ASH 26 van CNC-Motec

Jij zult het ding vermoedelijk veel vaker op het "vlakke land" vliegen. Bouw daarom zo licht mogelijk om optimaal te kunnen thermieken.
Mocht het een keer wat ruiger weer zijn kun je ballast toe voegen; dat doen de echte ook.
Zolang er niemand is die een slimme/effektieve manier om te "ontballasten" heeft ontdekt is lichtbouwen de beste optie.......

Kan er ook een waterballasttank inbouwen...
heb dat eens ergens gezien

GEVONDEN .....:smile:

>>> Staat praktisch vanonder ( 2/3 de ) op zijn site www.tankverschluss.de

Laatst bewerkt door een moderator:
Interessant dit systeem, gaat lekker snel het lozen van het water.
Heb je wel genoeg ruimte in de romp voor het water?

Johannes

Interessant dit systeem, gaat lekker snel het lozen van het water.
Heb je wel genoeg ruimte in de romp voor het water?

Johannes

Normaal gezien wel !
Ik wil de ASH26 ook zonder welfkleppen maken, volgens mij weegt de constructie ervan en de juiste afstelling niet op tegen het eventuele voordeel dat ze brengen ( zijn ook weer servo's meer, kanalen meer, programmeertoestanden waarvan je het water in de handen krijgt ,enzovoort )
Moet er allemaal nog eens goed over nadenken...

De HQ profielen zijn origineel goed , met de welfkleppen maak je ze infeite slechter zeker als je deze verkeerd gebruikt :yes:

Laatst bewerkt:
Normaal gezien wel !
Ik wil de ASH26 ook zonder welfkleppen maken, volgens mij weegt de constructie ervan en de juiste afstelling niet op tegen het eventuele voordeel dat ze brengen............

De HQ profielen zijn origineel goed , met de welfkleppen maak je ze infeite slechter zeker als je deze verkeerd gebruikt

Niet doen !!!! Een Ferrari staat toch ook niet op houten wielen :rolleyes:

Je hebt groot gelijk waneer je stelt dat een profiel met kleppen, bijvoorbeeld met de flaps 2 mmm omlaag, minder is als het origineel; echter .......

Met flaps kun je je vliegsnelheid/glijhoek aanpassen aan de situatie van dat moment. Wanneer je in die bel bent kun je je vliegsnelheid wat terug brengen met flaps down (profiel genereert wat meer lift) en kun je een stuk makkelijker in die bel wegkomen. Zit je in een minder goed gebied waar je snel weg moet zijn doe je het tegenovergestelde met de flaps een tik omhoog. Zo kun je perfect inspelen op de condities....
Flaps vragen inderdaad wat meer werk, bouwen/electronica en programmeren maar dat krijg je dubbel en dwars terug in de vorm van een vergrote flexibiliteit van je toestel.
Wat er verder nog bij komt is dat het profiel van de vleugels die je daar hebt het HQW2.5/14 is wat zoals ik het inschat redelijk vlotjes vliegt. Wanneer jij zoals je eerder stelde hoofdzakelijk op het vlakke gaat vliegen, thermieken dus, lijkt mij dat profiel niet optimaal. Voor een "thermiek" vleugel zonder flaps zou ik dan de voorkeur geven aan wat meer welving (3 tot 3.5/ 14 o.i.d.) Wat meer welving heeft dan weer als nadeel dat je wat moeilijker wegkomt waar het slecht is (steken) en dat je glijhoek dan niet al te best is wanneer je wat vlotter wil vliegen ........

HQW2.5/14 zonder flaps :confused:; vertel het niet aan der Helmuth Quabeck :rolleyes:

Laatst bewerkt:
Arno,

het is nu nog maar een gedachtengang, waarop ik reacties zoals de uwe verwacht en ik kan leren/begrijpen ( een mens kan nu éénmaal niet alles weten hé ) wat er optimaal is ....
We komen er wel uit ;)
toch bedankt voor de reactie:yes:

Arno,

het is nu nog maar een gedachtengang, waarop ik reacties zoals de uwe verwacht en ik kan leren/begrijpen ( een mens kan nu éénmaal niet alles weten hé ) wat er optimaal is ....
We komen er wel uit ;)
toch bedankt voor de reactie:yes:

Welke zender/ontvanger ga je gebruiken ?

Laatst bewerkt:
Bij een 6 meter kist heb je minimaal 3 flaps/servo's per vleugel nodig. Nu kun je hier ook wel weer gaan koppelen maar dat is niet erg practisch. De beste servo wil er wel eens een half millimetertje uitstaan en te trimmen valt er dan niets. (spreek uit ervaring)
En wanneer je toch voor een nieuwe zender aan het kijken bent; voor dat soort kisten is ook 10 kanalen te weinig.

