Ash-31

eerste werkjes aan de romp

HAllo,

Het was en is een prachtig rompje wat ik voor dit project heb gescoord maar jammer genoeg ontbrak het cockpitframe.............
(de eigenlijke kap heb ik gekukkig wel :) )

Betekent dus zelf maken. Eerst heb ik een balsaframe op de romp gemonteerd.
Natuurlijk de romp zelf eerst in de was zetten en vervolgens dit framewerk met een laagje 80 grams glas op de juiste plek drukken.

full

De opening die dan onstaat ben ik gaan opvullen. Dit heb ik gedaan met een mix van epoxie/glassnippers/thixo/microballoons en glasrovings.
Opvullen is wel in 3 keer gedaan !

full

Een plastic kaart met een randje van 0.8 mm uitgenipt zorgt ervoor dat de te maken raam, de dikte van het cockpitglas, terug ligt tov het rompcontour.

full

Na wat schuur/plamuur/schuur/plamuur en schuurwerk een niet van echt te onderscheiden "Kabinenhaube" :cool:

Natuurlijk hoort hier nog een uitbouw bij voor het instrumentenpaneel. Met wat roofmate op maat gesneden en geschuurd plus een laagje plamuur eerst een ruwe positiefmal gemaakt.

full

Het uiteindelijke resultaat was een beetje gladder als wat jullie hierboven zien.:)
Over deze mal heb ik wat speciale folie geleg waarna 4 laagjes 80 grams glas plus epoxie zorgden voor deze kap:

full

Dit moet natuurlijk nog bijgewerkt worden maar uiteindelijk hoop ik hierbij in de buurt te komen:cool::cool:

full

Arno

Laatst bewerkt door een moderator:
adviezen/tips gevraagd

Hallo,

Ik zit ff met twee vraagjes; het was mijn plan om uit veiligheidsoverwegingen (vooral voor het toestel) het hoogteroer aan te sturen met twee servo's.
Maar ook, na de meeting van verleden week in Aken, moet ik zeggen dat ik dit nog amper heb gezien bij andere grote zweefkisten............:eek:
2 Servo's op je hoogteroer betekent eigenlijk ook dat je je hoogteroer op moet delen in twee helften en dat ziet natuurlijk minder mooi uit (en is al helemaal niet scale-like.....:( ) Suggesties in deze zijn van harte welkom. Één goede servo is natuurlijk een open deurtje :rolleyes: (hoe sterk moet een servo hier zijn trouwens; 80-100N/cm ?)

Verder ben ik toch maar eens op zoek gegaan naar remkleppen. Die had/heb ik eigenlijk nog niet ingepland maar na geluisterd te hebben naar enkele experts met zulk grote kisten denk ik toch dat ze er in gaan komen;). Mijn vraag is nu alleen; waar vind ik zulk een maat kleppen. In de echte kist zijn hebben die dingen het formaat 1400 x 62*. Ik heb voor dit model dus kleppen nodig met een lengte van 46 cm. Nou heb ik kleppen gevonden op de site van Eichstetter maar €250 vind ik wel een forse prijs.....:(

* deze maat van de remkleppen maar ook een heleboel andere zaken van de ASH-31 zijn intussen goed bekend. Met dank aan de firma Schleicher waar ik een dagje rond heb gekeken (vooral dan naar de 31 ) :)

Arno

@(Ik heb voor dit model dus kleppen nodig met een lengte van 46 cm. Nou heb ik kleppen gevonden op de site van Eichstetter maar €250 vind ik wel een forse prijs)

Arno, wat dacht je van het aan elkaar koppelen van 2 stuks 25 centimeter kleppen, met enige inventiviteit kom je dan aan de exacte maat van 46 centimeter.

Mocht je voor 2 servo's voor het hoogteroer gaan dan a.u.b. over 2 kanalen en niet over 1 via een elektronische splitter, zo heb ik een Nimbus 4 van meer als 10 meter spanwijdte zien crashen.

