Ash-31

Hallo Arno

Waar ik erg benieuwd naar ben is hoe je de vleugel, na dat hij volledig is ingedekt, op zijn juiste buitenmaat gaat brengen.
Heb je hiervoor referentie-tekens aangebracht?

Ik heb ooit eens een 6 meter ASW22 gebouwd en wat ik mij er nog van kan herinneren was, dat dit met afstand het moeilijkste onderdeel van de gehele vleugelbouw was. Ik heb toentertijd met een T-lijn gewerkt op ongeveer 1/3 van de wortelkoorde maar ik denk dat dit bij jouw toestel niet uitkomt.
Zeker met zoveel trapezes lijkt het mij zeer moeilijk, de enige directe referentie is de vleugel-ophanging, ik weet niet of er tegenwoordig met laser iets te doen valt.

Har

Hallo Arno

Waar ik erg benieuwd naar ben is hoe je de vleugel, na dat hij volledig is ingedekt, op zijn juiste buitenmaat gaat brengen.
Heb je hiervoor referentie-tekens aangebracht?

Har

@ Harrie

Welke "buitenmaat" bedoel je precies; Profieldikte, vleugelkoorde en de lengte van de panelen ligt precies vast (alsmede de onderlijke hoeken in lengterichting van de diverse panelen) Mis ik er nog een ? :)
Kan je wel zeggen dat ik de abachi onderindekking op maat gemaakt heb. De achterkant van die indekking is ook de achterkant van de vleugel.

Laatst bewerkt:
Hallo Arno

Ik bedoel het bovenaanzicht van de vleugel in zijn geheel en t.o.v. de vleugelophanging (rond-staal neem ik aan) en de midden lijn van de romp
Het voordeel is natuurlijk wel dat je de onder indekking op maat hebt (dit had ik toen niet gedaan).

Har

Hallo Arno

Ik bedoel het bovenaanzicht van de vleugel in zijn geheel en t.o.v. de vleugelophanging (rond-staal neem ik aan) en de midden lijn van de romp
Het voordeel is natuurlijk wel dat je de onder indekking op maat hebt (dit had ik toen niet gedaan).

Har

De achterkant van de onderindekking is op maat en de kernen zijn op maat (lengte) ! Is misschien een beetje tricky met die onderindekking dadelijk, na het verlijmen van de bovenkant, maar er kan dan hooguit een 1/2 milimetertje verloren gaan...... is te overzien dus. Maar natuurlijk is dat de (maat)referentielijn.

Versterking scharnierlijn

Eerder in dit topic heb ik gezegd dat ik de flap - en rolroer scharnieren wilde maken met het zgnd. Abreissgewebe. Dit plan is veranderd en ik heb besloten de scharnieren te maken m.b.v. siliconen. Ik heb daar geen ervaring mee maar na het lezen van een hele serie artikelen (o.a. op deze site suter swiss.composite group ; ff zoeken onder Anleitungen) heb ik besloten dat het silicone scharnieren worden.

full

De diepte van flaps bij de HQ profielen is 23 %; zie tekening.

Op een eerdere foto was al te zien dat voor en achter deze scharnierlijn een gleuf uitgesneden was. Deze opening wordt opgevuld met balsa, dik 4 mm (houtnerf vertikaal), waar een koolstofkous omheen zit. Het doel hiervan, van deze webbing met cf kous, is het creeëren van twee afgesloten dozen. De ruimte tussen achterkant ligger - voorkant scharnierlijn en de flap zelf. Dit alles om een zo hoog mogelijke torsiestijfheid te krijgen.

full

Vandaag dus deze webbings verlijmd; eerst de webbing met daarom heen de cf kous insoppen met epoxie

full

Daarna een rupsje ingedikte epoxie in de sleufjes (met mate !)

full

En vervolgens de hele zaak afdekken en de vacuumzak in.

full

full

Zoals te zien is op de een na laatste foto heb ik tussen de bovenzijde van de vleugel en de bovenmal een Mylar sheet gelegd. Dit heb ik gedaan om te bereiken dat er een glad oppervlak ontstaat daar waar die webbings ingelijmd ziten. Oneffenheden op die plek zouden voor een boel schuurwerk zorgen naderhand, om nog maar niets te zeggen van profiel onnauwkeurigheid.

