Ash-31

"Air burns III" gemaakt?

Dirk.

Wel een paar echt vlotte doorsteekjes gemaakt; je kunt je wel voorstellen vanaf een metertje of honderd hoog circa 200-300 meter bovenwinds, stevig aandruken en dan de baan op 5 meter hoog over jagen.... (machtige sound) :rolleyes:

Maar "Air Burns" ?? Niet echt. Daarvoor is HQ3/14 een maatje te vet 8)
Zou ik een vlgd. 31 o.i.d. bouwen in deze maat zou ik toch eerder neigen naar 2,5/14 of zelfs 2/14. (en indien mogelijk ook nog dunner)

Alhoewel gisteren met een grondwind van ca. 6 m/sec, kwam ik toch zonder echt te "moeten drukken" goed vooruit. En in de speedstand met de flaps een tikkie up "liep" het zelfs bijzonder goed.

HQ-3/x schijnt goed te 'lopen' en goed te thermieken bij hogere vleugelbelastingen (> 80 gr/dm2).
Ik weet niet (meer) wat de vleugelbelasting van jouw ASH is, maar als die echt substantiëel lager is, verklaart dat een hoop.
Maar ... 200 km/u haalt ie vast wel. :D

Dirk.

HQ-3/x schijnt goed te 'lopen' en goed te thermieken bij hogere vleugelbelastingen (> 80 gr/dm2).
Ik weet niet (meer) wat de vleugelbelasting van jouw ASH is, maar als die echt substantiëel lager is, verklaart dat een hoop.
Maar ... 200 km/u haalt ie vast wel. :D

Dirk.

Ik moest hem het ff checken (hier op het forum :rolleyes:) maar de vleugelbelasting zit op 86 gr/dm². Ik zal de vlgd. keer wel eens wat meer vaart proberen te maken. Maar een overshot maken en daarna nog 2 of 3 bochten draaien zit er niet in.
Uit de log van de SA kon ik aflezen dat ik vaart maakte vanaf 120 meter, een overshoot op 15 meter en daarna weer optrok naar 50 meter.......
Niet echt "berauschend" zou ik zo zeggen. Maar daar tegenover staat natuurlijk dat ie lekker thermiekt en daar voor was het ding gemaakt :cool:

ASH 31 vliegt weer, maar ......

De remklep problemen van verleden jaar heb ik proberen op te lossen met andere servo's maar het probleem zit ergens anders en ik verdenk sterk de mechaniek van de remklep. Al vliegend krijg ik een klep ondanks een 50 N/cm servo niet dicht. En op de grond krijg ik dat niet gereproduceerd . :confused:

Ik zal de leverancier maar eens opnieuw hierop aanspreken en een nieuw binnenwerk vragen .....

Zojuist een antwoord gekregen van de leverancier van mijn remkleppen over mijn probleempje. WF Modellbauzubehör - Landeklappen
Hij heeft me een aantal punten opgesomt om te bekijken (maar die heb ik allemaal gehad) en tenslotte mij ook aangeboden om deze klep om te ruilen voor een nieuwe. Dat is nog eens service :D alhoewel ik van dat aanbod voorlopig geen gebruik zal maken. De kleppen zitten immers ingelijmd :confused:

Laatst bewerkt:
Ik heb niet het gehele verhaal gelezen over die remkleppen maar heb zelf vaak het volgende aan de hand; Remkleppen van de goedkope serie (dus geen schambeck's of dergelijke) zijn eigenlijk maar prulledingetjes uit blik op een plastiek mechaniekje. Heb je wat luchtsnelheid dan plooien ze behoorlijk naar achter en dan loopt het mechanisch vast. Een sterkere servo biedt hier geen oplossing.

Zelf heb ik er het meeste last van bij low-passes achter de sleper. Je moet remmen om de sleper niet in te halen maar door de hoge airspeed plooien de kleppen naar achter. Om ze weer in te krijgen moet de sleper eerst vertragen (steil gaan) waardoor de druk op de kleppen vermindert en vervolgens kan je ze weer in kan trekken.

Hetzelfde bij snelle passages. Mijn Krause ASW24 (1/3, 10kg) werd zonder veel moeite gemeten op 208 km/h. De kleppen worden op dat moment ongeveer één cm uit de vleugel gezogen. Ze zitten thans volledig in lock-positie...

Wat een beetje helpt is het messing schuifje dat eigenlijk voor het lock-mechanisme zorgt eruit halen en hier direct de stuurstang met een kwiklink op aansluiten. De klep werkt vooral veel directer. Zelf heb ik dit nog niet toegepast maar heb er wel al goede resultaten van gezien op het toestel van een clublid.

