Asw17

Johan,
Er zitten realtief weinig servo's in en dan ook nog eens geen krachtpatsers; gewone standaardservo's eigenlijk. Dat betekent dat er ook niet erg veel stroom gaat lopen - wat volgens mij vaak de overweging is bij het inbouwen van een accuweiche en zo.
Kwaad kan redundancy inderdaad niet, of het in dit geval nodig is zal puur een gevoelskwestie zijn. Waar voel jij je het best bij...? Voor beide opties is wat te zeggen.

@(Er zitten realtief weinig servo's in en dan ook nog eens geen krachtpatsers; gewone standaardservo's eigenlijk. Dat betekent dat er ook niet erg veel stroom gaat lopen - wat volgens mij vaak de overweging is bij het inbouwen van een accuweiche en zo.)

Zo'n dure Emcotec hoeft inderdaad niet het gaat ook prima met 2 stuks 5 Ampère Schottky Diodes Einfache Schaltungen für ferngesteuerte Modelle
Deze schakeling werkt uitstekend in combinatie met de Life 123 cellen.
Het kost je zo' n 6 tot 8 euro maar, ga minstens voor 5 Ampère diodes.

Ik heb dit systeem jaren gebruikt maar heb voor de Emcotec gekozen vanwege de magneet schakelaar waardoor ik de canopy dicht kan laten en er geen schakelaar aan de buitenkant zichtbaar is.

Heb je Lipo's als ontvanger accu dan zit je sowieso vast aan de wat duurdere spannings regelaars en werkt bovenstaande schakeling niet, de ingang-spanning is dan veel te hoog.

Harry

Een Emcotec DPSI RV heb ik liggen en 2x 1800-2S ook nog. Dus die zal ik inbouwen.

Het kwam ook een beetje doordat er al een gat in de romp zit waar de schakelaar in zat. Soortgelijke schakelaar heb ik nog liggen, dus als ik die monteer is het snel klaar.
Als ik de Emcotec inbouw moet dat gat ook weer netjes dicht en gespoten worden.

Bedankt voor de reacties.

Groeten,

Johan

De ASW heeft vanavond haar maiden flights gehad op de Ginkelse Heide , 4 of 5 vluchten, niet helemaal zeker. Probleemloze kist, erg gemoedelijk, langzaam en snel te vliegen. Nog even wat lood uit de neus halen om te kijken of hij dan wat minder de neus omhoog trekt.

De Salto was ook mee, maar daar heb ik maar 1 keer mee gevlogen.

Foto's en filmpje komen morgen.

Ik ga met een voldaan gevoel naar bed.

Groeten,

Johan

Bedankt. Zwaartepunt rond de 35%. 2 filmpjes vanuit de cockpit gemaakt(uitkijkend over de vleugel) . Helaas was de accu van de flycam leeg voor het laatste filmpje vooruitkijkend..... die komt zaterdag nog ;-)

Laatst bewerkt:
Na het vliegen met de ASW was het vliegen met de Salto opeens HEEEL erg wennen. Achter die dikke sleper zit je zomaar erg hoog en is de Salto opeens lastig te zien....

... zoals iemand op het Duitse forum in zijn onderschrift heeft staan: " Ik vlieg met grote zwevers omdat ik te ijdel ben voor een bril" :roll:

Hier de foto's van voor de vlucht. Filmpje komt later....

Nog te doen:
- Staartwieltje er af
- Verstoorders afdichten
- Vleugels opnieuw in de folie

In de toekomst misschien nog een schaalcockpit, maar dat is van latere zorg. Eerst wil ik de Grunau Baby en de Fox afmaken.

full
full
full

Laatst bewerkt door een moderator:
Ik vindt het een erg mooie zwever. Vooral de kruisstaart maakt de verschijning anders dan dat je gewent bent.

Bekend zanderig veldje daar, hoop vanavond weer wat stof te doen opwaaien daar.

Gefeliciteerd met je geslaagde maiden, zie je tzt weer.

Grt,
Berto.

Filmpje zou over een half uurtje te zien moeten zijn op:

Tijdens de bewerking is Windows Movie Maker 3x gecrasht..... pfffff

Groeten,

Johan

Gaaf!
Gaat hij op 2:53 nou even in de failsafe? Verder heb ik het niet meer gezien trouwens.
En die tipjes...die buigen vervaarlijk zeg. Ik zou er niet te hard mee aanduiken denk ik :D Maar of rustig thermieken helemaal jouw ding is? :cool:

Nog even over de herkomst...als je Uwe Gewalt nou eens een mailtje stuurt met foto's en afmetingen: Uwe.Gewalt(apestaartje)t-online.de ? Hij is altijd zeer bereid er naar te kijken hoor.
ik vond trouwens nog een datasheet met gegevens van de Gewalt ASW17 van 6000mm. Wellicht is die van jou iets verlengd?
http://www.blue-airlines.com/Slices_Bilder/pdfs-seite/Schwerpunkte+EWD_03.2008.pdf

Als het profiel inderdaad HQW2,5/13 is ben je al weer een eindje verder. Meten is weten :-)

Profilsammlung

hqw-25-profile2.jpg

dit is trouwens ook een handige
UIUC Airfoil Data Site

Laatst bewerkt:
Het vleugelprofiel op de ASW17 van Johan is een Ritz3 en zeer zeker geen HQ

Zoals ik al eerder schreef verloopt dit profiel in veel gevallen naar Ritz 2 tot aan de rolroeren en dan tot aan de tip naar Ritz1.
Of dit bij de kist van Johan het geval is weet ik natuurlijk niet, aan de video te zien is dit echter wel waarschijnlijk.