Laatst bewerkt door een moderator:
Liggers inbouwen; deel1

Stap 1 was het maken van de webbing. Deze bestaat uit 4 mm balsa met de nerf vertikaal natuurlijk. De webbing is zo hoog dat wanneer de bovenligger op de webbing ligt het geheel net 1/2 mm lager is als de profielcontour.

full

De webbing wordt keurig netjes haaks op de onderligger gelijmd met deze lijm: lijmtip

Stap 2 is het wegsnijden van de kern ter plekke van de ligger. Tevens heb ik hier materiaal weggesneden voor 2 steunribben. Aan de buitenkant komt een rib van 10 mm triplex en 20 cm naar binnen een rib van 5 mm triplex. Deze ribben moeten o.a. enige extra steun geven aan de vleugelpen.

full

full

Deze steunribben liggen aan op de onderindekking en heb ik met opzet een fractie lager gehouden dan het bovencontour van het profiel. Dit wordt later, samen met de bovenzijde van de ligger "gelijk" getrokken met de bovenkant.

Stap 3 is een gat van rnd 19 mm maken in de steunribben. Deze gaten zijn zo geplaats dat er een V-stelling van 2.5 graden ontstaat. Ik ga een vleugelpen van rnd 18 mm staal gebruiken. Van GFK heb ik een buisje gemaakt waar deze pen in past.

full

full

Natuurlijk ist het dan zaak die 2.5 graad excact uit te meten en ervoor te zorgen dat de verbingspen 100% haaks op de vliegrichting zit. Hierna heb ik het buisje vastgelijmd aan de ribben en de ribben natuurlijk op de onderligger !

Op de laatste foto is al te zien dat de ruimte tussen de webbing is opgevuld met schuim. De volgende 2 stappen zullen dan ook zijn om de ruimte tussen de 2 steunrippen vol te gieten met hars/glas. Vervolgens wordt het schuim omwikkeld met glasdoek en epoxie, terug tussen de webbing geduwd en wordt hiermee ook de bovenligger op zijn plaats gezet

wordt vervolgd

ASH 31 zwaartepunt

Met behulp van 2 verschillende methodes heb ik zitten rekenen (spelen) waar het zwaartepunt bij deze kist moet komen. Het is wel lang nog niet zover maar toch........:) ;);)

Het eerste programma wat ik gebruikt heb is "Winlaengs". Zie o.a. hier: Berechnung des Schwerpunktes

Dit was het resultaat:

full

Sorry voor deze wazige print (hoe krijg ik die beter ??)

Het resultaat was in elk geval een zwp van 135.8 mm voorkant vleugel bij een stabiliteitsmarge van 8% en een zwp van 118 mm bij een marge van 16 % :o

Hierna ben ik ook nog met een tweede programma aan de slag gegaan , te weten het programma van Rainer Stumpf ( Rainer Stumpf's Modellflugseite Schwerpunkt ) :sleeping::sleeping: Dit programma gebruikt ook de profieldata dit in tegenstelling tot Winlaengs. :cool:

full

Sorry, opnieuw onleesbaar : (Wie belangstelling heeft voor het Winlaengs en Stumpf filetje stuurt mij maar een mailtje...)

De uitkomst van dit tweede programma gaf voor dezelfde stabiliteitsmarges nagenoeg identieke waardes, (118 - 136 voor sub-rekenslag vlgs Russow; 121-139 vlgs Altenkirch en 123-144 vlgs Schenk) :sleepy: :sleepy:

Met dank aan Harrie voor de daadwerkelijke en mentale ondersteuning bij het spelen met deze programma's............. ;);)

Vervolgens heb ik hier mijn eigen onvolprezen programma nogmaals op los gelaten (piemaldaumen :rolleyes:) en heb aldus geconcludeerd dat 130 mm voorkant vleugel gemeten een safe beginwaarde zal zijn !

edit:
Hier wil ik eigenlijk nog aan toevoegen dat een zwaartepunt "persoonsafhankelijk" is !! Met de genoemde programma's bepaal je eigenlijk een range waarbinnen het zwp zou moeten liggen. Vervolgens is het vliegen en nog eens vliegen om uiteindelijk tot een waarde te komen waar jijzelf lekker mee uit de voeten kunt..............
Een berekend of opgegeven zwp is niet alles bepalend !!!

update

Update

Eigenlijk is de voorbije week niet zo heel erg veel gebeurd; wat kleine dingetjes en een heleboel denkwerk…… ;)

De liggers zijn nu klaar; om de hardschuimenkern is 80 grams glas gedraaid, epoxie erop en hiermee de bovenligger op zijn plaats gezet. Van deze Aktie zijn de plaatjes verloren gegaan maar het klare stel liggers ziet er nu zo uit.