Ik heb niet het gehele verhaal gelezen over die remkleppen maar heb zelf vaak het volgende aan de hand; Remkleppen van de goedkope serie (dus geen schambeck's of dergelijke) zijn eigenlijk maar prulledingetjes uit blik op een plastiek mechaniekje. Heb je wat luchtsnelheid dan plooien ze behoorlijk naar achter en dan loopt het mechanisch vast. Een sterkere servo biedt hier geen oplossing.

Hallo Paul,

Eigenlijk staan die remkleppen van WF Modellbauzubehör - Landeklappen goed aangeschreven. Zelf vind ik ze in elk geval stukken solider in mekaar zitten dan de kleppen die Graupner bijvoorbeeld aanbiedt ...........

Maar jouw kommentaar over het lock mechanisme heeft me wel op een idee gebracht ;) Vanavond ga ik dat meteen checken :D
Bij snelle voorbijvluchten (maar wat is snel) blijven de kleppen overigens mooi op hun plek zitten maar er zit dan ook een dubbel lock mechanisme op !

Door dit kleppenprobleem heb ik mijn landingstaktiek aan moeten passen en zet ik de landing nu in met de "binnen" welvingskleppen vol uit (ca 50 gr. omlaag).
Eenmaal de rand van het veld gepasseerd komen daar de kleppen bij en dat funktioneert top. Alhoewel ik best wel wat meer met die kleppen zou willen "spelen". Dat probleem moet dus opgelost worden :confused:

Sleeptreffen Thermiek 58

Dit weekend, vanaf vandaag eigenlijk al (22 juni) vind op het veld van Modelvliegclub Thermiek 58
het jaarlijkse sleeptreffen plaats ! Dit veld is te vinden aan de Baarsgrubbenweg in de gemeente Nuth (L).
Ook de ASH-31 zal daar het luchtruim kiezen :)

Arno

Laatst bewerkt:
Gisteren in Nuth zag ik ook deze ASH31 liggen,ben alleen vergeten van wie die is ?
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Hoe ver weg

Omdat ik wel eens precies wilde weten hoe ver weg ik vlieg met de Ash 31 heb ik verleden week zondag een GPS logger meegenomen in het toestel. Het resultaat van 2 vluchten tesamen is de lijnenbrei hieronder.
vliegpad070112.png

Het verst weg was dus redelijk precies 1000 meter. Op die plek heb ik ergens tussen de 350 en 400 meter hoog gezeten. (sorry, het uitlezen en verwerken van de GPS data is nog iets wat geoptimaliseerd moet worden :rolleyes:)

Nou zijn mijn ogen niet zo heel super meer, maar 7 meter spanwijdte bij een dergelijk slanke kist worden toch wel heel erg moeilijk zichtbaar op die afstand :confused:
Er vliegen bij ons ook 2, een tikkeltje minder slanke kisten ( een 6 meter KA8 en een 7 1/2 meter Spatz) maar die zijn toch net wat beter te zien :rolleyes:
De rest van het vlieggebeuren speelt zich dan af tussen de 4 en 700 meter ver weg.

Weer iets erbij geleerd ;)

• Wat kun jij nauwkeurig bovern de weg vliegen! :rolleyes:
  • Gelukkig rij jij niet zo als je vliegt. Zou een puinhoop worden op de weg. ;-)
  • Dan zijn jouw ogen toch een stuk slechter dan de mijne. Ik heb onlangs op 800 m hoogte gezeten (met mijn F3J à 3m40) onder een kijkhoek van zo'n 50 graden. Volgens 'sinus' zou dat 1300 m in rechte lijn moeten zijn. daar moet ik overigens wel bij zeggen dat het zicht (contrast) toen uitzonderlijk goed. Afgelopen zaterdag was 600m de limit met mijn Alpina (4 meter).
Dirk

• Dan zijn jouw ogen toch een stuk slechter dan de mijne. Ik heb onlangs op 800 m hoogte gezeten (met mijn F3J à 3m40) onder een kijkhoek van zo'n 50 graden. Volgens 'sinus' zou dat 1300 m in rechte lijn moeten zijn. daar moet ik overigens wel bij zeggen dat het zicht (contrast) toen uitzonderlijk goed. Afgelopen zaterdag was 600m de limit met mijn Alpina (4 meter).
Dirk

Hi Dirk, dat mijn ogen niet goed zijn weet ik :(
Die GPS lag er nou de eerste keer in en ik beoordeelde het zicht die dag als redelijk normaal... de condities voor echt goed zicht zijn anders;)

Het probleem is echter op die 1000 m ver en 400 hoog niet het uitdraaien van een bel. Het probleem treedt op wanneer je terug wil komen. Het wordt dan een verdomd klein lijntje wat je nog ziet. Uit ervaring durf ik te stellen dat je een F3J kist alleen al door zijn dubbele V-stelling beter ziet ....

Eens afwachten wat de komende sessies laten zien. Het GPS'je heeft al een vaste plek in de romp:cool:

Back