Heldere uitleg. Was zelf net wat begonnen met speuren naar de juiste silicone en nu dus het antwoord al gevonden.
Jacob Bos
Zie ook de link in post nr. 108 - Blz. 23
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.
Heldere uitleg. Was zelf net wat begonnen met speuren naar de juiste silicone en nu dus het antwoord al gevonden.
Jacob Bos
Het ziet er erg mooi uit Arno.
Maar ik zou zo'n scharnier toch eerst op rrn goedkoop kistje willen testen al hebben honderden andere het al zo gedaan.
Heb jij geen angst dat het loslaat?
Ik blijf het in ieder geval volgen ik vind het een prachtkist worden tot zover.
En je weet dat de ash-26 een favoriet van me is als deze dan nog mooiere vleugels krijgt loopt het kwijl al langs mijn lippen
Succes weer verder.
Ik heb er nog wel een vraagje over wat me net te binnen schiet.
Ik neem aan dat de zwever wit wordt is die kit te spuiten of hou je straks zo'n zwarte streep van kit te zien?
Ik heb in het verleden vaker siliconen scharnieren toegepast, hiervoor gebruikte ik toen transparante silliconen die geschikt was voor het lijmen van Aquaria.
Echter ik heb altijd de silliconen aangebracht nadat het model gespoten of ge-folied was. Hoe gladder het het opppervlak, des te beter hecht de silliconen.
Zelfs nu na ruim 20 jaar zijn deze scharnieren nog prima !!
Tweede punt: Ik heb ooit ook eens zo'n scharnier gemaakt rolroeren. Inderdaad rete sterk, en dicht. Alleen had ik opeens (na jaaaaren) na een landing een rolroer half los liggen. Huh!? Hoe kan dat nou? Andere scharnier eens goed bekeken. Niets te zien! Nog eens heel goed gekeken. Verrek, op sommige plekken begint de slikonen los te laten.
Ik adviseer je dan ook om die scharnieren tenminste 1x per jaar heel goed te checken.
Kleur: mosterd na de maaltijd.... witte siliconen. Die zou je in principe ook zelf kunnen maken door de silikonen in te kleuren met titaniumoxide.
Silkonen kun je weer verwijderen met wasbenzine. Het zwelt op en wordt er zacht door. Dan kun je het met een doek wegpoetsen.
Siliconen komen de werkplaats bij de 1:1 vliegtuigen ook niet in :roll:
Groeten Halmar
Siliconen komen de werkplaats bij de 1:1 vliegtuigen ook niet in :roll:
Groeten Halmar
Hallo Bertus
Voor dat het wel heel erg 'off topic' wordt![]()
Het stukje over de silicone scharnieren volg ik trouwens met veel aandacht, zal het ook eens uitproberen, wel denk ik dat er erg veel fout kan gaan.
Ik ben zweefvliegtechnicus. De reden is dat in het geval van een reparatie het erg lastig is om een oppervlak weer schoon te krijgen, zodat je de maximale hechting krijgt. Voorkomen is beter als genezen.Hallo Halmar, hoe kom je aan die wijsheid?
Zorg er voor dat het hechtvlak nooit verontreinigd kan worden door VET, WAS of Siliconenhoudendesubstanties.
Dergelijke verontreinigingen zijn ontoelaatbaar voor een betrouwbare verbinding en maken het werk waardeloos. Is het niet zeker dat nooit aan het vliegtuig is gepoetst met siliconenhoudende middelen, dan is het ook niet zeker dat eventueel aanwezige siliconen zich via de schuurklos gaan nestelen op het hechtvlak.
Siliconen zijn agressief en laten zich niet door ontvettingsmiddelen verwijderen. Vertrouw niet op de in de handel zijnde middeltjes voor het verwijderen van siliconen, neem de zekerste weg en ga als volgt te werk:
1. Neem een schone doek en ontvet het te behandelen gebied en ruimschoots er omheen met metylethylketon.
2. Reinig het ontvette oppervlak met water en chloorvrije vim op een spons of lap. Droog het vlak goed af.
3. Controleer of de voorbehandeling voor de verwijdering van siliconen afdoende is geweest door middel van een waterbreek-test. Deze test wordt uitgevoerd door het oppervlak egaal nat te maken. Als de reiniging afdoende is geweest, zal het water zich als een egaal sluitende film over het oppervlak verdelen. Zijn er plaatsen waar het water moeilijk op het oppervlak pakt, dan ontstaan er duidelijke onderbrekingen in het wateroppervlak en moet nogmaals gereinigd worden met vim, totdat de waterbreek-test een positieve uitslag geeft.
4. Plak nu het gebied rondom de gereinigde plek of met pakpapier of folie, om besmetting naar het gereinigde vlak te voorkomen. Hiermede wordt tevens het gebied rondom de te bewerken plaats beschermd tegen ongewenste verontreinigingen tijdens de werkzaamheden.