Ash-31

Nog een keer het siliconenscharnier

Een kritisch punt bij het maken van siliconenscharnieren is de te gebruiken plakband oftewel de kwaliteit daarvan.
Veel, heel veel mensen hebben het probleem dat bij het verwijderen van de plakband een stukje siliconen meegetrokken wordt. Vaak zie je dan ook dat men de plakband laat zitten :mrgreen:

Zelf heb ik wat geëxperimenteerd met de verschillende soorten plakband die ik voorhanden had en de keuze viel uiteindelijk op Coroplast PVC plakband van 0.15 mm dik. Moeilijk om aan te geven maar enkele soorten Tesa die ik hier had waren meer "sticky" en een ander soort hechte weer onvoldoende op de beplanking.:confused:

De Coroplast bleek uiteindelijk een goede keuze;). De hechting op het stab en roer was goed zodat er geen siliconen onder kon kruipen maar kennelijk ook weer los genoeg zodat geen siliconen op de tape achterbleef....:) :)

Alle andere verhalen gelezen hebbend kan ik dan ook slechts zeggen: Beginnersgeluk :cool:
 
Laatst bewerkt:
Het ziet er erg mooi uit Arno.
Maar ik zou zo'n scharnier toch eerst op rrn goedkoop kistje willen testen al hebben honderden andere het al zo gedaan.
Heb jij geen angst dat het loslaat?
 
Het ziet er erg mooi uit Arno.
Maar ik zou zo'n scharnier toch eerst op rrn goedkoop kistje willen testen al hebben honderden andere het al zo gedaan.
Heb jij geen angst dat het loslaat?

Hi Bertus,

Zoals ik al vermelde is er heel wat info te vinden over dit type scharnieren; positieve - en negatieve ervaringen ook. De negatieve ervaringen hadden dan meestal betrekking op de fabricage van deze scharnieren waarbij de meest voorkomende fout de verkeerde siliconenmassa betrof of de ook al hier door mij aangehaalde plakbandproblemen ..... Over in de vlucht loslatende scharnieren heb ik nooit iets gelezen; zelfs niet bij die hellingmaaiers :) :)

Dit scharnier is echt hardstikke sterk; dat is het minste van een probleem. Ik heb er best al flink aan gesjord en het zit vast en is stabiel ! Met scharnieren moet je echt je best doen het zo solide te krijgen !

Er is ook geen weg terug overigens. Ik ben er bij de constructie van de vleugels vanuit gegaan dat ik ook daar dit soort scharnieren ga gebruiken. Je merkt dus wel dat ik er vertrouwen in had (en nog steeds heb :) )
 
Laatst bewerkt:
Oké ik snap het als er nog nooit klachten over het loslaten zijn geweest zou ik het ook wel aandurven.
Het leek mij erg eng dat hij inderdaad los zou laten.
Ik heb zelf ook wel eens een testje gedaan (met sikaflex) en dat was veel te taai en liet wel los.
Ik had er niets over gelezen maar gewoon wat geprobeerd maar zonder resultaat dus.
Ik blijf het in ieder geval volgen ik vind het een prachtkist worden tot zover.
En je weet dat de ash-26 een favoriet van me is als deze dan nog mooiere vleugels krijgt loopt het kwijl al langs mijn lippen;)
Succes weer verder.
 
Ik blijf het in ieder geval volgen ik vind het een prachtkist worden tot zover.
En je weet dat de ash-26 een favoriet van me is als deze dan nog mooiere vleugels krijgt loopt het kwijl al langs mijn lippen;)
Succes weer verder.

