ASH-26 bouwverslag hij heeft gevlogen update 03-11

Status
Niet open voor verdere reacties.
Nou tijd voor een domme(?) vraag. :oops:

Dat scharnierband is toch hetzelfde als scheurweefsel?
Dit kun je als het goed is zo lostrekken, hoe zet je het dan vast dat het niet losgaat?
En als je het kunt vastzetten, waarom zou het dan precies op de plaats waar het moet scharnieren niet vast gaan zitten (volzitten met epoxy)?
 
Dat is nu dus de vraag waar ik al weken mee loop en geen antwoord op krijg :cry:
 
He Bertus,

je krijgt echt antwoord als ik het maar zie en ik heb het gewoon niet gelezen. ( de PB doet dus wonderen, en niet in het dal (be)landen ;-) ).
(opmerking . bij dit vliegtuig ligt het schanierpunt aan de onderkant, dus ff ondersom denken).

Ik ben bang dat je toch aan de epoxy moet. Dit is ook waarmee ik de nodige ervaring mee heb. Ik weet niet hoe goed de het schanierband (Abrissgewebe in het duits, of scheurweefsel, allemaal hetzelfde !! ) lijmt met melklijm.
Het werken met epoxy valt reuze mee ( zie o.a draadje met het indekken van de vleugels met glas. Hier lagen in eerste instatie veel bomen op de weg, maar volgens de schrijver waren die er uiteindelijk niet ;-) )

Op deze foto zie je het schanierband liggen (achteraf had dit smaller gekund)
m1%20%28Small%29.jpg


Nadat de vleugel uit de mal komt wordt door middel van een gemodificeerd mesje de "sleuf" gemaakt. Je krast het koolstof door ( en niet het weefsel)
m2%20%28Small%29.jpg


detail foto van het mesje.
m3%20%28Small%29.jpg

Dit is EEN manier om je schanier te maken.


dan het afdekken van de "spleet" aan de onderzijde


Op ongeveer 20 mm van elkaar staan 2 liggers.
OP een bepaalde plaats is ongeveer 2 mm weggesneden
a1%20%28Small%29.jpg


Aan het aileron is een plakband geplakt en daarop een streep. Dit de breedte van de afdekking.
a2%20%28Small%29.jpg



een mengsel van epoxy, microballoon en cellulose (voor wat stevigheid) wordt aangebracht op het plakband.
a3%20%28Small%29.jpg



Vervolgens wordt het plakband naar binnen gedrukt en de aileron in zijn onderste stand gedrukt.
a4%20%28Small%29.jpg



Alles uitlaten harden, plakband verwijderen en klaar is Bertus.......
a5%20%28Small%29.jpg


Bertus,

Ik zou zowieso een strookje glasmat tussen het hout aan de achterlijst doen. Dit geeft de achterlijst veel sterkte (ongeveer 80g/m^2)

Leg het schanierband maar aan de onderzijde van de beplanking.

Ik hoop dat dit een beetje duidelijk is.............
 
Jeroen bedankt voor de duidelijk foto's met de uitleg.
Wat jij met het plakband doe hoeft van mij niet het is bij mijn huidige zwevers ook niet gedaan.
Jij denkt meer in prestatie dan ik :wink:

Hoe jij de bovenkant doorsnij is zeer duidelijk.
En de onderzijde snap ik nu ook.

Maar dat scharnier band kan dat op de beplanking onder de 25 grams mat?
Of is dat te slap?

Ik bedoel eindelijk te zeggen
Hoeveel epoxy (mat) moet er van buitenaf gezien op het scharnier band zitten?
Is 25 grams te dun of kan dat?
En oke het roer maak ik stijver een goede tip
 
Snel een schetsje, dan kan je vooruit

bertus1.jpg


Op de plaats waar de schaniernaad zit moet je aan de onderkant geen materiaal hebben zitten. Aan de bovenkant maakt dit niets uit omdat je dat toch doorkrast.

