Ash-31

de zaag er in !!

Een tijdje geleden heb ik gevraagd naar suggesties als hoe de kleppen uit de vleugel te snijden. Nou, dat geadviseerde scherpe mesje had het nooit gered (of mijn handen niet)

Nou niet meteen gaan denken dat ik van de hak op de tak aan het springen ben want de winglets zijn beide in de eindfase en liggen te drogen :yes:

Terug naar de kleppen. Bijna, bijna had ik een vertikale hand cirkelzaagmaschine gekocht ware het niet dat mijn bankdirecteur verregaande problemen met mijn uitgavepatroon en de status van mijn cash-flow had :confused:

Alternatief gevraagd dus en dat kwam eigenlijk een paar dagen geleden bij de Gamma (ja, daar kom ik wel eens:rolleyes:)
In het rek daar zag ik een prachtig mooi handzaagje hangen, met een ijzerzaagblad en het was meteen bingo ! JA, zo ga ik dat doen. Was wel leuk overigens; er stonden wat meer mensen in die rij en die maar kijken naar die plotselinge grote grijns op mijn gezicht en ik had niet eens een vreugdedansje gemaakt :rolleyes: :rolleyes:

Zo'n soort zaagje dus
img078s.jpg

De scharnierlijn aftekenen; een stalen rij erlangs, die fixeren en vervolgens zagen maar ....
img0792zx.jpg

en dat levert een mooie strakke en kaarsrechte snede op !

img0802kt.jpg

Wel nog een opmerking (geen reclame voor Sandvik) na de zaagsnede aan de onderkant waar het CF doek mee ingelamineerd is (extra versteviging voor het siliconen scharnier) was het zaagblad op !! Na 2 meter zagen begon het moeilijker en moeilijker te gaan en ik kon net, kantje boord de laatste 20 centimeter nog doen ......... Goed dat ik daar niet met een mesje aan begonnen ben ;)

Je kan natuurlijk ook zelf een wiel maken. :p
Licht, sterk en de juiste afmeting.

Johannes

Helemaal mijn idee;)
Maar het moet toch ook wel als wiel dienst doen. Een houten mock-up zal het niet doen. Een naaf maken zal nog wel lukken; heb jij ideeën hoe "de band" te maken ??? (vast wel :rolleyes:)

wiel

Ja, ik heb materiaal voor het wiel.
Voor mijn Pilatus B4 ga ik ook een wiel maken voor in de staart.
In een vlaag van opruimwoede zou ik net een doos vol bandenmateriaal weggooien.:rolleyes:
Twee stuks bandenmateriaal stuur ik je toe.
Ze zijn al op de juiste buitendiameter gemaakt.
De breedte kan je zelf eenvoudig snijden op je draaimachine. Voor het maken van de velg zijn natuurlijk vele mogelijkheden. Hoe ik ze maak zal binnenkort de zien zijn in het B-4 draadje.

Johannes

.............. op je draaimachine .............
Johannes

Is een beetje een gevoelige snaar, t'is mijn favorietje :eek::eek:

en draaimachine klinkt toch een beetje ....:confused:

emcoa.jpg

het is een echte draaibank hoor :cool: en ik ben er na 33 jaar nog altijd even trots op :yes::yes:
(en ja, ik weet het; je moet de sleutel niet in de klauwplaat laten zitten :rolleyes:)

Laatst bewerkt:
gevoelige snaar

In de moderne Nederlandse leerboeken voor de machine bankwerker kom je het begrip "draaibank", "freesbank" of "micrometer" niet meer tegen. :p

De juiste benamingen zijn geworden, "draaimachine", "freesmachine" en "schroefmaat". :eek:

Maar zo zijn er inmiddels nog veel meer vernieuwingen in de leerboeken doorgevoerd.
De volgende generatie metaalbewerkers zal steeds meer werken met een "bewerkingscentrum" met alle variaties erop. :D

Johannes

klepconstructie

Eigenlijk ben ik een beetje teleurgesteld over de torsiestijfheid van de kleppen :( of :confused:. Nou zijn deze kleppen bij het middenpaneel stroken van 1080 x 60 mm (flinke jongens) maar toch. Ik had wat meer verwacht .....

Zo is de constructie nu :
klepconstructie.png

De hele binnenzijde is bekleed met 50 grams glas (45 graden); het groene is de balsa webbing bekleed met CF en er ligt een strook CF in de achterlijst.

Achteraf, dan is iedereen slimmer, had ik eigenlijk de gehele flap aan de binnenzijde met CF moeten maken .........

Ik ben dus een beetje in dubio wat te doen Een optie is om aan de buitenzijde er nog een laagje glas op te zetten. Ik verwacht niet daarmee een plank te creeëren maar alles helpt. Wat daar eigenlijk op tegen spreekt is dat eventuele flutterneigingen van de flap alleen maar toe zullen nemen bij een toenemende massa ......... Vandaar mijn dubio dan ook.
Van de ene kant zijn de flaps ook weer dik in orde; ze zijn in elk geval kaarsrecht.

