Klaar !!!!!!!
JIT oftwel just in time ... , voordat ik maandag ga beginnen met mijn nieuwe job
De komende maanden zal ik alleen in de weekends thuis zijn dus de bouwaktiviteiten zijn precies op tijd gedaan
Maar, er kan nu gevlogen worden !! Moest alleen dat kl... weer een beetje meespelen
De ASH-31 is nu echt startklaar en ook de piloot, die de mooie Sittardse naam Frenske gekregen heeft, wacht ongeduldig op zijn eerste optreden.
Eigenlijk is de gehele bouw min of meer vlgs. planning verlopen; wel een heleboel geleerd want een project van dit formaat was voor mij ook nieuw. Zo zijn er een aantal punten die ik van de winter nog wil aanpakken (als de tijd het toelaat) maar eigenlijk ben ik redelijk tevreden

Zoals de volgers van dit draadje weten is de gehele bouw eigenlijk in twee fases (met een flinke pauze tussen beide fases) gelopen. De eerste fase is niet alleen gestopt door een gebrek aan inspiratie maar ook omdat ik van mening was dat de gehele kist te zwaar werd. De nieuwe aanpak in fase twee heeft dan ook een in mijn optiek beter resultaat opgeleverd.
De totale kist weegt nu, vliegklaar, 13.415 kg. Dit betekent een vleugelbelasting van excact 85 gram/dm2. Dat is voor een kist van dit formaat buitengewoon licht en misschien zelfs wel te licht.
Zelf verwacht ik echter dat onder "lichte" weersomstigheden, t/m een windsnelheid van 5m/sec (3Bft), dit een goed "thermiekende" kist zal opleveren en dat was voor mij sowieso prio. 1
Gaat het weer wat ruiger worden kan er ten alle tijde ballast toegevoegd worden en zoals ik al eerder en vaker gezegd heb; bij zwevers is ballasten een normale zaak en ont-ballasten is nog altijd niet uitgevonden
Jullie worden op de hoogte gehouden voor wat betreft de maiden maar ik ben bang dat die met minimaal 1 week verschoven moet gaan worden