Dat is een mooie camo Droop, daar rechts van de loop, een giga zoeklicht or what?
Dat is inderdaad een zoeklicht. Zowel voor wit licht als infrarood.
Het infraroodfilter moest er handmatig opgezet worden.
Eén van de richtmiddelen was een passieve infrarood-kijker die tot ongeveer 1000 effectief was. Tot begin jaren '70 redelijk effectief, later, met de opkomst van helderheidsversterkers en warmtebeeldkijker absoluut ouderwets geworden.
Men kon kiezen uit 3 wijzen van opereren:
1
compleet passief: Geen schijnwerpers gebruiken en alleen vertrouwen op de (passieve) infrarood richtmiddelen; nadeel: effectieve dracht ongeveer 500 meter.
2
Passief/actief: de ene tank zette zijn infrarood-zoeklicht aan en bestreek het gevechtsveld, daardoor kon een andere tank (met alleen passief infrarood) toch nog goed gericht vuren; Nadeel: de "schijnende tank" geeft zich bloot en het vereist goede coordinatie (dus ook radioverkeer) om een doel te vinden.
3
compleet actief: Een tank gebruikte zijn infrarood zoeklicht om zelf de doelen op te sporen. Nadeel: de tank geeft zich bloot. Maar dat deed hij ook met de mondingsvlam, dus... Voordeel: snel en redelijk effectief tegenover een vijand die niet de beschikking heeft over nachtrichtmiddelen. (De Chinezen in Korea bijvoorbeeld)
Russische tanks hadden tot en met de T64 en de T72 ook een zoeklicht op de toren.
De AMX-13 (het kanon op rolschaatsen) had er ook een. Vreselijk apparaat. Werkte niet vaak en als het werkte was het justeren ervan een helse klus. Als commandant van zo'n ding ( 1978 ) had ik een bloedhekel aan nachtschieten met zoeklicht.
De Leopard I had ook nog een zoeklicht. De Leo Iv zou warmtebeeld krijgen. Voorbereidingen hiervoor waren al getroffen, maar het is er nooit van gekomen. De Leo II kreeg geen zoeklicht mee. Men was toen overgeschakeld op warmtebeeldkijkers die een veel hogere resolutie hadden en compleet passief werkten.
En zelfs de YPR-765 PRI had (in de beginjaren) een zoeklicht op de toren. Ook met wit- en infrarood licht. Is snel vervangen door HV-apparatuur en later Warmtebeeld.
In 1980 in Libanon kreeg ik op mijn YP-408 ook zo'n YPR-zoeklicht, omdat het standaard zoeklicht van de .50 te zwak was. Het enige nadeel van het YPR-zoeklicht op de YP-408? De motor moest minimaal 1.800 toeren blijven draaien, anders zoop het zoeklicht de accu binnen de korste keren leeg...