Art-Tech Coota

Discussie in 'Watervliegen' gestart door PH_AJH, 2 mrt 2008.

  1. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Hij is er :)

    Allereerst even een plaatje van de echte Taylor Coot; een zelfbouw amfibie.
    Coot-Builders _ Home Page

    [​IMG]

    Het is dus zelfs echt een soort schaalmodelletje. Dit model is een beetje speelgoedachtig maar dat is de mandragende ook!

    Het model is van piepschuim (geen EPP) maar op strategische plekken van bescherming voorzien. Zo is de romp-onderzijde voorzien van een losse plastic kap en ook het stabilo is van een soort plastic.

    De inhoud van de doos: normaal gesproken zit er een zender, ontvanger en lader bij. Die heb ik dus niet. Wel een CD met simulatorsoftware en instructiefilmpje. Dat moet ik nog even bekijken. Ook zit er een simulatorkabeltje bij (monojack aan beide kanten, geen USB)

    [​IMG]

    De cockpitkap zit met 4 magneetjes vast, net als de bovenkant van de motorgondel. Aan de regelaar en lipo (2 cellen, 1800 mAh) zitten Deans stekkers. Alle servo's en aansturingen zijn al ingebouwd en ik moet zeggen; dat zit echt wel netjes en goed. Ik zie geen enkele noodzaak er iets aan te veranderen.

    [​IMG]

    Het motortje is een fietsbelletje. Prop is een beetje vaag, lijkt me niet de allersterkste maar we zullen zien hoe het vliegt.

    [​IMG]

    Alle roeren zij met glasvezeltape aangehangen. De servo's zijn 9 grammertjes en voorzien van normale stekkers dus overal in te gebruiken als je dat zou willen. In de doos zit een setje epoxy (denk ik), een sleuteltje om de prop los te maken en een paar reserve plastic kwiklinks.
    De vleugels zijn voorzien van hard plastic lippen die in de romp vallen en worden permanent met de romp verlijmd. In de voorlijst zit een plastic buisje verlijmd. De vleugels voelen stevig aan en torderen of buigen niet makkelijk.

    [​IMG]

    Alle roerhoorntjes zijn correct aangebracht, netjes haaks op de stuurstangen en met de verbinding precies boven het scharnierpunt van de roeren.

    [​IMG]

    Samenvattend;
    Dit is mijn eerste vliegtuigje van een "budget" merk. En eigenlijk ben ik verrast over hoe alles eruit ziet en in elkaar is gezet.
     
    Laatst bewerkt: 30 sep 2009
  2. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Klaar...
    Het meeste werk was nog het balanceren. In de neus zit een enorm stuk ijzer gelijmd waardoor je het zwaartepunt nooit goed krijgt. Met dat blok eruit en de accu helemaal naar voren hoeft er maar een klein beetje lood in om hem goed te krijgen.
    Hij staat hier even op de wieltjes die je er zo af kunt halen.
    En nu maar wachten op een beetje fatsoenlijk weer.....

    [​IMG]
     
  3. Bernie

    Bernie

    Lid geworden:
    30 jan 2006
    Berichten:
    1.203
    Ben benieuwd ;).
    En al helemaal naar een adres waar ie te verkrijgen is zonder zender/ontvanger /lader :D .
     
  4. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel
    Ziet er goed uit.
    Valt me op dat de echte en de schaal versie helemaal geen tipfloats heeft.
    Ga je daar geen last van krijgen of is de romp breed zat om goed stabiel te dragen?

    Gr. Dennis
     
  5. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Volgens mij zijn er meer mensen die dat graag zouden willen en in het buitenland kan het volgens mij ook. Dan had ik ook geen anderhalf jaar hoeven wachten tot ik er aan kon komen......

    @Dennis,
    Bij de echte zijn optioneel drijvers te bouwen die aan de romp komen.
    Voor wat betreft dit model; ik zag op de filmpjes dat hij vrij diep in het water ligt en de omlaag gebogen tipjes zouden dan voldoende moeten zijn. Eerlijk gezegd vind ik dat wel prima. Een gewoon vliegtuig op drijvers wil als het waait nogal eens omwaaien tijdens het taxieën, dat zie ik deze niet zo snel doen.
    Misschien ga ik het zometeen eens even proberen, als de wind gaat liggen.
     
    Laatst bewerkt: 2 okt 2009
  6. Bernie

    Bernie

    Lid geworden:
    30 jan 2006
    Berichten:
    1.203
    Heb even een mailtje gestuurd ;).

    Nog aan vliegen toegekomen?
     