De hoeveelheid epoxy om het schanierband te doordrenken is heel weinig. Wat je moet doen is dit inrollen op een stuk plastic (gebruikt hiervoor een kort harige roller, geen schuimen !) Op die manier kun je ook het 105 grams glas aanbrengen.....
 
dit is duidelijk bedankt

Ik heb nu voor deze vleugel even geen vragen meer.
Maar toch wil ik het vast voor een volgend project weten.
Dat is een abachi vleugel daar wil ik 25 grams mat op zetten.
En dan het scharnier onder het 25 grams aanbrengen.
Kan dat ?

Ik maak even een tekening :P
 
Ik hoop dat het te zien is.

Naamloos-1%7E18.jpg


het rode is dus het scharnierband
Dar is dus netjes uitgefreest uit het hout
Is dat sterk genoeg als ik daar 25 grams mat over doe.
Of komt het dan omhoog?
of te wel.
Hoe dik moet het mat zijn op het scharnier band?
Ik bedoel hoeveel grams laag
 
Bertus,

Het schanierband (Abrissgewebe, scheurweefsel) is tov van 25 grams glas best wel dik. Als je dit meteen onder het 25 grams glas legt onstaat er echt een verhoging en die kun je niet wegschuren.

Dus leg het band meteen onder het abachi.

"vroeger" maakte ik ook vleugels met abachi erop. Ik weet niet hoe jouw bouwmethode is maar ik deed het als volgend( ik geef nu alleen aan bij de ailerons).

In de schuimen kernen snij ik sleuven waar de aileron liggers moeten komen. Daarna lijmde ik de liggers erin. (er blijft dus tussen de 2 liggers schuim zitten.

In 1 bewerking wordt het schanierband, verstevigingsglas en glas bij de achterlijst aangebracht en meteen met het abachi erop "geperst".

Als het geheel droog is dan op de plaats van schanier de onder tussen bekende sleuf maken en de onderkant doorsnijden.

Dan het schuim tussen de liggers wegpulken en de aileron kon bewegen.
Als laatste een balsa latje ertegen aanplaken en rond schuren zodat er geen speet onstaat aan de onderkant ( Als de spleet er weg zit geeft dit heel veel weerstand en dat is toch zonde bij een zwever)






Ik heb ook nog een vraagje ;-)

als je aileron omhoog gaat ontstaat er dan geen sleuf aan de onderkant?
 
Even 2 dingen.
De vraag van het abachi heb je niet helemaal goed begrepen.
Ik wil dus een gleuf in het abbachi frezen waar het band invalt
zodat het precies gelijk zit met de bovenzijde van het abbachi.
Dan het 25 grams mat er over.
Ik vraag dit omdat de vleugels van de 4.5 meter zwever al beplankt gekocht zijn.
En als het volgens jou goed kan doe ik het liever bij deze zwever ook al.
Omdat het 10 keer makkelijker is voor me om het zo te bouwen.
Ik ga in iedergeval wel een testje maken zo.

Punt 2 ja als je roer omhoog gaat heb je een sleuf en daar heb ik niet zo'n moeite mee.
Ik snap jouw gedachte gang wel
als je wedsrtijden vliegt en je maatje maak het niet dicht en jij wel.
Zie je verschil.
Maar wij vliegen geen wedstrijden dus doen we het niet :wink:
Onze glijhoek is toch al veel slechter door zo'n dikke romp
En dat ge tob om dat dan ook nog mooi dicht te maken wil ik dan liever weer voor de volgende bewaren

Niet alle nieuwe dingen in 1 keer zeg maar.
Maar volgende week mag ik niet in de bouwschuur :cry:
Want ik wil dit met mijn vader samen doen, maar die heeft dan geen tijd :cry:
Maar wordt vervolgd
 
Bertus,

eurotje valt, inderdaad niet goed begrepen.

Je zult een testje moeten doen hoe diep je moet frezen. Dit is namelijk minder als een millimeter.
Hoe ga je de overgang wegwerken?

Je zult ook zoals je al schreef een test moeten doen of het inderdaad echt blijft vast zitten. Normaal houdt de onderzijde van de vleugel het loslaten vh schanierweefsel wel tegen , maar of die 25 gr glas dat doet....

