.
De romp is volledig gemaakt van Kevlar met een paar carbon verstevigingen bij de vleugelbevestiging. Mooi wit glanzend afgewerkt en supersterk! De Staart kreeg ik erbij. Het is een Vol Carbon V-Staart. Gemaakt in 2 negatieve mallen (boven en onder), maar dus wel in 1 stuk!! Echt super. De beide roeren worden met 1 servo aangestuurd en fungeren dus enkel als hoogteroer. Waarschijnlijk omdat je bij deze snelheden toch geen zak aan een richtingsroer heb!
De vleugels heeft Aldert later nog nagezonden. Deze waren in een flinke crash zodanig verminkt dat Ruud Zandvliet er maar niet meer aan begon om dat te repareren...
Ik wil het nog wel proberen (eigenwijs? yupyup!). Eerst ga ik kijken of ik met glas, carbon en XPS de boel weer redelijk in elkaar krijg. Parallel daaraan wil ik misschien nog een nieuwe vleugel van XPS en Glas gaan maken. Dit moet zeker goed te doen zijn omdat ik al meerdere Supergee (DLG) vleugels heb gemaakt.
Als ik de oude vleugel weer goed in vorm krijg, maar hij blijkt niet sterk genoeg, dan is het misschien ook een idee om daar nog negatieve mallen van te maken. Maar goed, dat zou wel erg profi worden en is iets voor daarna.
Eerst maar wat info over de Ariane V10 zoals hij hoort te zijn:
Links:
http://www.carbon-vertrieb.com/site.php?p=30
Prijzen: http://www.carbon-vertrieb.com/pdf/30_pdf_preise.pdf (kan je beter niet naar kijken.... :roll
http://www.aerodesign.de/modelle/F5B/ariane_v10.htm
http://www.delago.de/ariane/EFlieger.htm
Filmpje: [media=youtube]q0qwW9OoCMY[/media]
enkele aanzichten van carbon-vertrieb.com
Layout drawing
Wing dimensions
Het gebruikte profiel is de HD47. Dit is een extreem dun profiel met maar 6,5% dikte.
Motor:
Er worden 3 aanbevelingen gedaan voor motorisering. 1 daarvan is deze. de motor is bij alle 3 hetzelfde. Verschil zit hem in de regelaar en prop. Aangezien ik deze prop van Aldert erbij heb gehad, zet ik deze ff hier neer:
Motor: Hacker B40-6L met 4,4:1 vertraging
Regelaar: Master 125-O-F5F
Prop: Competition Carbon Spinner + Propeller 14/12,5"
Akku: 10 x RC2400 of 10 x GP3300
Aangezien ik even geen 500 euro over heb en ik ook niet per sé met 90km/h verticaal omhoog hoef te gaan ( 8O ), ben ik verder gaan kijken. Uiteindelijk bij Unitedhobbies.com een leuke buitenloper gevonden die er misschien NET in zou kunnen passen. De HXT35-55-900KV. Deze is vergelijkbaar met een AXi 2826. Voor 28 dollar wilde ik de gok wel wagen
.
Gelijk ook maar een regelaar erbij besteld waar ik zowieso van alles aan kan hangen, namelijk de hexTronik PRO 80A BESC. Prima ding, veel in te stellen en de motor loopt prachtig. Kan ik ook nog over op wat meer cellen (ooit
).
Als Accu ga ik eerst 2 packs van 3S1P2200mah (20/30C) van Hextronic (jaja) erin gooien. Die gebruik ik al voor mijn T-Rex, dus dat komt mooi uit! Zet er een tussenstukkie op zodat het voor deze een 3S2P wordt van 11.1 Vol, 4400mah. Moet ik dus wel 80 amp uit kunnen trekken.
Op een rijtje:
Motor: HXT35-55-900KV
Regelaar: hexTronik PRO 80A BESC
Prop: Competition Carbon Spinner + Propeller 14/12,5"
Akku: 3S2P 4400mah Hextronic (20/30C)
Inbouwen
Zie dat maar eens in zo'n romp te frutten! haha.
1e probleem was gelijk al dat hoe de motor normaal zit, de draden aan de voorkant eruit komen. Die kunnen niet langs de motor, want daar is geen plek voor. Ik dacht er nog even aan om ze buitenlangs te leiden... Blij dat ik dat idee snel uit mijn hoofd getrapt heb!
Nieuw idee: As omdraaien, motor anderom goed vastlijmen in de romp en bij de eigenlijk monteerplek nog een extra lagertje. Dit idee leek mij beter en heb ik dus ook maar uitgevoerd. Stukkie hout met epoxy achteraan om een flink lijmoppervlak te creëren.
Alle onderdelen zitten passen. Flink geklooi nog. Dacht dat ik hem zo wel goed had. Het zou allemaal wel gaan passen. De regelaar zou in het open deel komen. Zo is het origineel bedoelt. Daar zit een rechthoekig gat in de vleugel waar de regelaar net in past. Zo krap is het allemaal... Omdat ik dat deel van de vleugel nog opnieuw moet maken, zie ik dat toch liever niet met een gat erin. Lijkt me qua sterkte allemaal wat minder. Naja, zo zien de onderdelen er dus uit:
Om het allemaal zo compact mogelijk kwijt te kunnen heb ik een klein epoxy plaatje van de regelaar gehaald. Hierdoor past ie net voor in de neus, terwijl er nog wel een 3S2200mah pack onder kan
. past precies allemaal! Regelaar dus ook gelijk op de motor gesoldeert. Zo kort mogelijke draden en geen stekkertjes meer:
De Vleugel
