ASW 27B van Multiplex

De ASW 27B heeft de maiden gehad vandaag na de Grunau baby.

Eerst ff wachten op een filmpje, daarna een uitgebreid verhaal...

full

Laatst bewerkt door een moderator:
Toe maar, 2 maidens op 1 dag.. Gefeliciteerd hoor! Het virus heeft je goed te pakken

En ik lig hier lekker ziek en zielig te zijn, met deze berichten én het prachtige weer word je daar wordt je dan nog weer zieker van :(

Ik wacht in spanning de bewegende beelden af.

Groet,

Jacob

@Jacob, beterschap!​

Gisteren na de maiden van de Grunau Baby gelijk de ASW 27B er achter aan. De sleep ging probleemloos maar 1 ding viel mij meteen op. Ik vond de ASW 27 erg slecht zichtbaar, deels te danken aan de slanke romp en dito vleugels.Verder is ie nog volledig wit wat ik echt wel ga veranderen. Bij het loskoppelen werd ik enigszins verast, ipv neutraal rechtdoor moest ik down trimmen, en dat bij een EWD van 1,25 graden.​

2e punt wat opviel, hij is SNEL! Sneller dan ik verwacht had. En als je daarvoor net een Grunau Baby hebt ingevolgen (die je voornamelijk met het richtingsroer stuurt) duurde het wel even voordat ik die knop om kon zetten. De glijhoek was boven verwachting goed, ik had slechter verwacht. Ik had wel het gevoel dat ik met een sneltrein op pad was, of ik vloog met een piloot met haast.​

En dat is best wel ff wennen direct na een vintage kist. De term ‘’gang is alles’’ gaat met deze kist wel op. Er zit zoveel energie in die (voor mijn nog) moeilijk af te bouwen is. Dat bleek wel tijdens de landing waarbij ik wederom de snelheid volledig verkeerd ingeschat had. (maar dat is wel te zien op het filmpje) Die harde landing was overigens bewust uitgevoerd om te voorkomen dat ik mijn ASW 27B de bomen invloog. Een bocht durfde ik op deze hoogte niet te maken omdat ik simpelweg de kist nog niet zo goed ken. (wat achteraf wel mogelijk was geweest) Verder had ik wat down bij de flaps gemixt en de stand van de flaps voor de vlucht wat terug gebracht. Achteraf niet het juiste besluit, weer een leerzaam moment.​

Een kleine beschadiging aan de bevestiging van de stabilo en een afgebroken winglet als gevolg. (wat inmiddels weer gemaakt is) na een (kort) nachtje slapen een aantal dingen op een rij. Ik ga de volgende keer geen totaal 2 verschillende kisten meer invliegen. De onderkant van de stabilo word dezelfde kleur als de winglets. Ook het richtingsroer gaat deze kleur krijgen. De letters en cijfersgaan eraf en ik twijfel nog om de onderkant van de vleugels te spuiten. De komende weken ga ik veel vliegen met de ASW 27B. Ondanks dat de ASW een (enigszins) moeilijkheidgraad voor mij heeft kan ik erg veel leren van dit model. Dit is zeker geen kist voor een beginneling en ik ben blij dat ik niet eerder met deze kist ben gaan vliegen​

Gelukkig heb ik een goede lier, en heel veel ruimte op mijn veld. Nu nog goed weer en het oefenen kan beginnen.​

Ergens achteraan het filmpje de maiden van de ASW 27B met de landing.​

Laatst bewerkt door een moderator:
Is het vliegtuig echt zo snel, of vlieg je hem gewoon te snel? Goede kans dat je een stuk langzamer kan, maar de 'waarschuwing' voor te snel vliegen die je bij je andere vliegtuigen gewend bent (verslechterende glijhoek door te snel vliegen) is bij dit vliegtuig misschien niet aanwezig door een mooie vlakke polaire. Volgende keer op veilige hoogte eens wat overtrekproeven proberen, goede kans dat de minimum snelheid je verrast. Daar moet je wat vertrouwen in krijgen, zodat je langzamer binnen kan komen en de landingen veel beter uit kan mikken. De landingssnelheid in de film is inderdaad behoorlijk hoog.

Jammer van het sleepvliegtuig, de ASW ziet er netjes uit zo. De DG van zelfde adres heeft ook al wat vluchten gemaakt. Ook die heeft er lekker de gang in ;-)

Is het vliegtuig echt zo snel, of vlieg je hem gewoon te snel? Goede kans dat je een stuk langzamer kan, maar de 'waarschuwing' voor te snel vliegen die je bij je andere vliegtuigen gewend bent (verslechterende glijhoek door te snel vliegen) is bij dit vliegtuig misschien niet aanwezig door een mooie vlakke polaire. Volgende keer op veilige hoogte eens wat overtrekproeven proberen, goede kans dat de minimum snelheid je verrast. Daar moet je wat vertrouwen in krijgen, zodat je langzamer binnen kan komen en de landingen veel beter uit kan mikken. De landingssnelheid in de film is inderdaad behoorlijk hoog.

Ik vloog hem gewoon te snel. Het viel mij op dat ik down moest trimmen met de maiden. Ik vermoed dat het zwaartepunt te ver naar achteren lag. (terwijl ik in eerste instatie dacht dat te vel naar voren lag) Bij het loskoppelen maakt ik zowat een looping en bij het maken van een bocht hing de staart ook wat naar beneden. (beetje raar omdat ik genoeg diff op de ailerons heb en toch een beetje roer gaf) Hijj was ook gevoelig op elke stuurinput die ik gaf. Maar ja, wat wil je als je net van tevoren met een enigzins logge vintage aan het vliegen bent geweest. (die totaal anders stuurt)

De ASW was wel eigenstabiel, doch erg snel. Ik ben wel van mening dat deze zeker langzamer gevlogen kan worden. Ik vind het alleen een raar idee om met Up-hoogteroer binnen te komen. (kan het ff niet anders uitleggen)

Zoals ik al schreef, van deze kist ga ik nog veel leren. (omdat het totaal anders vliegt dan de zwevers die ik voorheen vloog) Eerst ga ik wat doen aan de kleuren want hij is biina niet te zien in de lucht. Onderkant stabilo, vleugels en richtingsroer krijgen dezelfde kleur als de winglets.

over het zwaartepunt ben ik nog niet uit. Wat lood erbij kan geen kwaad, is altijd beter dan nét te weinig.

Maw, ik ben er nog niet klaar mee...;)

bij de DG moest ik ook down bij geven in begin. EWD gemeten en zat op 2 graden. Deze teruggezet op 1.4 graad. Nu vliegt hij ook met neutraal hoogteroer.
De DG is ook voor mij een leerkist.

zekers, en als die niet teveel gekost heeft dan helemaal. Laatste dagen wel lekker gevlogen dus leren gaat goed. Na schuimpjes toch wel heel wat strakker vliegen zo'n schaalmodel.

ja, mooiste om even te doen om lekker aan te duiken en het gefluit te horen. De Mamba 3000 doet dat toch weer anders, niet zo mooi in ieder geval.
De radian pro doet het niet..

Mijn EWD zit op 1,25 en nóg moest ik down trimmen. Leuk he zo'n leerkist...
Ik vermoed toch dat je veel te hard aan het vliegen bent geweest. Ik denk dat je veel langzamer zult kunnen vliegen, maar dat je moet wennen aan de standhoek van de romp. De instelhoek van de vleugel (ik heb het hier niet over het instelhoekverschil, maar de hoek die de vleugelkoorde met de romp maakt) is waarschijnlijk kleiner dan je gewend bent, waardoor de romp voor je gevoel teveel 'achterover' hangt tijdens langzaam vliegen. Dat interpreteer jij dan als te langzaam, waardoor je down gaat trimmen. Probeer eens wat overtrekproefjes en kijk goed naar wat voor hoek de romp dan maakt met de horizon. Ik denk dat je moet wennen aan de stand van de romp tijdens rustig vliegen.