  7. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Jazeker, hij doet het :)
    Vloog direct helemaal goed, zelfs geen trims hoeven verzetten. Starten ging in het begin een beetje hobbelend - totdat ik vol up ging trekken vanaf het begin van de aanloop. Dan komt hij heel snel op de step en is binnen een paar meter los. Ik denk dat het stuiteren komt door de hoog geplaatste motor die de neus naar beneden drukt zolang je veel weerstand van het water hebt. Kistje vliegt verder prima, kan heel langzaam en vliegt goedmoedig. Motortje is ruim sterk genoeg.
    Taxieën op het water gaat ondanks het gebrek aan een waterroertje makkelijk. Als je een klein beetje vaart hebt kun je met de rolroeren een tip tegen het water leggen en draait hij prima bochtjes.
    Ik had enkel wat last van tikken in de besturing dus ik ben er na 6 starts en een minuut of 12 vliegen mee gestopt, eerst eens kijken waar dat vandaan komt. Er ging toen slechts 800 mAh in de accu dus ook met de vliegtijd zit het wel snor.
    Ondanks wat stevige stuiters was de romp van binnen helemaal droog.

    Wat is watervliegen toch leuk....
     
    Laatst bewerkt: 1 okt 2009
  8. Coenair

    Coenair

    Lid geworden:
    13 aug 2008
    Berichten:
    230
    Locatie:
    Bathmen
    Whaha Arjan, gefeliciteerd zo blijkt maar weer dat het vliegen in het algemeen zeeeer verslavend is (zo ook het hellingzweven bijvoorbeeld;))

    Ik wil die Coota nu ook wel eens in het echt zien..
     
  9. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Laatst bewerkt: 2 okt 2009
  10. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
  11. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja, dat is hetzelfde vliegtuig wat door Greatplanes/Electrifly wordt geleverd volgens mij. Ook mooi maar in een heel andere prijsklasse.
     
  12. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    De storingen in de besturing heb ik denk ik opgelost.
    De kabels van servo's en motor liepen erg dicht langs de antenne. Die kabels heb ik een beetje verlegd en dan zou het beter moeten zijn.

    [​IMG]

    Net weer even vliegen; inderdaad geen storing meer.
    Tijdens het vliegen viel me nu wel op dat het ding erg heftig reageert op gaswisselingen. Als je met het gas dicht aan komt vliegen en je wilt doorstarten moet je heel eventjes rekening houden met een flinke "pitch down". Het lijkt me dat dat komt door de hoog geplaatste motor. Andersom; als je het toestel uittrimt voor kruisvlucht en je doet het gas dicht zal het in eerste instantie even omhoog komen (terwijl het zwaartepunt wel goed ligt trouwens, het vliegt verder prima). Oppassen als je al langzaam vliegt en dan het gas dicht doet; dan zal hij direct overtrekken.
    Bij het aanvliegen voor de landing moet je dus niet te fanatiek met het gas in de weer want dat geeft problemen.

    Bij de twaalfde start een zwak puntje van de Coota bloot gelegd......
    Direct na het loskomen brak er een vleugel van de romp.

    [​IMG]

    Op de foto kun je zien dat de bevestiging van de vleugels aan de romp sterk genoeg is. Het materiaal van de romp zelf is echter wat dunnetjes. Met een beetje epoxy goed weer te repareren maar het is maar dat je het weet.
    Wat ik hierbij ook ontdekt heb is dat het motorkapje niet drijft....daar moet je dus even een stukje piepschuim in lijmen.
     
  13. RCEFlyer

    RCEFlyer In Memoriam

    Lid geworden:
    27 mei 2007
    Berichten:
    3.210
    Locatie:
    Eck en Wiel
    Hoi Arjan,

    als ik je verhaal lees, lijkt het me dat de motor misschien wat teveel domping zou hebben.
    Zou dat kunnen ?

    Grtz,
    Menno
     
  14. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    Ja en nee. Ik heb inmiddels op andere forums dezelfde verhalen gelezen. Er zit een 10" prop op dus de motorgondel zit héél hoog. Tegelijkertijd is het een schouderdekker dus de vleugels zitten ook nog eens een eindje onder de bovenkant van de romp. Dat valt niet weg te dompen ben ik bang.....als je het weet is er niks aan de hand, je moet er alleen wel goed rekening mee houden.
     
  15. Mijnheer Rob

    Mijnheer Rob

    Lid geworden:
    14 sep 2005
    Berichten:
    1.676
    Locatie:
    Aarle-Rixtel
    Hee Arjan,

    Welkom in het wereldje van de vliegboten en gefeliciteerd met de succesvolle maiden :D
    Kleinigheidjes heb je wel vaker met een maiden, meestal wel op te lossen, zoals waarschijnlijk al gelukt is met de tikken die je had.

