Armortek Centurion Mk 6/2 (1/6)

maar even een vraagje v.w.b de Centurion: hoe werken die boogies?
probeer aan de hand van de foto's voor te stellen hoe die nou beweegt tijdens 't rijden, maar lukt nog niet echt....
Sorry Hoogvlieger, maar ik had je vraag eventjes over het hoofd gezien.

De werking van het Horstmann-systeem is heel eenvoudig uit te leggen aan de hand van de volgende foto:


072.JPG


Als een wiel nu over een obstakel komt dat zal het zich opwaarts bewegen (de dunne groene pijlen). Door deze opwaartse beweging zal nu de arm waar het wiel zich op bevindt, via een scharnierbeweging, horizontaal de zware spiraalveer gaan indrukken (dikke rode pijlen).
Indien het wiel dan over het obstakel heen is zal de kracht van deze spiraalveren het wiel terug naar beneden drukken. ;)
 
aha, nu snap ik het :) knap stukje techniek idd.
ook beter te regelen denk ik, dan die torsie staven op de assen van de Erika...
ben benieuwd hoe het eruit gaat zien als deze brit z'n eerste metertjes gaat maken :D

krijgt de Centurion alleen de Britse groene kleur, of meerkleurig (schut kleur) schema? :)

en v.w.b. die twee kwibussen: is het idd raadzaam dat ik effe Berlijn zou moeten bellen... :mrgreen:
ze hebben gelukkig door m'n snelle tussenkomst geen tijd gekregen om erachter te komen hoe je 'm start.
maar Bobby liep hier wel héél enthousiast vandaan...
ik hoop dat hij (eenmaal terug in de werkstatt) je niet het hoofd op tilt zeurt...:p

groet,
Hoogvlieger
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Bogies geplaatst...

Ik heb vandaag niet echt veel kunnen doen aan de Centurion (terug naar 't hospitaal op controle) maar toch is het me gelukt om de bogies van hun groene kleur te voorzien én ze te monteren op de romp.




Beetje per beetje begint het geheel op het onderstel van een tank te gelijken. De houders van de return rollers staan ook al klaar om gespoten te worden.




De houder van de returnroller die zich net achter de idlers bevindt is nu ook geplaatst en gespoten. Deze twee zijn een iets grotere uitvoering dan de rest van de returns.



Wordt vervolgd,



keep-calm-and-carry-on-1939-moi-original-poster-800px_zpsc22fa845.jpg
 
De return rollers...

Update:


De houders van de return rollers steken nu ook in British Green en zijn aan de romp bevestigd.
De masking tape die zich nog rond de assen van de loopwielen bevond is verwijderd.




De returns liggen hier te wachten tot zij ook de groene kleur krijgen.
Eens dat achter de rug is, dan kunnen de rubberen banden geplaatst worden.



Wordt vervolgd,



keep-calm-and-carry-on-1939-moi-original-poster-800px_zpsc22fa845.jpg
 
De tracks in aanbouw...

Momenteel zit ik een beetje vast omdat ik op een lading nieuwe spuitbussen British Green zit te wachten.
Daarom dat ik maar besloten heb om een sprong in de bouwhandleiding te maken en me nu reeds op te rupsen te storten.


084_zps25714e55.jpg

Momenteel zijn de schakels nog niet met elkaar verbonden en heb ik ze in banden van 10 stuks verdeeld.
Per rups heb ik (voorlopig) 111 schakels nodig. Later kan dit er nog eentje meer of minder worden. Gelukkig moet ik me op dat vlak geen zorgen maken want ik heb nog een hele zak reserve schakels liggen.
Enfin, de 222 schakels liggen klaar om straks tot twee volwaardige tracks te worden omgebouwd.
Naar goede gewoonte van Armortek is hier ook weer de kwaliteit van deze onderdelen echt superb. Deze hoeven niet voor de schakels van m'n Tiger onder te doen.
Klasse Armortek!!




085_zpsff07e5c1.jpg

In het houten kistje zitten de pinnen die de tracks aan elkaar moeten houden. In de doosjes zitten de ringen en splitpennen die deze moeten gaan verzegelen.




