asche aan zee

en gisteren is mijn nieuwe aanwinst binnen gekomen
20210916_161736[1].jpg
20210916_161749[1].jpg

om daar de verlicting in te bouwen gaat niet moeilijk zijn maar de stop lichten en de pinkers dat word een probleem
want deze zijn wel echt heel klein
het probleem wat ik nog ga hebben is dat hij twee spoorlijnen moet gaan kruisen
hoe ik dit ga moeten maken moet ik nog eens goed bekijken want het gaat ook nog onder een schuine hoek
maar daar is het hobby voor
gr raf
 
seinbeelden.png

zo aan het volgende stukje software bezig
deze keer inrij van het ASCH station vanaf de rechter kant
hier zijn 3 sporen en 2 wissels
als de wissels in de juiste stand liggen en het betreffende spoor is vrij dan krijgt het achterliggende sein groen
anders blijft het rood
hier gaat heel wat code in zitten mijn gedacht
maar het houd ons van het straat
 
het programma zit er in en de module heeft reeds haar plaats gekregen
nu een kwestie om de wissels van een servo te voorzien en deze werkend te krijgen
daarna heeft de processor alle info die hij nodig heeft om de drie sporen te bedienen
hopelijk morgen een filmpje

gr raf
 
en het kon niet goed blijven gaan hé
problemen met het koppelen van 8 modules op een processor
dan schakelde een paart wel en dan weer niet en ik begon een beetje met de kop tegen de muur te lopen
dan maar een test programma geschreven en dat werkte ook geen meter
dus ????????????????????
je moet wel begrijpen dat de printen zelf voor allerhande modules gebruikt worden die met dezelfde processor werken
er zijn twee soorten daar bij de eerste niet de planning was om er zoveel mee te doen
maar je kent dat ha er is nog plaats dus de signalen er maar bij
en ja een noodstop zonder dat heel de baan stil valt zou ook netjes zijn
en ja als je de signalen stuurd dan moeten voor seinen ook kunnen
en dan ben je toch bezig dus maak er maar ineens een rangeer sein ook bij
en dan ja als ik nog 2 pennen bij zet kan ik zonder de processor er uit te halen ook meteen op het bordje programmeren
en zo komt dus dat ding zo vol te staan dat het niet meer normaal is

maar ok ik heb eentje verbouwd en wat 10 K weerstanden naar de positief gelegd en nu werkt het op de werk bank weer wel
morgen terug op de baan inbouwen en hopen dat het lukt

gr raf
 
ja Henk dat is eigenlijk de fun aan het hele zelf bouwen .
je weet nooit waar het fout loopt en soms zijn dat je eigen grenzen
vooral daar mijn geheugen me nu en dan in de steek laat en ik terug die hele manual moet gaan door spitten
vandaag nieuwe poging zeg maar en we zien wel waar de trein stopt
in die code kan een regel voor de andere reeds problemen geven omdat als een voorwaarde voldaan is hij nooit de tweede regel gaat doen
dus moet je die omdraaien en dan werkt het wel

gr raf
 
en vandaag een paar printjes voor wissel sturingen klaar gemaakt
ze zijn eigenlijk universeel want ze kunnen ook de slagbomen aan sturen en dergelijke
het hangt af van welk programma er in zit
nu nog monteren op hun houders en dan kunnen ze een plaatsje onder de baan krijgen
wissel1 print.jpeg

het tweede voordeel is als je een (rem )module gebruikt met andere software je druk knoppen kunt gebruiken
je stelt dan geen wissel maar je steld rijpaden in door een druk op de knop
dus 4 sporen heb je maar 4 knoppen
want de treinen kunnen maar 1 richting uit
de module zet dan een voor een de wissels in de juiste richting en schakelt daarna het betreffende sein op groen
er kunnen dus geen bewegingen gedaan worden zolang een wissel aan het bewegen is
 
zo vandaag bezig geweest onder de baan om een stukje wat vroeger altijd ellende veroorzaakte aan te pakken
tussen de laatste biels en de controle put was een opening zonder pukkel zeg maar
de meeste loks vielen daar stil als je niet hard genoeg reed
maar daar het maar een kort stukje spoor is was dit geen goed idee
daarom één biels met pukkel bijgezet en aangesloten en nu gaan ze er wel netjes langzaam overheen
de detectie's zitten er in en nu is het nog juist de processor station uit programmeren en dat gaat lachen worden
want er zijn zoveel zaken die binnen en buiten gaan niet normaal
maar zo blijven we van de straat
nu tijd voor een filmpke

gr raf
 
  • Like
Reactions: ozy
gisteren nog aan het programma aan het werken geweest en om alles in een 16f628 te proppen gaat moeilijk worden

het probleem is de kruis wissel .niet de wissel zelf maar die kan 4 richtingen uit en dat is wel een probleem
ik kom gewoonweg pootjes te kort aan de processor om alles aan te sluiten .
ik wil geen grotere gebruiken omdat ik anders een nieuwe print moet gaan laten maken en deze dan weer niet gaat passen in de houders
ook 4 richtingen en dit met maar 2 wissel standen is een probleem
want als de lok zoals hij nu staat vertrekt kan hij of het depot in of het hoofd spoor op
dit alleen in rangeer modus naar het depot en in gewone modus naar het hoofd spoor
ik heb nog 1 pootje over voor het witte seinbeeld wat rangeren betreft .
maar dan gaan er twee branden ,eentje op spoor 0 en ook eentje op spoor 1 en dat kan niet

dillema en eens goe dover na denken
gr raf
 
zo een filmpje van de seinen
er zit nog een klein probleempje als je schakeld van het ene spoor naar het andere
namelijk spoor 1 is het spoor waar als de schakelaar uit staat dus 111 geeft de uitgangs instelling is
door nu te schakelen kom je heel eventjes op een dood puntje in de schakelaar en dan gaaf je dus 111 naar de processor door
dus in het programma nog een delayms inbouwen zodat dit niet meer te zien is aan de seinen
dus we kunnen weer een stukje verder met de baan en dus nu het grote depot aan pakken
enorm veel bedrading samen voegen want van analoog naar digitaal omschakelen is toch wel evntjes wat onder de baan anders aan sluiten

gr raf
 
Het is je weer gelukt!.
Beleef jij niet het meeste plezier aan, dat wat je uitgedacht hebt ook werkt?
Succes met de voortgang. Henk.
 