Laatst bewerkt:
Kan er ook een waterballasttank inbouwen...
heb dat eens ergens gezien

GEVONDEN .....:smile:

>>> Staat praktisch vanonder ( 2/3 de ) op zijn site start

Spijtig genoeg niets voor mij :puppydogeyes::help::-( kom kanalen te kort...

>>>> Er is nog hoop : de JR DSX 11, elf kanalen zender ...
full

Denk ook eens aan de Futaba T8FG Super. Is na de software update (die gratis is!!) niet meer een 8+2 maar een 12+2 zender!! Kanalen genoeg voor een redelijke prijs en prima programmeer mogelijkheden. 8 kanaals ontvangertjes uit HK zijn tegenwoordig koppelbaar zodat het een 14 kanaals wordt (ervaring die ik heb is meer dan goed) en je kan alle kanten uit!

Jacob Bos

Denk ook eens aan de Futaba T8FG Super. Is na de software update (die gratis is!!) niet meer een 8+2 maar een 12+2 zender!! Kanalen genoeg voor een redelijke prijs en prima programmeer mogelijkheden. 8 kanaals ontvangertjes uit HK zijn tegenwoordig koppelbaar zodat het een 14 kanaals wordt (ervaring die ik heb is meer dan goed) en je kan alle kanten uit!

Jacob Bos

Dat zou mij te kostelijk worden...
Heb 19 originele Spektrum 2,4 Ghz. ontvangers;)

De JR DSX 11 zender en accu komt in het U.K. omgerekend 585 € + de verzendingskosten een goede 600 euro

Die goedkope HK clonen ( orange rc ) durf ik eerlijk gezegd niet in een 6 meter kist steken, misschien is dit alleen mijn gevoel maar ?

mvg

Dirk

Laatst bewerkt:
>>>> Er is nog hoop : de JR DSX 11, elf kanalen zender ...

Niet doen ! Voor een simpel zwevertje is 11 ook te weinig :rolleyes::rolleyes:

FF uitzingen met wat je nu hebt; persoonlijk verwacht ik op korte termijn (zelfs van Spectrum :rolleyes:) zenders met meer kanalen...
Nagenoeg alle in gebruik zijnde 2.4 modules kunnen namenlijk minimaal 16 kanalen aan.
Graupner komt met een 16 kanaals, Futaba met 18 , Yeti met 16 en er komen er nog meer en ik verwacht op korte termijn ......

Voor die 3 flaps/servo's per vleugelhelft heb ik waarschijnlijk een oplossing gevonden...
De twee flapsservo's in één vleugelhelft kan ik ook via een Y-kabeltje met elkaar verbinden, maar wel aan één zijde van het Y-kabeltje het Turnigy tooltje HobbyKing Online R/C Hobby Store : Turnigy 3 Channel Servo Speed/Direction Regulator tussen plaatsen
Je hebt dan de mogelijkheid om juist die ene servo die een beetje moeilijk doet te corrigeren zodat hij gelijk loopt met de master-servo
Dat apparaatje gaat je niet helpen. Je kan de nulstand of maximale uitslag van de verschillende servo's er niet mee aanpassen, alleen de snelheid en de draairichting.

Dirk, ik denk dat je hiermee geholpen wordt: DPSI V-Match | Servomatching | ALLG. ELEKTRONIK

Harry

Dat is leuk spul van Emcotec.

Deze die Harry voorstelt heeft alleen als nadeel dat wanneer je iets verandert alles opnieuw ingesteld moet worden.
Wil je alleen de middenstand aanpassen bijvoorbeeld dan moet je ook de einduitslagen (indien die niet op 100% staan) opnieuw instellen.

Een andere mogelijkheid van Emcotec is deze V-Kabel 2 mit Programmieradapter | Servomatching | ALLG. ELEKTRONIK
Je zou daar bijvoorbeeld de 4 flaps (zowel die van links als ook rechts) op kunnen hangen ....
Deze heeft niet het eerder genoemde probleempje en lijkt mij makkelijker af te stellen.

Ook voor de kosten hoef je het niet echt te laten;)
Is in elk geval stukken goedkoper als een nieuwe zender:)
en die JR DSX 11 is het toch ook niet ;);)

Laatst bewerkt:
Wat een zooitje , alleen maar om een " iets " grotere zwever te kunnen besturen :rolleyes:
We komen er wel uit ;)

Wat moeten deze mannen zeggen ( 20 en 24 servo's in een kist :shock: )

mvg

Dirk

Inderdaad, die Emcotec tooltjes lijken me wat. Ook goedkoper dan een nieuwe zender :yes:
De kleinkinderen zijn nu hier, maar zal straks als ze naar huis zijn de gebruiksaanleidingen eens doornemen:rolleyes:

Back