Groetjes, Harry

Ik zou als ik jou was zou ik bij de jongens van biggs informeren.
Ik heb jaren geleden ook grote alu spoilers gekocht op de beurs die waren volgens mij rond de 50 euro.
Ik heb ze alleen weer verkocht omdat mijn bouw project niet doorging.
Ik heb toen een ash-26 gekocht 1:3
En ik heb ook altijd getwijfeld over 2 servo's er is bij mij nooit van gekomen.
Maar als ik er 1 zelf zou bouwen zou ik 2 hoogteroeren maken.
Bij de echte ash-26 zit er een klein naadje net naast het midden van het hoogteroer dacht ik.
Als je daar de naad maakt valt het niet zo erg op.
Zelf zou ik ook voor 2 ontvangers gaan en links en rechts appart op de ontvangers aansluiten.
Op gewicht hoef je toch niet zo erg te letten tussen de 14 en de 17 kilo lijkt mij een mooi gewicht.

Ik zou als ik jou was zou ik bij de jongens van biggs informeren.

Daar zie ik er een paar van vlgd. week in Zülpich; zal ze eens vragen

En ik heb ook altijd getwijfeld over 2 servo's er is bij mij nooit van gekomen.
Maar als ik er 1 zelf zou bouwen zou ik 2 hoogteroeren maken.
Bij de echte ash-26 zit er een klein naadje net naast het midden van het hoogteroer dacht ik.
Als je daar de naad maakt valt het niet zo erg op.

Bij de echte is het nog een tik gekompliceerder; het roer zelf bestaat weliswaar uit 2 delen maar wordt als een geheel aangestuurd.

full

Zelf zou ik ook voor 2 ontvangers gaan en links en rechts appart op de ontvangers aansluiten.

Ik gebruik ACT-S3D en daar werk ik inderdaad met 2 ontvangers (diversity)

[QUOTE} Op gewicht hoef je toch niet zo erg te letten tussen de 14 en de 17 kilo lijkt mij een mooi gewicht.[/QUOTE]

Niet helemaal met je eens; gezien mijn zwaar belaste verleden let ik daar zeer goed op. En mocht het nodig zijn, dan kun je bij zwaarder weer nog altijd ballasten; omgedraaid is nog niet uitgevonden........... ;)

Arno

Bertus en zazen; bedankt voor de link. Deze stond niet op mijn lijstje............ (nu wel)

Een mailtje is onderweg en ik ben best benieuwd hoeveel Landeklappen, Bremsklappen, Störklappen bij deze mijnheer kosten. Ze zien er in elk geval netjes uit met die dubbele vergrendeling !

Arno

Arno,
Een wijs besluit, die remkleppen. Ik herinner me het knuffelvliegen bij Pampas, met de dg1000 ben ik 100m gestegen met remkleppen vol uit! Als je dan alleen op flaps moet rekenen... dan kan je gaan vrillen om uit die thermiek te raken.

Ik heb twee hoogteroerservo's op mijn DG1000. Ook op mijn Ka8 heb ik 2 servo's in het hoogteroer ingebouwd.
32.jpg

Hallo Harrie

Het was al bekend dat Nyffegger deze kist gaat uitbrengen; maar het gaat nog verder. Ook ene W.H. uit Mönchengladbach gaat de 31 uitbrengen. Van hem heb ik verhalen over de 31 gehoord waar zelfs Schleicher van op zou kijken...................

Arno

Stab aansturing

@ Evert

Bedankt voor de foto's; het systeem is bekend. Enige issue vind ikzelf de nogal karakteristieke stabilovorm c.q. aansluiting op het kielvlak.

full

Daar moet precies in het midden dus een klein sneetje komen :(

Over de definitieve oplossing wijfel ik nog, niet over het inzetten van 2 servo's, maar wel hoe ik het geheel wil aansturen.

