Asterix en Obelix

Nog wat "nitty gritty dirty details"

Vele foto´s van spitsen bekeken en bestudeerd. us zag ik dat er natuurlijk op het dek hier en daar het een en ander ontbrak, zoals bezems, putsen, loopplanken ladders, satelliet schotel e.d.

Dus weer even aan de slag.
Bezems gemaakt van oude versleten tandenborstels.
Putsen gemaakt.
Loopplanken en ladders om in het ruim te komen.
Een trapje om aan de wal te komen als het schip ongeladen is en dus hoog ligt. En een satelliet schotel voor de TV natuurlijk. Deze is gemaakt uit de onderkant van een spuitbus. natuurlijk mocht ook de antennedraad niet ontbreken. Zie de foto´s
copyof1001217.jpg

copyof1001220.jpg

copyof1001224.jpg
http://img695.imageshack.us/img695/6488/copyof1001224.jpg

copyof1001222.jpg

Luiken weggewaaid

Hallo allemaal,

Deze week proefgevaren. Ging boven verwachting goed. Wel veel ballasten ander komt de schroef boven water en is de manouvreerbaarheid slecht.

De combinatie ook geprobeerd, maar kennelijk was er iets nog niet helemaal in orde met de boegjets. Moet ik dus nog even nakijken.

Helaas stond er nogal wat wind en toen de combinatie dwars op de wind kwam, sloeg de wind onder de luikenkap en gingen ze de een na de ander over boord. Hoe licht dit aluminium ook is, het blijdt zwaarder dan water en dus zonk het (wel langzaam) naar de bodem. Niet gelukt om ze weer boven te krijgen.

gelukkig had ik al eerder gezegd dat ik er niet voor 100% tevreden over was en nu MOET ik dus opnieuw aan de slag. Maar ik denk dat het nu of aluminium (0,5 mm) schuifluiken worden, of een ouderwetse houten Friese luikenkap.

Als iemand hier ervaringen mee heeft om dit soort kappen te maken, dan sta ik daar voor open.

Groetjes
Adriaan

Zonde van je luiken en het werk , als je het ruim toch toegankelijk wil houden misschien borgen, op de den met een spijkertje door het luik en de den !
Of als je een friese luikenkap maakt ook met een klempassing of pen passing op de den maken!

groeten, Brandaris

Hoi Frederik , zwierbomen had je toch niet nodig op die franse kanalen,
dat was alleen op die 67mtrs. en 80 meter schepen op de Rijn , dat je de zwierboom nodig had !

Hallo Frederik,

Helaas moet ik je teleurstellen. Waar ik wel en niet aan heb GEDACHT dat weet jij niet, tenzij je gedachten kunt lezen, maar als dat zo was dan had ik je vast al op TV gezien.

Uiteraard heb ik WEL aan zwaaibomen gedacht, maar ik heb hééééél veel foto´s van spitsen van ìnternet geplukt en bestudeerd en in Nijkerk liggen ook elke week één of meer spitsen veevoeder te lossen, dus ik heb er heel veel bekeken en er zijn er (nog) maar weinig met zwaaibomen.

Omdat ik een "moderne" spits heb gemaakt met auto en autokraan en omdat er nu maar schuifluiken op gaan komen, vind ik de "stijl" dan zo modern dat er geen zwaaibomen op komen.

Ja mannen ik heb met tranen in de ogen de beide luikenkappen naar de kelder zien gaan, maar gelukkig had ik al eerder aangegeven dat ik op die dingen niet helemaal trots was, omdat de "knik" niet zo mooi lukte.

Als ik dat dunne aluminiummateriaal niet toevallig had gehad, dan waren het meteen schuifluiken geworden. Inmiddels 0,5 mm aluminium plaatjes gekocht bij de bouwmarkt en nu ga ik dus maar schuifluiken maken.

Helaas moet ik eind deze maand wederom geopereerd worden (voor het zelfde als vorig jaar juni) en daarna zal het dus wel weer even kalm aan moeten. Dus ik ben bang dat ik niet alle schuifluiken voor de operatie gereed zal hebben. Maar in ieder geval weet ik dat de Obelix goed vaart.

Hoe dan ook! Ik vind het een plaatje Adriaan !!

Erg origineel en iets dat je niet alle dagen ziet op het water.
Het roept bij de sfeer op van een grote pan met aardappels in het midden op de tafel met een prakkie op je bord na een dag noeste arbeid!
Chapeau!:-D

Hallo Adriaan,

Allereerst mijn complimenten voor deze zeer geslaagde pousseur!
Ziet er werkelijk erg fraai uit!
Maar omdat ik een nogal een zeur ben, heb ik enige puntjes van kritiek...

