3. Heel lang geleden heb ik ook eens een test gedaan met methanol. Na afloop had ik een stuk rubber in mijn handen, zo week was het. Niemand had een idee waarom. Er is geopperd dat het aan het water in de methanol zou kunnen liggen. Maar watervrije methanol heb ik nooit kunnen vinden.
Is jouw methanol wel watervrij?
4. Lijkt je 30% methanol toevoegen niet erg veel? Ik heb meestal over waardes van 5% tot 15% horen praten. Als ik bv. kijk naar hoeveel dunner gewone verf wordt (vergelijkbare viscositeit als dunne epoxy) van 5% tot 10% terpentine, dan zou ik denken dat dat al meer dan voldoende is.
Uiteindelijk moet alle ruimte tussen de ronde vezels wel gevuld worden, dus je kunt niet eindeloos minder gebruiken, ook als je desondanks kans zou zien de epoxy perfect verdeeld aan te brengen
Ik dezelfde ervaring met het verdunnen van epoxy. Eerst deed ik het met spiritus, maar nu met methanol uit de apotheek.
Ik gebruik het om stukken voor te lamineren zodat ze daarna mooi in vorm te knippen zijn. Ik voeg 150% methanol toe. Sommigen gaan nog veel verder. Wel worden de stukken daarna nog een keer dun ingerold om ze te verlijmen
De overgebleven verdunde epoxy in het bekertje is, eenmaal uitgehard, zo week als rubber.
Epoxy verdunnen gaat volgens mij prima zolang er daarna een flinke oppervlakte is waaraan de methanol uit de epoxy kan verdampen voordat het hard wordt. In een te groot volume blijft de methanol er gewoon in zitten en dat zal er ook niet meer uit gaan (dat denk ik. Ik ben geen chemicus (en ook al geen aerodynamicus...;-) ))
Ik denk ook niet dat de methanol uit epoxy kan verdampen in een vacuumzak waar het laminaat opgesloten zit tussen mylar en styrofoam. Voor zo'n toepassing zou ik het niet verdunnen. Voor het verlijmen van abachi maakt het mogelijk niet zoveel uit...
Voor wat het waard is...
Groet, Patrick
nb Sterkte met je staar operatie!