ASK-14 scale 1/5

Cees,
Met twee torsie veertjes van 0.3mm verenstaal heb je zeker al genoeg kracht om de kleppen naar beneden te houden.

Daar zou ik maar niet te zeker van zijn. Op mijn ASW met Schempp-Hirth kleppen heb ik er een keer één niet goed afgesteld zodat hij niet lockte. De zuigkracht die er op kwam was voldoende om de tandjes van een Graupner 5077 stuk te trekken. Toevallig had ik de FCO op dat moment aan boord.....Bij 1:12 zie je het gebeuren.


De kleppen die jij wilt maken hebben een veel groter oppervlak en zuigen dus nog harder. Je snelheid zal wat lager zijn maar vergis je niet in de krachten. Daarnaast, als je zwaardere veertjes gebruikt moeten je servo's ook harder werken om ze open te krijgen.
Overigens is de constructie van Cees ook zo dat de servo's in gesloten stand geen kracht hoeven te leveren (kijk maar eens goed)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Arjan, je schrijft:

Overigens is de constructie van Cees ook zo dat de servo's in gesloten stand geen kracht hoeven te leveren (kijk maar eens goed)

Bij Robert hoeven de servo's ook geen kracht te leveren maar dat je kunt aantonen dat er een risico bestaat van ongewenst openen vind ik klasse!!

Arjan ik lees dit in de film:
Remember one servo controls both speedbrakes, it’s just not possible
Nu heb jij daar Schempp Hirt, maar hebben die een eigen lock of een "ovecentered position" van de centrale servo?

De magneten mogen we niet vergeten als eventuele goede oplossing voor dit probleem als je gewone kleppen gebruikt!

Onthoud daarbij ook dat de kleppen zich op spanwijdte afstand van het stabilo bevinden dus er een behoorlijk effect ontstaat indien er één opent!
Voor mij was de lierstart dan ook bepalend voor deze toepassing maar er kunnen zich ook ongewenste andere situatie voordoen waarbij de snelheid en liftkracht wat te hoog wordt!!!!

Met enen zeer ouden foto van een van mijn modellen met deze kleppen.
full




Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Robert!

Die magneten van mij trekken overigens nogal wat aan, in een ander draadje beginnen ze net over "kompasbesturing".
Toch ook belangrijk om ervoor te zorgen dat je model met die magneten erin straks nog wel te besturen is (LOL)

Cees
 
Nu heb jij daar Schempp Hirt, maar hebben die een eigen lock of een "ovecentered position" van de centrale servo?

Het zijn Graupner kleppen, die hebben ieder hun eigen lock. Maar als je de bedieningsstang niet ver genoeg induwt vallen ze daar niet in. De klep is dan wel dicht maar niet "locked". En dat was dus bij de rechter het geval. De klep trok met volle kracht aan de servo en stripte de tandjes.
Bij deze kleppen is het dus ook zo dat als ze gelocked zijn de servo geen enkele kracht hoeft uit te oefenen om ze dicht te houden.
 
Arjan

Duidelijk bedankt, goed om te weten omdat ik ook weer met kleppen bezig ben voor mijn project.


Cees
 
Arjan,

Heeft iemand misschien een linkje voor de Jan-Hien kleppen? Ik heb gezocht maar ik kreeg alleen links met dode plaatjes :S


Sorry Robert, maar ik had plaatjes uit mijn album verwijderd.
Nu staan ze er weer tussen en zal ze laten staan want de tekening van de SPIRIT schijnt niet bij iedereen bekend te zijn.

Ik gebruik trouwens altijd kleine magneetjes om de kleppen dicht te houden. De servo hoeft er maar even aan te trekken om ze open te maken. Bij het gebruik van een veer moet ie steeds harder trekken en dat gaat niet fijn.
Ze worden dus proportioneel bestuurd, je kunt ze ook een beetje open zetten en maximaal 90 graden.

Voor de ASK-14 weet ik niet of die kleppen passen. Zijn helemaal niet schaal en dat wil je toch?
Als de plaatjes niet verschijnen zet ik ze hier nog wel ergens neer.

Mooie kist. Vroeger vaak naar zitten te kijken in de folder......

Succes, JH
 
Daar zou ik maar niet te zeker van zijn. Op mijn ASW met Schempp-Hirth kleppen heb ik er een keer één niet goed afgesteld zodat hij niet lockte. De zuigkracht die er op kwam was voldoende om de tandjes van een Graupner 5077 stuk te trekken. Toevallig had ik de FCO op dat moment aan boord.....Bij 1:12 zie je het gebeuren.


