Ash-31

Zet de vario gewoon met een Y-kabeltje op de sleepkoppeling...
Je hebt toch alleen de info nodig na het loskoppelen ?

mvg

Dirk

Bedankt voor het meedenken ..............
Is/was een optie, ware het niet dat ik de ontkoppelservo op een zo groot mogelijke weg heb staan ( van -100 naar +100). Dit om een zo klein mogelijke hefboom aan de servo te kunnen toepassen om zomaximale kracht te hebben.
Het nadeel van die functies koppelen zijn een altijd meelopende ontkoppelservo en geen duidelijke opsplitsing kunnen maken tussen spanning en hoogte afroepen.
 
Ik heb ook een soortgelijke zender als jij ( JR DSX 9 ) maar deze heeft slechts 9 kanalen.
Zou het liefst terug een pultzender willen, daar die handzenders (als je ze als pultzender gebruikt ) sommige bedieningsknoppen op moeilijke plaatsen hebben staan.
Mijn volgende zender wordt waarschijnlijk een Spektrum Dx10t:yes:>>> is alleen nog niet leverbaar
Spektrum DX10t Fernsteuersystem
 
Laatst bewerkt:
vlgd. fase

img111ce.jpg


Goede tip Dirk. Ben vandaag ook ff langs Cranenbroek geweest want mijn driepoot begon na 3 jaren doorzakkingsverschijnselen te tonen :rolleyes: Deze is best ok en voor €11.95 en met een beetje werk hoef je tenminste voordat je gaat vliegen niet op je knieën door het gras ;);) (wat heb ik daar een hekel aan)

Het afgelopen weekend (gelukkig waren dat 3 dagen !) alles in beweging gekregen. Alles waar een servo op hoort is nu zover klaar, romp & vleugel, alles staat in de zender, en het funktioneert allemaal zoals gepland. :banana: :banana:

Dus nu gaat eigenlijk de afwerkingsfase beginnen:yes:
Nog een heleboel te plamuren, schuren, schilderen en folien maar het einde komt alsmaar dichterbij. Wat wel nog gemaakt moet worden is het scharnier voor de cockpitkap (open naar voren) en de sluiting maar dat lijkt me best nog wel een leuk werkje .......

Durf nu eigenlijk toch wel te gaan denken aan einde zomer, begin herfst voor de eerste ..........................
 
Laatst bewerkt:
Ik volg dit mooie draadje al een poosje en zie nu iets waar ik wat meer van wil weten.
Waar haal je die mooie driepoot voor dat geld.
Erg makkelijk.
Ik hoor het graag.
Groet
Ton
 
Waar haal je die mooie driepoot voor dat geld.
Erg makkelijk.

Zelfde vraag bij mij!

En nog 1. Valt me ineens op dat je eerst met siliconen de roeren bevestigt en daarna gaat foliën. Kun je in het kort eens uitleggen hoe je dan gaat foliën, toch niet over de siliconen heen neem ik aan. En folie je de naden/spleten ook in. Kom je daar dan nog bij? Of is de siliconen soepen genoeg om het roer volledig om te vouwen op de vleugel. Je merkt het, dit is voor mij nog niet helemaal duidelijk.

Groet,

Jacob Bos
 
Zelfde vraag bij mij!

En nog 1. Valt me ineens op dat je eerst met siliconen de roeren bevestigt en daarna gaat foliën. Kun je in het kort eens uitleggen hoe je dan gaat foliën, toch niet over de siliconen heen neem ik aan. En folie je de naden/spleten ook in. Kom je daar dan nog bij? Of is de siliconen soepen genoeg om het roer volledig om te vouwen op de vleugel. Je merkt het, dit is voor mij nog niet helemaal duidelijk.

Groet,

Jacob Bos

Dat weet ik ook nog niet helemaal ................. :confused::confused:
Het stabilo wordt mijn testomgeving, maar ik houd jullie op de hoogte
 
Gereedschappen en materialen

Nu zo langzaam aan de afwerkfase nadert is het misschien eens leuk om de door mij gebruikte apparaten en gereedschapjes de revue te laten passeren.
Iets maken als deze kist vraagt niet echt heel bijzondere spullen denk ik zo dus misschien kan ik wat andere mensen inspireren .......