Ha die Bertus

Leuk dat je zo meeleeft ;) ;)
Wat dit scharnier eigenlijk nog mooier maakt ; aan een zijde van het stab, hier dus de bovenzijde, zitten de siliconen en heb je dus een dicht en glad oppervlak. Aan de onderzijde zit nu dus een grote kier :(
Maar er is prachtig mooi afdekband in de handel. Dit wordt op de onderzijde geplakt en daardoor heb je dus aan beide zijden een mooi glad en strak (en semi-luchtdicht) oppervlak :D Dit zonder allerlei moeilijke dichtlippen te moeten gaan maken......
Op eenzelfde manier gaan dus de flaps in de vleugel gemaakt worden.
 
Ik heb er nog wel een vraagje over wat me net te binnen schiet.
Ik neem aan dat de zwever wit wordt is die kit te spuiten of hou je straks zo'n zwarte streep van kit te zien?
 
Ik heb er nog wel een vraagje over wat me net te binnen schiet.
Ik neem aan dat de zwever wit wordt is die kit te spuiten of hou je straks zo'n zwarte streep van kit te zien?

Je hebt me klem :(
Daar moet ik nog iets op verzinnen :confused:. Tips zijn meer als welkom :help:
Geen enkele van de wit ingekleurde kits schijnt te voldoen (vlgs. mijn informatiebronnen)
 
Eerst afwerken

Ik heb in het verleden vaker siliconen scharnieren toegepast, hiervoor gebruikte ik toen transparante silliconen die geschikt was voor het lijmen van Aquaria.
Echter ik heb altijd de silliconen aangebracht nadat het model gespoten of ge-folied was. Hoe gladder het het opppervlak, des te beter hecht de silliconen.
Zelfs nu na ruim 20 jaar zijn deze scharnieren nog prima !!
 
Ik heb in het verleden vaker siliconen scharnieren toegepast, hiervoor gebruikte ik toen transparante silliconen die geschikt was voor het lijmen van Aquaria.
Echter ik heb altijd de silliconen aangebracht nadat het model gespoten of ge-folied was. Hoe gladder het het opppervlak, des te beter hecht de silliconen.
Zelfs nu na ruim 20 jaar zijn deze scharnieren nog prima !!

Hi Karel,

Goed dit te horen; nou is Bertus nog meer gerust gesteld ;)
Eerst spuiten en dan het scharnier maken is inderdaad een optie. Ik moet echter ook nog de servo's inbouwen en de aansturing voor de kleppen maken. Moet eens gaan bekijken hoe en in welke volgorde ik dat allemaal moet gaan doen

Food for thought .................... :confused:
 
Arno,

Inderdaad hecht siliconen beter op een glad oppervlak dan op een ruw. Waarom ????? Geen idee.

Tweede punt: Ik heb ooit ook eens zo'n scharnier gemaakt rolroeren. Inderdaad rete sterk, en dicht. Alleen had ik opeens (na jaaaaren) na een landing een rolroer half los liggen. Huh!? Hoe kan dat nou? Andere scharnier eens goed bekeken. Niets te zien! Nog eens heel goed gekeken. Verrek, op sommige plekken begint de slikonen los te laten. DAT WAS ALLEEN TE ZIEN ALS HET ROER NAAR Z'N UITERSTE STAND WERD GEBOGEN (met de hand, servo los). In de "nul-stand" zag je er niets van!!!
Ik adviseer je dan ook om die scharnieren tenminste 1x per jaar heel goed te checken.

Kleur: mosterd na de maaltijd :rolleyes: .... witte siliconen. Die zou je in principe ook zelf kunnen maken door de silikonen in te kleuren met titaniumoxide. Een wit poeder, redelijk inert. Je hebt maar heel weinig nodig, hard wit hoeft die silikonen niet te worden, wittig is genoeg om niet meer op te vallen.
Ik denk dat je het bij de apotheek zou moeten kunnen krijgen. Het wordt nl. ook gebruikt als vulmiddel in medicamenten en gezichtscremes/zalfjes. Krijgt je ASH nog een zacht huidje van ...:mrgreen:

N.B.
Silkonen kun je weer verwijderen met wasbenzine. Het zwelt op en wordt er zacht door. Dan kun je het met een doek wegpoetsen. Wel VERSCHRIKKELIJK goed poetsen! Alsof je chirugisch gereedschap met de hand steriel moet maken! Op uitgeharde siliconen hecht nl. niets meer, ook geen silikonen. Dus als er nog een laagje van 1 molecuul dik achterblijft, waait het scharnier na enige tijd gewoon los .... :(

Gr. Dirk.
 
