Ash-31

Mooi! Ben erg nieuwsgierig naar het eindresultaat.

En hoe ging het foliën rondom de siliconescharnieren?

Groet,

Jacob Bos

OK, ik begrijp dat je aan de achterrand begint en naar voren werkt, dan kun je inderdaad strak langs het randje folien. Maar niet te heet denk ik toch, anders trekt de folie zich vrij snel terug. Meest nieuwsgierig ben ik nog naar waar de folie 'het hoekje om moet', dus waar je met je folie-ijzer tussen klep en vleugel moet gaan werken. Wil je die ervaring delen?

Reden dat ik wat doorvraag is dat ik bij mijn laatste zwever ook met silicone heb gewerkt (Bison aquariumkit). Bevalt me prima, perfect is het zeker niet geworden, maar was ook de eerste keer en ik ben tevreden. Als jou manier goed te verwerken is dan denk ik daar de volgende keer zeker nog eens over na. Kit op folie heeft altijd het risico dat de folie loslaat, kit direct op hout geeft het kleinste risico, vandaar.

Groet,

Jacob Bos

OK, ik begrijp dat je aan de achterrand begint en naar voren werkt, dan kun je inderdaad strak langs het randje folien. Maar niet te heet denk ik toch, anders trekt de folie zich vrij snel terug. Meest nieuwsgierig ben ik nog naar waar de folie 'het hoekje om moet', dus waar je met je folie-ijzer tussen klep en vleugel moet gaan werken. Wil je die ervaring delen?

Groet,

Jacob Bos

Hi

Met het boutje zo koel mogelijk heb ik de folie eerst vastgezet langs de siliconen en toen op de laatste 5 mm van de achterlijst

img135f.jpg

en dat gaat eigenlijk best goed; aan de onderkant (zelfde volgorde en werkwijze)is de folie omgeslagen naar binnen en vastgezet. En hetzelfde aan de zijkanten natuurlijk. Gaat eigenlijk alles best goed. Maar je moet er wel zeker van zijn dat alles rondom goed vastzit voordat je de temperatuur wat verder opvoert:cool:

Dank, 'easy does it' is de boodschap, ga ik ook eens testen op een proefstukje.

En nu de foto van het geheel nog, volgende week mooi weer . . . .;)

Jacob Bos

advies gevraagd

Nee, het is nog niet zover (wel in gedachten:rolleyes:) maar ik heb wat tips nodig als hoe op een nette manier deel A op deel B te lijmen .
img145x.jpg

Werkwijze, lijmsoorten , verdere afwerking etc. Alle tips zijn welkom want dit heb ik echt nog nooit gedaan :confused::confused:
En de cockpitkap is eigenlijk toch het visitekaartje ...................

Volgens mij is dit dé lijm die je moet gebruiken, daarna netjes de randen aftapen en afspuiten. Komt het helemaal strak er uit te zien. Daar heb ik dan wel weer ervaring mee!

Groet,

Jacob Bos

Volgens mij is dit dé lijm die je moet gebruiken, daarna netjes de randen aftapen en afspuiten. Komt het helemaal strak er uit te zien. Daar heb ik dan wel weer ervaring mee!

Groet,

Jacob Bos

Bedankt voor de tip ;) Maar ik denk / ben bang dat ik iets moet hebben wat ook "licht" vult :confused::confused:
Silicone is ook al genoemd. Op het duitse forum zie ik voor dit werk nogal eens Belizel voorbij komen. Heeft iemand daar ervaring mee ?

Ik heb nog nooit een cockpitkap gelijmd, doe het altijd met dubbelzijdig plakband. Langs de buitenkant op het frame plakken (enkel op wat het "lijmvlak" moet worden, de rest naar buiten laten overlappen), met een scherp mesje de uitstekende rand wegsnijden en je kap er op pielen.
Als je daarna het randje van buiten spuit kun je nooit zien dat er dubbelzijdig tape achter zit. Dubbelzijdig tape vult ook goed trouwens. En het is demontabel als je de kap wilt vervangen.

voor het verven van de rand plak ik af met Tamiya masking tape 6mm, dan het randje met korrel 400 opschuren en met een kwastje schilderen. Spuiten kan ook natuurlijk, dan moet je wel de hele kap afplakken. Mij teveel werk :-)

Goeie tip.
Die dubbelzijdige plak heb ik ook al aan zitten denken; misschien die tape die voor ondervloeren gebruikt wordt ? Die is wel lekker stevig.

Ik heb nog nooit een cockpitkap gelijmd, doe het altijd met dubbelzijdig plakband. Langs de buitenkant op het frame plakken (enkel op wat het "lijmvlak" moet worden, de rest naar buiten laten overlappen), met een scherp mesje de uitstekende rand wegsnijden en je kap er op pielen.
Als je daarna het randje van buiten spuit kun je nooit zien dat er dubbelzijdig tape achter zit. Dubbelzijdig tape vult ook goed trouwens. En het is demontabel als je de kap wilt vervangen.

Exact ook mijn manier, het frame met kap wordt daarna volledig passend gemaakt op de romp met ingedikte epoxy, een 100% passing is het resultaat, daarna afgeplakt en gespoten.

Die tape voor ondervloeren is erg dun en niet zo sterk. Dat moet het meer hebben van het oppervlak denk ik. Ik gebruik hele gewone dubbelzijdige tape van de Gamma, zo'n wit rolletje.

Bedankt voor de tip ;) Maar ik denk / ben bang dat ik iets moet hebben wat ook "licht" vult :confused::confused:
Silicone is ook al genoemd. Op het duitse forum zie ik voor dit werk nogal eens Belizel voorbij komen. Heeft iemand daar ervaring mee ?

Even aan Plotterwelt vragen ? :yes:
Bij een vorige electrojet heb ik dit werkje gedaan met Stabilit Express ( had het ergens gelezen... ) Wel was dit slechts een kleine cockpit aangezien Stabilit tamelijk snel droogt...
Stabilit Express in moeilijk verkrijgbaar ( uit produktie ) maar dit is volgens mij een evenwaardig produkt
http://www.hobbyking.com/hobbyking/store/uh_viewItem.asp?idProduct=5536

Laatst bewerkt:
Back