ASK-14 scale 1/5

Robert,

Begrijp je dat het proces doorkruist wordt door: En er werd mij verteld dat standaard grenen 5*10 van de bouwmarkt niet goed genoeg zou zijn.

Daar moeten we zo snel mogelijk van af, straks wil je een grotere kist maken en dan blijf je aan het lassen.

Moet ik nu wél of niet een uiteenzetting maken om dat vervaardigen van de las te omschrijven, vraag even aan Bas!!

Robert ik voeg een voorbeeld toe van een Horten die ik ontworpen en gebouwd heb, gebouwd volgens de methode als omschreven v.w.b. de neusbeplating en later de webbing, deze heeft ononderbroken liggers, span 2,6 m en uit een stuk (Niks mis met!)

full

Cees

Laatst bewerkt door een moderator:
Voor liggers mag ik ook graag de latjes van de bouwmarkt gebruiken :yes: Moet zeggen dat mij dit prijstechnisch zeer goed bevalt. Je moet alleen niet bang zijn om op je dooie akkertje mooie rechte en, belangrijker, kwastvrije latten uit te zoeken.
En Cees, ik vind jouw bijdragen misschien conservatief maar zeer leerzaam en erg bruikbaar. Puur voor mijzelf sprekend stel ik ze dus heel erg op prijs, dus graag doorgaan zo, ben zelf ook een plakker met houtlijm :)

P.s een mooi stukje huisvlijt die Horten.

Laatst bewerkt:
Huibert,

Ik ga af en toe naar de bouwmarkt en ruk het hele vak leeg.
Soorteer veertig latten van 12 x 12 mm 2,7 m lang
Hieruit rollen hooguit 4 bruikbare.
Thuis de naselectie hiervan, de twee mooiste te selecteren en dan nog welke kanten en hoeveel in te korten naar 2,2m.
Bedankt voor je spontane reactie.

Waarom ik het zo doe.
Dat toestel van Robert moet in orde niet alleen goed maar ook goedkoop en hij moet er wat van leren.

Groeten Cees

Dus als de bouwmarkt ook goed werkt kan ik net zo goed even op het werk (Karwei) het schap leegtrekken. Ga ik dat vanavond is even doen :mrgreen:

ps mooi formaatje die Horten.

Robert,
Moet ik nu wél of niet een uiteenzetting maken om dat vervaardigen van de las te omschrijven, vraag even aan Bas!!
Cees

Wat een gedoe zeg, het enige wat Bas heeft gezegd is dat er meer mensen iets aan hebben als je het uitlegt, waarom zo'n drukte daarover?

Leg het gewoon uit, ik zou ook een matje of draden erover heen leggen dus ik wil het ook graag weten.

Dus als de bouwmarkt ook goed werkt kan ik net zo goed even op het werk (Karwei) het schap leegtrekken. Ga ik dat vanavond is even doen :mrgreen:

ps mooi formaatje die Horten.

Nee dus,

Waar wil je in godsnaam naar kijken op die bouwmarkt?
Moet je dat niet eerst vragen aan ons?
Straks kom je weer aan met : Maar bij de bouwmarkt zeiden ze dat ik beter aluminium kon gebruiken!

Wil je weten waarop je moet letten?

Cees

Wat een gedoe zeg, het enige wat Bas heeft gezegd is dat er meer mensen iets aan hebben als je het uitlegt, waarom zo'n drukte daarover?

Leg het gewoon uit, ik zou ook een matje of draden erover heen leggen dus ik wil het ook graag weten.

Sven,

Ik wil mijn kennis niet te grabbel gooien.
De een legt een rupsje
Wil jij soms matten vlechten en daarnaa de compartimenten volstorten met "duo compo", of hoe mag dat ook heten?

Cees,

Nee dus,

Moet je dat niet eerst vragen aan ons?
Straks kom je weer aan met : Maar bij de bouwmarkt zeiden ze dat ik beter aluminium kon gebruiken!