De Vleugel lag goed in elkaar toen ik hem KREEG van Aldert.. Ik snap ook wel waarom hij er liever niet meer naar wilde kijken :roll:. Echt, je snapt het wel als iemand op het veld zou staan te huilen bij zo’n crash... Je voelt het gewoon natrillen in de vleugel...
Gok dat ie een paaltje heeft gepakt ofzo? Het was een 1 delige vleugel. Nu zijn het er 3...
In het midden door. Waarschijnlijk door de verzwakking van de inkeping voor de regelaar en gaten voor de boutjes. Gok dat de paal zelf de rechtervleugel heeft geraakt, want die was ook echt door. Ligger ook afgebroken en veel van de carbon huid is daar “gecrunshed”.
Op dat moment was ik niet genoeg bij zinnen om een foto te maken. :rol: Dat heb ik heb ik pas gedaan toen ik de ergste stukken had weggesneden..
Het mooie is wel dat je op deze manier goed kan zien hoe de originele vleugel is opgebouwd.
Hij is gemaakt in 2 delen in negatieve mallen (boven en onderkant).
Bouwwijze is volgens mij zo’n beetje gelijk als beschreven door Ruud Zandvliet: http://home.planet.nl/~zandv055/TipsNL.htm
IPV balsa is hier alleen 1mm dun schuim gebruikt. Dus van onder naar boven voor de onderhuid is het: gelcoat (verf), 80gr Carbon, 1mm schuim, 25 grams glas. De bovenhuid wordt hetzelfde gemaakt (maar dan omgekeerd :roll: ). Als die klaar zijn, worden ze in de mal op elkaar gedrukt met de liggers er tussen.
Nou ja, kijk maar eens naar de foto’s, dan is het wel te zien ook. Ik heb alle echt slechte stukken weg gesneden. Gelukkig is het rolroer nog helemaal goed. Lastig is wel dat de carbon roofings los zijn gekomen van de balsa ligger. Ook is ie natuurlijk volledig doorgebroken...
Een ander probleem is dat de huid voor een deel nog langs de ligger is gescheurd.
Mijn idee is om van xps vulstukken te maken en die erin te lamineren met glasdoek er tussen. Dit glas wordt dan door de vulstukken mooi tegen de binnenkant van de huid gedrukt en zal de vleugel van binnenuit versterken.
Uiteindelijk komt er op het middelste deel toch zeker ook nog een laag glas overheen, anders word het nooit sterk genoeg... Maar goed, dat zie ik dan wel weer.
Ik heb in ieder geval al de verf eraf geschuurd op de plekken waar glas moet komen. wel super mooi om te zien, dat carbon
.
Profielmallen heb ik uitgesneden uit multiplex. Sow, lekker dunne profieltjes als je het zo ziet
! Heb gelijk maar alle malletjes gemaakt die ik nodig heb om een soortgelijk vleugel helemaal opnieuw te maken.
Stukjes XPS gesneden om er tussen te frutten
vastlijmen en dan schuren en plamuren met ingedikte epoxyhars (glasbubbels).
Tijdje geleden heb ik van Aldert een heeeeeeeeeele mooie romp voor weinig overgenomen. Dit was de romp van de ArianeV10. Zo’n soort zwever is vanaf het begin eigenlijk al mijn droom geweest. Vooral het behoud van energie van deze ragbakken trekt mij enorm. Wat je ook ziet op die filmpjes. Vol gas omhoog, motor uit, duikvlucht. Rollend op 1 meter over komen, up trekken en weer bijna terug naar de uitgangshoogte! Echt ongelofelijk...
Ik ben al een tijdje bezig met het lamineren en de vacuümtechniek gaat steeds wat beter. Vleugels maken lukt mij wel. Rompen willen alleen niet echt... moet ik me eigenlijk ook eens in gaan verdiepen (ooit). Ik was dus erg blij dat ik deze romp van Aldert over kon nemen.
De romp is volledig gemaakt van Kevlar met een paar carbon verstevigingen bij de vleugelbevestiging. Mooi wit glanzend afgewerkt en supersterk! De Staart kreeg ik erbij. Het is een Vol Carbon V-Staart. Gemaakt in 2 negatieve mallen (boven en onder), maar dus wel in 1 stuk!! Echt super. De beide roeren worden met 1 servo aangestuurd en fungeren dus enkel als hoogteroer. Waarschijnlijk omdat je bij deze snelheden toch geen zak aan een richtingsroer heb!
De vleugels heeft Aldert later nog nagezonden. Deze waren in een flinke crash zodanig verminkt dat Ruud Zandvliet er maar niet meer aan begon om dat te repareren...
Ik wil het nog wel proberen (eigenwijs? yupyup!). Eerst ga ik kijken of ik met glas, carbon en XPS de boel weer redelijk in elkaar krijg. Parallel daaraan wil ik misschien nog een nieuwe vleugel van XPS en Glas gaan maken. Dit moet zeker goed te doen zijn omdat ik al meerdere Supergee (DLG) vleugels heb gemaakt.
Als ik de oude vleugel weer goed in vorm krijg, maar hij blijkt niet sterk genoeg, dan is het misschien ook een idee om daar nog negatieve mallen van te maken. Maar goed, dat zou wel erg profi worden en is iets voor daarna.
Eerst maar wat info over de Ariane V10 zoals hij hoort te zijn:
Links:
http://www.carbon-vertrieb.com/site.php?p=30
Prijzen: http://www.carbon-vertrieb.com/pdf/30_pdf_preise.pdf (kan je beter niet naar kijken.... :roll