Gebruik je abachi fineer ? ( dus heel dun hout)

dan toch over de sleuf. ;-)

Het is een grote bak, maar denk aan het volgende ( geldt in mijn ogen voor elk model) : hoe beter een model vliegt, hoe meer lol je ervan hebt.
Ik begrijp goed dat het een schaalmodel is, maar zoals ik bij jou zie, vind je het bouwen ook leuk. Waarom niet kijken of je die kier kunt wegkrijgen en daardoor een betere zwever krijgt ( die beter in de thermiek vliegt ;-) )

Het dichtmaken van de kier is namelijk echt geen weken werk....

IK heb vroeger veel met de LS5 van Rowing gevlogen. Een kompleet in mallen gemaakt bak. Alles tot in de details afgewerkt. Deze kon je gewoon als een f3b model vliegen en starten. Er waren zelfs momenten dat deze kist beter thermiek vloog dan menig andere zwever en das is nou LEUK!!!
 
Jeroen mooi dat het eorootje valt :wink:

Ik ga het inderdaad gewoon op een stukje proberen.
Misschien dat ik als het lukt bij die 4.5 meter zwever wel dikkere mat kan gebruiken, omdat het geen electro is en een beetje extra gewicht geen kwaad kan.
En dat ik het bij dit vliegtuig onder de beplanking doe.

Nu even over het bouwen ik heb er een gloeiende hekel aan.
Als het niet nodig was deed ik het niet.
Ik doe het echt om mijn broer te kunnen laten vliegen.
Omdat hij het zelf niet kan.
Het is dus echt broederliefde zeg maar.

En om nog even over die speet terug te komen
Dat kan ik altijd nog beslissen omdat je dat naderhand doe.
In mijn 6 meter kist zit het ook niet dus nooit aan gedacht eindelijk ook.
Ik vind zo'n smal naadje al erg mooi.
Maar ik hou het in mijn achterhoofd.
Trouwens ik ga deze kist met 2mm balsa beplanken.
Na het schuren nog 1.5 a 1.8 over.
De ellende is dat ik licht moet blijven.
Anders hadden we net zo goed een setje vleugels kunnen kopen.
Ik moet 300 gram lichter zijn/worden dan de orginiele
 
misschien een idee :

Als je 2 mm balsa gebruikt zou je het misschien ook nog anders kunnen doen.

je maakt het balsa op maat voor de vleugel.
je markeert waar het schanier komt te zitten.
je snijdt 40 mm van het 2 mm balsa af. (20 mm voor en 20 mm na het schanier.
Je maakt 2 stroken balsa van 1 mm balsa die 40 mm breed is en de schanierlengte heeft.

je lijmt de 1 mm stroken balsa op elkaar met daar tussen het schanierweefsel. Dit uit laten harden en vervolgens dit weer op zijn plaats lijmen in het 2 mm balsa ( eventueel weer vlaksturen).

Nu kun je het balsa op het schuimlijmen.

Op deze manier hoef je alleen maar epoxy te gebruiken voor het stukje schanierweefsel ;-) )

wel ff testen , maar ik denk dat dit wel gaat..
 
Dat is een goeie dat ga ik proberen.
Hartelijk bedankt voor deze tip.
Dat kan ik ook nog altijd bij de vleugel doen die al beplankt is.
Want dan frees ik gewoon de beplanking ter plekke weg.
Nogmaals bedankt
 
Egbert van dat dubbele hout daar heb jij toch niets aan?
Hoeveel glasmat wil jij op je vleugel zetten?
Vermeld het anders even in jou draadje dan lees ik het daar wel weer.
Anders gaan we erg door elkaar lopen :wink:
 
halmar schreef "je krijgt dan wel een kopse lijmverbinding in het balsahoud.
of je moet de boel aanschuinen. :

Ik neem aan dat Bertus zijn balsaplaten ook aan elkaar moet maken.

Ik heb overigens daar nog nooit problemen meegehad zolang de "lijmrichting" maar niet in de vliegrichting ligt.
 
Bertus,

de strook schanierband hoeft niet breder te worden dan 25 mm. je hebt dan meer dan 10 mm speling aan beide zijden en dat is genoeg..
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Top