He Bertus,
je krijgt echt antwoord als ik het maar zie en ik heb het gewoon niet gelezen. ( de PB doet dus wonderen, en niet in het dal (be)landen ;-) ).
(opmerking . bij dit vliegtuig ligt het schanierpunt aan de onderkant, dus ff ondersom denken).
Ik ben bang dat je toch aan de epoxy moet. Dit is ook waarmee ik de nodige ervaring mee heb. Ik weet niet hoe goed de het schanierband (Abrissgewebe in het duits, of scheurweefsel, allemaal hetzelfde !! ) lijmt met melklijm.
Het werken met epoxy valt reuze mee ( zie o.a draadje met het indekken van de vleugels met glas. Hier lagen in eerste instatie veel bomen op de weg, maar volgens de schrijver waren die er uiteindelijk niet ;-) )
Op deze foto zie je het schanierband liggen (achteraf had dit smaller gekund)
Nadat de vleugel uit de mal komt wordt door middel van een gemodificeerd mesje de "sleuf" gemaakt. Je krast het koolstof door ( en niet het weefsel)
detail foto van het mesje.
Dit is EEN manier om je schanier te maken.
dan het afdekken van de "spleet" aan de onderzijde
Op ongeveer 20 mm van elkaar staan 2 liggers.
OP een bepaalde plaats is ongeveer 2 mm weggesneden
Aan het aileron is een plakband geplakt en daarop een streep. Dit de breedte van de afdekking.
een mengsel van epoxy, microballoon en cellulose (voor wat stevigheid) wordt aangebracht op het plakband.
Vervolgens wordt het plakband naar binnen gedrukt en de aileron in zijn onderste stand gedrukt.
Alles uitlaten harden, plakband verwijderen en klaar is Bertus.......
Bertus,
Ik zou zowieso een strookje glasmat tussen het hout aan de achterlijst doen. Dit geeft de achterlijst veel sterkte (ongeveer 80g/m^2)
Leg het schanierband maar aan de onderzijde van de beplanking.
Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.............