    Starten op water is beetje spelen met hoogteroer, soms doet een beetje down met aanloop ook wonderen om 'm mooi strak in planee te krijgen :yes:
    Heb je gevlogen op die rivier die we van je onboard filmpjes kennen?

    Jammer van je vleugel, misschien een stuk buis inboren wat van vleugel tot vleugel loopt, om momenten bij bevestiging romp weg te nemen?

    Motor boven romp heeft helaas bijna altijd dat effect, zelfs bij een simpele Easystar is dat goed te merken! Een heel ander type model waar ik toevallig vanmorgen filmpjes van zat te bekijken, laat dit effect goed zien met de start, bekijk [URL="[/URL] maar eens. Overigens was dat de eerste poging, later [URL=" het gelukkig wel[/URL] ;)

    Iets van een reddingsvaartuig of voor de zekerheid maar een handdoek meegenomen???
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  16. PH_AJH

    PH_AJH Forum veteraan

    Lid geworden:
    16 feb 2007
    Berichten:
    12.151
    Locatie:
    away
    hehe, na al mijn escapades met mijn Cardinal on floats (BYFz_EMaPzk[/media] - Cardinal on floats) ben ik tegenwoordig wel zo wijs niet te ver uit de kant te gaan en boven ondiep water te vliegen. Broek en schoenen even uit en ik kon hem weer oppikken. Ik vlieg met de Coota trouwens op dezelfde locatie als in het filmpje.

    Ik heb de vleugel gewoon weer aan de romp ge-epoxied dus ik kan er nu niet meer bij. Als er weer een vleugel af gaat zal ik een buisje inlijmen, da's inderdaad wel slim.
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 13 nov 2015
  17. DennisK

    DennisK

    Lid geworden:
    28 feb 2004
    Berichten:
    4.433
    Locatie:
    Tiel

    Inderdaad belachelijk duur. Zelfs voor NL.

    Hier is ie 89 euro kaal.
    Klik

    of bij Bichler
    klik

    Seawind heeft ook wat last van zijn motor bovenop.
    Misschien een beetje schuiven met je zwaartepunt om het deels te compenseren.
    Anders hoogte bij je gas inmixen als je er niet over na wilt denken (zelf corrigeren tijdens het vliegen)
    Rustig gas opbouwen is het beste.
    Een doorstart kan je meestal wel al van te voren zien aankomen dus gewoon op tijd reageren en niet afwachten tot het al te laat is.
     
    Laatst bewerkt: 12 okt 2009
  18. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    Duiken bij veel gasgeven op lage snelheid heeft te maken met het hoog staan van de motor en motordomp.

    Je kunt daar alleen niets tegen doen je hebt je motordomp nodig en je kunt die niet zomaar wijzigen want dan heb je bij andere snelheden weer problemen.
    Het probleem wat op dat moment naar voren komt is dat de motor door de domping het model voorover trekt of drukt, maar het model nog geen voldoende snelheid heeft om de domping te compenseren.

    Domping is er tenslotte om de lift te compenseren maar als de lift (snelheid) er nog niet is resulteerd dat in een duik.

    Je kunt die duik ook nog wat afremmen door het stabilo te vergroten.

    Ton
     
  19. bdoets

    bdoets Vriend van modelbouwforum.nl PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    6 aug 2006
    Berichten:
    9.335
    Locatie:
    Harderwijk
    Wat een ingewikkelde manier om het uit te leggen.
    Heel simpel: het aangrijpingspunt van de thrust ligt ver boven dat van de weerstand; gevolg, een krachtenkoppel. Dat heeft niks met domping te maken (je kan je gemakkelijk voorstellen dat zelfs met een belachelijke domping van, zeg, 30º, het effect nog steeds bestaat).
    Bij de Seawind zit de prop wat verder naar achteren t.o.v. het zwaartepunt, dat zal wel iets gunstiger uitpakken. De thrust- en weerstandsvector komen dan wat meer in elkaars verlengde.
     
  20. Ton van Munsteren

    Ton van Munsteren PH-SAM Forum veteraan

    Lid geworden:
    31 aug 2002
    Berichten:
    6.311
    Locatie:
    Dordrecht
    bdoets,

    Dacht dat ik hier al aardig duidelijk mee was en in de veronderstelling dat er geen uitleg voor nodig was dat een motor op een paal een koppen veroorzaak. Ben daardoor alleen doorgegaan op de motordomping.

    Je meent toch niet dat een domping van 30º net zo weinig effect heeft als een motor op 0º, en dat alleen de hoogte van de motor op een paal van invloed is.

    Heb je dit al eens in de praktijk met een model getest.

    Ton
     

Deel Deze Pagina