DirkSchipper
Forum veteraan
Raymond,
Ik vind dat je wel gevoel voor humor hebt.
Met een onnauwkeurigheid van 3-honderdste staat daar DE lift-formule ...
Geen benadering dus!
L = lift [N]
rho = air density (1.2 - 1.3 [kg/m3] ) nemen we 1,25
V = snelheid [m/s]
Cl = liftgetal
A = vleugeloppervlak [m2]
. = het vermenigvultigteken (vaak x)
De officiele liftformule:
L = (Cl.rho.A.V^2) / 2
Nu een beetje wiskunde (formule een beetje omwerken):
2.L = Cl.rho.A.V^2
(2.L) / (Cl.rho.A) = V^2
Beetje anders opschrijven:
(1/Cl).(2/rho).(L/A) = V^2
wortel( (1/Cl).1,6.(L/A) ) = V (bedenk: L/A = de vleugelbelasting)
Hier staat jouw 'benadering'
Verbaast me niets dat het precies uitkomt ....
Gr. Dirk
Ik vind dat je wel gevoel voor humor hebt.
Met een onnauwkeurigheid van 3-honderdste staat daar DE lift-formule ...
Geen benadering dus!

L = lift [N]
rho = air density (1.2 - 1.3 [kg/m3] ) nemen we 1,25
V = snelheid [m/s]
Cl = liftgetal
A = vleugeloppervlak [m2]
. = het vermenigvultigteken (vaak x)
De officiele liftformule:
L = (Cl.rho.A.V^2) / 2
Nu een beetje wiskunde (formule een beetje omwerken):
2.L = Cl.rho.A.V^2
(2.L) / (Cl.rho.A) = V^2
Beetje anders opschrijven:
(1/Cl).(2/rho).(L/A) = V^2
wortel( (1/Cl).1,6.(L/A) ) = V (bedenk: L/A = de vleugelbelasting)
Hier staat jouw 'benadering'

Verbaast me niets dat het precies uitkomt ....

Gr. Dirk