ASW 27B van Multiplex

@Fotor: de welfkleppen van dit model zijn van boven aangeslagen in plaats van beneden. Mechanisch gezien zit er door deze constructie niet meer in dan een graad of 60... Overigens heb ik ook de nulstand in de hoek staan om de maximale uitslag te benutten
 
Ja hoor, na een middag pielen met de zender heb ik alles goed in kunnen stellen met de originele servoarmen. de nulstand verzet en net zo lang proberen tot het goed was. De flap kunnen 60 graden gezet worden, en ook nog 8 mm omhoog als ik dat wil. (mee met de ailerons afroepbaar dmv een schakelaar)
 
Mechanische differentiatie:

- Eerst alle servo's aansluiten op ontvanger en ook al vastleggen welke servo waarvoor komt (rol-re, rol-li,welf-re, welf-li)
- Op zender alles 0-trim.
- armpjes zo goed mogelijk haaks zetten
- mbv. de zender alle armpjes echt haaks trimmen

Rolroeren:
- servo-arm bovenkant vleugel: armpje één tandje verstellen richting rolroer
- servo-arm onderkant vleugel: armpje één tandje verstellen richting vleugelneus

Welfkleppen:
- servo-arm bovenkant vleugel: armpje één of twee tandje(s) verstellen richting vleugelneus
- servo-arm onderkant vleugel: armpje één of twee tandje(s) verstellen richting welfklep

Op deze wijze heb je al een stuk de goede differentiatie ingebouwd.

Dirk.
 
Drik,

bedankt voor je uitleg. Alleen heb ik mijn differentiatie gergeld vanuit mijn zender. Zelfs voor de kleppen zit hier er een appart programma in mijn zender. Voor de ailrons staan de armpjes haaks, voor de kleppen is dit echter onmogelijk. Maar na een dikke avond proberen is het gelukt, alles werk perfect met de juiste uitslagen. Wel heb ik de 0-stelling moeten veranderen.

Nu staan de vleugelpennen en snap-systeem te drogen, met de vleugels nog aan de romp. Een 2 maal sleepkoppelingen zijn ook al klaar. Morgen maar eens afwerken.
 
Douglas , jekunt beter eerst mechanisch alles afstellen . dat werkt uiteindelijk 10x berer dan electronisch na kunstelen met de zender .Hoe minder je met de zender hoeft in te regelen ,hoe beter het is .
Nu weet ik dat tegenwoordig bijna iedereen die met modelbouw begint , de servo's in zijn toestel plakt/schroeft en dan de roeren recht zet mbv de elctronische trim .


Maar als je nu een probleempje hebt waardoor de ontvanger geen zendsignaal meer ontvangt , gaat vaak de servo terug naar zijn middenstand ,wat dan vaak een ingestuurde rol met bocht betekent .Door alles zo goed als mogelijk recht te zetten vanuit de basis voorkom je een hoop gesoelaas en een redelijke kans dat je toestel rechtuit vliegt met wat (minimaal )meer kans op een hele landing .
 
Heb ik gedaan, enkel op de kleppen gaat dit echt niet. De nulstand op de ailerons staan goed, de stangetjes zijn nog verstelbaar voor fijn-afstelling. Op de kleppen is dit niet mogelijk, ik kan anders de slag niet maken om de kleppen ver genoeg uit te laten slaan.

Bij signaal ff weg, gaan de kleppen uit. (kan volgens mij geen kwaad) aan de electronische trim kom ik zo weinig mogelijk, ik wil de basis goed hebben.
 
Heb ik gedaan, enkel op de kleppen gaat dit echt niet. De nulstand op de ailerons staan goed, de stangetjes zijn nog verstelbaar voor fijn-afstelling. Op de kleppen is dit niet mogelijk, ik kan anders de slag niet maken om de kleppen ver genoeg uit te laten slaan.

Bij signaal ff weg, gaan de kleppen uit. (kan volgens mij geen kwaad) aan de electronische trim kom ik zo weinig mogelijk, ik wil de basis goed hebben.
Met mijn methode vergroot je de uitslag aan de ene kant en verklein je die aan de andere kant. Op die manier krijg je dus bij 100% uitslag meer resp. minder roeruitslag. Dat helpt om de kleppen wel ver genoeg uit te kunnen laten slaan.

Er bestaat ook nog een andere methode, maar niet elke zender kan die aan.
Als jouw zender middels de servo-middenstand of de signaal-trim (hoogte-trim, welfklep trim, ...) het nul-punt kan verleggen zonder het eind-punt te veranderen, kan het heel fraai electronisch (via de zender dus).
Je moet dan eerst weer de hele boel netjes in het midden zetten, daarna de trim/nul-punt aanpassen.
Stel je zet de trim 30% uit het midden, dan heb je de ene kant nog maar 70% beweging, en de andere kant op 130%. Je blijft de hele servo-weg gebruiken, en daarmee ook de maximale energie/sterkte/nauwkeurighid.

Ik weet niet welke zender zo (kunnen) werken. Lang geleden heb ik dat een keer gelezen, maar nooit zelf gebruikt.

Dirk.
 
Douglas , jekunt beter eerst mechanisch alles afstellen

Kijk daar ben ik het helemaal eens me Serge. Ik zie maar al te vaak dat er elektronisch van alles ingeregeld moet worden om de roervlakken in een neutrale stand te krijgen. Zelf ben ik ook een voorstander van mechanisch differentiëren van rolroeren.
 
Zowel mijn futaba T9 als mijn Cockpit sx kunnen het. En beiden geven in de handleiding nadrukkelijk aan om de servo eerst normaal in middenstand alles op 0 te zetten en verder via de programmering de benodigde offset te creeren.
(Eventuele problemen bij storing worden door de failsafe instellingen van de pcm ontvangers opgevangen)
Door verschillende roerhoorntjes op Climaxxx en Diva haal ik op de 1ste maar een graad of 70 naar beneden en de laatste makkelijk 90 graden
Climaxx:
IMAG0184.jpg

Diva:
IMAG0181.jpg


Zou je, als je de hele programmering omzeilt, ook een hoop van die mooie mixmogelijkheden mis kunnen lopen? (ook al zien die er op de keukentafel indrukwekkender uit dan in de lucht :-))

Groeten

Justus

Edit: Vanzelfsprekend heb ik wel mechanisch alle roeren (op de flaps na) op nul staan, daar komt geen trim-klikje bij kijken
 
Laatst bewerkt:
Als jouw zender middels de servo-middenstand of de signaal-trim (hoogte-trim, welfklep trim, ...) het nul-punt kan verleggen zonder het eind-punt te veranderen, kan het heel fraai electronisch (via de zender dus).

Dat is wat ik alleen voor de kleppen heb gedaan...
 
Sinds gisteren weer een stukje verder, na wat plakwerk de vleugels eindelijk op zijn plaats. met de Mutiplex stekkers en snaplock systeem wat toch wel makelijk werkt.

full


De servo's paste net niet in de vleugels, als ik het plaatje aanschroefde in de vleugels kwam er een mooi ''bolletje'' zichtbaar bovenop de vleugels. Niet in het bezit van en freesmachine maar wel een strakke hand heeft een freesje van mijn vrouw en de kolomboormachine de rest gedaan. Resultaat, geen bolletje meer.

full


Eindelijk de vleugels klaar.
full


En de plaats van mijn hoogteroer servo, die ik weer kan afdekken met het plaatje die er uit is gekomen. Met plakband en een stikker op die plaats nauwelijks zichtbaar.

full


Nu nog de sleepkoppeling en servorek inbouwen en we kunnen de romp gaan spuiten. (daar deze vergeeld is)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
We gaan vrolijk verder. Ditmaal is de sleepkoppeling aan de beurt, en na wat zoekwerk hier op het forum besloten deze zelf te gaan maken. het voorbeeld komt van Johannes, en daar is ook alles mee gezegt. Zo precies bouwen lukt mij nog niet, zolang het maar werkt!