Tweede punt: Ik heb ooit ook eens zo'n scharnier gemaakt rolroeren. Inderdaad rete sterk, en dicht. Alleen had ik opeens (na jaaaaren) na een landing een rolroer half los liggen. Huh!? Hoe kan dat nou? Andere scharnier eens goed bekeken. Niets te zien! Nog eens heel goed gekeken. Verrek, op sommige plekken begint de slikonen los te laten.

Heb al verschillende malen gelezen over "loslatende" scharnieren en ook iedere keer opnieuw werd daarbij gezegd dat je Elastosil E41 moet gebruiken .......
Ik weet natuurlijk niet of dat waar is; logisch redenerend lijkt mij dat die siliconen waar bijvoorbeeld aquariums mee geplakt worden niet verkeerd zouden zijn maar ik had hier ff geen zin om op ontdekkingsreis te gaan. Dus; Join the mob ;)

Ik adviseer je dan ook om die scharnieren tenminste 1x per jaar heel goed te checken.

Sowieso ;) en nog vaker ook wel

Kleur: mosterd na de maaltijd :rolleyes: .... witte siliconen. Die zou je in principe ook zelf kunnen maken door de silikonen in te kleuren met titaniumoxide.

Bedankt voor deze tip :)

Silkonen kun je weer verwijderen met wasbenzine. Het zwelt op en wordt er zacht door. Dan kun je het met een doek wegpoetsen.

En deze tip is ook niet verkeerd ;) ;)
 
En toch krijg je siliconen nooit echt meer goed weg.
Wij lijmden er op het werk vaak hoekprofielen mee als afwerking van de scheeps betimmering.
We mochten dit bij Damen niet meer gebruiken omdat wat je ook doet je het NOOIT helemaal meer kan verwijderen.
Als ze zagen dat je met siliconen aan de gang was kon je, je spullen pakken en vertrekken.

Je wrijft het namelijk uit het laagje wordt wel steeds dunner maar het oppervlak steeds groter door het wrijven en er hielt geen laagje verf meer op volgens de eisen die Damen daar aan stelde.
Dus pas op met siliconen, het is mooi spul maar het heeft ook zijn nadelen.
 
Siliconen komen de werkplaats bij de 1:1 vliegtuigen ook niet in :roll:

Groeten Halmar

Hallo Halmar, hoe kom je aan die wijsheid?
Ik probeer door het lezen van diverse fora steeds weer een beetje slimmer te worden wat overigens niet altijd lukt.

Gaarne een referentie of iets dergelijks.

Overigens, maar dit geheel terzijde, heb ik zo'n 35 jaar 1:1 vliegtuig ervaring op vele gebieden maar, ik ben er wel alweer een tijd uit.

Bij voorbaat dank,

Harry
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat het dezelfde reden is als bij schepen.
Als iets eenmaal met siliconen in aanraking is geweest krijg je zo ver ik weet met wat je ook doe nooit meer de maximale hechting.
Auto spuiters hebben er volgens mij ook een bloedhekel aan.
Het is als je spuit of verft net of het bagger vet is de lak trekt iedere keer weg.
Je kan er ook niet meer iets op lijmen want het hou gewoon niet echt lekker meer.
Je komt er pas achter als je gaat lakken of lijmen.
Je ziet het niet.
 
