update
Update
Eigenlijk is de voorbije week niet zo heel erg veel gebeurd; wat kleine dingetjes en een heleboel denkwerk……
De liggers zijn nu klaar; om de hardschuimenkern is 80 grams glas gedraaid, epoxie erop en hiermee de bovenligger op zijn plaats gezet. Van deze Aktie zijn de plaatjes verloren gegaan maar het klare stel liggers ziet er nu zo uit.
Hierna heb ik aan de buitenzijde een buisje ingezet waar de tippanelen opgestoken worden. Een zelfgemaakt buisje van GFK, 12 mm inwendige diam waar een koolstof staafje van rnd 12 mm inkomt. Hiervoor is dezelfde procedure gevolg als bij het inlijmen van de buis in het midden overigens
Hierna is de complete ligger opnieuw omwikkeld met glasdoek (1 ½ laag 80 grams, dubbel aan de bovenzijde.) Dit glasdoek (waar dus nog geen hars opzit !) wordt op zijn plek gehouden door een dunne kevlar draad.
De complete ligger is omwikkeld met deze draad. Het kevlar houdt dus mooi het glas op zijn plek totdat ik de ligger ga inlijmen in de kern maar heeft ook tot doel de ligger te versterken. De meest akelige belasting voor elke lijmverbinding is een optredende kracht die 90 graden t.o.v. het te lijmen oppervlak staat. Dan treedt het zgnd “peeling” op. Stel je ven voor hoe die ligger ter hoogte van de vleugelpen belast wordt; in feite worden daar de onder en bovenligger uit elkaar geduwd! En dan treed dit peeling effect op. Dit kevlar draad wordt geacht daar een stuk van op te vangen (veel toegepaste truc in de full-carbon vleugels vrije vlucht modellen)
Baad het niet schaad het ook niet maar in elk geval blijft mijn glas zitten.
Verder kan ik nu ff niet want ik ben op wachten van draad van mijnheer Conrad om mijn servo’s aan te sluiten
In het center profiel van 10 mm triplex komt een 9 pins sub-D.
Ook in dit profiel zitten 2 extra gaten waar ik een M6 in kan draaien. Hiermee wil ik later de vleugel tegen de romp vast kunnen zetten.
Bij de deling met het buitenpaneel wil ik de Mpx Hochstrom Stecker toepassen. Dan zit meteen mijn buitenpaneel goed geklemd op het middenpaneel.
Waar de servo uiteindelijk komt snij ik een stukje schuim weg en stop daar de diverse aftakkingen van de stroomkabel en de pulsdraad weg
Dit stukje schuim zet ik weer op de plek terug (met wat houtlijm of zo) Dit doe ik omdat ik nergens in de vleugel nu al gaten of uitsparingen wil hebben. Wanneer de bovenindekking verlijmd is wil ik Eén groot vlak hebben. Dat is dan mooi glad te krijgen, te bekleden met glas/epoxie plamuren, schuren enz. pas wanneer ik een gladde en bijna spuitklare vleugel heb ga ik vanaf de onderzijde de servo’s inpassen, aan de bovenkant de remklep er in zetten enz enz. Door zo te werken hoop ik een gladdere vleugel te krijgen……. Dit is voor mij de eerste keer dat ik op deze manier een vleugel van deze afmeting maak maar mij lijkt dit een logische volgorde van werken……
Wachtend op mijnheer Conrad ben ik moedig geweest en heb alvast een gat in mijn romp gemaakt waar het wiel moet komen . Precies op schaal !
Wel heb ik eerst de onderzijde van de romp afgevormd om ook later nog een keer wat klepjes bij te kunnen maken. Een simpel vormpje van wat harde karton was mijn gietmalletje.
Jammer genoeg heb ik wat slordig gewerkt (luchtinsluitingen in de hars) maar er is een best wel mooi malletje uitgekomen om dat gat weer dicht te kunnen maken

.
Werkend aan het onderstel heb ik me ook georiënteerd voor wat betreft de vering. Ervan uitgaande dat ik ergens tussen de 12 en 14 kg ga uitkomen en dat er wel eens een landing bijzit die bumpt heb ik me verdiept in de mogelijkheden de zaak wat te laten veren. Ik ben uitgekomen bij een vrij onbekende site (voor mij wel) waar een leuk en goed doordacht systeem wordt voorgesteld .
Willkommen bei Modell-Federn.de
(dit is overigens niet mijn EZFW)
Dit prototype hier is vrij groot; bij mij komt er een cilinder van rnd 20 mm en een totale lengte van 110 mm. Het EZFW hangt aan de voorzijde scharnierend tegen een spant en wordt aan de achterkant alleen maar geleid (niet afgesteund)
Maar ja; bestellen kan ik pas wanneer ik het eindgewicht weet…
Wel heb ik de voorbije week nog 3 servo’s besteld, te weten Hitecs 5645. 2 stuks voor de centrale kleppen in de vleugel en één voor het onderstel. Voor het onderstel is het wel prettig wanneer je servo een 180 graden slag maakt. Een telefoontje naar mijnheer Schweighofer was genoeg en hun hebben één servo voor mij omgeprogd

en die zit nou hier. ( in plaats van nog eens 70 of 80 Euri's zelf uit te moeten geven aan een Hitec servo progger

)
(de omgeprogde Hitec hier op rechts en links zit een servo die het wiel remt)
Verder zijn ook de landeklappen van
WF Modellbauzubehör - Landeklappen binnengekomen

Erg mooi spul; lengte is 500 mm (maar kosten zijn 70 euri's

; het waren dus deze i.p.v. die servo progger

)
Het uitklappende gedeelte bestaat inderdaad uit twee delen. Hier komt echter naderhand één kap over !
Denk wel dat zij hun geld waard zijn. Alles "loopt" in elk geval heerlijk soepel en wat ikzelf erg belangrijk vond is dat deze kleppen aan beide uiteinden in zowel de open als gesloten positie geblokkeerd worden !
links en rechts dus
Hopelijk kan ik morgen verder met draadjes solderen……….