http://www.aerodesign.de/modelle/F5B/ariane_v10.htm
http://www.delago.de/ariane/EFlieger.htm
Filmpje: [media=youtube]q0qwW9OoCMY[/media]
enkele aanzichten van carbon-vertrieb.com

Layout drawing

Wing dimensions

Het gebruikte profiel is de HD47. Dit is een extreem dun profiel met maar 6,5% dikte.


Motor:
Er worden 3 aanbevelingen gedaan voor motorisering. 1 daarvan is deze. de motor is bij alle 3 hetzelfde. Verschil zit hem in de regelaar en prop. Aangezien ik deze prop van Aldert erbij heb gehad, zet ik deze ff hier neer:
Motor: Hacker B40-6L met 4,4:1 vertraging
Regelaar: Master 125-O-F5F
Prop: Competition Carbon Spinner + Propeller 14/12,5"
Akku: 10 x RC2400 of 10 x GP3300
Aangezien ik even geen 500 euro over heb en ik ook niet per sé met 90km/h verticaal omhoog hoef te gaan ( 8O ), ben ik verder gaan kijken. Uiteindelijk bij Unitedhobbies.com een leuke buitenloper gevonden die er misschien NET in zou kunnen passen. De HXT35-55-900KV. Deze is vergelijkbaar met een AXi 2826. Voor 28 dollar wilde ik de gok wel wagen

Gelijk ook maar een regelaar erbij besteld waar ik zowieso van alles aan kan hangen, namelijk de hexTronik PRO 80A BESC. Prima ding, veel in te stellen en de motor loopt prachtig. Kan ik ook nog over op wat meer cellen (ooit

Als Accu ga ik eerst 2 packs van 3S1P2200mah (20/30C) van Hextronic (jaja) erin gooien. Die gebruik ik al voor mijn T-Rex, dus dat komt mooi uit! Zet er een tussenstukkie op zodat het voor deze een 3S2P wordt van 11.1 Vol, 4400mah. Moet ik dus wel 80 amp uit kunnen trekken.
Op een rijtje:
Motor: HXT35-55-900KV
Regelaar: hexTronik PRO 80A BESC
Prop: Competition Carbon Spinner + Propeller 14/12,5"
Akku: 3S2P 4400mah Hextronic (20/30C)
Inbouwen
Zie dat maar eens in zo'n romp te frutten! haha.