Zet ik er aan de buitenzijde nog een laagje 25 grams glas op, kost me dat maximaal een 15 gram. Dat laagje zal geen wonderen verrichten maar misschien wel mijn eigen "state of mind" wat meer rust geven :rolleyes::rolleyes:

Laatst bewerkt:
Hierover filosoferend...
Je zou de torsie van zo'n grote flap natuurlijk een stuk kunnen intomen door hem op 2 plaatsen aan te sturen in plaats van 1. (Is niet bedoeld als advies hoor, meer als gedachtenspel.) Eventueel met 2 servo's, maar ook mogelijk is 1 servo die via een tuimelaar ook nog een tweede hevel bedient. Op deze manier zouden er naar mijn idee lichtere eisen aan zo'n flap gesteld kunnen worden, wat uiteindelijk weer gewicht bespaart...?

Hierover filosoferend...
Je zou de torsie van zo'n grote flap natuurlijk een stuk kunnen intomen door hem op 2 plaatsen aan te sturen in plaats van 1.

Hi Bart,

Dat is natuurlijk een optie. Alleen is het daar nu te laat voor ..
Zoals de flaps nu zijn gaat dat best goed functioneren en ik verwacht dan ook hiermee geen problemen.
Denk dat mijn verwachtingspatroon wat tè hoog was :rolleyes:

Webbing! Elke 2 cm een draakje carbon diagonaal.

Neem een alu T-profiel.
Plak bovenop de T een strookje dun schuurpapier.
Schuur daarmee diagonale sleufjes in de roerklep.
Leg in al die sleufjes een epoxy-natte roving carbon.
Stook vuilniszakplastic erover, en een dagje in de vacuumzak.

Minimale gewichtstoename, en een heel behoorlijke verhoging van de torsiestijfheid.

Gr. Dirk.

Dat zou je dan aan boven- en onderzijde moeten doen. Als je het aan 1 kant doet, zal de torsiestijfheid in één richting groter zijn, maar in de andere (diagonale) richting nog hetzelfde.
Als je de onderkant in tegengestelde diagonale richtng doet, tja dan...

winglets klaar in ruwbouw

img0861vr.jpg

img0871dg.jpg

Er is al wat geplamuurd geschuurd en geverfd
Met het resultaat ben ik best tevreden; ziet er wel strak uit :yes:

Natuurlijk heb ik de winglets weer anders gemaakt als standaard :rolleyes:
Normaliter is de winglet-unit iets wat zijdeling in de vleugel ingestoken wordt. Ik heb het idem de echte gedaan.
Bij mij worden de winglets in feitte boven op een vleugelaanvorming geprikt.
Is wat moeilijker met transport maar ik vond het leuker zo ;) (ook om te maken)

Intussen zijn ook de eerste roeren "gezet" met Elastosil E41 siliconen. En ook dat is netjes gegaan; ik zal nog een kort verslagje van de werkwijze maken (piece of cake ;))

Laatst bewerkt:
Wat daar eigenlijk op tegen spreekt is dat eventuele flutterneigingen van de flap alleen maar toe zullen nemen bij een toenemende massa Zet ik er aan de buitenzijde nog een laagje 25 grams glas op, kost me dat maximaal een 15 gram. Dat laagje zal geen wonderen verrichten maar misschien wel mijn eigen "state of mind" wat meer rust geven :rolleyes::rolleyes:

Met betrekking tot flutter kwam ik bij onze Duitse vrienden dit stuk tegen, had je mogelijk al gelezen: RC-Network - Schwerwiegende Beruhigungsmittel für nervöse Ruder

Of deze toepassing voor zwevers ook echt zinvol is laat ik graag aan je over. Succes met de bouw van dit mooie project.

Betreffende de winglets :
Namiddag een bezoekje gebracht aan een goede kennis modelvlieger.
De man was juist bezig met winglets te maken..
Zijn methode was simpel te noemen ( zie onderstaande schets )

full

De winglet in zijn geval was gewoon het vleugelprofiel dat doorliep ( wel een apart stuk tempex zodat het afneembaar kan worden ) en beplankt werdt met abachi, vervolgens langs de bovenkant kleine zaagsneden erin gemaakt tot in de tempex >>> niet door en door zagen !!!
Nu kan het ingezaagde stuk makkelijk geplooid worden en door lijm ( epoxy )in de zaagsneden te laten lopen krijg je na de uitharding een mooi gevormde winglet als resultaat. Wel fixeren tijdens het droogproces !!!
SITUATIE 1 >>> het ingezaagde , als winglet dienende vleugeluiteinde.
SITUATIE 2 >>> het geplooide vleugeluiteinde in de uiteindelijke wingletvorm
Afwerking : beetje schuren en plamuren en daarna finisch naar keuze...

Laatst bewerkt door een moderator:
Slim

Inderdaad ook een leuke en slimme manier (en zeker voor n'en Belsj :rolleyes:)

Maar vlgs een intelligente Duitser ( ja die bestaan ook ;) ) moest ik een ander profiel in de winglets toepassen :confused:
(Zie # 9 , van 2 jaar en twee maanden geleden;))

Ben eens benieuwd naar deze werkwijze, lijkt me wel interessant ...

Komt vermoedelijk morgen; met een paar foto's. (hoop ik)

Ben vandaag bezig geweest met de aansturing van de flaps in de binnenpanelen.
Is erg netjes gelukt; zonder speling. Morgenvroeg het tweede paneel doen en dan zal ik daar ook nog wat plaatjes van maken.

Back