img291.jpg

Hierna heb ik aan de buitenzijde een buisje ingezet waar de tippanelen opgestoken worden. Een zelfgemaakt buisje van GFK, 12 mm inwendige diam waar een koolstof staafje van rnd 12 mm inkomt. Hiervoor is dezelfde procedure gevolg als bij het inlijmen van de buis in het midden overigens
Hierna is de complete ligger opnieuw omwikkeld met glasdoek (1 ½ laag 80 grams, dubbel aan de bovenzijde.) Dit glasdoek (waar dus nog geen hars opzit !) wordt op zijn plek gehouden door een dunne kevlar draad.

img302n.jpg

De complete ligger is omwikkeld met deze draad. Het kevlar houdt dus mooi het glas op zijn plek totdat ik de ligger ga inlijmen in de kern maar heeft ook tot doel de ligger te versterken. De meest akelige belasting voor elke lijmverbinding is een optredende kracht die 90 graden t.o.v. het te lijmen oppervlak staat. Dan treedt het zgnd “peeling” op. Stel je ven voor hoe die ligger ter hoogte van de vleugelpen belast wordt; in feite worden daar de onder en bovenligger uit elkaar geduwd! En dan treed dit peeling effect op. Dit kevlar draad wordt geacht daar een stuk van op te vangen (veel toegepaste truc in de full-carbon vleugels vrije vlucht modellen)
Baad het niet schaad het ook niet maar in elk geval blijft mijn glas zitten.

Verder kan ik nu ff niet want ik ben op wachten van draad van mijnheer Conrad om mijn servo’s aan te sluiten

img303i.jpg

In het center profiel van 10 mm triplex komt een 9 pins sub-D.

img315fi.jpg

Ook in dit profiel zitten 2 extra gaten waar ik een M6 in kan draaien. Hiermee wil ik later de vleugel tegen de romp vast kunnen zetten.
Bij de deling met het buitenpaneel wil ik de Mpx Hochstrom Stecker toepassen. Dan zit meteen mijn buitenpaneel goed geklemd op het middenpaneel.

img304j.jpg

Waar de servo uiteindelijk komt snij ik een stukje schuim weg en stop daar de diverse aftakkingen van de stroomkabel en de pulsdraad weg

img307t.jpg

Dit stukje schuim zet ik weer op de plek terug (met wat houtlijm of zo) Dit doe ik omdat ik nergens in de vleugel nu al gaten of uitsparingen wil hebben. Wanneer de bovenindekking verlijmd is wil ik Eén groot vlak hebben. Dat is dan mooi glad te krijgen, te bekleden met glas/epoxie plamuren, schuren enz. pas wanneer ik een gladde en bijna spuitklare vleugel heb ga ik vanaf de onderzijde de servo’s inpassen, aan de bovenkant de remklep er in zetten enz enz. Door zo te werken hoop ik een gladdere vleugel te krijgen……. Dit is voor mij de eerste keer dat ik op deze manier een vleugel van deze afmeting maak maar mij lijkt dit een logische volgorde van werken……

Wachtend op mijnheer Conrad ben ik moedig geweest en heb alvast een gat in mijn romp gemaakt waar het wiel moet komen . Precies op schaal !

img306h.jpg

Wel heb ik eerst de onderzijde van de romp afgevormd om ook later nog een keer wat klepjes bij te kunnen maken. Een simpel vormpje van wat harde karton was mijn gietmalletje.

img294el.jpg

Jammer genoeg heb ik wat slordig gewerkt (luchtinsluitingen in de hars) maar er is een best wel mooi malletje uitgekomen om dat gat weer dicht te kunnen maken ;).

img305.jpg

Werkend aan het onderstel heb ik me ook georiënteerd voor wat betreft de vering. Ervan uitgaande dat ik ergens tussen de 12 en 14 kg ga uitkomen en dat er wel eens een landing bijzit die bumpt heb ik me verdiept in de mogelijkheden de zaak wat te laten veren. Ik ben uitgekomen bij een vrij onbekende site (voor mij wel) waar een leuk en goed doordacht systeem wordt voorgesteld . Willkommen bei Modell-Federn.de

ezfwvering.jpg

(dit is overigens niet mijn EZFW)

Dit prototype hier is vrij groot; bij mij komt er een cilinder van rnd 20 mm en een totale lengte van 110 mm. Het EZFW hangt aan de voorzijde scharnierend tegen een spant en wordt aan de achterkant alleen maar geleid (niet afgesteund)
Maar ja; bestellen kan ik pas wanneer ik het eindgewicht weet…