1e probleem was gelijk al dat hoe de motor normaal zit, de draden aan de voorkant eruit komen. Die kunnen niet langs de motor, want daar is geen plek voor. Ik dacht er nog even aan om ze buitenlangs te leiden... Blij dat ik dat idee snel uit mijn hoofd getrapt heb!
Nieuw idee: As omdraaien, motor anderom goed vastlijmen in de romp en bij de eigenlijk monteerplek nog een extra lagertje. Dit idee leek mij beter en heb ik dus ook maar uitgevoerd. Stukkie hout met epoxy achteraan om een flink lijmoppervlak te creëren.

Alle onderdelen zitten passen. Flink geklooi nog. Dacht dat ik hem zo wel goed had. Het zou allemaal wel gaan passen. De regelaar zou in het open deel komen. Zo is het origineel bedoelt. Daar zit een rechthoekig gat in de vleugel waar de regelaar net in past. Zo krap is het allemaal... Omdat ik dat deel van de vleugel nog opnieuw moet maken, zie ik dat toch liever niet met een gat erin. Lijkt me qua sterkte allemaal wat minder. Naja, zo zien de onderdelen er dus uit:

Om het allemaal zo compact mogelijk kwijt te kunnen heb ik een klein epoxy plaatje van de regelaar gehaald. Hierdoor past ie net voor in de neus, terwijl er nog wel een 3S2200mah pack onder kan


De Vleugel
De Vleugel lag goed in elkaar toen ik hem KREEG van Aldert.. Ik snap ook wel waarom hij er liever niet meer naar wilde kijken :roll:. Echt, je snapt het wel als iemand op het veld zou staan te huilen bij zo’n crash... Je voelt het gewoon natrillen in de vleugel...
Gok dat ie een paaltje heeft gepakt ofzo? Het was een 1 delige vleugel. Nu zijn het er 3...
In het midden door. Waarschijnlijk door de verzwakking van de inkeping voor de regelaar en gaten voor de boutjes. Gok dat de paal zelf de rechtervleugel heeft geraakt, want die was ook echt door. Ligger ook afgebroken en veel van de carbon huid is daar “gecrunshed”.
Op dat moment was ik niet genoeg bij zinnen om een foto te maken. :rol: Dat heb ik heb ik pas gedaan toen ik de ergste stukken had weggesneden..

Het mooie is wel dat je op deze manier goed kan zien hoe de originele vleugel is opgebouwd.
Hij is gemaakt in 2 delen in negatieve mallen (boven en onderkant).
Bouwwijze is volgens mij zo’n beetje gelijk als beschreven door Ruud Zandvliet: http://home.planet.nl/~zandv055/TipsNL.htm
IPV balsa is hier alleen 1mm dun schuim gebruikt. Dus van onder naar boven voor de onderhuid is het: gelcoat (verf), 80gr Carbon, 1mm schuim, 25 grams glas. De bovenhuid wordt hetzelfde gemaakt (maar dan omgekeerd :roll: ). Als die klaar zijn, worden ze in de mal op elkaar gedrukt met de liggers er tussen.
Nou ja, kijk maar eens naar de foto’s, dan is het wel te zien ook. Ik heb alle echt slechte stukken weg gesneden. Gelukkig is het rolroer nog helemaal goed. Lastig is wel dat de carbon roofings los zijn gekomen van de balsa ligger. Ook is ie natuurlijk volledig doorgebroken...
Een ander probleem is dat de huid voor een deel nog langs de ligger is gescheurd.





Mijn idee is om van xps vulstukken te maken en die erin te lamineren met glasdoek er tussen. Dit glas wordt dan door de vulstukken mooi tegen de binnenkant van de huid gedrukt en zal de vleugel van binnenuit versterken.
Uiteindelijk komt er op het middelste deel toch zeker ook nog een laag glas overheen, anders word het nooit sterk genoeg... Maar goed, dat zie ik dan wel weer.
Ik heb in ieder geval al de verf eraf geschuurd op de plekken waar glas moet komen. wel super mooi om te zien, dat carbon



Profielmallen heb ik uitgesneden uit multiplex. Sow, lekker dunne profieltjes als je het zo ziet


Stukjes XPS gesneden om er tussen te frutten

vastlijmen en dan schuren en plamuren met ingedikte epoxyhars (glasbubbels).


Laatst bewerkt door een moderator: