ASK-21 Topp-Rippin

Raymond,

Ik vind dat je wel gevoel voor humor hebt.
Met een onnauwkeurigheid van 3-honderdste staat daar DE lift-formule ...
Geen benadering dus! :D

L = lift [N]
rho = air density (1.2 - 1.3 [kg/m3] ) nemen we 1,25
V = snelheid [m/s]
Cl = liftgetal
A = vleugeloppervlak [m2]
. = het vermenigvultigteken (vaak x)

De officiele liftformule:
L = (Cl.rho.A.V^2) / 2

Nu een beetje wiskunde (formule een beetje omwerken):
2.L = Cl.rho.A.V^2
(2.L) / (Cl.rho.A) = V^2

Beetje anders opschrijven:
(1/Cl).(2/rho).(L/A) = V^2
wortel( (1/Cl).1,6.(L/A) ) = V (bedenk: L/A = de vleugelbelasting)

Hier staat jouw 'benadering' :rolleyes:
Verbaast me niets dat het precies uitkomt ....;)

Gr. Dirk

Ik had 1,225 genomen voor luchtdichtheid (standaardatmosfeer bij 15 graden), vandaar de afwijking ;). De rest van de formules staan bij mij ook papier (beetje anders opgeschreven....).

Schaal vliegen.

Dicht bij de helling ga je altijd iets vlugger vliegen, zeker als het een duinhelling betreft waar je bij dit weer (filmpje) je niet te ver uit de liftzone kunt wagen.
Bij zo'n omstandigheden ben je zo wie zo verplicht om gas te geven.
Bij een grotere helling (Colombiers in Noord Frankrijk of Wasserkuppe in Duitsland) en bij lagere windsnelheden, kan je je veel verder wagen en kom je zodoende in zones waar je veel realistischer (schaal) kunt vliegen.

Aan het filmpje te zien vliegt die kist zelfs redelijk goed.

Jammer van die molen op de neus.

En dwars op de wind/duin valt het tegenwind-effect toch grotendeels weg ...
Dan zou hij wel z'n echte snelheid moeten laten zen, maar ook dan komt het redelijk schaal over.

Dirk.

Ik ben gisteren en vandaag lekker aan het modelbouwen geweest. Heerlijk.
Ik heb de broer van de voorste vlieger achterin gezet en heb de mannen instrumenten voor hun neus gegeven. De instrumentenpanelen zijn zelf gemaakt, ongeveer afgekeken van foto's van de echte.

Het voorbeeld:
full

Van een paar stukjes 1,5 mm balsa plak je een paneel in elkaar.
full

De panelen worden in een DIY (Amerikaans voor Do It Yourself) spuitcabine zwartgemaakt.
full

Op internet zoek je wat plaatjes van instrumenten die je op fotopapier print en uitknipt.
full

Deze plak je op de inmiddels mooie zwarte panelen. Ik heb hiervoor een heel dun laagje UHU POR gebruikt.
full

En dan frot je alles door een (te) klein gat in de kap (onder de voorste man zit een gat in de onderzijde). Het vastmaken van 'broer' viel nog niet mee. Beli-cell: wilde niet. Dikke CA: wilde niet. Het mannetje zat blijkbaar niet comfortabel, want hij ging steeds maar verzitten. Uiteindelijk heb ik hem met wat 3-min epoxy op zijn plek weten te houden.
Het eindresultaat ziet er best gaaf uit.
full

full

Gewichtstoename door de accessoires:
Poppetjes totaal ca 40 gram (ze zijn niet heel licht)
Instrumentenpanelen totaal 4 gram

Nog openstaande klussen: aanbrengen wielen en sleepkoppeling.

Laatst bewerkt door een moderator:
HELP

Ik zit een beetje met de inbouw van het hoofdwiel. Het gat in de romp is gemaakt. De situatie:
full

Ik wil het wiel ophangen op een 3mm verenstaal as. De vorige eigenaar heeft in het verleden ook een wiel in de kist gehad, maar had die verwijderd ivm doorrijden na landingen op de helling. Het lijkt erop dat hij de as gewoon met wat epoxy aan de rompwand gelijmd had. Ik heb daar niet zo'n goed gevoel bij, lijkt me wat weinig houvast. Zal het genoeg zijn als ik de as inlijm en boven de as aan beide kanten een vuren lat van enkele cm in de romp-lengterichting boven de as lijm? Of heb ik echt een groter spant nodig om de krachten over een groter deel van de romp te verspreiden?
Hoe voorkom ik bij het inlijmen van de as dat er lijm tussen de as en het wiel komt?
De as door de rompwand heen boren of juist niet? Voordeel van as door de romp: steviger. Nadeel: bij een echt harde landing loop je het risico op scheuren in de romp (?).
Voor de duidelijkheid: het gaat om een vliegtuig van ca 3 kg.

Briljante oplossing (en een mooi toestel trouwens.....)