Ja Henk elke keer weer de uitdaging aan gaan van krijg ik het voorelkaar met wat ik in huis heb
dus twee uitdagingen tegelijk eigenlijk
de processor heeft 18 pootjes waarvan je er 16 kunt gebruiken als poorten
waarvan er dan nog 1 alleen maar ingang kan zijn
en dus heb ik met deze sturing net genoeg pootjes .
en eigenlijk toch niet
ik moet nog een knop rangeren op het schakel paneel zetten want als die gedrukt is dan worden zowie zo alle seinen rood maar het spoor dat je dan kiest (alleen spoor 0 en spoor1 )hebben de mogelijkheid daar gaat dan bij het gekozen spoor een witte led branden in het sein
en dan word ook dat spoor voor rangeren vrij gegeven .
ik zou natuurlijk dus een andere processor kunnen nemen met bv 20 pootjes maar waar is dan de uitdaging gebleven
er zit nog een fout in het programma heb ik later gemerkt of in de hard ware dat kan ook
eens de lok de seinen voorbij gereden is en er detectie is geweest dan blijven de seinen op rood staan
ik heb nog een paar regels bij geschreven en morgen testen of wet nu wel terug groen word

gr raf
 
en we zijn weer een stukje verder met het programmeren
sorry voor die laatste lok maar die wilde een beetje moeilijk doen
de wissels zetten zich eerst in de juiste stand voor de seinen worden vrijgegeven
dit omdat 2 rail wagons soms problemen hebben met het open rijden van de 3 rail wissels
zo we kunnen nu aan het rangeren beginnen welk alleen maar kan gebeuren van spoor 0 en 1
 
  • Like
Reactions: ozy
nu werken de rangeer seinen ook .het blok word niet vrijgegeven daar je anders voluit het depot binnen gaat rijden
je moet dus zelf op de afstands bediening de F3 knop (dat is rangeren bij mij)indrukken en dan kun je heel traag het rood/witte sein voorbij rijden
in het depot is het zowie zo stapvoets rijden
gr raf
 
zo nog verder gedaan nu met het depot
daar dit vroeger ook analoog was waren er veel stopplaatsen en dus een bos draden
nu digitaal moet ik die allemaal aan elkaar gaan sluiten en dat is een pak werk
de 4 voorste sporen werken reeds maar dan de wissels met de seinen koppelen dat gaat wat anders worden
maar ach het is een hobby niet

gr raf
 
zo een groot gedeelte rijd reeds
juist op die wissel valt de lok stil daar was een kabeltje nog niet (voorlopig)aangesloten
het is de bedoeling om eerst alles rijdend te krijgen voor ik de hooft leiding kan trekken
hier is het stukje wel aangesloten maar daar er jaren niet over gereden is moet hier een deftig gepoetst worden

gr raf en morgen verder
 
vandaag op de planning een stekker brug maken waar ik al deze aansluit draden op kan aan sluiten
dan stekkers zetten op de draden en aan sluiten
indien nog tijd over de loods op zijn plaats zetten en ook weer terug aan sluiten
en dan de wissel servo's er onderuit halen want dit zijn de verkeerde die er onder zitten
als ook deze hebben nog geen sturing
we zien wel hoe ver we geraken vandaag en dan een filmpke

gr raf
 
de grond seinen aangesloten en een wissel
het probleem dit zijn nog wissels van de 2100 reeks
en deze zijn niet zo juist wat het omgaan aan gaat .
ze wiebelen een beetje zeg maar en daarom is het zeer moeilijk om ze allemaal tegelijk te programmeren
ik ga dus een test kast maken met druk knoppen zodat ik de servo manueel kan instellen
dan de waarde aflezen en deze in de processor van de wissel branden .
9 wissels het gaat efkes duren mijn gedacht
de 3 weg wissel dat gaat echt een uitdaging worden om deze goed te krijgen
er zitten 3 servo's onder en onder de kruiswissels zitten er 4 onder
zij die koppijn gaan krijgen groeten u LOL

seintjes1.jpeg
seintjes2.jpeg

gr raf
 
programma klaar kastje klaar nu nog inbouwen
en dan kan het gebruikt worden en hopelijk krijg ik daar de wissels mee goed ingesteld

zo wat een dag donderdag avond ons querida moeten laten in slapen ze neemt al een aantal jaren medicijnen voor een tumor in haar kopje maar helaas donderdag avond werd ze dus verlamd aan haar achterpoten
dan maar de zure appel doorgebeten en haar laten inslapen

vandaag crematorium en dus kon ik maar aan de baan beginnen rond 14,00
2 widdels nieuw ingesteld maar daar moeten ze er wel voor onderuit gehaald worden
dan de hevel verzet en bij sommige een dikkere staal draad gezet worden
dus ja een heel werkje
1 is nog aan het drogen en eentje is er reeds in orde
dus ik kan niets laten zien vandaag
morgen hopelijk beter

gr raf
 
Laatst bewerkt:
Back
Top