Ash-31

nog 2 mooie dagen in 2011

De voorbije zaterdag en zondag weer heerlijk kunnen vliegen :D
Vlgs mijn flight log zit de ASH 31 nu toch al weer op 56 starts met als enige echte probleempje de vleugelverbinder die niet meer echt vast zat in de vleugel.
(is opnieuw verlijmd; voorlopig)

De voorbije zaterdag en zondag waren echter twee totaal verschillende dagen, thermisch gezien. Zelfs op zaterdag, nadat rond 13.00 h het zonnetje erdoor kwam was het thermisch niet bijzonder actief :rolleyes: Het was één of twee keer (in 5 starts) enkele minuutjes hard knuppelen om 20 meter te pakken maar meer gebeurde er ook niet.

102911ash31.gif

Het voorbije weekend had ik ook maar mijn oude vertrouwde ASW 22 in de auto gegooid; daar ook een paar starts mee gemaakt en wanneer er met dat ding niets te vinden is, dan is er ook niets !!! En er was dus ook niets ;)

Op naar de zondag dan maar.
Gelukkig was die dag totaal anders, er stond ook 3 - 5 m/sec wind en vanaf een uur of één waren er regelmatig goede thermische gebieden te vinden. Na mijn ervaringen van vorige keren had ik de thermiekstand van de 31 (flaps down positie) wat aangepast en gisteren was dan ook de eerste keer dat ik kon zeggen dat ik in de belletjes wel degelijk profijt had van deze thermiek/flap-down stand. Mede door het beetje wind, was er toch ook een bepaalde mate van turbulentie. Maar het draaien in een bel ging deze keer echt stukken makkelijker met de flaps down. De wijziging die ik aangebracht had in de standen was een wat groter verloop in de flapuitslag vanuit het midden naar de tip toe. Iets van ca. -4 mm in het midden naar ca. 0 mm aan de tip.

Bij alle 5 de starts op zondag was er in meer of mindere mate wel een belletje mee te pikken. Deze hieronder was wel de mooiste :D

301011ash31.gif

Nog een leuke ter afsluiting.
Ik ben lid van Thermiek 58 uit Nuth geworden omdat daar veel/regelmatig gesleept wordt. Het is echter altijd handig om voordat je met je kisten richting veld vertrekt even een paar telefoontjes te plegen zodat je zeker bent dat er een slepert is .........
Het is echter nog veel leuker om als zwevert gebeld te worden om te komen vliegen omdat de slepert ook wat te doen wil hebben :rolleyes::rolleyes:
Bedankt Tony ;)

Maar het draaien in een bel ging deze keer echt stukken makkelijker met de flaps down. De wijziging die ik aangebracht had in de standen was een wat groter verloop in de flapuitslag vanuit het midden naar de tip toe. Iets van ca. -4 mm in het midden naar ca. 0 mm aan de tip.
Gek hè, dat dat werkt: ongeveer 1 graad tipverdraaiing inbouwen. ;)
Serieus: probeer ook eens een turbulator over de buitenste 1/3 spanwijdte. Net als op mijn Alpina vanaf ± 75% achter de voorlijst naar ± 20% achter de voorlijst. Het zou mij niet verbazen dat dat een vergelijkbaar tot beter effect heeft, waardoor je ook de rolroeren weer meer kunt laten zakken, waardoor je meer effect van de flap-setting hebt, zonder die negatieve effecten.

N.B.
Als je je flaps/rolroeren voor thermieken laat zakken, verander je natuurlijk ook je instelhoekverschil. Maar realiseer je dat (in graden gemeten) 4 mm naar beneden aan de tip een grotere hoekverandering is dan die 4 mm aan de wortel. Om de onderlinge hoekverhoudingen niet te veranderen moet je
die mm lineair met de koorde aanpassen. Dus als de tip de halve koorde van de wortel heeft, moet de uitslag aan de tip (in mm's) ook de helft zijn.

Gr. Dirk.

Afsluiting 2011

De 31 heeft zijn laatste startjes in 2011 gemaakt en gaat nu de winterstalling in;)
De flight-log voor 2011 is blijven staan op 57 met daarbij een flink aantal bijzonder mooie en lange vluchten:D Ook een paar kortere :confused: maar dat is allemaal part of the game ! Gelukig zijn er vliegtechnisch gezien geen ongelukken gebeurt (zelfs de twee buitenlandingen waren nog altijd gecontroleerd!)

In de komende winterpauze voor de 31 staan een aantal dingen op het programma. Op de eerste plaats de remkleppen goed werkend krijgen natuurlijk.
Dan wil ik van één middenpaneel en één tippaneel de folie aan de bovenzijde verwijderen. Ik zie daar twee, niet goed glad geschuurde naadjes) in de ondergrond die mij storen :rolleyes:
Als laatste staat dan nog de romp op het programma die geschuurd, geplamuurd en gelakt moet gaan worden.

Het is alleen vervelend natuurlijk dat ik hiervoor alleen maar de weekends heb. Van maandag t/m vrijdag ben ik nog altijd niet thuis vanwege mijn werk. En in die twee dagen dat je dan wel thuis bent kun je het ook niet maken om alleen maar met vliegen bezig te zijn. Een uurtje of wat gaan vliegen is prima; geeft een lekkere frisse neus, maar uren op je hobbykamer is dan weer wat anders.....

