ASH 26 van CNC-Motec

De stoorkleppen zijn 50 cm lang volgens het Schemp-Hirth systeem

800rot.jpg

Voor eventueel geïnteresseerden deze sticker :

21-11-13+-+1

De middelste had ik aan arno888 beloofd , de bovenste ASH 26 sticker mag weg voor 5 euro exclusief verzending
De onderste gebruik ikzelf

Laatst bewerkt:
Gisteren avond een huls gemaakt van de vleugelbuis...

Hiervoor heb ik glasweefsel slang gebruikt

glasvezel-slang-100-mm.jpg

HPIM4913.JPG

Deze alu vleugelbuis is 25 x 25 mm. >>> Komt nog vol carbon ...

Ik heb dat ook eens zo gedaan maar toen adviseerde men dat je er teflon draad omheen moet doen zodat hij niet open kan scheuren.
Volgens de geleerden is dat nodig.

Ik heb dat ook eens zo gedaan maar toen adviseerde men dat je er teflon draad omheen moet doen zodat hij niet open kan scheuren.

Dat kan indien nodig nog altijd gebeuren...( hoewel ik twijfel dat deze geweven slang kan scheuren ?? )
Toch bedankt voor de tip Bertus ;)

Berrie en Dirk hier op het forum adviseerde dat me toen.
Deze 2 heren heb ik heeel erg hoog staan als het om deze dingen gaat.
Misschien kunnen zei er meer over vertellen.
Al zullen er op het forum wel meer zijn die er wat zinnigs over kunnen zeggen maar deze 2 komen vaak in dezelfde draadjes als ik ook kom. ;)

Gisteren avond een huls gemaakt van de vleugelbuis...
Hiervoor heb ik glasweefsel slang gebruikt

HPIM4913.JPG
Netjes! Ik zou wel een dubbele laag glaskous nemen. Ik kan zo niet zien of je dat wel/niet gedaan hebt. Maar dat kan makkelijk nog achteraf.
Teflon :confused: :confused: Teflon is zeer 'onsterk' erg plastisch (vervorm-/rekbaar) en er hecht vrijwel niets aan (niet te verlijmen dus). Het is niet voor niets anti-aanbaklaag ... Ik denk dat je Kevlar c.q. Aramide roving bedoeld.

Ik zou die extra kevlar-omwikkeling zelf niet doen. Ik zie het nut er niet van in. MAAAAR ... ik zie dat Berrie het bij zijn Adamas wel heeft gedaan. Waarom? Zo'n anderhalf draadje voegt volgens mij niets reëels toe.
BERRRIE uitleg svp?!!!! :mrgreen:

bouwpakketliggers.jpg

Ik zou Berrie's verhandeling over de opbouw van zijn ligger rond de vleugelverbinder nog eens goed doorlezen en goed nadenken over hoe je dit zou gaan uitvoeren.

Bij de vleugel van Berrie's Adamas komt daar nog de vleugelbevestiging bij. Ja, al dat carbon is om die bussen op z'n plaats te houden, maar het helpt ook zeer om die ligger-onderdelen bij elkaar te houden.
Berrie en Dirk hier op het forum adviseerde dat me toen.
Deze 2 heren heb ik heeel erg hoog staan als het om deze dingen gaat.
Misschien kunnen zei er meer over vertellen.
Nou, ik heb er meer over verteld. :mrgreen:
Enne ... 'bedank fur die blume ...'. ;-)

ff heel praktisch :)
Dat kevlar draadje wordt veelal ingezet wanneer je een dergelijke huls van glasdoek maakt, simpelweg om het glas op zijn plek te houden :rolleyes: In de vorm zoals te zien op de foto's draagt het in niets bij aan de sterkte !

Wat wel gebeurd en helpt is om bij heel dunne profielen de complete ligger met opnamebuis daar tussen te omwikkelen met kevlar draad, om opensplijten te voorkomen. Maar dan moeten die draden wel, aanliggend tegen mekaar gewikkeld worden !!

Die kevlar draadjes zijn om de glasplaatjes bij elkaar te houden. De uiteindelijke sterkte moet komen van het glas om de ligger, en de carbon wikkelingen tpv begin en einde van de verbinder.
'glasplaatjes'?
Zitten er dan ook nog vooraf gemaakte stroken reeds uitgehard glas tussen de die alu-vierkantbuis en de glaskous? Ik dacht dat dat met lossende folie omwikkeld werd, evt. aangedrukt (vacuüm).

Jij gebruikt dat kevlar draadje dus enkel om ervoor te zorgen dat die glaskous overal netjes tegen die vorm (alu-koker) aan blijft liggen?

N.B.
is 1 laag glas genoeg?

Als het gaat over de ADAMAS ligger dan is het beter de diskussie voort te zetten in het betreffende draadje.

p.s. Over MIJN carbon wikkelingen:
1) De capstrips zijn ter plaatste afgerond: R=1.5 minimaal (dit is, voor het gevoel, een staafje van rond 3)
2) Er zit véél meer om heen gewikkeld dan nodig.

Laatst bewerkt:
Oké, dus ik heb een verkeer advies gegeven?
Ik meen toch echt dat het advies me gegeven is bij de 4 meter ash-26 die ik voor mijn broer gebouwd heb.

Maar het is gelukkig nog ruim op tijd om de juiste beslissing te nemen.

Arno888 geeft me via PB aan dat kevlar een betere keus is om de ligger tpv de verbinders te wikkelen.

Hij heeft gelijk.

De reden dat IK voor carbon koos is dat:

- Mij oude gecrashte F3J zwever had het ook. Die heb ik ook stevig aan de lier en elastiek gehad en is niet kapot gegaan op die plekken.
- Mijn electrozwever heeft het ook, en die is ook nog heel.
- Ik had geen UD Kevlar en geen zin om te wachten.... dus......

misschien heb ik een stomme keuze gemaakt. Al zit er 10x zoveel om als nodig is.

Dan maar ook even de reden waarom, lijkt me wel zo handig :)

Wanneer je een carbon roving 90 graden knikt, wat gebeurd bij het omwikkelen van een ligger zullen zeer veel filamenten in de roving simpelweg breken ! Ook bij een kleine radius gebeurt dit.
Kevlar heeft deze vervelende eigenschap niet ......

Dan maar ook even de reden waarom, lijkt me wel zo handig :)

Wanneer je een carbon roving 90 graden knikt, wat gebeurd bij het omwikkelen van een ligger zullen zeer veel filamenten in de roving simpelweg breken ! Ook bij een kleine radius gebeurt dit.
Kevlar heeft deze vervelende eigenschap niet ......

Bedankt voor je uitleg.

Misschien zet ik de schuurtol nog wel even op mijn wikkelingen....

Back