Hallo Bertus

Voor dat het wel heel erg 'off topic' wordt :offtopic:

Zolang we over 'main airframe' of 'structural airframe' praten ga ik met je mee.
Overigens zit er dan bij metalen (dural) vliegtuigen vrijwel altijd een coating op het materiaal. (corrosion inhibiting coatings)

Voor de rest bijvoorbeeld 'floor panels', demping 'overhead bins' enzovoorts heb ik zo mijn twijfels over wat Halmar beweert.
Over composite airframes kan ik niet meepraten, dat is 'voor mijn tijd'

Het stukje over de silicone scharnieren volg ik trouwens met veel aandacht, zal het ook eens uitproberen, wel denk ik dat er erg veel fout kan gaan.

Groetjes,

Harry
 
Hallo Bertus
Voor dat het wel heel erg 'off topic' wordt :offtopic:

Dat er discussie over siliconen ontstaat is wel duidelijk. Het is nou eenmaal een goedje waar je voorzichtig mee om moet gaan. Zoals reeds gezegd hier, is het lastig om een oppervlak wat met siliconen in aanraking is geweest te ontsmetten c.q. geschikt te krijgen voor andere "behandelingen"`

Maar aangezien dat alles hier niet van toepassing is ....................


Het stukje over de silicone scharnieren volg ik trouwens met veel aandacht, zal het ook eens uitproberen, wel denk ik dat er erg veel fout kan gaan.

Geef eens aan wat jij denkt dat er mis kan gaan ! Misschien dat ik dingen gemist heb. Andere inzichten en kommentaren zijn erg leerzaam.
 
Hallo Halmar, hoe kom je aan die wijsheid?
Ik ben zweefvliegtechnicus. De reden is dat in het geval van een reparatie het erg lastig is om een oppervlak weer schoon te krijgen, zodat je de maximale hechting krijgt. Voorkomen is beter als genezen.

Een stukje over siliconen uit de Theorie voor de ZVT:
Zorg er voor dat het hechtvlak nooit verontreinigd kan worden door VET, WAS of Siliconenhoudendesubstanties.
Dergelijke verontreinigingen zijn ontoelaatbaar voor een betrouwbare verbinding en maken het werk waardeloos. Is het niet zeker dat nooit aan het vliegtuig is gepoetst met siliconenhoudende middelen, dan is het ook niet zeker dat eventueel aanwezige siliconen zich via de schuurklos gaan nestelen op het hechtvlak.
Siliconen zijn agressief en laten zich niet door ontvettingsmiddelen verwijderen. Vertrouw niet op de in de handel zijnde middeltjes voor het verwijderen van siliconen, neem de zekerste weg en ga als volgt te werk:
1. Neem een schone doek en ontvet het te behandelen gebied en ruimschoots er omheen met metylethylketon.
2. Reinig het ontvette oppervlak met water en chloorvrije vim op een spons of lap. Droog het vlak goed af.
3. Controleer of de voorbehandeling voor de verwijdering van siliconen afdoende is geweest door middel van een waterbreek-test. Deze test wordt uitgevoerd door het oppervlak egaal nat te maken. Als de reiniging afdoende is geweest, zal het water zich als een egaal sluitende film over het oppervlak verdelen. Zijn er plaatsen waar het water moeilijk op het oppervlak pakt, dan ontstaan er duidelijke onderbrekingen in het wateroppervlak en moet nogmaals gereinigd worden met vim, totdat de waterbreek-test een positieve uitslag geeft.
4. Plak nu het gebied rondom de gereinigde plek of met pakpapier of folie, om besmetting naar het gereinigde vlak te voorkomen. Hiermede wordt tevens het gebied rondom de te bewerken plaats beschermd tegen ongewenste verontreinigingen tijdens de werkzaamheden.

Nu weer :ontopic: ?
Om de bovenstaande reden zou (en heb) ik het nooit gebruiken in een model. Overigens zien de scharnieren er wel erg netjes uit.

Groeten Halmar
 
Laatst bewerkt:
Back
Top