full


De plaats waar de uitgang komt.

full


Nog ff de lijm laten drogen. Het latje heb ik voorzien van vet, zodat het niet vastgelijmt wordt als de lijm hard is.

full


Steuntje voor het afdekplaatje. Het afdekplaatje die ik weer met tape op zijn plaats plak als het spuitwerk Klaar is.

full


Vanaf nu gaat het hard, de servo's kunnen ingebouwd worden en de canopy kan ik passende maken. Nog wat stekkerwerk monteren (voor de conectoren van de vleugels) en dan kan ik de romp gaan spuiten.

Na wat zoekwerk naar de starthaak heb ik deze gevonden. en wat blijkt, deze is kleiner dan ik verwacht had? Hoe groot (in mm) mag of moet deze zijn? Het is echt maar een inieminie dingetje... (zat wel bij de doos)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ben ff bezig geweest met de cockpit, volgens mijn berekening zou er en pop in moeten van 1:6. Iemand ervaringen met Action Man figuren? 1:5 0f 1:6, zo'n groot verschil is het niet, en met wat passen en meten zou het ook nog in de Sagitta passen...
 
Action Man (en Ken van Barbie ook trouwens) is ongeveer 1:5. Ik heb er ook één in mijn Minimoa (1:5).

111011_Minimoa009.jpg


Jacob heeft een "Ken" in zijn 1:5 ASW15 zitten. Voor 1:6 zou het wel kunnen als het past in de cockpit; zou je even moeten proberen. Action Man is vrij breed in de schouders, mogelijk moet je een eigen bovenlijf maken. Dat heb ik ook gedaan, zie mijn Minimoa-draadje.
 
De mini Jean Cloud van Damme heb ik even grondig mishandeld. De armpjes en het koppie zijn het enige wat is overgebleven. Een nieuw bovenlijf en benen zijn in de maak, anders past het niet in het cockpitkapje.

Sleepkoppeling is aangesloten, richtingsroer krijgt morgen een aanpassig en dan is ie technisch klaar. Als het ff kan gaat ie dit jaar nog de lucht in.
 
Van 266 gram naar 98 gram.

Zo zit ie er in. Past net, na wat aanpassingen aan zijn armen. Naar verhoudig te breed, en nu passens in het zitje.

Ik heb nog even getwijfeld om het pupke er uit te laten, maar hij zit redelijk goed voor het zwaartepunt.

full


full


Zit nog wel te twijfelen wat voor accu ik er in ga zetten. een setje van 5 2900 Mah penlite zou goed passen, maar weet niet of dit een goede keuze is. Sub-C lijkt mij een betere keuze, maar die zijn ook weer wat groter en zwaarder.

Er zitten toch 7 servo's in de zwever.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vind die pop ook supergoed zitten!


----------------------
Sent from iPhone.
Een typevautju is daarom snel gemaakt. Bij voorbaat excuses daarvoor :-)
 
Ja mooi! Wat ook leuk werkt is een paar gordels. Ik heb van een stukje Goretex (motorjas) reepjes geknipt en die grijs geschilderd. De gespen heb ik van karton gesneden (oude speelkaarten) en zilver geverfd. De sluiting is van de kop van een breekboutje met alweer kartonnen haken enzo.

080721ASW.jpg


Over de accu; ik heb in mijn Minimoa en Ka-8 nu ook Sub-C cellen zitten. Daarmee kan ik een hele dag vliegen zonder dat de spanning inkakt, wat je bij AA-formaat cellen vaak wel hebt. Als je ze kwijt kunt en het gewicht toch nodig hebt zou ik dat doen. Ik snap alleen niet helemaal waarom je 5 cellen zou nemen. Volgens mij heb je daar in een zwever helemaal niks aan.....de snelheid zul je niet missen en de kracht zit ook op 4 cellen wel goed.
 
Back
Top