Wat me het eerste op viel was de auto die aan dek staat. Die is niet bepaald in schaal met het schip. Een volwassen Passat Variant past namelijk nauwelijks of niet op een spitsen-roef. En de manier van koppelen van de schepen viel mij op.
Ik zie namelijk, dat je ook kruis-draden hebt gebruikt. Die heb je in feite niet nodig, omdat je ook al die "buffer" gebruikt, die zou de zaak recht achter elkaar moeten houden, waardoor je dus kunt volstaan met de koppeldraden in de lengte.
Laatste puntje waar ik over wil zeveren is het gebruikte europa-nummer.
Deze begint met een 4, wat staat voor Duitsland. De kans dat je in Duitsland een pousseur vind is erg klein. ;) Bovendien schrijf je van Nijkerk, dus een 2 of 3 (NL) als eerste cijfer zou dan beter staan. Je zou ook een 1 (Frankrijk) of een 6 (België) kunnen doen, dan heb je het spul daar "gekocht" en om gevlagd naar NL. Het europa-nummer verandert namelijk niet meer, sinds de nieuwe regeltjes.
Ik hoor je denken, ik kan ze dan toch ook uit D hebben gehaald?
Jaaa, dat kan, maar erg "authentiek" komt het niet over.
Bij mijn beste weten schrijven er 1 of 2 spitsen van Duitsland. Das niet veel, hè. ;)

Maar hoe dan ook, en ondanks mijn gezeur, ik vind het echt zeer geslaagd en erg origineel!

Gr. Ed
m/s "Eemspoort" EU-nr: 2204709

Laatst bewerkt:
Hallo Ed,

Bedankt voor de info. Ik had wel een vermoeden dat er een systeem moest zitten achter de europanummers, maar ik heb verzuimd om op internet te zoeken of ik daarover iets zou kunnen vinden.
Ik moet bekennen dat de nummers zijn ingegeven door het feit dat ik zo´n kaartje met letters en cijfers had en dat het aantal cijfers daarop zeer beperkt was. Alleen de 1 en de 0 kwamen meerdere keren voor. Ik heb dus een beetje moeten puzzelen om de nummers zo te krijgen, maar wellicht zijn enkele cijfers omkeerbaar en kan ik het dus misschien wel kloppend maken met jouw input. Mijn dank voor jouw "gezever", ik ben er heel blij mee.

De kruisdraden zijn inderdaad niet echt nodig, maar omdat de draden geen staaldraden zijn (zoals in het echt) zit er wel een beetje "rek" in en dat heb ik zo geprobeerd een beetje op te vangen, maar echt nodig is het inderdaad niet want bij de proefvaart (toen de luiken over de muur gingen) had ik ook geen kruisdraden gebruikt.
Inmiddels heb ik de moderne aluminium schuifluiken bijna gereed. Minder "ouderwets mooi" en meer modern en strak.

V.w.b. de VW Passat heb je helemaal gelijk. De auto is 1 op 24 en de boot 1 op 20 dus het klopt niet helemaal. Helaas zijn er niet of nauwelijks auto´s in schaal 1 op 20 te vinden (wel 1:24 of 1:18 en bovendien was deze VW Passat "sehr billig" n.l. € 2,50 bij de Action en dat terwijl de deuren ook nog open kunnen en het interieur van de auto redelijk gedetailleerd is. Ja dan moet je soms concessies doen. Maar jouw kennersoog was het dus wel opgevallen. Petje af hoor.

Bedankt voor de input
Groet
Adriaan

Laatst bewerkt:
Graag gedaan, Adriaan!
Ik ben allang blij, dat je het goed op vat. ;)

Is er misschien ook een filmpje waarop de pousseur varend te zien is??

Gr. Ed

Hallo Ed,

Natuurlijk vat ik positieve hulp goed op. Ik ben er erg blij mee.
Ik heb alle nummers kunnen wijzigen in een cijfer 2 voorop.

Afgelopen weekend lag in Nijkerk een "pousseur" uit Terneuzen en daar stond achterop het roefdek een flinke middenklasser en er was nog ruimte over. Dus ze zijn er wel degelijk. Maar je hebt nog steeds gelijk dat de auto schaal 1 op 24 is en niet 1 op 20. Ook de bemanningsleden zijn niet helemaal juist want die zijn 1 op 22,5 (LGB), maar bij gebrek aan beter moet het maar.

De nieuwe schuifluiken zijn klaar en nu ook enigszins vastgezet zodat ze niet weer over de muur kunnen waaien. Wel een ander gezicht die "strakke" schuifluiken.

Wat betreft video of foto´s moet ik je even teleurstellen. Is er nog niet. Video zal ook wel niet lukken want dat heb ik niet, maar foto´s zal ik de volgende keer wel maken. Maar dat zal vast nog even gaan duren, want volgende week ga ik voor enkele weken het ziekenhuis in en daarna zal ik zeker tot medio zomer niet mogen tillen (2e keer buikoperatie ivm darmkanker). Dus ook deze zomer weer weinig gelegenheid tot varen. Ik hoop in september in Amersfoort aanwezig te kunnen zijn.