Raymond, leuk die cockpit. Ik blijf dat zelf fröbelen leuker vinden dan alles compleet kopen.

Briljante oplossing
Dat vond ik nou ook. Johannes, bedankt voor de link. Ik denk dat het zoiets gaat worden. Alleen heb ik uiteraard net geen buis met binnen 3mm liggen.....
leuk die cockpit. Ik blijf dat zelf fröbelen leuker vinden dan alles compleet kopen.
Ik vind hem ook zo leuk! Als je met hele simpele middelen iets maakt dat er toch heel leuk uitziet geeft dat inderdaad meer voldoening dan een fancy gekochte cockpit.

Het voorwiel is redelijk simpel in een klein multiplex frame bevestigd. Aan de onderzijde is het frame wat afgerond om beter op de vorm van de romp aan te sluiten.
full

Met daarover een simpel 1,5mm balsa kapje om vuil buiten te houden.
full

Het hoofdwiel wordt bevestigd met 2 stukken 3mm verenstaal die van onderaf in 2 messing buisjes geschoven kunnen worden. Met dank aan Johannes voor het idee en wat materiaal.
full

De buisjes zijn eerst met een klodder 5 min epoxy in de romp verlijmd, terwijl ik het wiel in de juiste positie hield.
Ik heb gemeend de buisjes dmv 2 spantjes aan de romp te moeten verbinden om zo de krachten een beetje te verdelen over de romphuid. Met een voeler (geen idee hoe dit instrument echt heet) eerst de vorm van de buitenzijde van de romp bepaald.
full

Deze vorm heb ik overgenomen op een stukje karton, die is in de romp verder aangepast naar de juiste vorm. Het kartonnen passtukje is vervolgens overgetekend op multiplex en uitgezaagd. Ingelijmd (UHU endfest) zien de spantjes er als volgt uit:
full

Hopelijk gaat morgen alles goed in elkaar passen, dan moet er nog een kap om het hoofdwiel komen. Die is iets moeilijker te maken dan voor het neuswiel door de messing buizen en spantjes die in de weg zitten. Maar daar komen we wel uit.

De buisjes zijn eerst met een klodder 5 min epoxy in de romp verlijmd, terwijl ik het wiel in de juiste positie hield.
Ik heb gemeend de buisjes dmv 2 spantjes aan de romp te moeten verbinden om zo de krachten een beetje te verdelen over de romphuid. Met een voeler (geen idee hoe dit instrument echt heet) eerst de vorm van de buitenzijde van de romp bepaald.

Het instrument die je hebt gebruikt wordt een profielkam genoemd. Dit wordt in veel verschillende disciplines gebruikt. Ikzelf heb er mee gewerkt gedurende een minor Archeologie die ik heb gevolgd aan de UVA. Hier werden potscherven en profielen van aardewerk (b.v. kruiken) mee overgenomen bij het optekenen van vondsten. Was erg leuk om te doen :). Het is een heel handig en veelzijdig stukje gereedschap.

Sleepneusje

Zaterdag ga ik voor het eerst slepen met de ASK-21. Slepen met propellerbladen aan het vliegtuig lijkt me niet handig, het risico bestaat dan dat de sleeplijn een keer ergens achter blijft haken. Ik heb dus een balsa sleepneusje gemaakt.

De basis bestaat uit 2 blokjes 15mm balsa. Voor de 4mm as heb ik een gat geboord met een 3,5mm boor. Zo past het redelijk strak.
full

De ronding van de neus aftekenen en uitzagen met de figuurzaag.
full

Rest van de rondingen ook grof afzagen.
full

Dan het nieuwe neusje op het vliegtuig en schuren met een schuurlat. Tape om de neus van het vliegtuig tegen krassen in de lak.
full

Resultaat na het schuurwerk
full

Na nog wat fijn schuren en spuiten met spuitplamuur is hij klaar. Het neusje is verder niet afgelakt, met alleen de plamuur ziet het er al heel behoorlijk uit.
full

Grappig hoe zo'n klusje dat je maanden voor je uit schuift in een uurtje gepiept kan zijn.
Ik ben erg benieuwd hoe het slepen zal gaan.

Hij zit me voor nu prima. Ik ga nu voor zaterdag geen langere meer maken. Misschien later nog eens.

Ik had hier nog geen ervaringen met het slepen neergezet. Kort: het gaat prima. De kist gaat zonder trimverandering in een mooie positie achter de sleepkist hangen. Ik heb nu 4 sleepstarts gemaakt met de kist zonder enig probleem, het gaat gewoon probleemloos.

Filmpje met in de 2e helft beelden van de 21 achter de sleep (helaas is de sleepkist nauwelijks zichtbaar). Ik ben gelukkig het kapje niet verloren, die zat niet helemaal goed vast bij één van de 2 gefilmde vluchten.....

En om het draadje compleet te houden ook hier nog het filmpje van de Wasserkuppe (welke de meeste van jullie al gezien hebben). De ASK-21 is in beeld van 1'11 - 2'12.

Back