Wil je weten waarop je moet letten?

Cees

is toch zijn keuze...
ben jij niet koppig soms dan als het om bouwwijzes gaat?

het forum dient alleen om raad te vragen... als hij wil en waarover hij wil.

ik vind dat je nogal hard op de man speelt cees.

laat hem toch een beetje zelf uitzoeken wat goed is.
tenslotte moet je daar een oog voor krijgen en aanvoelen welke goed zijn.

Ik wil mijn kennis niet te grabbel gooien.
De een legt een rupsje
Wil jij soms matten vlechten en daarnaa de compartimenten volstorten met "duo compo", of hoe mag dat ook heten?

we hebben het over een las, waar haal je volstorten nu weer vandaan? Hoe je een las maakt vindt ik ook wel interessant om te weten.

Je kennis niet ten grabbel gooien? Ok is je goed recht. Maar wat je nu doet is zeggen: ik weet hoe, als je het wil weten moet je het vragen. En dan ook nog eens alleen de TS want anderen (Bas bv) mogen het niet vragen, dat vind ik persoonlijk nogal storend.

Maar goed als je niet wil vertellen hoe je een goed las maakt vraag ik het wel aan iemand die het wel uit wil leggen.

Sorry Robert voor het offtopic gaan, hopelijk krijg je de info die je zoekt.

Vuurhouten latten weet u het nog! KA6

Sven, In feite ben ik een lopende encyclopedie, alleen ik moet bepalen bij welke bladzijde ik moet beginnen om iets uit te leggen. De draadeigenaar mag een hoofdstuk bepalen en ik lees het hoofdstuk voor. Klinkt vreemd, maar zó voorkom ik, (1) dat maar een stukje van de informatie belangrijk gevonden wordt, maar ook (2) dat maar een déél van het onderwerp overkomt voor iedereen die meeleest!!Over het volstorten!Wat heeft het zin om een las te maken in brandhout.Cees

Sven, In feite ben ik een lopende encyclopedie, alleen ik moet bepalen bij welke bladzijde ik moet beginnen om iets uit te leggen. De draadeigenaar mag een hoofdstuk bepalen en ik lees het hoofdstuk voor. Klinkt vreemd, maar zó voorkom ik, (1) dat maar een stukje van de informatie belangrijk gevonden wordt, maar ook (2) dat maar een déél van het onderwerp overkomt voor iedereen die meeleest!!Over het volstorten!Wat heeft het zin om een las te maken in brandhout.Cees

het is mij duidelijk. Je beantwoord de vraag over een las te maken alleen als Robert hem stelt. Jammer, dan wacht ik wel tot Robert het vraagt of ik vraag het iemand anders.

Een las maken in brandhout is inderdaad zonde van de moeite, maakt de uitleg hoe die las te maken echter niet minder nuttig.

Het ene vuren is het andere niet

Kijk Sven, nu zijn we er.
Ik bouw ook muziekinstrumenten, fichte

Ga er even op koekelen totdat Robert weer komt

Cees

Cees! Cut the crap, and don't flatter yourself!

We zitten hier niet om redevoeringen en wetenschappelijke verhandelingen te lezen. Nog om getouw trek!
Ik heb je Taurus draadje op RC-Universe gedeeltelijk doorgespit.
Een onverzettelijke wetenschappelijke benadering, een crime lab investigation van een toestel, de versies en zijn ontwerper. Chapeau! Waar haal je de drive vandaan. Maar Cees, ik lees ook andere meningen?

Brilliante en triviale oplossingen voor eenvoudige en complexe problemen zijn bijzonder welkom op het forum. Visie is gewenst, ook je know-how!
Verpak ze niet in ellen lange wollige verhandelingen en meningsverschillen, die 'soms' onderhoudend zijn om te lezen, soms ook een 'bore'

Ga niet balinerend om met onze mede modelbouwers. Trap ze niet tegen de schenen uit wat dan ook voor wereldbeeld. Het is buitengewoon onaangenaam en storend! Ik ga er van uit dat je het niet zo bedoeld.