Wat ik dus niet zelf gemaakt hebt zijn de vleugelkernen en de romp. Simpelweg omdat je dat aan specialisten moet overlaten :rolleyes::rolleyes:
Natuurlijk zijn er nog een aantal andere dingen nodig maar dat zijn dan de inkoopspullen zoals de verschillende soorten glasmat, koolstofdoek, epoxieharsen, rovings, etc.etc.

Maar verder:

Om het hout op de kernen te plakken is vacuum nodig en daarvoor heb ik zelf dit hier gebouwd: (zie ook bijdrage #14)

full

Maar hiervoor kun je natuurlijk ook een ijskast of diepvriemotortje gebruiken. Gaat net zo goed !!

Verder is weeggereedschap gevraagd: (vooral belangrijk bij de tweede start :) )

img121s.jpg

De Ohaus triple beam is mijn favoriet; bijzonder secuur en zonder problemen mix je 0.5 gram harder en 1.25 gram hars :yes:
Ze schijnen nogal populair te zijn bij thuis-tuinierders :rolleyes::rolleyes:

Verder is er wat basismateriaal zoals dit:
img118i.jpg

Aangevuld natuurlijk met wat verschillende lijmen, schuurpapier enz. enz. Heb trouwens nauwelijks cyano gebruikt bij dit project :rolleyes:

Aan apparaten/machines is dit wel de meest gebruikte:

img116o.jpg

Wat je allemaal wel niet met zo'n klein cirkelzaagje kunt heeft mezelf verbaasd. Zeker als je weet dat ik niet zo'n fan ben van deze dingen ....
Heb vroeger eens ruzie gehad met een wat groter exemplaar (en verloren :()

Natuurlijk hoort een dremeltje ook bij het veel gebruikte spul:

img129a.jpg


Twee machines die verder redelijk vaak gebruikt zijn, zijn deze twee:

img124j.jpg

Ergens recht een gaatje in kunnen prikken is eigenlijk echt wel noodzakelijk !

emcoa.jpg

Deze draaibank heb ik echt al heel lang en gebruik hem voor heel veel zaken, ook nu weer ! ik zou niet zonder kunnen ..
Verder natuurlijk die kleine slijpmachine rechts naast de draaibank. Ook een veel gebruikt apparaatje.

Wat ook in deze lijst niet mag ontbreken is een soldeerboutje en een föhn:
img122u.jpg


Dit was eigenlijk wel het gebruikte gereedschap voor dit project. Wat nog ontbreekt in de opsomming hierboven zijn wat standaardspulletjes zoals boortjes, een machineklem, een bankschroefje, een serie lijmklemmen, wat tangetjes en nog wat van dat soort spul.
Natuurlijk zijn er ook nog wat hulpmiddeltjes gemaakt; ik denk hierbij bijvoorbeeld aan de mal om de liggers te persen (#54) maar ook deze zijn met de hierboven opgesomde spullen in mekaar gezet.

Het valt al met al dus reuze mee wat je ècht nodig hebt ............
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Misschien is dit een beetje off topic, maar het komt nu bij me op...
Zou je het beplanken van een schuimkern, in plaats van met vacuüm, ook niet heel goed kunnen doen met plastic zakken met zand? Zeker als je de oorspronkelijke snijresten van de kernen erbij hebt, kan je dan naar mijn idee een heel gelijkmatige druk uitoefenen. Of zie ik nu iets belangrijks over het hoofd?

Ik zit altijd te lekkerbekken bij dit soort projecten maar ik zie mezelf niet zo gauw een vacuümtoestand knutselen...
 
Misschien is dit een beetje off topic, maar het komt nu bij me op...
Zou je het beplanken van een schuimkern, in plaats van met vacuüm, ook niet heel goed kunnen doen met plastic zakken met zand? Zeker als je de oorspronkelijke snijresten van de kernen erbij hebt, kan je dan naar mijn idee een heel gelijkmatige druk uitoefenen. Of zie ik nu iets belangrijks over het hoofd?

Ik zit altijd te lekkerbekken bij dit soort projecten maar ik zie mezelf niet zo gauw een vacuümtoestand knutselen...

Wanneer je dat gaat doen zou ik eens gaan kijken voor aandelen bij de een of andere zandboer :rolleyes::rolleyes:

Ik verlijm met -0.3 bar; vertaald naar zanddruk, uitgaande van een s.g. van zand van rond de 1500 kg/m3 moet je er toch al gauw een metertje of 2 zand overheen gooien. Verder zorgt de luchtdruk voor een evenredige druk in alle richtingen en dat zie ik met zand niet zo één, twee drie gebeuren.