086_zpsd314eb48.jpg

In afwachting dat de verf geleverd wordt heb ik alvast de spatborden van een primer voorzien. Ik heb dit nu maar al gedaan omdat deze spatborden metalen exemplaren zijn en ik niet wou hebben dat ze in de Werkstatt zouden gaan roesten.




Wordt vervolgd,




keep-calm-and-carry-on-1939-moi-original-poster-800px_zpsc22fa845.jpg
 
Amaai mannen, de eerste rups is gemonteerd.
Wat een priegelwerkje om die ringetjes en splitpennetjes te monteren. Maar kom, ik ben nu al halverwege.

Hier is dan de rechter rups van de Centurion:

087_zpsaff6a0db.jpg



Om het met de woorden van een bekend chocolatier te zeggen: "Ik ga er nog eentje maken". :D



Wordt vervolgd,





keep-calm-and-carry-on-1939-moi-original-poster-800px_zpsc22fa845.jpg
 
blijft machtig mooi wat je bouwt droop, volg je bouwverslagen al lange tijd maareh mis toch wel de cartoon achtige verslag hoor :lol:.

en het zijn mooie tanks maar ik loop nog even een blokje om want mijn rug moet nog wat jaartjes langer mee :P
 
Ik denk dat die 2 'kartoffeln' zich zo onderhand ook wel vervelen. vraag me af hoe lang het duurt tot ze weer boven water zijn. :lol:
Maar wat een machtig groot model is dit zeg. :shock: Je zou verwachten dat je erna alle foto's/bouwverslagen wel aan gewend raakt.. maar blijf me er toch steeds over verbazen.
 
Wow Droop, die rupsen zijn ook niet klein uitgevallen :o

wat is het aantal onderdelen, wat nu in die rups zit?:rolleyes:

groet,
Hoogvlieger
 
Bedankt voor de lovende woorden, heren.
En wat Bobby und Stefan betreft: misschien dat die ooit eens terug ten tonele verschijnen... Wie weet? :o


@ Hoogvlieger:


Per rups hebben we

111 schakels
111 verbindingspinnen
111 washers
111 splitpennen

Totaal = 444 onderdelen.

En dit dan X2 voor de complete set rupsen. ;)
 
Weer een hele klus Droop en schitterende tracks, misschien een Engelse variant op Bobby & Stefan voor een strip? Fish & chips is weer eens wat anders dan sauerkraut und bratwurst :p
 
oei oei, als onze duitse vrienden dan weer terug komen zullen ze niet blij zijn dat twee engelsen hun plekkies hebben ingenomen :D:rolleyes::lol:

anderzijds moet Droop oppassen dat de Erika crew daar niet achter komt.... anders word het daar nog een slagveld :shock::roll::lol:
 
Zware jongens die rupsen...

De beide rupsen zijn nu klaar.

Het gewicht van die twee 'sloffen' samen bedraagt 8,6 kg.

088_zpse83058aa.jpg


Zware jongens die rupsen... ... ... ... :D
 
De return rollers geplaatst... .

Update:


Vandaag besloot ik om de return rollers te gaan plaatsen.
Doch botste ik hierbij op een klein probleempje: de assen waarop de return rollers moeten komen te zitten zijn een fractie van een millimeter te groot.
Daarom besloot ik om de rollers zelf een klein beetje uit te boren.


089_zps5218805a.jpg

Een roller steekt hier in de draaibank ...


090_zps49b00e32.jpg

... en het asgat wordt een fractie van een millimeter uitgeboord.


091_zps6b634948.jpg

Eens kijken of alles nu past...


092_zps58d8a9ff.jpg

En ja hoor... alles past als gegoten. Joepie!


093_zpsf36a992b.jpg

De rollers zitten hier nu op hun plaats en de rubberen banden zijn ook aangebracht.


094_zpse14d1709.jpg

Vier op een rij... .


095_zpse6573dc0.jpg

Een testje en dryfit met de rupsen... .


096_zps91a6ac62.jpg

Hier een controle op de uitlijning van de returns met de sprockets en idlers. Alles past perfect.



Wordt vervolgd,




keep-calm-and-carry-on-1939-moi-original-poster-800px_zpsc22fa845.jpg
 
Back
Top