Dat de profiel-aanvorming aan de 6 meter ASW 17 romp nu een HQ2.5 is zegt niets want veel rompen hebben later modernere 'State of Art' profielen 'aangemeten' gekregen.

Dan nog wat nieuws, Gewalt is weer weg bij BA en is weer voor zich zelf begonnen (gelukkig maar) Großsegler GEWALT Grossegler (de) - Hompage

Voor HQ profielen (met uitleg en polaren) kan men ook de site van Dr Helmut Quabeck direct bezoeken: HQ-Modellflug

Harry

Het ging me eigenlijk ook om herkomst van de romp :-) Dat het vleugelprofiel Ritz was had ik al begrepen.

Harry, over die site van Gewalt-Grossegler: de eigenaren zijn meneer en mevrouw Riepe. Zijn die familie van meneer Gewalt, is hij er zelf nog bij betrokken, of weet jij hoe het zit? De naam "Gewalt Grossegler" is natuurlijk een sterke handelsnaam, leuk dat het op deze manier weer door gaat.

Zoals je al zegt Arjan, Uwe Gewalt is een begrip en naar wat ik heb vernomen wil men e.e.a. weer een nieuw leven inblazen.

Ik was begin april op een sleeptreffen in Duitsland en daar hoorde ik van diverse vliegers dat er nu wel genoeg ASW/H/G 19 t/m xxx rondvliegen en men wel eens wat anders wil, een prima idee van "Gewalt" dus.

Hoe het allemaal gaat lopen weet ik ook nog niet, overigens veel Gewalt rompenvormen zijn destijds overgenomen door een andere Duitse Firma (Steinhard) daar zal dus ook nog een oplossing voor moeten worden gevonden.
Zodra mijn 'netwerkje' :D:D:D hierover wat nieuws te melden heeft zet ik het wel ff op dit forum.

Un cordial saludo,

Harry

@Barrie:
Bedankt, ik vind het ook een mooie kist en ben er erg blij mee.

@Berto:
Bedankt! Inderdaad bekend veldje, ik heb er de laatste jaren niet meer gevlogen maar daar gaan we verandering in brengen. Wellicht zien we elkaar daar.

@arjan:
Ik gebruik de FP-R-138DF, PPM ontvanger van Futaba en heb geen aparte failsave, dus geen idee.

Tipjes buigen inderdaad behoorlijk door. Ik vroeg mij na de video gezien te hebben al af of ik daar iets aan zou moeten doen, met matjes of carbon roving versterken of zo? De vleugels moeten straks toch opnieuw in de folie. Ik ga er geen gekke dingen mee doen, lekker rustig vliegen. Voor het snelle werk heb ik acro kisten.

En of dat rustig thermieken helemaal mijn ding is? Niet helemaal, maar als je steeds gesleept moet worden is het voor de afwisseling wel eens lekker om langer dan 3-4 minuten boven te blijven zoals met een acro kist. De vluchtjes van gisteravond waren zo tussen de 8-11 minuten. Als de kist straks goed uitgetrimd is moet dat nog wel langer kunnen zonder thermiek. En met thermiek, tja we zullen zien hoe leuk ik dat ga vinden.

Uwe Gewalt zal ik idd eens een mailtje sturen. Profielbreedte is wel ongeveer gelijk, nl. 278mm i.p.v. de 275mm op de site van Gewalt.

@harry:
Hier nog een foto van de vleugeltip:
full

Filmpje had ik nog niet gezien. De tips buigen inderdaad wel door. Het is echter niet echt een flutter, volgens mij meer het op geleide van belasting bewegen. De vraag is of je dat moet voorkomen. Stijfheid en breeksterkte zijn immers twee verschillende dingen. Als het wel buigt maar voldoende sterk is, is er niet zoveel aan de hand denk ik. Zo lang er maar geen torsie is. Ik zou dus nader onderzoek doen naar de noodzaak voor versteviging. Ik heb geen ervaring met zwevers in deze grootte maar kan mij voorstellen dat je met deze spanwijdte in combinatie met deze bouwwijze en slanke vleugels in meer of mindere mate dit fenomeen wel zal houden. Een carbon versterking zal dat niet veel veranderen denk ik. Wellicht kunnen de collega's van het Duitse forum daar iets over zeggen? In ieder geval een mooie kist en ik wens je er veel plezier mee. Groeten, Maarten

Je ziet dit soort flappede bewegingen wel meer op vnl. grote kisten.
Ook op kisten waarbij de buigsterkte ruimschoots voldoende is (bewezen!).
Op zich zou mij dat niet verontrusten.
Het is meer een bewijs van de onrust in de lucht. Die zien wij niet, maar is er wel degelijk. En als je door die turbulenties heen vliegt, krijgen die vleugels te maken met afwisselend meer en minder lift. Als dan ook de snelheid groot is (en die is bij grote kisten vrijwel standaard hoger) wordt het effect nog duidelijker.
Aan de helling zie je dit ook al gauw als je op hoge snelheid horizontaal langs vliegt met een F3B of F3J.
Wat ik in ieder geval niet zie, is torsie, dat leidt uiteindelijk tot flutter.

Wat me bij deze kist wel opvalt is dat het lijkt dat er een soort sprong in de buigstijfheid lijkt te zitten. Het doorbuigen lijkt niet geleidelijk vanaf de wortel te gaan, maar op 1/3 à 1/2 van de vleugel te beginnen (op het oog). Dat zou kunnen duiden op een sterktesprong (de sterkte neemt opeens vrij abrupt af) en zo'n punt is altijd kritisch.

Dirk.

Back