Nou wil ik je natuurlijk niet verder zand in de ogen strooien maar aan vacuum ontkom je hier niet ;) ;)
 
Dat weet ik ook nog niet helemaal ................. :confused::confused:
Het stabilo wordt mijn testomgeving, maar ik houd jullie op de hoogte

Ik heb ook een silicone roer op een trainer van mij. Ben hier heel tevreden van, Eerst heb ik wel alles gefolied en dan het scharnier gezet :yes:
 
Misschien is dit een beetje off topic, maar het komt nu bij me op...
Zou je het beplanken van een schuimkern, in plaats van met vacuüm, ook niet heel goed kunnen doen met plastic zakken met zand? Zeker als je de oorspronkelijke snijresten van de kernen erbij hebt, kan je dan naar mijn idee een heel gelijkmatige druk uitoefenen. Of zie ik nu iets belangrijks over het hoofd?

Ik zit altijd te lekkerbekken bij dit soort projecten maar ik zie mezelf niet zo gauw een vacuümtoestand knutselen...

Het is ook goed te doen met een pers.
Twee zware planken, ik gebruikte een dubbele laag 22mm MDF onder en boven, met langs de randen om de 20 cm een M8 bout met een vleugelmoer. De vleugel in de snijschalen hiertussen en dan gelijkmatig aandraaien.
Maar het maken van zo'n pers vond ik meer werk dan het maken van een vacuuminstallatie. Ik heb voor nog geen 20 euro van een oude koelkastpomp, een gastank en een digitale tijdschakelaar van conrad een prima werkende 'toestand' gemaakt.
Dus laat je daar niet door afschrikken.

groet!, Patrick
 
Het is ook goed te doen met een pers.
Twee zware planken, ik gebruikte een dubbele laag 22mm MDF onder en boven, met langs de randen om de 20 cm een M8 bout met een vleugelmoer. De vleugel in de snijschalen hiertussen en dan gelijkmatig aandraaien.
Maar het maken van zo'n pers vond ik meer werk dan het maken van een vacuuminstallatie. Ik heb voor nog geen 20 euro van een oude koelkastpomp, een gastank en een digitale tijdschakelaar van conrad een prima werkende 'toestand' gemaakt.
Dus laat je daar niet door afschrikken.

groet!, Patrick

Hi Patrick

Heel lang geleden heb ik ook eens zo'n pers gemaakt (slingert nog altijd hier ergens rond :) )
Voor het aandrukken van "platte vlakken" gaat dat best ok maar wanneer je je indekking ook langs een neudradius wilt zetten, bijvoorbeeld, loop je vast. Bovendien het aandraaien van die schroeven iedere keer; krijg je een lamme poot van :rolleyes:

Vacuum is stukken makkelijker. Ik heb heel lang gewerkt met een motor uit een diepvries. Zonder schakelaar of iets !!
Gewoon lopen laten, 12 uur aan een stuk en dat ging prima. Voor de lunch tussentijs een eitje bakken op de motor maar die heeft het desondanks dik 10 jaar volgehouden ;)
 
blij of niet blij

T'ïs erg wit van achteren nu en het kan rollen :rolleyes:

img131u.jpg

de onderkant van het stab is bekleed met donkerblauw overigens; de andere kant van het kielvlak niet, hoor ......:rolleyes: :rolleyes:

een paar opmerkingen:
werken met folie wordt nooit mijn favoriete bezigheid :-x Welk soort mesjes wordt niet meteen bot ??
het resultaat kan, maar kan ook beter :confused:
het siliconescharnier moet vrijgelaten worden van folie; stoppen aan het randje dus.
Ik zit al te broeden op een camouflagetruc .............;)
Er zit nu achter ook een wiel in, een Dave Brown Lite Flite rnd. 70 x 19 van Lindinger.
De aanvorming aan de romp maakte de passing erg krapjes. Daarom maar een oude indianentruc uitgehaald (kunnen ook de eskimo's geweest zijn :cool:); het wieleke een nachtje in de diepvries gestopt en toen op de draaibank wat aangepast.
Zit & rolt lekker nu;)
 
zwaartepunt

Hier wat verschillende rekenslagen .......