Je verhaal over die snelheid deel ik niet helemaal Douglas. Je hebt mijn ASW27 zien vliegen en die kan heel langzaam zonder overtrek. Volgende keer op de hei anders ff instellingen vergelijken. Ik ben het met Fotor eens dat je moet ervaren dat de kist ook langzaam kan.

Ah, standhoek noem je dat dus! Daar heb ik ook raar tegenaan gekeken. De cumulus 2000 heeft dat ook een beetje. De kist lijkt achterover te hangen, maar stalt zeker niet! Als dat bij jouw 27 ook zo is, dan is dat zeker even wennen!

----------------------
Sent from iPhone.

Misschien voor de soms wat slechte zichtbaarheid een rookmodule erin bouwen? Is wel dat wanneer vliegtuig alleen een dun streepje is geworden het lastig is. Bochtje maken en je ziet de glimmende vleugels weer. Mijn DG duikt nog wat met bochten dus SG ook nog wat meer naar achteren proberen. Niet teveel want met een china 2.6 mtr DG 1000 daar wat andere beelden mee in herinnering..

@Raymond,

Dat verhaal van de standhoek is wel erg herkenbaar! Ik denk dat je (weer) de vinger op de zere plek legt. Van het weekend maar weer eens gaan vliegen, ik durf zowat te wedden dat het beter gaat.

@Maarten, Ik zou graag wat dingen willen vergelijken. Maar met de tekst van Raymond denk ik dat mijn ''probleem'' voor 85% opgelost is.

Misschien voor de soms wat slechte zichtbaarheid een rookmodule erin bouwen? Is wel dat wanneer vliegtuig alleen een dun streepje is geworden het lastig is. Bochtje maken en je ziet de glimmende vleugels weer.

Ik ga mijn stabilo aan de onderkant bordeaux rood spuiten. Richtingsroer ook, alleen de onderkant vleugels twijfel ik nog. Ik heb nog een hele pot erg mooie scharlaken rood staan. Misschien word dat wel de kleur. Want van bordeaux rood heb ik niet zoveel meer.

Verder dacht ik nog om een oval te spuiten aan de onderkant romp, want in de lucht is de ASW wel erg slecht te zien.

Maandag ben ik vrij, of ik ga vliegen of de spuiterij gaat overuurtjes draaien...

Vandaag een 6 tal start/vluchten gemaakt wat stukken beter ging! Wel met mijn lier, iets wat ik nog niet volledig onder de knie heb. Mijn uitgangshoogte is nog te laag naar mijn zin omdat ik simpelweg te lang de lier bedien. Hier moet ik nog het gevoel voor krijgen/ontwikkelen. Al zou een regelbare weerstand (of 3 stappen) welkom zijn.

De ASW vliegt stukken beter na de uitleg van Raymond. Met de kleppen vol uit en de ailerons 5 mm omhoog komt deze erg mooi en beheersbaar binnen! Ik kan snel aan komen vliegen, de bocht inzetten, de kleppen uit, vlak leggen en landen is leterlijk een eitje...

Naar mijn gevoel de zwever redelijk goed uitgetrimt en deze is nu stukken beter te vliegen. Ik kan er zelfs redelijk langzaam mee en de overtrek is voorspelbaar zonder verassingen.

De flapstanden heb ik alleen in de thermiekstand gebrobeerd, en ik was er niet van onder de indruk. Volgende week maar eens proberen met iets minder uitslag, nu 3mm en straks 2 mm. Eens kijken hoe dat uitpakt.

Het vliegt wel iets anders dan wat ik gewend ben, moet nog het gevoel krijgen voor deze kist. Bij aanduiken wat flutter op mijn richtingsroer, die aansturing moet ik nog even nakijken.

Back