Afdeling remkleppen.
Een paar hele mooie heb ik gevonden bij WF Modellbauzubehör - Landeklappen
Denk wel dat het deze worden.

nu ff de commercial.
Een paar "doppelstockige" remkleppen van Mpx ( l=370mm) zijn nu overbodig geworden. Heeft iemand daar interesse in dan hoor ik het wel.

Arno

ff tussendoor

Door een samenloop van omstandigheden* (en het mooie vliegweer) hebben de bouwaktiviteiten enige tijd stil gestaan. Maar nu gaat er weer zo langzaam aan wat gebeuren........... (ben ik ff blij dat ik voor dit projekt geen einddatum genoemd heb :) )

Iets wat in elk geval de boel flink vertraagd heeft tot nu toe zijn de vleugelkernen. Sinds een week heb ik die dingen pas in huis omdat de mijnheer die voor mij de kernen zou snijden hiervoor eerder geen tijd had.

full

full

Maar het is in elk geval een aardig stapeltje styro met voor elke vleugelhelft 6 trapezia voor de 7 meter versie en 5 trapezia voor de 6 meter versie. Ter verduidelijking; één middenpaneel bestaat uit 3 trapezia en is 2230 mm lang, hier wordt het buitenpaneel opgestoken wat of 1165mm of 650 mm lang is.

Hiermee kan ik nu dus weer ff vooruit :-D:-D

Voor het overige is er zoals gezegd weinig gebeurd of het zou moeten zijn dat ik de kabinekap voor de romp verder afgemaakt heb.
full

maar daar is ook nog een boel werk aan.

Het ASH 31 projekt gaat dus lekker langzaam verder.............

Arno

*
bij die samenloop van omstandigheden hoort ook dat ik door een inschattingsfout mijn Ventus verspeeld heb.
(in het topje van een hoogspanningsmast :( )

het gaat verder

Het “bouwseizoen” zit er aan te komen; zo dus ook het verdere werk aan mijn 31. ;);)

De voorbije weken zijn besteed aan het verzamelen van materiaal en wat verdere voorbereidingen om de vleugel te kunnen verlijmen. De langste tafel in mijn hobbykamer is krap 2 ½ meter lang maar dat is net te weinig om de middenpanelen goed te kunnen hanteren bij het verlijmen. Gelukkig was er een plekje in huis waar ik (met instemming van housemanagement) een wat grotere tafel mocht opbouwen. :worship:

full

Hiervoor heb ik een degelijke tafel, type eetkamer genomen, van wat balkjes een frame getimmerd en hierop twee trespa platen geschroefd zodat ik nu een werkvlak van 4.88 maal 1.22 meter heb. En een beetje spelen met de poothoogte levert een perfect recht werkvlak op. :cool:

De abachi bekleding is intussen ook binnen (Thoma balsa uit D) en het benodigde voorraadje glasdoek en epoxyhars staat ook klaar. Het laatste wat ik nog nodig had was de folie om vacuümzakken van te maken maar daar wist mijn buurman gelukkig raad. (dat groene spul) :mrgreen:

full

full
full

Alle kerndelen en maldelen zijn intussen aan elkaar gezet zodat nu voor vlgd week de volgende stappen gepland staan:

• De binnenzijde van de abachi bekleding lakken met een cellulose vernis; dit om te voorkomen dat bij het verlijmen de epoxie “doorslaat”.
• Het op maat snijden van het glasdoek wat tussen de abachi en de schuimkern komt. Hiervoor ga ik 80 gr/m2 glasdoek gebruiken. Dit doek wordt onder 45 graden uitgesneden van de rol en verlijmt.
• Insoppen van het doek met epoxie hars en onder vacuüm verlijmen van de onderindekking op de kern

Als de kernen (hopelijk vlgd. week dus) verlijmd zijn met de onderindekking kan ik me gaan focussen op het maken van de liggerconstructie. Het plan is om deze seperaat van de vleugel helemaal klaar te maken en daarna pas in te passen in de styrokern. Werk voor de komende maanden dus...........:rolleyes::rolleyes:

Back