Adamone
NP 189, sp 10% geeft een zwaartepunt op 164.4 mm

Winlaengs 4
NP 179.2 sp 10% geeft een zwaartepunt op 154.9 mm

Stumpf
NP vlgs. Schenk 186.9, sp 8% - zwp. op 167.6; sp 16% - zwp. op 148.3
NP vlgs. Altenkirchen 185.5, sp 8% - zwp. op 166.2; sp 16% - zwp. op 147
NP vlgs. Russow 181.7, sp 8% - zwp. op 162.4; sp 16% - zwp. op 143.2

FLZ vortex
Np 186.06, sp van 10% geeft een zwaartepunt op 161.05

Moet er nog en paar nachtjes over slapen, heb er ook de tijd voor overigens, maar het zwaartepunt zal bij de start ergens tussen de 150 en 155 mm komen te liggen :cool:

Het verschil met eerdere berekeningen, #68 heel lang geleden, heeft alles te maken met een gewijzigde vleugelgeometrie !
 
Arno,

Ik heb onlangs een snel schuimpje gebouwd en gevlogen in Frankrijk.
Dat was het eerste model dat ik met FLZ-Vortex heb berekend, exact zo heb gebouwd, en ermee gevlogen. Ik kan nu dus voor het eerst rekenresultaten van FLZ net de praktijk vergelijken.

Ik had voor het zwaartepunt een voorste en achterste positie bepaald, en het zwaartepunt van het model daar precies tussenin gelegd. Tijdens de eerste vlucht bleek dat er up-getrimd moest worden. Achteraf denk ik dat ik beter meteen het achterste zw-punt had kunnen instellen. Maar dat heb ik niet meer kunnen controleren, omdat er maar 1 vliegsessie is geweest (vanwege te weinig wind).

Dirk.
 
Zwp, de laatste

De eerder genoemde formules voor berekeining van het zwp geven een indicatie, niet meer en niet minder, als waarmee te starten.
Dat is tenminste mijn uitgangspunt !

Wat voorlijker (met nadruk op wat) is safer als te ver naar achteren, maar de juiste positie van het zwaartepunt bepaal je vervolgens door te vliegen en nog eens heel veel te vliegen.
Alléén een duikproef of alléén maar te werk gaan op het bochtengedrag is iets wat ik zeer zeker niet doe; het zijn indicaties die je meeneemt maar niet meer dan dat. Het gaat om het totale pakket en daar horen bijvoorbeeld ook de vliegcondities bij met geen of veel wind. Uiteindelijk moet dit één situatie (één ZWP positie) opleveren waarmee je in alle condities goed uit de voeten kunt.
Dat zal nog heel vaak lood in -of uitpakken betekenen, misschien zelfs nogwel een wijziging van de EWD, maar dat is invliegen en hoort er zeker ook bij (en is nog hardstikke leuk ook :))

En daar moet ik Dirk gelijk in geven; veelal betekent dit dat je wat verder naar achteren uitkomt als "standaard". Vlgs mijn clubmaats vlieg ik met een zwp veel te ver naar achteren maar dat gaat niet echt verkeerd :rolleyes: (met of zonder wind en met of zonder thermiek) Daarom dat ik eerder stelde dat het zwp óók persoonsafhankelijk is.

Met een zwp ergens tussen de 150 en 155 hoop ik voor de 31 een veilige uitgangssituatie te hebben voor de eerste vluchten.
Over een 1/2 jaar of zo, na veel vliegen in elk geval, praten we verder ;)
 
Laatst bewerkt:
erruggg wit

het eerste vleugeldeel is bekleed nu en het vlgd plaatje zal (hopelijk)dan ook een complete kist laten zien ;)

img135ti.jpg

De onderzijde is idem het stabilo donkerblauw !​

voor wat betreft het gewicht zit ik ook met de buitenpanelen netjes op schema. In item #232 van 6 maart j.l staat mijn calculatie voor de vleugels; hier staat voor een compleet buitenpaneel, bekleed en al en incluis winglet, een gewicht aangegeven van 677 gram (:rolleyes:). Het buitenpaneel hierboven op de foto weegt nu 586 gram en dat is inclusief de servo's en aansturing :D
Daar komen nog de afdekklepjes bij voor de servo. Die zullen niet al te zwaar zijn en ik reken dan ook op een vliegklaar gewicht van max. 610 gram. Netjes gecalculeerd dus :yes::yes:
 
Back
Top