Ik ben al blij dat ik de bouw nog net voor die tijd heb kunnen afronden.
Maar zodra er foto´s zijn van de varende pousseur dan zullen die zeer zeker hier verschijnen.

ik vind dit echt prachtig, zeker ook omdat ik spitsen prachtig vind (en later ook een spits wil) wanneer plaatst u foto's als ze vragen? ik ben benieuwd!
groetjes Paul

Het toeval wil dat ik afgelopen zondag voor het eerst sinds 2 jaar weer heb gevaren met de hele handel. Helaas ging dat niet helemaal zoals ik had gewild, want bij het in het water plaatsen van de HECTOR scheurde mijn broek en raakte het schip uit evenwicht en ging op de zijde te water en kwam op de luikenkap van de ASTERIX terecht.
Naast de gescheurde broek dus een deuk in de luikenkap van de ASTERIX en erger nog de davit van de HECTOR afgebroken en de radarmast krom.
Dat was dus minder leuk want ik wilde nu juist het over de muur zetten van de bijboot uitproberen (dus davit naar buiten draaien en sloep laten zakken). In de werkplaats had dit eindelijk een keer goed gewerkt en nu dus weer alles kapot.
Maar gevaren heb ik desondanks wel en enkele foto´s gemaakt.
Het "blauwe bord" en de radar op de OBELIX werkten nu wel naar behoren. En Klaas als je dit leest, de boegstuurinstallatie op de ASTERIX werkte wel. Het gaat traag, maar het werkt en eigenlijk werkt het op schaal precies goed. Nu kan ik de hele combinatie van bijna 4 meter zo goed als op de plaats omdraaien met boegstuwer en normale schroef en roer ( klappie vooruit, klappie achteruit en de hele lengte draait als een molenwiek). Schitterend.
Let bij de foto´s op de straal "koelwater" die aan de zijkant uit de HECTOR komt. Dit werkte nu ook weer zoals het bedoeld was. Zo´n straaltje "koelwater" komt aan beide kanten naar buiten.
Afgelopen dagen heb ik alle schade weer hersteld en zelfs de radarmast van de HECTOR heb ik weer recht en draaiend gekregen.

1002321b.jpg

1002319p.jpg

1002322yn.jpg

1002323a.jpg

1002325d.jpg

1002327l.jpg

Heeft u nu de oude pompen er nog instaan of had u nou iets nieuws gebouwd als kopschroef? Ik kan het me niet meer goed heugen.
De foto's zijn erg mooi geworden, zeg!
Wel jammer van alle schade, we kunnen letterlijk stellen dat u er niet zonder kleerscheuren vanaf gekomen bent...

Heeft u de luikenkap ook weer goed kunnen uitdeuken, het blijft altijd wel iets zichtbaar vrees ik.
Aan de andere kant, er vallen in het echt ook wel eens dingen te hard op de luiken.
(lompe kraanmeesters die iets te grof grind lossen maken golfplaten van je strakke schuifluiken)

Klaas,
De oude pompen heb ik vervangen door een soortgelijke kopstuur installatie als de jouwe. Ik heb daarvan destijds enkele fotos geplaatst. Weet je nog wel met die PVC "knietjes". Zoals gezegd het werkt. Ik heb er geen regelaar op staan. Motor draait gewoon vol vermogen en kan ik met een servo aan en uit schakelen. Veel goedkoper dan een regelaar. Een 2e servo stuurt het rooster.
Juist door zoals je destijds had gezegd het rooster in voorwaartse richting te laten stuwen kan ik dus met vaste schroef en kopschroef als een molenwiek draaien. De kopschroef werkt de vaste schroef een beetje tegen.
Op de luikenkap zit inderdaad nog een heel klein "litteken", maar valt wel mee. Inderdaad ook in het echt komen overal wel eens deuken en butsen in. Het zijn werkschepen. Maar met 2 houtjes aan binnen en buitenkant heb ik het aardig teruggeslagen. Ik kan er mee leven. Er zitten ook door waterdruppels allemaal vlekken in. Dat ga ik eens wegpoetsen met WD40 Dat schijnt goed te werken en is dan tevens waterafstotend. Helaas zit er ook een vloeistofvlek in die ik niet meer weg krijg.
Alleen de (korte) broek is niet meer te herstellen. Inmiddels heb ik ook een laag soort steekwagentje gemaakt, zodat ik nu de schepen het water in kan rijden. Ben benieuwd of dat zal werken, maar voorlopig effe geen tijd om te varen.

Back