Lees aandachtig het schaalforum eens door. Of... de afdeling Lijn bestuurd. Kijk ook eens naar de prachtige scheepsmodellen van Paul Burghoorn! Het zal je verbazen hoeveel uitmuntend talent er zich ten toon stelt. Lees ook de schijfwijze van de verhalen, de toonaard.

Wil je polemiek, dan zijn er vast een paar mede forummers die graag met je op het scherp van de snede geëngageerd willen discussiëren. Dan lees ik graag mee.... maar zet het niet in een bouwdraadje... en zeker niet 'dit'

Dan Robert. Ondanks dat het een jonge vent is, heeft hij zijn eerste sporen als DLG-er al verdient, en wordt hij daarin ook goed gecoached. Dat wist jij vast niet.
Zijn leerproces loopt spreekwoordelijk op rails, en knutselt gretig en schrijft stukjes voor ons clubblad. Het is geen nitwit!

Robert wil een goede vleugel bouwen en wil geen 2x een vleugel hoeven bouwen. Vraagt kaarsrecht om een goed advies.

Dan het 'wrakhout' van de bouwmarkt. Daar tref je (relatief) de beste grenen latjes.
Je moet wel even op de nerf letten en -de op het oog- beste kiezen. Soms heb je pech en moet je elders kijken.
De Praxis en Hornbacher hadden onlangs een lading prachtig hout. En losse latjes willen ze ook nog wel voor je zagen. Amerikaans grenen! Kaarsrechte nerf, recht en geen knoesten. Goed genoeg voor een nette vleugel.

Ik ben er een voorstander van dit draadje te laten OPSCHONEN.

Dan lees ik bijzonder graag de goede adviezen van Cees.

c' est le ton qui fait la musique...

Laatst bewerkt:
Dit is het belangrijkste dat ik lees in voorlaatste post

Je moet wel even op de nerf letten en -de op het oog- beste kiezen.

Want als je niet weet waar je op moet letten kun je het schudden!
Vat dit even samen in een mooie duidelijk post met alle andere informatie die ik lees, paar plaatjes erbij en zonder al die (off topic) nonsense eromheen.
Als dit is gebeurd en Robert wil een uiteenzetting hoe een verstek te maken dan bereid ik dat voor.
Het kan even duren want ik moet plaatjes daarvoor maken.

De rest van die post kan opgeschoond worden.
Alle andere posten teruggaand tot aan de remkleppen van mijn part ook, weten jullie in ieder geval wél hoe ik erover denk!

Cees

@robert... laat je niet uit je lood slaan...
als je fouten maakt in het bouwen, dan leer je daar uit..
mijn goede raad is dat je best een ervaren bouwer van bij je in de buurt af en toe eens aanspreekt of laat zien hoe je bouwproject loopt. hij stuurt je dan bij.

ikzelf heb zo een 68jarige man die aan zijn 72ste toestel bezig is.
hij heeft me alles geleerd, van bouwwijzes tot hoe een servo precies werkt. hoe belangrijk het CG is enzz....

we kunnen je wel raad geven, maar jij moet hem bouwen.
als iets voor je tegennatuurlijk lijkt, doe het dan niet en vraag het.
lijkt iets heel logisch en degelijk, dan volg je gewoon je gevoel.

komt wel goed...

de wrightbrothers vlogen ook niet met hun eerste kist hoor.
en zelfs na hun 5-6de toestel maakten ze fouten.
omdat ze gewoon evenveel weten als alle beginnend bouwers.

wegens omstandigheden (gezondheid) ligt dit project op het moment stil. ik hoop dit ergens eind januari weer op te pakken en verder te gaan. tot die tijd wens ik iedereen in ieder geval fijne feestdagen!

Back