ASW22 3,5/3,9m

Zag het filmpje al op YouTube, vliegt erg statig en op schaal! Je hebt er weer een mooie kist bij :)

Over die nieuwe Dacia gaan we het maar niet hebben....haha!

Groeten Rick

Over die nieuwe Dacia gaan we het maar niet hebben....haha!
Mag best hoor. Ik heb bijna twee jaar getwijfeld, goed de berichten op het internet in de gaten gehouden en opties overwogen.
Aangezien ik mijn geld maar één keer uit kan geven (en aan auto's eigenlijk helemaal niks uit wíl geven) was dat best een lastige.
Mijn Passat was van 1994 dus echt aan zijn eind. En als je dan gaat zoeken naar auto's die weinig kilometers hebben gereden, niet ouder dan een jaar of 5 zijn, minimaal evenveel ruimte hebben als mijn oude Passat (vooral in de lengte - er moeten vleugels van 2 meter in kunnen en dan moeten er ook nog 3 personen mee kunnen), liefst een klasse lichter in de wegenbelasting en wat zuiniger.....dan kun je bijna niet om een Logan heen.
Dus.....ik ben er wijs mee. Niet om de status, de bloedstollende prestaties of het indrukkekwekkende aantal snufjes, maar wel omdat ik er precies mee kan doen wat ik wil :-)

Een auto is een gebruiksvoorwerp, om van a naar b te gaan.
Eigenlijk zou je hartstikke gek zijn als je WEL om de Logan heen gaat.
Prima keuze !!

Ons Berlingootje zal ook ooit vervangen moeten worden. Ik zal thuis het "L" woord eens op tafel gooien. ;) (mijn vrouw kiest auto's uit....)

Haha gelijk heb je hoor Arjan, t' was meer als grap bedoeld uiteraard. Is het misschien handig eens een kleine aanhanger te overwegen? Hoeft niet veel te kosten en je kunt er veel in kwijt!

Groeten Rick

Ons Berlingootje zal ook ooit vervangen moeten worden. Ik zal thuis het "L" woord eens op tafel gooien. ;) (mijn vrouw kiest auto's uit....)
Het is prima als vrouwlief auto's uitkiest. Maar neem een set lange vleugels mee bij het 'passen' van de auto. Als die in haar nek steken op de passagiersplek, wil ze vast een andere/grotere. :rolleyes:

Serieus:
Dominique, die vriend van me uit de Auvergne (vliegt pakweg 300 middagen per jaar) heeft gewoon 3 paar vleugels meegenomen en een romp (van 5-6 meter bakken) naar de dealer. "Die moeten erin passen, met mij, mijn vrouw, en de hond erbij". Het is een Berlingo geworden.

Dirk

(mijn vrouw kiest auto's uit....)
Dan moet je wel plaatjes van een blauwe of een rode laten zien anders kun je het schudden ben ik bang.....:D

Dominique, die vriend van me uit de Auvergne (vliegt pakweg 300 middagen per jaar) heeft gewoon 3 paar vleugels meegenomen en een romp (van 5-6 meter bakken) naar de dealer. "Die moeten erin passen, met mij, mijn vrouw, en de hond erbij".
Ik heb geen hond en 5-6 meter bakken maar de werkwijze was hier dezelfde. Ik had alleen nog de voorwaarden "dakrails en trekhaak" er bij

Arjan,

Ik wil anders wel een van mijn lensen (met bijbehorende camera) mee nemen...

Verder krijg ik héél veel jeuk om aan mijn SG38 te beginnen.

Ik heb geen hond en 5-6 meter bakken ...
Gezien het tempo waarmee die kisten bij jou aan de boom groeien, gaan die 5-6 meter bakken echt wel komen. Binnenkort mag er van vrouwlief niets meer naar binnen. Dan groeien die kisten door, en op een bepaald moment ruil je 4 kleine voor één grote ... ;-)

Mooie kist die ASW22, maar wel een beetje camera-schuw. Niet?!
Dirk.

Vandaag was mijn zoon weer eens mee en die kan redelijk overweg met onze camera. Alleen was er nu een vlagerige wind en nogal wat turbulentie waardoor het vliegbeeld niet helemaal zo mooi is als bij rustig weer.

Ik heb de neus een beetje her-ingedeeld waardoor hij nu iets lichter is, 3264 gram. Ook het zwaartepunt iets verder naar achter en dat vliegt ook wel lekker. Moet de uitslag van het hoogteroer nog iets kleiner maken maar verder gaat hij prima zo.

Laatst bewerkt door een moderator:
Tijdens een low pass haalt hij ongeveer 120 km/u. Misschien wel harder maar dat durf ik niet :-)

120610_ASW22.jpg

Ik heb er maar een haakje ingedraaid, kan hij ook aan de lier.

120902_ASW22.jpg

Het zit naast het wiel maar daar heb je totaal geen last van. Ik kan hem zonder problemen zelf uit de hand starten, hij klimt volkomen voorspelbaar omhoog.
En dan de thermiek in....super. Deze vlucht was ruim 20 minuten, lang genoeg voor mij :-)

120902_ASW22_lierstart.jpg

Hoe fraai is het stijgpad aan het elastiek te zien, en zelfs het 'hupsje' na loskomen! En daarna wham die bel in. Als op een presenteerblaadje aangeboden ... Prachtig hoor.

We vliegen nog steeds geregeld met onze ASW22, het is een fijn apparaat.

Maar sinds Terence er een radslag mee heeft gemaakt (hihi) hebben we af en toe wat problemen met het hoogteroer. Ineens staat dan de trim helemaal verkeerd.
Ik ben er eens goed naar gaan kijken en wat bleek, de bowdenkabel zat los in het kielvlak. En als het dan toch open moet (je kunt er anders niet bij) kunnen we die hele kabel er net zo goed uitslopen natuurlijk.
Zo gezegd, zo gedaan. En nu zit er een HS-82MG in het kielvlak. Past makkelijk.

140118_ASW22_1_zps8059ec5a.jpg

Dekseltje zit nu met plakband vast. Mocht ik de romp ooit over gaan spuiten dan zou ik dat randje netjes wegwerken maar voor nu stoor ik me daar niet aan.

140118_ASW22_2_zps28acbdf0.jpg

Er moest heel ietsje lood bij in de neus maar per saldo is hij precies even zwaar gebleven, omdat de stalen bowdenkabel en hele dikke servo voorin véél zwaarder waren dan de HS-82 met snoer naar achter. Perfecto.
Morgen maar eens proberen.

Laatst bewerkt door een moderator:
Back