De kleppen die jij wilt maken hebben een veel groter oppervlak en zuigen dus nog harder. Je snelheid zal wat lager zijn maar vergis je niet in de krachten. Daarnaast, als je zwaardere veertjes gebruikt moeten je servo's ook harder werken om ze open te krijgen.
Overigens is de constructie van Cees ook zo dat de servo's in gesloten stand geen kracht hoeven te leveren (kijk maar eens goed)


dan krijg je stress als zoiets voorvalt :)

ik heb op mijn briljant (zelfbouw eigenlijk met briljant rompje) van die rode graupnerkleppen.
en ik stuur ze aan met 1 standaardservo... zelfs met 6beaufort op de helling enz werken ze.
zelfs 90° open.
met diezelfde servo bedien ik de sleephaak.
dus zo een horntje met 5 lipjes aan.
en onderaan over de boven van de romp mijn sleepkoppeling gemaakt van gewoon een stalen kabel door een plastiek buisje. (werkt prima)
en bovenaan een horntje dat naar het scharniersysteem loop voor de remmen.

gewoon ff testen wat werkt.
zijn ze te zwak zoals je bij arjans filmpje zag , dan verander je toch zeker ;)

is het einde van de wereld niet.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
liggers op maat maken

Het hele verhaal van de remkleppen laat ik nog even rustig op mij inwerken en daar kom ik later nog op terug.

Maar nu kom ik al weer met de volgende vraag hoor :mrgreen:
Sorry voor de veel vragen,,, wil graag niet al te veel grote fouten maken voor mijn eerste houtbouw vleugel.

De span van 1 vleugelhelft is ca. 1.35 meter. nu heb ik bij de modelbouwzaak liggers mee gekregen van 8*3 met een lengte van 1 meter. Maar hoe kan ik deze het makkelijkste aan elkaar maken? aan de binnenkant van de vlleugel overlappend maken en aan de buitenkantzijde 25 grams glas of koolstof doen?

zoiets zegmaar:
ligger.png
 
Robert,

In het andere draadje is uitgebreid gesproken over het koppelen van neusbeplanking. Terzijde kwam ook het koppelen van liggers ter sprake en voor deze onderdelen wordt normaal gesproken een hellinghoek van 1 : 10 aangehouden.
Een las in jouw ligger zou dus een lengte van 30 mm moeten hebben.



Ikzelf ben bezig met het herstel van een Orion vleugel en kan je een foto tonen.

full



Ik moest de las tussen twee ribben maken en is daarom 1 : 9, voor een 19 % dikke vleugel is dat ook toereikend
Ik moet de overtollige lijmresten nog weghalen maar daarna zie je er vrijwel niets meer van.

In jouw geval is 1 : 10 wel nodig en mits goed aangebracht goed. Al wat je meer aanbrengt is ongedimensioneerd en maakt de vleugel zwaarder. Wil je weten hoe te maken geef even een berichtje.

Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Hallo Cees,
Prachtig sluitwerk!
Dus... Zet je tip voor het verstek maken maar neer!
Daar leren we allemaal van!

En... waar lijmen we het beste mee. PU-bruis, epoxy, houtlijm of aliphatic etc?
Groet Bas
 
Laatst bewerkt:
Hallo Bas,

Heet jij Robert?
Ik wacht even zijn reactie af maar sta al in de stijgbeugels
Robert, moet ik e.e.a. vergezeld laten gaan van een lijmadvies?


Groeten,
Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Heren :ontopic:

Ik heb er verder geen problemen mee dat Bas vragen stelt. Ik ken Bas en ik weet dat hij het goed bedoelt.

Lijm heb ik verder geen idee van wat ik moet gebruiken. Standaard heb ik CA, lamineer epoxy en witte houtlijm in huis.
En mijn ligger komt plat in het profiel... dus de ligger is 3mm hoog, moet ik dan ook hetzelfde lengte aanhouden qua overlapping?
 
ik lees net de rest pas...
de naad moet ook zoals hier op de foto lopen... want draai je het 90° en de naad ligt vanboven ipv opzij, dan is het geheel erg zwak en heeft de lange lijmnaad weinig sterkte.
dus niet alleen de verlijming is belangrijk, maar ook hoe je de ligger legt na de verlijming;

dus let op dat de naad zeker niet bovenop zichtbaar wordt.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Mag ik even bij je komen spelen?

Heren :ontopic:

Ik heb er verder geen problemen mee dat Bas vragen stelt. Ik ken Bas en ik weet dat hij het goed bedoelt.

Lijm heb ik verder geen idee van wat ik moet gebruiken. Standaard heb ik CA, lamineer epoxy en witte houtlijm in huis.
En mijn ligger komt plat in het profiel... dus de ligger is 3mm hoog, moet ik dan ook hetzelfde lengte aanhouden qua overlapping?


Robert, don't worry!

Om te beginnen, het is jouw zandbak vandaar eest even het berichtje aan Bas en Bas en ik begrijpen elkaar ook heel goed (LOL)!!