Wel heb ik de voorbije week nog 3 servo’s besteld, te weten Hitecs 5645. 2 stuks voor de centrale kleppen in de vleugel en één voor het onderstel. Voor het onderstel is het wel prettig wanneer je servo een 180 graden slag maakt. Een telefoontje naar mijnheer Schweighofer was genoeg en hun hebben één servo voor mij omgeprogd ;) en die zit nou hier. ( in plaats van nog eens 70 of 80 Euri's zelf uit te moeten geven aan een Hitec servo progger:rolleyes: )

img312.jpg

(de omgeprogde Hitec hier op rechts en links zit een servo die het wiel remt)

Verder zijn ook de landeklappen van WF Modellbauzubehör - Landeklappen binnengekomen :)
Erg mooi spul; lengte is 500 mm (maar kosten zijn 70 euri's :( ; het waren dus deze i.p.v. die servo progger :) )

img308.jpg

Het uitklappende gedeelte bestaat inderdaad uit twee delen. Hier komt echter naderhand één kap over !

Denk wel dat zij hun geld waard zijn. Alles "loopt" in elk geval heerlijk soepel en wat ikzelf erg belangrijk vond is dat deze kleppen aan beide uiteinden in zowel de open als gesloten positie geblokkeerd worden !

img310.jpg

links en rechts dus
img309c.jpg

Hopelijk kan ik morgen verder met draadjes solderen……….

Laatst bewerkt:
eerste kabeltjes

Het eerste kabelwerk vandaag al kunnen doen :) ; + en - zijn 0.5 mm2 en de gele signaaldraad is 0.25 mm2.
Dat gaat goed zo ! Vanavond alles erin en dan kan een van de komende dagen de ligger erin en de bovenindekking erop !!

img316m.jpg

Laatst bewerkt:
sleepkoppeling

Het is nog niet zo ver maar in het kader van "vooruit denken" .......:cool:

Gisteren via mail kontakt gehad met Harrie (over de in te zetten servo's) en hierbij kwam ook de sleepkoppeling aan bod. Zelf wijfelde ik nog over het soort koppeling en de positie van deze maar Harrie kwam met twee leuke links die alle twijfel bij mij weg namen:

Zo komt de koppeling eruit te zien en dan is de postie ook meteen duidelijk.

sleepkoppeling1.jpg

sleepkoppeling2.jpg

Als servo komt hier weer eenzelfde Hitec 5645, geprogd op 180 graden (maximaal koppel)

Meer leesvoer over deze koppeling en het hoe en waarom betreffend de positie is hier te vinden : Schleppkupplung & Sleephaak in de zwever...............(herzien)

Weer een probleempje opgelost; het maken is nu nog maar een fluitje van een cent ;)

de grote dag

Alles lag klaar voor een essentiele stap die vandaag gemaakt is. Één setje gemummificeerde liggers èn één vacuumzak :cool:.

img326b.jpg

img328.jpg

Zoals al eerder beschreven zijn de liggers omwikkeld met 80 grams glasdoek en afgewikkeld met kevlar draad. Deze zijn dus vandaag verlijmd met de kernen en liggen nu bij het schrijven van dit in de vacuumzak.

img330.jpg
G]

Op deze foto is nog iets anders te zien. Om de toch wel lange kleppen te verstevigen heb ik elke 30 cm een balsa wigje geplaatst waar zowel op de boven als op de onderzijde een laagje uni kool ligt. (koolvezel in één richting en wel de vliegrichting) Hiemee bereik ik dat, wanneer de bovenindekking verlijmd is, de flap uit meerder kleine "doosjes" bestaat. Dit moet voor een toename in torsiestijfheid van de flap zorgen.

img331e.jpg

Omdat er nog een plekje vrij was in de vacuumzak heb ik meteen mijn malletje volgelegd en een paar kleppen gemaakt voor de afdichting van de wielkast :)

img332.jpg
.

En ik weet niet hoe dat bij jullie gaat maar morgen moet ik als eerste eens dit gedeelte van mijn bouwplank gaan opruimen........ ;)

img334.jpg

wordt vervolgd

Champagne !

De liggers zittern er in elk geval perfekt in, nauwelijks een overgang te voelen tussen schuim en liggers. (t'ís nog net te vroeg voor champagne ;) :cool:)
:banana: :banana: :music: :banana: :banana:
Nog een paar kleinigheden en dan kan in een van de komende dagen de bovenindekking erop YEAHHHH...

complimenten

Complimenten uit Giekerk (Friesland). Ik vind me zelf soms al een hele modelbouwer ;-) , maar je hebt duidelijk baas boven baas. Gaaf project!

Back