In elk geval moet ergens begin april vlgd. jaar de 31 weer vliegklaar zijn; we zien wel hoever we komen ;)

Laatst bewerkt:
En in die twee dagen dat je dan wel thuis bent kun je het ook niet maken om alleen maar met vliegen bezig te zijn. Een uurtje of wat gaan vliegen is prima; geeft een lekkere frisse neus, maar uren op je hobbykamer is dan weer wat anders.....

Tja, het kan natuurlijk wel, maar uit ervaring weten we precies hoe dat dan uiteindelijk afloopt........:murder:
Het lijkt mij inderdaad geen echt goed plan.

omdat dit zo'n leuk topic was om te volgen vroeg ik me af of je prachtige ASH-31 nog steeds in winterslaap is. Hou je ons op de hoogte ?

Bedankt, Bert

omdat dit zo'n leuk topic was om te volgen vroeg ik me af of je prachtige ASH-31 nog steeds in winterslaap is. Hou je ons op de hoogte ?

Bedankt, Bert

Hi Bert,

Het is niet zo zeer de winterslaap die de ASH-31 voorlopig nog ff uit de lucht houdt, alswel de situatie dat ik voor mijn werk 5 dagen in de week van huis ben. Veel zin om die twee dagen dat ik dan wel thuis ben in mijn bouwhok te gaan zitten heb ik niet (nog los van het feit dat mijn, hardstikke lieve, vrouw dat al of niet leuk zou vinden :rolleyes:)
Maar...... nu het weer beter wordt zit ik er toch aan te denken om desnoods maar een lang weekend in te plannen, om het ding weer vliegklaar te krijgen.
De rompkleppen rondom het intrekbare wiel moeten vernieuwd worden en er moeten nog altijd nieuwe servo's in voor de remkleppen...... plus nog wat stoffen en zuigen :confused: Het vloog verleden jaar best wel lekker eigenlijk :cool:

Arno

Ik zou toch maar eens doorwerken...

De open dag in Boxmeer is al over 2 maandjes...:rolleyes::D;)

Grt, Louis

Het is niet zo zeer de winterslaap die de ASH-31 voorlopig nog ff uit de lucht houdt, alswel de situatie dat ik voor mijn werk 5 dagen in de week van huis ben. Veel zin om die twee dagen dat ik dan wel thuis ben in mijn bouwhok te gaan zitten heb ik niet (nog los van het feit dat mijn, hardstikke lieve, vrouw dat al of niet leuk zou vinden )

Bedankt voor de uitnodiging maar voor de duidelijkheid gooi ik er hier maar even een bekende Duitse forum kreet tegenaan :

wer kan lesen ist klar im Vorteil :rolleyes:

Re-Maiden aanstaande

Na de laatste vluchten van de ASH 31 op de 30. november verleden jaar (meer als een 1/2 jaar geleden dus :confused:) is een re-maiden aanstaande.
De remkleppen hebben nieuwe servo's gekregen, er is een nieuwe en bredere band geplaatst om de klepspleet af te dekken, er is wat onderhoudswerk verricht aan de romp (nieuwe kleppen bij het intrekbare wiel etc.) zodat de 31 weer opnieuw de lucht in kan.

0209zwever1.jpg

Best wel (opnieuw) spannend; nu alleen nog vliegbaar weer :rolleyes:

Normaal gezien gaat bij ons vandaag ook de eerste van de 4 ASH -en in de lucht...
Ben benieuwd :)
We zijn inmiddels ook bezig met een ASH 31 exemplaar ipv de '26 .
Arno leverde ons hiervoor de vleugelkern afmetingen en geometrie info

Re-maiden ASH 31

Na zijn laatste vlucht verleden jaar november was het vandaag dan eindelijk weer zover. De ASH 31 vliegt weer en hoe; eigenlijk was ik zelf best wel verbaasd hoe heerlijk dit ding ook al weer vliegt :rolleyes:
Zelfs vandaag met winsnelheiden tussen de 5 en 7 m/sec was er heerlijk met dit toestel te vliegen en wat belletjes uit te draaien. Alleen weer de vliegstijl een beetje aanpassen want deze maat moet je toch echt wel met een flinke portie richting erbij de bocht om sturen :confused:

061712ash31y.gif

De eerste twee vluchten waren meteen goed voor 25 minuten elk :D
Met dank aan Tony (Strauven) voor de mooie sleeps natuurlijk.

Ahum, 572,3 ... voet zullen we maar zeggen. Heb je nog een portretfoto van die piloot in die Airbus gemaakt dan ... ;-)

Mooi dat ie weer lekker vliegt.

Dirk

Ahum, 572,3 ... voet zullen we maar zeggen. Heb je nog een portretfoto van die piloot in die Airbus gemaakt dan ... ;-)

Mooi dat ie weer lekker vliegt.

Dirk

Hi Dirk,

Ook het stukje met de vlieghoogtes was weer ff wennen. Met de ASW van 5 meter ga ik er meestal uit bij 250 meter (beeindig ik de sleep). Bij dit ding denk je van, dit is een leuke hoogte en zit je al snel een heel end hoger....
Bij die hoogte van 572 voet had ik overigens wel wat angstige momentjes. Aan de grafiek zie je dat, dat geen belletje was maar meer een stofzuiger. Het koste ff wat moeite om uit dat gebied weg te komen :confused:

Maar voor het overige was het heerlijk vliegen en de 31 mooi op zijn kant zetten om een bel uit te draaien is een genot :D

Arno

Back