Boeiende gevatheid = onlosmakelijk verbonden

Jij moet zeggen of Bas ook mag meespelen, gisteren had ik ook al ruzie in een andere zandbak, probeerden ze me uiteindelijk zelfs wijs te maken dat ik mezelf voor schut zette!

Ten tweede, van mij moet je niets, ik schets alleen vrij uitgebreid mijn methode en kan deze als je dat later wenst met extra informatie onderbouwen, je moet zelf afwegen wat je doet anders verzanden we in allerlei discussies.

Ten derde er zijn veel zandwegen die naar Rome leiden, ik toon je altijd mijn weg.
De snelweg heb je al gemist, Ik koop altijd liggers uit één stuk ook bij een vleugellengte van 2,2 m

Ten vierde, binnen het pakket van mogelijkheden waarmee je uiteindelijk zit opgezadeld als iedereen aan het woord geweest is is mijn oplossing altijd de goedkoopste, gebaseerd op jarenlange ervaring maar veelal het meest arbeidsintensief

Ga eerst even met Bas in overleg wat je uitgelegd wilt hebben:

Bas,
Dus... Zet je tip voor het verstek maken maar neer!
Daar leren we allemaal van!
Robert,
Uiteenzetting over de vereiste lengte van de las
Robert
Extra toegevoegd een lijmadvies.

Cees
 
Cees,
Persoonlijk lijkt me dat iedereen hier mag reageren tog? We zitten hier gezamelijk op een forum dus iedereen kan van elkaar dingen leren.

Helaas heb ik inderdaad wel de snelweg gemist. Liggers hadden ze helaas maar alleen in lengtes van 1 meter.

maar even terugkomend op de 1/10 verhouding van de liggers. Mijn ligger is 3*8mm, dus de hoogte wat overbrugt moet worden is 3mm. Als jij de 1/10 verhouding aangeeft, klopt dat dan wel helemaal ivm de foto die jij hierboven hebt staan? daar lijkt het namelijk veel korter? of moet ik dan voor een dikte van 3mm dus een overlapping van 3cm oftewel 30mm aanhouden? dat verhaal volg ik nu niet helemaal meer?

En als extra wil ik de overlapping ook nog omwikkelen met dyneema draad. Dit wordt in de F3k wereld ook als stuurlijk gebruikt en dat is erg sterk. welke lijm kan ik het bste gebruiken voor de overlapping? ik heb houtlijm, epoxy en ca in huis.
 
De las moet 30mm worden en gesneden zoals op de foto. Dus als je er van boven op kijkt zie je enkel één lijmstreepje haaks op de ligger, geen diagonale streep.
Omwikkelen is volgens mij niet nodig. Een (goede) lijmverbinding zoals beschreven is sterker dan het latje zelf. Als het breekt zal het naast de las zijn.
 
Robert,

Ik stelde het wat zwart wit met betrekking to het postje van Bas.
Bas begrijpt dat volgens mij wel vandaar deze manier even.

Je moet het zo zien dat jij een vraag stelde en ik die wel beantwoorden wil.
Het probleem is echter dat ik veelal in een wolk van discussies verzeild raak.

Mijn benatwoordking is gebaseerd op vakkennis en theoretische benadering en 45 jaar ervaring.
Mijn toestellen zijn me veel waard en bij schade is het gewicht na herstel gelijk aan die van nieuwbouw. Dit maakt de leeftijd van mijn modellen in praktijk vrijwel onbeperkt.

Velen die mee discussieren wil wikkelen, rupsen , glassen etc. en dan haak ik af, voor mij allemaal nonsens en in geen boek naleesbaar.

In jouw situatie is mijn theoretische benadering zo dat ikzelf de liggers aan de kant zou leggen, naar de houthandel zou rijden de figuurzaag nemen en de liggers in lengte op maat maken en slijpen. Dit doe ik zelfs bij liggers van 2,2 m

Wil je werkelijk lassen dan is niet alleen de hoek maar ook de vervaardiging belangrijk. Als je niet wist hoe de hoek moest zijn weet je ook niet hoe de las te maken en dat bevestig je ook door er weer iets omheen te wikkelen.

Mijn foto betreft een las van 1 : 9 en dat had ik geschreven en de reden waarom.

Reageer hier eerst eens op
Cees
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Cees,
Nadeel daarvan is dat de dichstbijzijnde modelbouwzaak toch een dik uur reizen is:(
En er werd mij verteld dat standaard grenen 5*10 van de bouwmarkt niet goed genoeg zou zijn. Daarom heb ik deze liggers meegenomen van de modelbouwwinkel.

Omdat ik op het moment niet in de positie ben om even naar de modelbouwwinkel te rijden denk ik dat ik toch maar de las optie moet aanhouden wil ik kunnen bouwen :( Morgen eerst alle ribben tekeningen kopieren zodat ik die kan gaan uitzagen/snijden.
 
Back
Top